Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nele80

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:45

ik geef ook puur pees en msn.
Hier wordt behalve de wei geen extra beweging gegeven. Door gebrek aan water lukt afspoelen van het been voorlopig ook niet, maar daar wordt aan gewerkt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:21

Gulpje schreef:
Onze oude merrie herstelt zo goed dat de veearts er echt verbluft van is. We zijn nu 3 maanden verder en de kogelringband is weer op normale dikte en is op enkele ieniemienie plekjes na supermooi. Ongelooflijk!
de Fries moet weer op rust. Er zit toch teveel vocht en sommige plekjes op de scan waren niet mooi van structuur. Dus nu 3 weken wel op de wei met een goed steunverband en verder niks doen qua stappen oid. Was er even flink verdrietig van gisteren.

Oh ja Liedjuh, deze veearts hebben we al jaren voor de merrie en hij heeft het wat haar betreft toch altijd bij het juiste eind gehad. Met de Fries had ik een paar mindere ervaringen dus ben 3,5 jaar terug toen de ellende begon naar Emmeloord gegaan. Maar nadat de merrie het met dezelfde blessure het zó goed deed bij onze oude VA heb ik besloten om hem een second opinion te laten doen, hij scant ook op stal en voor Emmeloord moet ik een hele dag opnemen want het is best een eindje rijden. Ik ben toch 'blij' dat ik het heb laten doen want als ik door was gereden had het veel erger kunnen zijn. Nu is het een kwestie van vocht weg en dan weer rustig opbouwen.

De drie weken waren voorbij dus ze zijn weer gescand afgelopen vrijdag. Friesje zijn been is nu vochtvrij en alles ziet er precies uit zoals het hoort *\o/* Nu stappen opbouwen. De merrie gaat als een speer, die mogen we nu gaan draven aan de hand {:} Goed voor ons alle drie!

Ik heb inmiddels Back on Track onderlappen in gebruik, vooral bij de Fries werkt het ongelooflijk goed

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:26

Ik ga volgende week even de dierenarts bellen over hoelang ik door moet blijven koelen. Zijn been is helemaal normaal al een aantal dagen en ik weet niet wat voor effect het koelen dan nog meer heeft? Dus deze week nog gewoon koelen 2x per dag en dan even de dierenarts bellen voor advies. :j

Fijn dat je paarden zo goed herstellen Gulpje :D Fijn ook dat je met de merrie verder mag opbouwen :D

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:09

Hier geen slecht nieuws maar ook geen.top nieuws. Linksvoor genezen. Rechts verbeterd maar een nieuwe kleine actieve zone. Waarschijnlijk door de misstap 2wekem terug. De rest ziet er goed uit. Hij vertelde wel dat hij nog nooit zo ongecompliceerd paard had gezien hij geneest zo snel maar kan ook snel.dingen stuk maken. . Hij is nu behandd met shock weer en mogen nu verder stappen en rondje draven
al met al viel het mee

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:28

@gulpje topnieuws zeg. :d

@ivaanaa pff dat is wle lastig gelukkig geen grote terugval.

van de week stond die van mij al een half jaar op de wei. tijd gaat dan stiekem best snel hoor. wil over 2 maanden laten scannen kijken of het nog iets heeft gedaan.(kan eigenlijk niet wachten maar ben ook super bang dervoor) been varieert nog altijd van dik naar dun.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:02

IVAANAA__ schreef:
Hier geen slecht nieuws maar ook geen.top nieuws. Linksvoor genezen. Rechts verbeterd maar een nieuwe kleine actieve zone. Waarschijnlijk door de misstap 2wekem terug. De rest ziet er goed uit. Hij vertelde wel dat hij nog nooit zo ongecompliceerd paard had gezien hij geneest zo snel maar kan ook snel.dingen stuk maken. . Hij is nu behandd met shock weer en mogen nu verder stappen en rondje draven
al met al viel het mee

Ik las het en dacht meteen dat het toch beter nieuws is dan je verwacht had! Gelukkig is linksvoor nu dan klaar en die kleine zone gaat ook gewoon genezen! :)

Tijd gaat zeker snel :j

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:56

@ikke20: ik heb gelezen dat Glucosamine helpt het paard de gewrichten en het kraakbeen te smeren. Dus daarom heb ik gekozen voor beide , en stimuleert ook de substantie die nodig is voor de vorming van gewrichtsweefsel :) :)

Fransje23: pff dat is wel minder leuk als ze zo dribbelig zijn.

