[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:09

Mineralen blijven wel in hooi zitten, ook al is het hooi, alleen vitamine E holt achteruit en andere vitamines ook.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:28

Velen hier weken het hooi, week je mineralen en sporenelementen e.d. niet uit dan?

Overigens is het type grond (zand/klei), wel of geen bemesting en bij wel bemesting, de soort meststof (injecteergier, vaste mest, kunstmest) en zelfs het grasmengsel (alleen raaigrassen of weidegrassen, en met of zonder kruiden) allemaal bepalend voor hoe rijk je hooi is aan mineralen en andere belangrijke stoffen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:53

Tuurlijk, ik denk zeker wel dat je daar gelijk in hebt, maar dat is dan ook meteen het onzekere. Je weet eigenlijk niet precies wat je nu voert qua hooi en zijn waardes.

Wat zat er in het gras en wat is daar uit verdwenen nu het hooi is, en wat niet.

Juist omdat we onze paardjes zo voorzichtig moeten voeren, vind ik het persoonlijk wel belangrijk te weten wat ik nu eigenlijk voer.
Je verminderd niet alleen de suikers, maar ook andere dingen, die zover ik het begrijp juist weer niet perse verminderd hoeven te worden. Maar wat is dan toch verminderd en waarmee haal je dat weer omhoog tot gezonde levels?

Valt nog niet mee allemaal Haha!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:50

holly schreef:
Juist omdat we onze paardjes zo voorzichtig moeten voeren, vind ik het persoonlijk wel belangrijk te weten wat ik nu eigenlijk voer.
Je verminderd niet alleen de suikers, maar ook andere dingen, die zover ik het begrijp juist weer niet perse verminderd hoeven te worden. Maar wat is dan toch verminderd en waarmee haal je dat weer omhoog tot gezonde levels?

Valt nog niet mee allemaal Haha!

Haha....nee, het valt zeker allemaal niet mee. Knipoog Het blijft gewoon een moeilijk onderwerp, het voeren van een hoefbevangen pony.
Ik denk dat je het beste gewoon af en toe een bloedtest kunt laten doen, totdat je weet dat je pony redelijk stabiel blijft. Bij Victor z'n bloedtest kwam uit dat de waardes van magnesium en koper aan de lage kant waren (magnesium tegen de ondergrens aan), dat z'n calciumwaarde goed was en dat de waardes van vitamine E en selenium veel te laag waren. Dus geef ik op aanraden van de DA hem minstens 4 maanden lang een extra vit. E/selenium-supplement (en sinds kort toch ook een magnesiumkuurtje erbij). Ook krijgt hij nu de Safe and Sound bijgevoerd, omdat hij zo toch vitamines, mineralen en sporenelementen binnenkrijgt die hij met alleen hooi en een zout- en kruidenliksteen toch niet in voldoende mate binnenkrijgt. Zodra een pony meer en langer op het gras mag/kan, hoeft hij ook minder bijgevoerd te worden, omdat hij dan over het algemeen genoeg vitamines e.d. uit het gras haalt. Maar persoonlijk denk ik dat dat niet meer opgaat voor onze hoefbevangen pony's, omdat ie meestal toch veel minder gras binnenkrijgen dan "normale" pony's.
Je hebt trouwens een prachtige pony! Vingers aflikken Is zeker een bruinroantje? Mouse is ook een bruinroan (zie profiel voor foto's), blijft altijd leuk om te zien hoe ze het hele jaar door van kleur veranderen....

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:38

Hallo!

Zag een paar pagina's geleden nog een erg interessante link over de mariadistel. Er is mij een hoop duidelijk geworden, aangezien mijn pony die steeds eet. Toch wss wel last van de lever!

Verder vraag ik me af in hoeverre de voedingswaarde van hooi nu echt terugloopt. Een stof als fructaan, op welke manier zou die uit hooi moeten verdwijnen? In kuil wordt fructaan bacteriologisch omgezet, maar dat is in hooi heel veel minder, tenzij je hooi broeit. Verder bestaat hooi voornamelijk uit ruwe celstof, dat verdwijnt niet zomaar. Een boer vertelde me pas dat hooi juist nauwelijks terugloopt (hooi blijft gewoon hooi), in tegenstelling tot kuil. Ik weet nu dus niet precies hoe het zit...

