[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:28

Iemand misschien een idee op welke glucosemine ik over kan stappen? Heb nu 4 maanden glucohorse gehad, voldeed 2 weken prima maar daarna toch wel mis.. Gaat nu wel heel stabiel met de pony ( door 24/7 weidegang ) maar durf hem nog niet helemaal van de gluco af te halen..

Story

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:28

Ik ben ook begonnen met Gluco Horse. Nadat dit bij mijn haflinger geen effect meer had ben ik overgestapt op Equi Mobility van Excellent. Mijn paardje heeft hier heel wat jaren goed op gelopen.
Hier zit naast glucosamine ook MSM en chondroitine in. Het kan zijn dat alleen pure glucosamine niet voldoende is voor jou paard en je voor een supplement moet gaan kijken waar deze extra stoffen inzitten. Het versterkt elkaar allemaal.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:12

Hier vandaag Equiflexion van de Paardendrogist binnengekregen. Ben nu begonnen met de hoge dosis van 50 ml dat ik 10 dagen ga aanhouden. Ik moet zeggen dat hij het écht lekker vond en zijn emmer helemaal heeft leeggelikt. Dus ik ben blij :D Nu ben ik echt eens benieuwd naar het resultaat..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:36

Jackytje schreef:
Hier vandaag Equiflexion van de Paardendrogist binnengekregen. Ben nu begonnen met de hoge dosis van 50 ml dat ik 10 dagen ga aanhouden. Ik moet zeggen dat hij het écht lekker vond en zijn emmer helemaal heeft leeggelikt. Dus ik ben blij :D Nu ben ik echt eens benieuwd naar het resultaat..

mijn paard krijgt er nu nog 15ml van ,maar ik heb nog poeder van Pharmahorse in overleg met de PD krijgt hij voorlopig tot de poeder op is deze dosis
en hij eet het gelukkig zo op ,ik heb er ook duivelsklauw bij 2x 5ml in deze tijd en straks bij kouder weer 2x 10- ml

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:11

Voor de mensen die niet zeker weten of glucosemine echt werkt..

Ik had mijn pony nu vanaf januari ongeveer aan de glucohorse, ik zag zelf niet veel verbetering maar ach, winterperiode is het altijd wat minder.. Ergens in april heeft hij een gewrichtsinjectie gehad en hierna ging het 2 weken goed, daarna bar slecht weer.. Nu 24/7 weidegang en het ging super! Geen 1 keer kreupel gehad.

Dus nu mijn glucohorse op was dacht ik, wat nou als ik even stop, zien wat het doet.

We zijn nu een week verder en ik had hem gister kreupel.. Nu weet ik niet zeker of dat natuurlijk komt omdat ik hem van dat spul af heb gehaald, maar heb het wel meteen weer besteld gister. := Vandaag was ie overigens wel weer goed.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:35

Bij mij dezelfde ervaring Marlenepony.
Heb het ook wel eens geprobeerd om ermee te stoppen maar merkte eigenlijk met een paar dagen direct al verschil.
Toen weer gaan geven en hij liep weer fijn :)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:35

*zucht*
Story liep vandaag in draf weer kreupel. Misschien toch iets te veel gedaan van t weekend.

Blijft zo lastig als je een loop lustige haflinger hebt. Hij vind alles zo leuk en is in het bos zo vrolijk. Zit dan vaak in dubio, luister ik naar zijn koppie als hij aangeeft lekker te willen draven en galopperen of moet ik 'm inhouden voor zijn eigen bestwil. Waar hij ook weer drukker van wordt.
Pfff vind t soms maar lastig.

Maar goed, deze week maar even alleen lekker wandelen. Donderdag wordt zadel weer nagekeken en afspraak voor een behandeling fysio en osteopaat staat ook al gepland. Hopelijk gaat het hem helpen.