Gulpje Wat fijn dat je goed nieuws hebt gehad! Pff draven aan de hand :roll:

Ivanaa, Hmm van 1 kant goed nieuws idd en andere weer wat minder maar dat komt wel goed.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:04

Ik vind het leuk, draven aan de hand *\o/* Is weer eens wat anders dan het eeuwige stappen :+
Ivaanaa: jammer dat het geweldige nieuws van het ene been dan een beetje wordt getemperd door het andere been! Stug doorgaan dus!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:43

Gulpje schreef:
Ik vind het leuk, draven aan de hand *\o/* Is weer eens wat anders dan het eeuwige stappen :+
Ivaanaa: jammer dat het geweldige nieuws van het ene been dan een beetje wordt getemperd door het andere been! Stug doorgaan dus!

Ja dat begrijp ik van dat stappen wordt je gaar :7 maar is die nog niet zadelmak?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:44

Ze is 24 dus al heel wat jaren zadelmak gelukkig :D Maar de VA wilde dit zo. En de volgende stap is er weer op.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:46

Gulpje schreef:
Ze is 24 dus al heel wat jaren zadelmak gelukkig :D Maar de VA wilde dit zo. En de volgende stap is er weer op.

Ow haha :+ Oke , iedere DA heeft toch weer andere ideeën. Ach ook goed voor je eigen conditie :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:58

Grumbel.. zag vanmorgen mijn paard laagvliegend door het weiland gaan met af en toe een slidingstop als finishing touch... :roll:
Er liep een nieuw paard te stuiteren in de bak naast het weiland en dan moet je natuurlijk uit je dak gaan -O-
Vanavond maar eens kijken of het been er erg op gaat reageren. Was wel fijn te zien dat ze niet kreupel liep :)

Gulpje, hoop dat je fries een beetje schappelijk draftempo heeft ander moet je best hard rennen :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:09

@wendyke daar zit zeker wel wat in. Miss ook maar eens kijken of ik dat volgende x bestel.

@gulpje dat word conditie opbouwen.

Besloten zadel mee naar stal te nemen en hem zo maar eens onder het zadel te gaan stappen i.pmv lantefantere zonder zadel. Zn rug zakt steeds verder door en hij staat ook steeds vreemder met zn bekken. Hoop nou zn rugspieren weer wat te gaan versterken en zn bekken wat meer te gaan laten kantelen door wat aktiever stapwerk.
Gister weer 30 min gestapt en been was vanochtend mooi dun

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:05

:D Ik heb vanavond weer een lesje

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:53

fransje23 schreef:
Grumbel.. zag vanmorgen mijn paard laagvliegend door het weiland gaan met af en toe een slidingstop als finishing touch... :roll:
Er liep een nieuw paard te stuiteren in de bak naast het weiland en dan moet je natuurlijk uit je dak gaan -O-
Vanavond maar eens kijken of het been er erg op gaat reageren. Was wel fijn te zien dat ze niet kreupel liep :)

Gulpje, hoop dat je fries een beetje schappelijk draftempo heeft ander moet je best hard rennen :D

Op dat soort momenten moet je echt even je ogen sluiten he :wow:

Dat is het risico van buiten zetten. Ik was gisteren bij Merlot op het land, toen begonnen ze ook ineens allemaal te rennen. Merlot rende echt nooit op de vorige stal, en anders chagrijnig met oren naar achteren. Maar die ging met de oortjes naar voren helemaal rondspringen, gek paard. Aan de ene kant denk ik dan, doe nou niet! := Maar anderzijds, als ze pijn had gehad had ze het niet gedaan dus goed teken! *\o/*

Ik geef haar trouwens Tendon Comp druppels van Phytonics en Glucobalance van Phytonics. Beiden pas sinds kort dus benieuwd naar de resultaten, vooral van de Glucobalance want van de Tendon Comp zal ik niet direct iets zien of merken, maar kwaad kan het niet :)

Zit erg in twijfel ondertussen. De weideperiode loopt afhankelijk van het weer tot september/oktober, daarna moet ze weer weg daar. Plan was (en is nog steeds wel) terug te keren naar onze vorige stal, waar ons plekje nog vrij wordt gehouden tot dan. Ze staan daar in een hele grote kudde, groot risico op een mep dus.. -O-
Daarnaast staan ze ook nog eens op zand. Dit alles niet bevorderlijk voor de pees en ik wil niet zometeen terug bij af zijn. Weer verhuizen naar een andere stal zie ik ook niet zitten dus is er ook de optie hier blijven. Dan komt ze op stal te staan en alleen of per 2 in een paddock een paar uurtjes. Ik ben echt heeeeeel erg voorstander van 24/7 buiten dus heeft zeker mijn voorkeur niet maar..... aan Merlot haar pees denkende is het misschien niet slecht, in combinatie met rustig opbouwend lopen/rijden.
Ik laat het nog een tijdje bezinken.... :j

Wil over 3 weken de controle echo plannen, ben benieuwd!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:14

Ik gisteren met angst en beven het been bekeken en gevoeld maar mooi dun en koel! Pfff gelukkig maar *\o/*
Heb het half uur stappen maar wel overgeslagen. Pees was volgens mij wel genoeg opgerekt die ochtend.

