[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:50

Mijn paard had een trap gehad en een dik spronggewricht, dat werd een onsteking die het bot introk: acoute spat. Maar een dikke sprong hoeft niet direct spat te betekenen. De enige manier om het zeke te weten is foto's laten maken.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:24

Mijn paard liep van de een op de andere dag stokkreupel. Dat wisselde zich in die daaropvolgende week af van stokkreupel tot licht onregelmatig en sindsdien bleef hij licht onregelmatig en kort achter en kreeg hij dikke sprongen die ook warm waren aan de binnenzijde.
Buigproeven waren slecht, dus foto's gaan maken en dus spat in beide achterbenen.

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:10

Oke dankjewel. Het is niet echt warm en lijkt ook meer vocht want het is zacht en kan t zo indrukken, was dat bij jullie ook? Ze heeft er geen pijn aan volgens mij..

De DA belt me vandaag terug om afspraak te maken voor foto's/scan. Maar ben zo bang....

Kunnen jullie nog gewoon rijden? Heeft je paard continu pijn?
Sorry voor m'n vragen...

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:11

Woensdagavond heb ik een afspraak voor een foto/scan... Spannend! Ben nu al zenuwachtig....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:08

Gewoon even afwachten en je niet gek laten maken. Er zijn meer redenen waarom de sprong dink kan zijn. Daarvan is spat er eentje klopt.

Ik heb geluk gehad.Mijn paard heeft een prachtig aan elkaar gegroeid gewricht. Na een dik half jaar stappen was ze steeds minder kreupel. tegenwoordig kan ik haar gewoon rijden en doen we alles weer. Maar dat is per spatpaard verschillend..

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:06

zoals anya al zegt een dikke sprong hoeft niet gelijk spat te zijn, die van mij heeft helemaal geen dikke sprongen gehad, ze liep alleen wat stijf in het begin van de training (na een val in de wei), en bleek dus ook spat in beide achterbenen te hebben.
Bij haar is gelukkig ook alles mooi aan elkaar gegroeid :) en we hebben ondertussen een aantal dressuurwedstrijdjes alweer gereden, maken af en toe een sprongetje en hebben we ook een aantal winstpunten in de endurance al gehaald.

ik merk bij die van mij juist dat ze door rijden beter word/ blijft. na een tijdje vakantie loopt ze zichtbaar stijver.

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:44

Fijn dat jullie zon geluk hebben! Hoop dat wij dat ook hebben... Tot woensdagavond even afwachten..
Bedankt voor jullie berichtjes!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:45

cruesli schreef:
Mijn paard liep van de een op de andere dag stokkreupel. Dat wisselde zich in die daaropvolgende week af van stokkreupel tot licht onregelmatig en sindsdien bleef hij licht onregelmatig en kort achter en kreeg hij dikke sprongen die ook warm waren aan de binnenzijde.
Buigproeven waren slecht, dus foto's gaan maken en dus spat in beide achterbenen.

Hier net zo, alleen was het een dag na een proef les op de anthoine de bott methode. Nog steeds geen idee of het daar mee te maken heeft, maar weet wel dat ik die methode nooit weer ga gebruiken!

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:05

Mag ik dit topic even terug naar boven rakelen?

Vorige week is bij mijn paard spat vastesteld.
Ze is amper 6 jaar.
We zijn begonnen met een injectie van hyaluronzuur in het spatgewricht.
Dit wordt binnen 3 weken nog eens herhaald.

De smid is ondertussen geweest, die moest de binnenkant van haar hoef aan het slechte been wat korter zetten, en afrolling geven.

Van de DA moest ik veel stappen, en zo weinig mogelijk belasten de eerste week.
Vanaf deze week mag ik draven, en vanaf volgende week mijn trainingen terug hervatten (hangt natuurlijk af van hoe ze loopt)

Ik ben dit topic tegengekomen en beginnen lezen (maar 191 pagina's lees ik niet zo snel), ik zoek ook op internet over behandelingen ed.

Maar hier zou ik graag ervaringen lezen, vooral met deze behandeling en eventueel ook met jonge paarden.

Ik hoop echt dat de behandeling aanslaat, want 6 jaar is veel te jong om al op pensioen te laten gaan.

Groetjes

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:26

Ik heb mijn info uit de VS gehaald en ik ben met mijn spatpaard onder het zadel gaan stappen op de harde weg. Een paar maanden. En af en toe een drafje (kreupel en wel) als ze zelf aangaf dat ze graag wilde draven. Ik heb ervoor gekozen niets te doen (geen tildren of hyaluronzuur of cortizon). Maar wel heel gericht iedere dag die beweging gegeven. Ik heb haar zoveel mogelijk buiten gezet en alleen de eerste weken heeft ze pijnstillers gehad (Lan had acute spat a.g.v. een trap). Het is prachtig glad aan elkaar gegroeid, ze loopt zelfs niet stijf meer en kan weer alles.

