Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:25

Een mooi voorbeeld van een hoef, die een bekap beurt nodig heeft !!

Komt zeeeeer regelmatig voor in de praktijk.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:53

Hallo,
Ik kom stiekem even binnenvallen maar ik had een vraag en ik denk dat ik die hier het beste kan plaatsen. Ik heb sinds 29 juli een eigen paard,heb toen ik naar hem ging kijken iemand mee gehad met verstand van paarden en ik had verder ook al ervaring met dit paard omdat ik hem 3 jaar geleden een tijdje verzorgd heb. Wat ons enige puntje eigenlijk was dat hij dus niet zulke mooie hoeven had,zaten wat kleine scheurtjes in en begon te brokkelen,er is toen gezegd dat hij een tijdje niet bekapt was geweest en vandaar dat het er zo uitzag,dit is toen ook bevestigd door de bruiklener waar hij een tijdje gestaan had. Deze had de hoeven expres goed door laten groeien omdat hij naar haar mening te kort bekapt was en dat zei haar hoefsmid ook. Nu hebben wij toen de week na de aanschaf meteen de hoefsmid laten komen deze heb ik verteld dat hij sowieso gevoelige hoeven heeft want dat weet ik nog van 3 jaar geleden en heb hem het hele verhaal van de bruiklener verteld en dat hij 3 jaar geleden ook in een van z'n achterhoeven een hoefzweer/abces heeft gehad,nu heeft de hoefsmid hier rekening mee gehouden en hem niet te kort bekapt,wel bijna alle scheurtjes heeft hij eruit gekregen op 2 na. Ook viel het hem op dat in een van z'n voorhoeven een soort van scheur zat wat erop leek dat daar ook een abces is doorgebroken en dat de hoeven of er een van een eendenbek vorm (?) had wat op hoefbevangenheid in het verleden kon wijzen?

Nu wil ik hem het liefst gewoon ijzerloos omdat ik bang ben voor uitglijden in de winter of het land en omdat de bruiklener ook zei dat hij nu eindelijk stevige hoeven begon te krijgen en dus ijzers dat weer zouden tegenwerken. Maar nu vind ik hem sowieso op het harde nog steeds niet lekker lopen,niet kreupel ofzo maar niet zo als hij op het zand loopt,vandaag ben ik dus ook gewoon een stukje met hem wezen wandelen,voornamelijk in het gras maar toen we terug ging moesten we even over het harde toen viel het me op dat zijn hoeven ineens een stuk brokkeliger waren,en er weer scheuren in zaten. Maar nu denk ik zelf we doen er ijzers onder maar is dit ook anders op te lossen of moet ik het nog even afwachten?

Ik zal morgen even foto's maken ;)

Nachtlampje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:31

Laten uitharden :) Mijn paard had een paar maanden geleden een blessure, toen heeft hij 2 maanden alleen maar in de weide gelopen en gewandeld, als ik dan weer op hardere ondergrond wilde gaan draven was dat weer wat gevoeliger. Nu, na weer vaker te rijden op stukjes beton/asfalt/aangestampte zandkiezelwegen, zijn de hoeven weer uitgehard en kan ik er weer zonder problemen de weg mee op :)
Alsnog laat ik hem zo veel mogelijk op gras/aarde lopen, simpelweg omdat het meer meegeeft. Een paard is niet gemaakt om op beton te denderen, dus als het niet nodig is ook niet doen, vind ik :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:36

@hilly200 : als je begint met ijzers kom je nooit van brokkelhoeven af.
Het best kun je het meteen goed aanpakken; alle scheuren/brokkels er af en een goede ronding aan de voorkant. Als hij dan gevoelig loopt zou je kunnen investeren in een paar hoefschoenen.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:44

Nja echte brokkelhoeven zijn het ook weer niet,alleen dus wel veel scheuren en vandaag dus die brokkels. Ik loop sowieso niet veel met hem over het harde alleen van weide naar stal en stal naar bak. Dan loopt hij dus toch gevoeliger dan in het zand. Maar het beste is dus nog gewoon even afwachten en oefenen op het harde?
Maar sowieso de hoefsmid komt binnenkort weer en dan eens kijken wat hij kan doen zonder er ijzers onder te zetten.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:51

Lekker op blote voeten laten. De winter komt eraan dan rij je waarschijnlijk minder buiten op het harde.
Volgende maart of april kijken hoe het gaat, kan je eventueel 2 voorijzers nemen omdat je dan wat meer buiten zult gaan rijden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:45

Als een hoefwand afbrokkelt, dan is deze gewoon te lang. Ik zou overgaan op natuurlijk bekappen en iedere week even de vijl langs de hoeven halen.