Anne_ je hebt nog even om er over na te denken gelukkig :j Zijn altijd lastige keuzes, want wat is goed of niet?
Mijn paard staat ook gewoon in de groep. Heb haar jarelang alleen of met 1 paard op een landje (stonden wel altijd meer paarden naast) gehad maar ik merk dat ze een grotere kudde fijner vind.

Goed vooruitzicht, Esther!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:36

@fransje gelukkig lijkt het mee te vallen.

@anne heel lastig dilemma. ik weet ook nog niet goed hoe ik het vd winter allemaal ga doen maarja.

gister em gestapt met zadel. meneer was al zo happy toen hij zn zadel zag aankomen. hoofdstel was al zn mond open om het bit aan te nemen. en stappen ging zo goed. vandaag weer stuk gedaan inc zadel maar was wat minder. been blijft wel redelijk dun.
ik zie ook nog iets van een vreemd loopje bij hem vergeleken met hoe hij 2 jaar geleden rondliep maar kan niet zeggen wat het precies is. owww gewoon een gezond paard hebben is toch stukke makkelijker.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:18

@fransje Balen zeg als ze z`n stops maken op de wei :( Gelukkig wel nog een dun been!

@esther hoe is je les gegaan?

@anna vervelend dilemma je hebt nog eventjes om te denken wat je gaat doen. Spannend de controle is alweer snel 3 weken

@ikke hihi hij was dus echt blij lm het zadel te zien :D Dat vreemde loopje is dat niet gewoon slappigheid omdat ze de spieren ook kwijt zijn?

Dupi gaat echt goed vrijdag wel een keer heel erg verschoten en ook ontploft maar been blijft dun gelukkig. Vandaag weer draven . Hij loopt echt goed alleen echt al zijn bespiering is weg en is wel slap , maar dat zal wel tijd zijn

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:49

@wendyke dat weet ik dus niet. daar kom ik maar niet achter.
kan best hij liep ruim een jaar geleden op z1 en toen opeens niks meer. dus zn bespiering enz zijn wel compleet weg.

heerlijk dat hij goed blijft gaan. gelukkig dat zn been dun blijft :D

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:02

Van een mooie bespiering bij mijn paard kun je ook niet meer spreken :-). Vandaag weer een experiment hij gaat nu zonder een eczeemdeken het land op. De nieuwe stal heeft hele magere weilanden hij is zeker al 30 kilo kwijt en het staat midden in een polder met heel veel wind. Ik heb niets kunnen zien dat hij nog allergisch reageert, dus we gaan het gewoon proberen. Hij krijgt wel een vliegendeken op tegen de dazen.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:24

Hier helaas weer slecht nieuws! Zondag kreupel uit het land gekomen en met een echt dik been!! Ontlast hem nu nog steeds.. heb er snel metacan in gegooid arm paardje had echt pyn. Ze gaat nu helaas niet meer naar buiten hou haar binnen en als ik erbij ben gaat ze op een piep klein stukje buiten. Er is ook een homeophaat bij geweest even afwachten hoe dat loopt. Al met al mooi but!! Ga volgende week maar weer scanne hoe de zaken zijn.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:26

@yarrah owww spannend en hoe gaat het met de kriebbels?

@ivaanaa neee wat is dat enorm balen zeg. bahbah groot gelijk hopelijk is het gewoon iets stoms en niet de pees.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:41

IVAANAA__ schreef:
Hier helaas weer slecht nieuws! Zondag kreupel uit het land gekomen en met een echt dik been!! Ontlast hem nu nog steeds.. heb er snel metacan in gegooid arm paardje had echt pyn. Ze gaat nu helaas niet meer naar buiten hou haar binnen en als ik erbij ben gaat ze op een piep klein stukje buiten. Er is ook een homeophaat bij geweest even afwachten hoe dat loopt. Al met al mooi but!! Ga volgende week maar weer scanne hoe de zaken zijn.

Rechtvoor, waar die actieve plek nog zat? Balen zeg, kon je ze maar zeggen dat ze voorzichtig moeten doen -O-

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:02

Ja idd rechtsvoor. Maar ze dooet echt nooit wat op het land... baal echt

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:35

Ivana wat klote zeg! Wat enorm balen zeg.
Mijne staat op stal en zie er nog het meest tegen op weer de wei in :(