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:50

Hannah staat 24/7 op de weide. Afwisselend een dag wel / een dag niet, rijden we -> als je het rijden kan noemen tenminste: een half uur stappen, ofwel aan de hand ofwel ohz. Of als ik merk dat ze er zin in heeft: dan 15min stap, 10min draf en terug 10min stap.
Hoe oud was je paard toen het vastgesteld was?
Na hoelang heb je terug foto's laten nemen, dat je zag dat alles aan elkaar gegroeid was?
Is winter vs. zomer veel verschil? Omdat ik ergens (weet niet meer waar) gelezen had dat warme droge dagen het best zijn, en koudere vochtigere dagen slecht.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:09

Lan was 16 toen en vol in het werk. Maar dit had ook kunnen gebeuren toen ze 6 was. Omdat het door een trap kwam. De ontsteking a.g.v. de trap is haar gewricht in getrokken. Haar andere spronggewricht is ook puntgaaf.

Foto's is al iets van 1.5 jaar geleden. Dat was een jaar na de eerste constatering van spat. In dat jaar heb ik om de drie maanden foto's laten maken. Om te kunnen ingrijpen als het aaneengroeien niet goed zou verlopen. Het was retesaai die maanden stappen, maar ik ben ervan overtuigd dat die dagelijkse gerichte beweging heeft geholpen om het netjes aan elkaar te laten groeien. En rechte lijnen zijn belangrijk. Omdat ze hun spatbeen naar buiten weg gaan zetten.. dat wordt erger op de cirkel.

Ik merk geen enkel verschil meer tussen zomer en winter. Ik merk helemaal niets van haar spatbeen. Behalve dat ze heel af en toe met dat been in natte grond wat uitglijden kan.. als ze wat meer dan normaal wegzakt in de grond.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:16

Vario was 7 toen de spat geconstateerd werd. Hij heeft heel in het begin een dik been gehad maar dat kwam vooral omdat hij zich gestoten had op dat been. Dat was overigens niet de oorzaak van zijn spat, bij hem is het waarschijnlijk ontstaan door op te jonge leeftijd te veel belast te zijn geweest. Vario heeft tildren gehad en zijn gewricht is heel mooi aan elkaar gegroeid en ik rij hem volop. Gaat mee het bos in crossen en springt, ik rij er dressuurwedstrijden mee en haalde zelfs op onze eerste wedstrijd een 2e en 3e plaats binnen. Hij heeft na zijn tildren bijna een jaar op de wei gestaan.
Maar het is wel zo zoals hierboven al gezegd is, per Spatpaard wel verschillend hoe het verloop is. Denk aan bijvoorbeeld de plaats waar de spat zich uit dus tussen welke schijven etc en hoe het paard op behandeling reageert etc.

Tarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:31

Mijn pony heeft ook spat in zijn rechterachterbeen.. Het is waarschijnlijk 5 jaar geleden bij een andere eigenaar al gebeurd en deze heeft er destijds te weinig aan gedaan. Ik heb hem terug vanaf november en vrij snel bij de da beland. Deze heeft een botvergroeiing aan de binnenkant geconstateerd dmv röntgen en gaf aan of te opereren of alleen nog met hem te stappen. Ik was er helemaal kapot van maar toen ik bij mijn pensionstal kwam waren ze helemaal niet negatief. Ze zeiden dat er nog van alles mogelijk is met speciaal beslag. Dat wil ik dus nu gaan uitproberen maar vraag me af of hij dan rondom op ijzers moet of alleen achter, of alleen rechtsachter. Ik heb echt geen flauw idee. En wat betreft voeding of wat anders, heeft dit nog zin na 5 jaar sinds het trauma? Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:35

alleen achter.. want het gaat om het iets helpen bij het lopen.
Maar als de DA denkt dat met een operatie wat mogelijk is, zou ik dat zeker in overweging nemen.

Alle varianten van supplementen zijn vooral goed voor de bankrekening van de maker. Ik heb nog nooit enig verschil gezien. Spat is als het niet meer actief is gewoon vergroeid bot. Supplementen helpen dus helemaal niets.

Tarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:08

Operatie heeft minder dan 50% slagingskans.. Plus risico's van de Narcose.. Ze willen dan het extra bot wegbeitelen, met kans op beschadiging vd pees etc. Dus daar zie ik van af, ook omdat hij nu wel redelijk loopt, beetje onregelmatig in draf aan de hand. Ik rijd er de laatste weken ook niet op, omdat de sprong warm aanvoelt en hij dus niet helemaal rad loopt. Bedankt voor je reactie, hoop echt dat beslag wat voor mijn topper kan betekenen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:09

Hoe oud is je paard?
Als de sprong warm aanvoelt betekent dat dat er sprake is van een actieve ontsteking.