Niet aan ijzers beginnen in ieder geval, die helpen de hoefkwaliteit alleen maar meer achteruit.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:48

Dat zou het opzich ook kunnen zijn omdat het wel tijd is dat de hoefsmid weer komt,en ijzer doe ik liever ook niet maar wil niet dat mijn paard er onder lijd. Maar goed dan wacht ik het sowieso nog even af zonder ijzers,had toch even bevestiging nodig dat zonder beter is :). Ik zal morgen avond nog even foto's plaatsen.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:46

hilly200 schreef:
Hallo,
Ik kom stiekem even binnenvallen maar ik had een vraag en ik denk dat ik die hier het beste kan plaatsen. Ik heb sinds 29 juli een eigen paard,heb toen ik naar hem ging kijken iemand mee gehad met verstand van paarden en ik had verder ook al ervaring met dit paard omdat ik hem 3 jaar geleden een tijdje verzorgd heb. Wat ons enige puntje eigenlijk was dat hij dus niet zulke mooie hoeven had,zaten wat kleine scheurtjes in en begon te brokkelen,er is toen gezegd dat hij een tijdje niet bekapt was geweest en vandaar dat het er zo uitzag,dit is toen ook bevestigd door de bruiklener waar hij een tijdje gestaan had. Deze had de hoeven expres goed door laten groeien omdat hij naar haar mening te kort bekapt was en dat zei haar hoefsmid ook. Nu hebben wij toen de week na de aanschaf meteen de hoefsmid laten komen deze heb ik verteld dat hij sowieso gevoelige hoeven heeft want dat weet ik nog van 3 jaar geleden en heb hem het hele verhaal van de bruiklener verteld en dat hij 3 jaar geleden ook in een van z'n achterhoeven een hoefzweer/abces heeft gehad,nu heeft de hoefsmid hier rekening mee gehouden en hem niet te kort bekapt,wel bijna alle scheurtjes heeft hij eruit gekregen op 2 na. Ook viel het hem op dat in een van z'n voorhoeven een soort van scheur zat wat erop leek dat daar ook een abces is doorgebroken en dat de hoeven of er een van een eendenbek vorm (?) had wat op hoefbevangenheid in het verleden kon wijzen?

Nu wil ik hem het liefst gewoon ijzerloos omdat ik bang ben voor uitglijden in de winter of het land en omdat de bruiklener ook zei dat hij nu eindelijk stevige hoeven begon te krijgen en dus ijzers dat weer zouden tegenwerken. Maar nu vind ik hem sowieso op het harde nog steeds niet lekker lopen,niet kreupel ofzo maar niet zo als hij op het zand loopt,vandaag ben ik dus ook gewoon een stukje met hem wezen wandelen,voornamelijk in het gras maar toen we terug ging moesten we even over het harde toen viel het me op dat zijn hoeven ineens een stuk brokkeliger waren,en er weer scheuren in zaten. Maar nu denk ik zelf we doen er ijzers onder maar is dit ook anders op te lossen of moet ik het nog even afwachten?

Ik zal morgen even foto's maken ;)

Hier de foto's dus:

Linksachter:
http://imageshack.us/photo/my-images/17 ... hterq.jpg/

Linksvoor:
http://imageshack.us/photo/my-images/856/linksvoor.jpg/

Linksvoor onder:
http://imageshack.us/photo/my-images/98 ... onder.jpg/

Rechtsachter:
http://imageshack.us/photo/my-images/85 ... chter.jpg/

Rechtsachter onder:
http://imageshack.us/photo/my-images/83 ... onder.jpg/

Rechtsvoor:
http://imageshack.us/photo/my-images/10 ... svoor.jpg/

Rechtsvoor onder:
http://imageshack.us/photo/my-images/26 ... onder.jpg/

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:49

Volgens mij kun je, als je natuurlijk gaat bekappen en er gewoon elke week een vijl over heen haalt, prima zonder ijzers :)

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:56

Mag ik dan vragen watvoor verschil natuurlijk bekappen dan gaat maken? Heb er zelf geen ervaring mee,heb alleen eens een paard gezien die dat in het verleden is geweest en heel slecht liep. Maar goed,ikzelf heb nog nooit de hoeven bijgewerkt met een vijl,ben bang iets verkeerds te doen :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:00

Wat mij opvalt is dat alle hoeven op ongeveer dezelfde hoogte een lelijke lijn vertonen. Er moet dus ongeveer 4 a 5 maanden geleden iets gebeurd zijn waardoor dit is ontstaan. Gezien de vorm van de hoeven zou ik een hoefbevangenheid niet uitsluiten.
Ook staat hij wat 'ondergeschoven' wat ook weer in het HB-plaatje past.
Dat zou ook kunnen verklaren waarom ze gevoelig loopt als de hoeven wat korter zijn.