Nog meer mensen die dat moeilijk vinden en een paard hebben wat (te) graag wil lopen?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:41

Mijn dierenarts zegt dat galop eigenlijk nog beter is als een draf, dus dat kan je misschien doen. Neem een opwarming van een +-5 a 10 minuten in galop en bekijk dan nog eens. Misschien is het gewoon opstartstijfheid? Wat is de stalling voor je paard voor de rest? Met vochtig weer hebben ze er ook sneller last van. Ik heb echter momenteel geen last van kreupelheid, en ondertussen is onze training terug op niveau van voor de artrose.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:31

Normaal heeft hij wel iets last van stijfheid. En dan warm ik inderdaad goed op en vervolgens loopt hij weer goed. Maar hij heeft het al 8 jaar dus ik weet wel dat als hij echt kreupel loopt hij teveel heeft gedaan en we een tandje terug moeten. Meestal een weekje wandelen en dan knapt hij wel weer op.
Hij loopt ook echt kreupel nu op links voor en daar zit de ergste artrose.

Ik kan als het van de week beter gaat wel tijdens een buiten(stap) ritje eens proberen hoe hij het galopperen doet.

Verder doe ik er alles aan. Hij staat 24/7 buiten met 3 vriendjes dus hij loopt verder genoeg.
Ondertussen ben ik er wel achter dat hij van beweging wel beter wordt.

Dus we blijven deze week gewoon maar even wandelen :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:33

Oei :( ja dat is zonde dan. Ik dacht ik geef het maar even mee van de galop, want mijn dierenarts zei dat het beter is als draf. Heb je als duivelsklauw geprobeerd?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:38

Ja hij krijgt al enkele jaren een glucosamine supplement en daarnaast een supplement met duivelsklauw en gember.
Dus dat zou voldoende moeten werken en daar doet hij het ook al jaren goed op.

Ja bedankt voor de tip. Ga het zeker eens proberen of dat hem makkelijker afgaat.
Hij is ook echt een snelle jelle. Als ik wil draven wil hij het liefst zo hard mogelijk en kan je eigenlijk al niet meer zien hoe hij loopt omdat hij zo over zijn eigen tempo heen loopt. Verzamelen in draf lijkt hij dan wel wat lastig te vinden.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:48

Mja, dan heb ik ook geen ideeën meer, ik ben nog niet zolang bezig met artrose als jij, dus ik denk dat ik je ook niet nieuws te bieden heb dan.

Irritant vind ik het, als je paardje zelf meer wil dan je soms denkt dat hij kan. Bij mijn zit de artrose linksachter, en hij wil doodgraag springen, wordt altijd vrolijk en hevig als hij iets hoort of ziet van sprong. Maar ik heb ook schrik dat het springen teveel is voor hem

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:36

Misschien de engelse aanpak eens proberen ?? Gember is echt een supplement wat ze in Duitsland veel gebruiken bij artrose.
In Engeland gebruiken ze weer andere supplementen ( naast glucosamine etc ). Zo gebruiken ze daar meer rozenbottels ( veel vit c etc,) , maar ik kan me voorstellen dat dat meer voor de lichte gevallen is.
En gemicroniseerd lijnzaad, volgens mij kennen we dat hier niet eens ? Maar goed lijnzaad zelf wel natuurlijk. Dat werkt , denk ik, vanwege de omega 3 erin = ontstekingsremmend en goed voor de spieren ( die weer de gewrichten ondersteunen natuurlijk ).
En ook boswellia wordt in Engeland veel gebruikt. Werkt soms beter, volgens de verhalen op internet, als bute. En is dus echt bedoelt als ontstekingsremmer/ pijnstiller.

Wel grappig/ bijzonder dat eigenlijk ieder land zijn eigen aanpak een beetje lijkt te hebben. Hier in Nederland is het weer duivelsklauw wat het meest gebruikt wordt volgens mij ?!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:32

Ik heb je berichtje opgeslagen Maris.
Dat zijn zeker dingen die we nog kunnen proberen.
Zelf ben ik altijd van supplement veranderd als het echt langere tijd slechter ging. Dat sloeg toen ook weer aan en konden we weer een paar jaar op verder.

Maar ik zal dan dus wel de gember en duivelsklauw achterwege moeten laten? Of zijn dit supplementen die ik kan toevoegen aan zijn huidige supplementen verzameling :P ?