Van vitaminen is overigens bekend dat vit. A vrijwel meteen verdwijnt, vit. D juist toeneemt en vit. E door de loopt van de tijd oxideert. Mineralen blijven volgens mij ook gewoon aanwezig. Bij weken zouden de mineralen wel kunnen oplossen, maar dan moeten ze nog altijd door de celwand heen (geldt trouwens ook voor fructaan!). Celwanden (ruwe celstof) verdwijnt niet, dat blijft volgens mij dus gewoon intact. De mate van uitspoeling van zowel fructaan als mineralen is imo daarom minimaal.

tygerbom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:56

hallo

mijn pony is afgelopen mei 2008 hoefbevangen geraakt.
na een rusttijd op stal alleen hooi mocht ze langzaam weer naar buiten.
nu was ze onlangs weer bekapt en vlak daarna liep ze weer op eieren .
net nu het zo goed ging,ik mocht zelfs weer rijden(stappen natuurlijk).
maar het ging steeds moeizamer.
ik moest weer verder met pijnstiller/antibiotica equipalazone.
ik zag dat in de zool een tweede witte lijn voor deed,deze met iets wat kneuzingen.
nu heb ik me laten vertellen dat dit idd het druk punt is van het toch iets gekantelde hoefbeen.
eerst zei de da dat ze wel buiten mocht lopen,maar ik vond het eng.
ik heb haar al 14 jaar en nog nooit eerder heeft ze het gehad.
toen ik haar hoeven aan het krabben was ging ik per ongeluk langs de kneuzing en viel ze met knieen op de grond.
na een dag waren knieen dik.
ik benen gekoeld ,en nu gaat het al iets beter.
wie heeft dit al eens mee gemaakt die extra witte lijn en wie kan me zeggen wat er voor mogelijkheden zijn of eventueel extra verzorging.
mijn pony is wel te dik dat weet ik ,ik heb haar tijden getraind maar echt slnak werd ze niet eerder meer steviger lijkt dan wel een body builder,ze krijg alleen hooi ,en verder normaliter weide gang.
nu kan ik haar hellemaal niet trainen,want lopen gaat goed en dan weer niet.
hopelijk weet iemand meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:06

als je niet met haar kunt werken,beperk dan iedergeval het aantal uren weidegang....het is toch belangrijk dat ze niet te dik is,dan hebben ze toch meer kans om weer bevangen te worden dan de wat slankere modelletjes

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:14

ij mijn paard staat een haflinger die al een keer of 3 bevangen is geweest,nu gelukkig al 3 jaar niet meer.
als het gras begint te groeien in het voor jaar dan zet ik een stukje weiland af,en krijgt om de paar dagen een stukje bij.
die haflinger heeft echt vraat zucht en eet haar eigen letterlijk dood.
ze krijgt verder helemaal niks bij als een beetje hooi.
en is nog niet slank,maar zeker wel honderd kilo lichter dan een paar jaar geleden.
kan je na gaan hoe zwaar ze was.
bij alle keren dat ze bevangen is geweest heeft ze van de veearts pijn stillers gekregen,en de smid heeft er de ijzers er af gehaald,wij hebben in de wei een kikker poel. en op advies van de veearts haar daar elke dag een paar uur ingezet.
gewoon een paal in de grond geslagen en haar daar aan vast gezet,en heeft iedere keer goed gewerkt.
ze is er gelukkig helemaal weer boven op gekomen.
paar weken nadat ze bevangen was geweest kwam er een groef op haar hoeven te voor schijn,alle keren geweest.
haar hoef is ook wat breder geworden.
na dat ze was opgeknapt van de bevangen heid,heeft mijn smid er speciaal beslag onder gedaan waardoor haar hoeven beter af konden rollen,ik heb geen verstand van het vak,dus gebruik zijn woorden.ook had hij aan de voorkant van de voor hoeven een gat gemaakt,volgens hem verdeelde de druk zo beter,en na iedere kap beurt werd dat weer kleiner.
nu staat ze weer op gewone ijzers en loopt een keer of drie per week voor de kar.
het gaat erg goed met haar,maar moeten altijd in de gaten houden dat ze niet te zwaar word.
de smid heeft gewaarschuwd dat mocht ze het toch weer krijgen hij niet zeker weet of het dan weer goed zou komen,ivm kanteling van het hoef been.
dus ik zorg ervoor dat ze voldoende beweegt en zo minimaal gras binnen krijgt van af het voor jar tot na jaar.
pas als het gras is gestopt met groeien krijgt ze de hele wei weer. en zo gaat het nu al weer een paar jaar goed.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:35