Alleen gewricht wegbijtelen is dan een vage optie.
Ik zou voor een second opinie gaan.

Tildren? cortizon spuiten.. er zijn meerdere opties wellicht.
En je kunt altijd nog een jaartje gaan stappen over de weg, maar dan moet je het proces wel monitoren met foto's

Tarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:33

Omdat ze eerst een verkeerde diagnose hadden gesteld (ze hadden maar 2 foto's gemaakt) waar geen botvergroeiing was te zien hebben ze twee keer vocht eruit gehaald en cortisonen met nog iets erin gespoten.. Sindsdien is het warm, ik denk omdat het bot nu te weinig ruimte heeft en die pees erover heen schuurt omdat er nu minder vocht in zit. Mijn paardje is 17, maar gelukkig nog superfit

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:35

Of er is nog een actieve ontsteking en er is nog sprake van botaanmaak en botoplossing. Ik zou een second opinie overwegen. Ik weet niet welke kliniek je bent geweest, maar er zijn klinieken die veel ervaring hebben met spronggewrichten.

Tarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:06

Ik ben bij paardenkliniek de watermolen geweest, staat goed bekend. Ik heb vandaagnde rontgen foto's opgevraagd zodat ik deze ook kan laten checken door een andere da.. Kan het ook gewoon warm zijn door irritatie? Dat je er verder niks aan moet doen behalve rust? Ik heb vandaag weer gebeld en de assistente zegt dat ik daar weinig mee kan? Ik vraag zoveel mogelijk partijen omdat ik het zelf even niet meer weet..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:16

De watermolen in Haaksbergen???
Als je de foto's hebt zou je die nog eens kunnen opsturen naar Hochmoor (vlak over de grens bij Winterswijk). Heel goede kliniek en ze hebben er nederlands sprekende dierenartsen..

(mijn ervaringen bij de wm zijn wisselend).
Tenminste moeten ze je kunnen vertellen of de spat nog in een acuut stadium verkeerd.. als het warm is lijkt het daar wel op nl..
En dat antwoord dat je gehad hebt, kun je natuurlijk niets mee.

Tarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:59

Ik heb nog eens terug gebeld. Hij zei dat de diepe buigpees geïrriteerd raakt de botvergroeiing, en dat ik niet teveel hoop moest hebben. Heb nu een second opinion bij een dierenarts bij mij op de manege, die gaat morgen nog eens kijken of er nog mogelijkheden zijn. Anders ga ik zeker eens proberen bij de kliniek die jij noemt, is het proberen waard. Ander beslag wil ik ook eens gaan overleggen, wie weet. Heb jij mindere ervaringen gehad bij de watermolen? Ben benieuwd of een andere da mij ander advies/info kan geven!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:54

Bij mijn paard is eind maart spat vastgesteld (merrie van 13). Ze heeft enkele weken wat onregelmatig gelopen en is toen bij de kliniek ingespoten met cortisonen. Ook is ze achter binnendoor bekapt en ze loopt sinds begin mei weer goed rad. Ik heb haar een maandje op weiderust gezet en in juni voorzichtig opgepakt en veel gestapt ohz. Eind juni weer wat meer aan het werk gezet, niet veel gevraagd maar wat basiswerk. Gisteren hebben we voor het eerst weer les gehad, en heeft ze wat harder moeten werken. Instructie vertelde wel te zien dat ze wat zwak is geworden in (beide) achterbenen en wat stijf daarin is, maar niet onregelmatig of kreupel. Of het door de spat komt, weet ze niet, zou goed kunnen. Het zou ook kunnen omdat ze de laatste 3 jaar recreatief is bereden en veel met weggedrukte rug heeft gelopen. In stap loopt ze voornamelijk in spaanse pas, wanneer ze echt meer ontspant dan gaat ze weer normaal stappen, heel bijzonder.

We willen nu heel voorzichtig de basis wat bevestigen en haar iets meer actief vanuit het achterbeen maken. Het is nu afwachten of ze dit aankan of niet.

De spat zit alleen in het rechterbeen, wel bijzonder dat ze dan in beide achterbenen stijf is of niet?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:54

Ik denk dat haar andere been dingen gaat compenseren Leorah! Zelf heb ik een ontsteking in mijn rechterknie, maar onbewust probeer je die te ontlasten, waardoor mijn linker knie dus weer overbelast raakt. Kan mij voorstellen dat dat bij jou paard ook zo is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:02

andere been compenseert. En let op dat het bekken niet scheel gaat staan!!!