[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjee

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:35

Ik meld me ook weer eens. Kan "gelukkig" niet meepraten over jullie winterproblemen. Die van mij mag nog steeds maar 4 rondjes in de bak lopen en we hebben een binnenbak. Ben wel weer terug geweest naar de kliniek (mijn hoefsmit is vanuit de kliniek dus mag er elke 6-7 weken verschijnen). De DA vond hem heel goed. Hij landde op zn slechte voet wat op de buitenkant dus daar ik beslagtechnisch aan aan gedaan. En zn voeten zijn drastisch ingekort. Had er gewoon en slapeloze nacht van gehad haha, want ik moest de dag erna een week op vakantie. Heb gelukkig een heel fijn vriendinnetje die voor hem gezorgd heeft. Ik ga zo voor het eerst weer naar hem toe en dan maak ik direct nieuwe foto's en een nieuw filmpje die ik hier weer neer zal zetten. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Zal de before foto van vorige weer er zo direct eve op zetten. Dat was 7 weken na de laatste bekapbeurt.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:53

Zulke vriendinnen zijn goud waard! :j
Benieuwd naar je foto's.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:58

Afbeelding
Afbeelding
dit is de before van de slechte voet
Afbeelding
en dit de before van de "goede" voet

bizar hoe dat groeit in 7 weken!Vanmiddag laat de after foto's!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:11

Hoi tjee, dat ziet er wel heftig uit zeg, die hoeven van jouw paardje. Als ik het goed zie, heb jij de foto's gemaakt in Bodegraven bij de smid ;) ?

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:16

Klopt helemaal. Ik bedacht op het laatste moment dat ik nog geen foto's had gemaakt (ik hou het voor mezelf bij met foto's), dus nog even snel voordat Ton begon even foto's gemaakt. Doet Ton ook jouw HB paardje?
Dat het er heftig uit ziet weet ik. En ik ben me er ook volledig van bewust dat hij een behoorlijk erge variant heeft. Maar de DA's en mijn hoefsmit hebben er goed vertrouwen in dat hij weer zal kunnen dienen als rijpony. Dus heb er de tijd en geld (!) er voor over.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:18

@Geerke, vind hem zelf ook erg leuk die deken, heb hem voor een prikkie over kunnen nemen van iemand en hij staat Luus super, al zeg ik het zelf....
@Tjee, ben erg benieuwd naar de "after" foto's! Ik sta er ook steeds van te kijken hoe snel het allemaal groeit, al lijkt het hier nu weer wat minder hard te gaan...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:23

Tjee, mijn paard staat nog steeds onder behandeling van Bodegraven, alleen Willem Busser doet zijn beslag nu. Hij komt over het algemeen 1 keer per week naar Bodegraven, maar ik denk dat Ton hem weer overneemt als alles goed blijft gaan. Ton is wel al zeker 10 jaar mijn vaste hoefsmid en heeft het HB paard altijd beslagen (4,5 jaar). Ik reis er 120 km voor (en weer terug), dus je kan er vanuit gaan dat we dik tevreden zijn over Bodegraven :D .

Wel fijn voor je, dat de vooruitzichten van jouw paardje goed zijn. En je hebt gelijk, dan maar wat meer tijd en geld ;) .

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:35

Waarom kies je Willem Busser boven Ton? Is hij beter met HB paarden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:49

@tjee; ik denk dat jouw paard zeker 6 cm hoger op de hoeven staat als die van mij. he je een recente rontgenfoto van die voeten ??

Hier mijn meiden in de sneeuw; als het ene net leeg is loop je snel naar de volgende:
http://www.youtube.com/user/MegaOnzin#p ... JogW6fBLc8

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:01

Tjee, dat was niet zozeer mijn keus, hij moest 6 weken geleden weer terug op gips en dat hebben Ton en Willem samen gedaan. Hij heeft nu sinds een week pas weer ijzers (net als de jouwe, met pads en dat 2 componenten spul) en dat heeft Willem gedaan. De dierenarts heeft de begeleiding gedaan, dus ik heb eigenlijk geen idee :o .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:48

tjee....oei,die hielen!Ik schrik er een beetje van :o
Maar ben benieuwd naar de after foto's :D
Wat mooi toch die sneeuw!
Hier is het bewolkt en 15 graden....heb mijn deuren maar open gezet,aangezien het buiten warmer is dan binnen(houtkachel is niet aan want ik ben buiten...nu even niet natuurlijk ;) )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:16

Nou ja mooi die sneeuw ... ik ben hem echt beu hoor.
Kan nog zo mooi zijn om foto's te maken, maar bij Isa plakt dat spul op de een of andere manier tot onmogelijke ballen onder de voet. En dat terwijl ze dus ijzerloos is.

Ik heb haar om die reden op hoefschoenen staan, maar omdat ze nu toch echt last krijgt (ondanks goede zorgen) van doorloopplekjes bij de hoefballen, doe ik ze af en toe uit. Schuif al zoveel mogelijk sneeuw weg, maar helaas ... zie hier resultaat ... en ja op den duur gaat ze stilstaan, want ze kan zo bijna niet lopen en die klonten vallen er bij de voorhoeven niet vanzelf onderuit (achterhoeven wel). Toch raar ... niet dan?