Verder zie ik een steunsel waar duidelijk een flink stuk af mag en te brede witte lijnen.
Die brede witte lijn moet je zeker vanaf, want dit trekt de laminea alleen maar verder uit elkaar, iets wat je bij een HB'er zeker niet wilt hebben, op die manier krijg je nl nooit meer stevigheid in de hoef en zullen ze blijven scheuren en brokkelen.

Dus zoek een smid die iets durft te doen, dan ben je met 2 a 3 keer bekappen van het probleem af. Ja, je paard zal dan een tijdje gevoelig lopen, zeker op het harde. Maar met schoenen en zachte inlegzooltjes heb je ook dat probleem opgelost.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:10

DubbelDun schreef:
Wat mij opvalt is dat alle hoeven op ongeveer dezelfde hoogte een lelijke lijn vertonen. Er moet dus ongeveer 4 a 5 maanden geleden iets gebeurd zijn waardoor dit is ontstaan. Gezien de vorm van de hoeven zou ik een hoefbevangenheid niet uitsluiten.
Dat zou ook kunnen verklaren waarom ze gevoelig loopt als de hoeven wat korter zijn.

Verder zie ik een steunsel waar duidelijk een flink stuk af mag en te brede witte lijnen.
Die brede witte lijn moet je zeker vanaf, want dit trekt de laminea alleen maar verder uit elkaar, iets wat je bij een HB'er zeker niet wilt hebben, op die manier krijg je nl nooit meer stevigheid in de hoef en zullen ze blijven scheuren en brokkelen.

Dus zoek een smid die iets durft te doen, dan ben je met 2 a 3 keer bekappen van het probleem af. Ja, je paard zal dan een tijdje gevoelig lopen, zeker op het harde. Maar met schoenen en zachte inlegzooltjes heb je ook dat probleem opgelost.

dat ja

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:23

DubbelDun schreef:

Kijk dit geeft mij heel wat duidelijkheid,ikzelf zat sowieso ook al met HB in m'n hoofd omdat dit in z'n verleden ook is voorgekomen en hij nu dus ook die gevoeligheid ed. heeft. Maar wat dit veroorzaakt heeft weet ik niet,gezien hij geen biks verder krijgt,op niet hoog gras staat en hij verders ook geen lekkers of iets krijgt. Waar zit de steunsel als ik vragen mag? Ik zal dit sowieso bij de hoefsmid melden,heb de vorige keer gezegd dat hij dus te kort heeft gestaan en dus daarom heeft hij ook er niet teveel aangedaan. Die lijn noemde de hoefsmid toendertijd ook,hij zei ook dat dit op HB leek in het verleden of kunnen er andere oorzaken zijn? Ik zal dan morgen sowieso zorgen dat hij in de paddock komt te staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:38

Hoog gras zou zelfs beter zijn als te kort gras, minder fructaan door de stress. Maar de mijne reageert ook niet goed op langer gras, dus die staat dit jaar ook mooi op kort gras :) mét grasmasker max 2,5 uur per dag.
Verder is 'lekkers' niet alleen snoep, maar ook appels, peren en al het fruit waar suiker in zit (wat dus ongeveer alles is).
Zelfs in hooi kan teveel fructaan zitten als je net de pech hebt dat het op een verkeerd tijdstip gehooid is. Om dit zeker te weten kun je het laten testen op fructaan. Kost iets van 75 euro.

Hier een mooi voorbeeld van duidelijke steunsels (pag 104 van dit topic) :)

Afbeelding

Soms zijn ze zo lang dat je nauwelijks meer kunt zien dat het steunsels zijn en kunnen ze zelfs de hele zool bedekken. We spreken dan van overgroeide steunsels of dubbele zool. Dit is voor een paard bijzonder pijnlijk en reden om kreupel te gaan lopen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:11

hilly200 schreef:
DubbelDun schreef:

Kijk dit geeft mij heel wat duidelijkheid,ikzelf zat sowieso ook al met HB in m'n hoofd omdat dit in z'n verleden ook is voorgekomen en hij nu dus ook die gevoeligheid ed. heeft. Maar wat dit veroorzaakt heeft weet ik niet,gezien hij geen biks verder krijgt,op niet hoog gras staat en hij verders ook geen lekkers of iets krijgt. Waar zit de steunsel als ik vragen mag? Ik zal dit sowieso bij de hoefsmid melden,heb de vorige keer gezegd dat hij dus te kort heeft gestaan en dus daarom heeft hij ook er niet teveel aangedaan. Die lijn noemde de hoefsmid toendertijd ook,hij zei ook dat dit op HB leek in het verleden of kunnen er andere oorzaken zijn? Ik zal dan morgen sowieso zorgen dat hij in de paddock komt te staan.