Lijnzaad kan ik sowieso wel eens halen.
Ik had toen vis olie voor hem gekocht. Maar daar haalde hij zijn neus voor op haha.
Later las ik dat je dit echt moet opbouwen en ze moeten wennen aan de smaak. Ik heb het nog steeds staan dus misschien eens kijken of ik het hem kan laten eten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:38

Geen idee of je het allemaal samen kunt/mag/ moet geven. Wordt misschien wel heel erg veel.
Lijnzaad kan je ook lijnzaadbrokjes van kopen, misschien eet hij dat gemakkelijker ? Zie makana.de voor goedkopere brokjes van lijnzaad ( of voor lijnzaadolie ).
Als die lijnzaadolie die je nog hebt staan oud is, niet meer geven hoor. Dan heb je zeer grote kans dat het ranzig is geworden !

Gember, duivelsklauw, boswellia zitten allemaal een beetje in dezelfde hoek qua werking denk ik. Allemaal ontstekingsremmend en (daardoor) pijnstillend. Alleen allemaal net iets anders werkend.

edit: net even voor je gekeken bij makana. Ze hebben zelfs een hele pagina met producten voor het bewegingsapparaat : http://www.makana.de/pferd/anwendungsge ... gsapparat/ Duivelsklauw, groenlipmossel ( is ook weer typisch iets wat ze veel in Duitsland geven ) en gember. Maar lijnzaad verkopen ze ook hoor !

edit 2 : ook berkenblad zag ik. Salicylzuur dus = een bloedverdunner. Ik geloof dat de da hier dat ook nog wel eens voorschrijft bij artrose idd. Maar dan wel de chemische variant, dus gewoon salicylzuur ipv berkenblad.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:54

Het is vis olie (voor omega vetzuren) wat ik nu heb staan en nog niet zo oud dus zal eens kijken of dat nog goed is.
De lijnzaad eet hij wel gewoon. Dat heb ik vaker gegeven om teveel zand te voorkomen.
We gaan het eens proberen. En even een weekje rustig aan tot hij weer wat beter loopt.

Denk dat de behandeling van de osteopaat hem ook wel helpt. De laatste behandeling heeft hij 3 jaar geleden gehad en daar is hij toen behoorlijk van opgeknapt.

Vind het ook lastig want hij heeft last van gevoelige luchtwegen gehad en is daardoor in gewicht ook zwaarder geworden. Nu hij meer last heeft van zijn artrose kan hij minder bewegen en dat extra gewicht is dan ook niet bevorderlijk.
Dus we hebben weer wat te doen :P Flink wandelen maar haha

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:27

Ik gaf glucosamine speciaal complex (zit boswelia in) van de groene os. Nu kwam ik goedkopere tegen van epplejeck eigen merk zit bijna hetzelfde in. Kon het nu nergens vinden op de site. Heb gebeld ze hebben het uit hun assortiment omdat glucosamine op de nieuwe dopinglijst staat... Zoektocht gaat verder..

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:42

wouterpaard schreef:
Ik gaf glucosamine speciaal complex (zit boswelia in) van de groene os. Nu kwam ik goedkopere tegen van epplejeck eigen merk zit bijna hetzelfde in. Kon het nu nergens vinden op de site. Heb gebeld ze hebben het uit hun assortiment omdat glucosamine op de nieuwe dopinglijst staat... Zoektocht gaat verder..

Horsefitshop! Ik heb die ook besteld!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:40

Welke? Van de epplejeck eigen merk?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:06

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:48

Ik denk niet dat het glucosamine is wat op de dopinglijst staat, dat moet een ander bestanddeel zijn geweest. Glucosamine is een essentiële natuurlijke bouwsteen, dus al voer je het niet bij dan haalt je paard het nog uit andere dingen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:57

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:12

Nog nooit wat gewonnen op facebook, maar nu van de horsefitshop nog een 2de pot glucosamine gewonnen :D vind ik wel leuk, bespaart me toch een beetje geld voor een paar maanden

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:35

Dat lijkt idd op de oude van ej The_cat wat fijn! Kon hem via Google ook nergens vinden. Deze is toch wat goedkoper dan de groene os.bem benieuwd of die ook naar vanille ruikt.

Zoiets winnen is altijd mooi meegenomen!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 07:42

Ja ik geloof dat horsefitshop van ej is niet?