Afbeelding

Afbeelding

Dus na uurtje aanzien, toch maar weer schoenen aan. Weet niet wat erger is, die plekjes of zo op de hoeven staan (en moeten proberen te lopen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:17

Dat ziet er idd wel heel sneu uit ja.
Hier lopen ze ook de hele dag in de sneeuw, maar ik heb nog geen dikke bonken gevonden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:21

Nee ik zie genoeg filmpjes van rennende paarden. Probeerde het net ook en ze wilde wel, maar al na tien meter of zoiets, deze ballen en ziet het lopen er ineens erg onbeholpen uit ... dat is vragen om moeilijkheden lijkt mij zo ... heb ook al vaseline geprobeerd, en zojuist wat draagrand weggeknipt, hoewel die achter ook wat uitsteekt en dat volgens mij niet het probleem is.
Zolen zijn ook net als achter hol, en hoef is niet opvallend koud of warm.
Is niet eerlijk dit ... waarom hier wel ballen en bij anderen niet :(

Edit:
Je zou toch zeggen 'dit schiet er zo onderuit', zo scheef als ze soms staat .. maar nee dus. Ik heb het er af moeten bikken.

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 16:57

Oh nee, dat soort klompjes krijg je echt niet zomaar weg. Toen Pauli ze had moest ik echt hakken ( vandaar mijn fameuze kippenkophakbijltje). Met haar sneeuwringen nu heeft ze nergens last van. Ideaal.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:02

@isapaardje; hier ook zulke ijsklompen; zelfs nog hogere bij Image. Een uurtje werkt de klei wel, maar na een uurtje wordt de klei te hard en valt eruit; dan vult de hoef zich.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 17:19

Toch gauw die sneeuwringen nemen Janouk - klei drukt de sneeuw niet weg, die rolpompjes wel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:20

Vreemd dat die van mij er geen last van hebben dan. Sneeuw is toch sneeuw zou je zeggen. Zou het ook met al dan niet hol/plat van de zool te maken kunnen hebben ??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:27

Jannepauli schreef:
Toch gauw die sneeuwringen nemen Janouk - klei drukt de sneeuw niet weg, die rolpompjes wel!

woensdag komt de smid en krijgen de dames nieuwe schoenen met sneeuwringen

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:36

janouk schreef:
Jannepauli schreef:

woensdag komt de smid en krijgen de dames nieuwe schoenen met sneeuwringen

Ik ben er ook erg blij mee hoor! Heb ze alleen achter,maar de leren zolen voor voorkomen de sneeuwhakken ook.Scheelt me een hoop stress. Ik wilde ze vorig jaar al maar volgens mijn smid kwam er toen toch geen sneeuw meer :+, de dag na het beslaan viel er vervolgens een pak sneeuw dat weken is blijven liggen {x)
En voor degene met kleine paardjes, echt, een half liter flesje water meenemen, beetje water langs de klonten en je kunt ze er veel makkelijker afhalen (al is dat natuurlijk ook geen oplossing als je het om het uur moet doen...)
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 20-12-10 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:54

Ik moet het even afkloppen maar Grietje heeft nog geen last van sneeuwklompen gehad. Hans ook niet, Amber wel. Zou de structuur van de hoef een rol spelen bij het wel of niet blijven plakken van de sneeuw?

Net even die van mij lekker laten uitrazen. Grietje was net een stoomboot, helemaal met de neus door de sneeuw heen, ze was helemaal wit. Had ik natuurlijk net geen camera bij. En rennen en bokken dat ze deed :D De andere 2 waren ook helemaal dol.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:29

Nou bij deze de beloofde after-foto's....
Afbeelding
slechte voet
Afbeelding
"goede" voet
Dit is dus anderhalve week na bekappen. Ik moet zeggen dat het beslag wat eronder zit ook sneeuwproof is (ijzers met zooltjes en kit). Heb wat leuke foto's kunnen schieten in de sneeuw. Helaas mag hij niet los net zoals jullie paardjes.
Afbeelding
Afbeelding

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:59

DubbelDun schreef:
Vreemd dat die van mij er geen last van hebben dan. Sneeuw is toch sneeuw zou je zeggen. Zou het ook met al dan niet hol/plat van de zool te maken kunnen hebben ??

Ja heel vreemd. Ik merk bijvoorbeeld dat mijn fjord Red Bull helemaal geen last heeft van klompen, terwijl Ulvy daar wel last van heeft. Zou ook niet weten hoe dat komt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:17

Ik ga zo even teruglezen en reageren maar wilde jullie alvast de rontgen laten zien welke afgelopen donderdag genomen zijn.
RV was gekanteld dus op deze foto's is het meest te zien.

even een uitleg erbij ;) :

de linkse foto is gemaakt in juni dit jaar, hieruit bleek een kanteling en deze is ook goed zichtbaar, daarnaast is de palmar angle (hoek hoefbeen/grondlijn) te groot.
de middelste foto is van augustus, hierop is te zien dat de voet aan het herstellen is en dat de hoefwand parallel gaat groeien (zie het bovenste stukje hoefgroei), ook is de palmar angle verbeterd.
de rechtse foto is dus van afgelopen donderdag, de hoefwand zit tot 3/4 parallel en de palmar angle is helemaal goed, de zooldikte zou voor het mooie nog wat dieper mogen zijn maar is wel weer toegenomen.
Als je goed kijkt zie je op de hoefwand steeds een horizontale streep lopen waar de bevangenheid is ontstaan (de ring)

Afbeelding AfbeeldingAfbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:22

hoe is het mogelijk...er is practisch geen kanteling meer te zien,mooi hoor!

Tjee...ik vind de hielen nog angstvallig hoog,heeft de smid er iets afgehaalt?