hallo,

ik praat eventjes mee, ik was de bruiklener. waar hij dus gestaan heeft.
4/5 maanden geleden stond hij bij mij, nou dat was de laatste perioden dat hij bij mij was.
bij mij heeft hij een hele tijd gevoelig gelopen, ik stapte wel elke x naar het rijden hem uit op het harde, nog geen 200m lopen.
hij weet dat hij daar in het begin moeite mee had maar later het opknapte.
ik heb zijn hoeven niet laten bekappen, dit omdat mijn hoefsmid vertelde dat als ze er iets af zou halen dat hij dan helemaal niet meer zou lopen van de pijn. wel hebben we een paar keer geveild.
nu weet ik ongeveer hoe zijn hoeven eruit zagen, die lijn zat er bij mij ook al. toen was hij zo'n 1,5 cm vanaf de bovenkant. toen ook veel duidelijker zichtbaar.

ik persoonlijk denk niet dat hij hoefbevangen is. wel zou ik een filmpje willen zien omdat je dan veel beter kan zien hoe hij kruipel loopt.
of gewoon al een foto van hoe hij staat ( helemaal van de zijkant )
ik denk niet dat je vanaf een foto van zijn hoef goed kan zien wat er aan de hand is.
al heb ik er niet super veel verstand van.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:21

Harstikke bedankt voor de info :),zo leer je ook nog eens wat,helaas wel op een minder leuke manier maar goed. Dus jou paard staat 2,5 uur per dag op de wei en voor de rest op zand? Of op stal? Ik geef hem sowieso niks waar suikers in zit,omdat ik wist dat dat verkeerd kan zijn voor HB paarden en paarden die dit in het verleden hebben gehad. Bij mij heeft hij dus geen enkel stuk fruit of groente gekregen,alleen een paar keer wat brood. Wel is het zo dat hij dus bij die bijrijdster peren kon eten uit een peren boom,maar daar is hij nu zo'n anderhalve maand 2 maanden weg,kan dit dan nog invloed hebben nu? Ik ben nu van plan om morgen hem dus sowieso op zand te laten zetten,en als de hoefsmid deze week nog komt ter bevestiging vragen wat die zegt. Of is het beter om meteen morgen even de DA te bellen?

Owh zie net de reactie van de bruiklener,fijn dat je ook even reageert wilma :).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:31

De rest van de dag staan ze in een zandpaddock :)

Peren van een maand terug hebben nu geen effect meer.
Een DA kan nu weinig voor je doen, op röntgenfotoos zie je niet altijd dat een paard HB is (geweest), omdat de fotoos vaak verkeerd (vanaf een blok) genomen worden. Alleen als er sprake is van een duidelijke kanteling is dat te zien.

@wilmatj : veel mensen herkennen alleen een HB als het paard in de specifieke stand staat (voorbenen naar voren). Dit is echter de acute vorm. Een verbrede witte lijn is al een HB-indikatie volgens andere onderzoekers.
Er zijn dus veel tussenvormen, maar 1+1 leidt in veel gevallen tot de juiste optelsom ;)

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:39

Oke dan moeten we dus toch naar de weidegang en het hooi kijken,ik moet wel zeggen dat hij amper hooi krijgt tegenwoordig,alleen als t land te kort is of wanneer ik hem even in de box heb dus het lijkt me sterk dat het hier door komt. Is het dan nu het beste om sowieso de hoefsmid er naar te laten kijken en hem op zand te zetten?

Die dingen wist ik inderdaad al van HB,had van te voren al wat informatie opgezocht hierover gezien Nobbi een verleden van HB heeft,en ik dit het liefst niet weer wou hebben dus heb suikers sowieso vermeden en teveel gras ook.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:58

Als hij hoefbevangen is geweest en verbrede witte lijn heeft en je die niet ontlast door een mustangrol en hem dus nu op de hoefwand laat lopen, is het niet gek dat hij gevoelig loopt. Ik denk echt dat een goed natuurlijk bekapper je enorm zou kunnen helpen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:27

Een mustangrol is gewoon bij de toon goed afrollend afraspen,
zodat hij niet te veel bij de toon op z'n draagrand loopt.

Meeste on-natuurlijke bekappers kunnen dit, natuurlijke ook misschien.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:31

Holypope dat weet ik :-) .
Mijn post is niet zo duidelijk zie ik nu.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:35

Aah ik snap wat jullie bedoelen,volgens mij doet mijn hoefsmid dit sowieso al,tenminste als jullie die ronding bedoelen die dan langs de hoefrand komt te zitten?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:36

Mijn hoefsmid deed dat niet hoor. Mijn paard liep gewoon op zijn hoefwand.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:46

spokie79 schreef:
Holypope dat weet ik :-) .
Mijn post is niet zo duidelijk zie ik nu.

De mijne wel, toch.. ? :=