@ Kymalin ; ik ben al meerdere keren veranderd van hoefsmid, en daar was nauwelijks verschil in te merken. Het kan uiteraard dat ik iedere keer een 'slechte' smid heb getroffen, maar ik durf het eigenlijk niet meer zo goed aan.. wat het op het harde lopen betreft; over het algemeen wandel ik dagelijks +/- een halfuurtje met haar, deels over het asfalt, deels over het gras.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:51

Ik ben boos Stoom uit je oren Kom ik net bij de paarden aan, ligt er weer gemaaid gras en een berg appels in de wei. En dan wil ik niet weten wat ze er al van op hebben... Boos!
Naast de wei is een vakantiehuis, als die mensen er zijn is het altijd donderen. Altijd moeten ze de paarden voeren, en dan niet gewoon een beetje, maar echt van alles. Van hele broden tot de resten van hun eten tot kisten appels en het afval van hun hele gemaaide gazon. Heb dat mens vorige week nog uit staan leggen dat Wessel niks van dat alles mag, omdat ie dan weer bevangen kan worden, en dat gemaaid gras koliek kan veroorzaken, maar de boodschap komt duidelijk niet aan. En dat terwijl ik al jaren aan het uitleggen ben dat ze beter niet kunnen voeren, en ze zelf notabene ook pony's hebben gehad, die overigens ook bevangenheidsproblemen hadden. Vorig jaar heb ik ze maar gewoon niet in dat stuk wei gelaten als die mensen er zijn, en dat werkt duidelijk nog het beste. Heb nu dus alles weer terug op hun land gegooid, morgenochtend komt er weer een draadje. Al vind ik het belachelijk om volwassen mensen als kinderen te moeten behandelen, liever dat dan straks zieke paardjes!

Hebben jullie hier ook wel eens last van? Wat doen jullie er tegen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:24

Jeetje das echt vervelend. Ik heb er wel last van gehad, maar ik heb de mensen die om de wei heen wonen uitgelegd waarom dat niet goed is. En er heeft een tijdje een bordje gehangen. Gelukkig waren ze hier wel erg begripvol. Je zou ze anders toch Boos!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:29

Heb van de andere mensen in de buurt ook helemaal geen last. Die heb ik ook gewoon uitgelegd hoe het zit, mensen begrijpen dat prima. Alleen hun niet, erg frustrerend!
Morgen maar weer gewoon een draadje zetten, scheelt een berg ergernis Knipoog

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:54

He, wat vervelend zeg! Ik weet er ook alles van, ik heb mijn paarden bijna 2 jaar in een weitje gehad naast de volkstuintjes, die gooiden ook van alles over het hek, ik gooide het steeds weer terug. Maar ook met bordjes geprobeerd, die werden verwijderd, praten hielp ook niet. Dus dan maar draad gezet en ze alleen in de winter aan die kant gelaten. Uiteindelijk is dit ook de voornaamste reden geweest dat ik op zoek ben gegaan naar een ander weitje.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:55

Ik herken wel wat in je probleem. Isabella's wei ligt voor een gedeelte dicht langs de openbare weg. Veelvuldig kwamen hier mensen langs om het paardje te voeren dat eerst in het weiland achter stond (zo ook boterhammen van het wandelend personeel van de diverse bedrijven rondom tijdens hun lunchpauze). Nu is die pony weg, evenals alle afrastering en was mijn paardje als eerste aan de beurt. Gelukkig een keer iemand met twee volle plastic zakken brood toevallig "betrapt", maar ik ben daar niet altijd. Bordje met "niet voeren ivm stofwisselingsziekte pony", scheen een beetje te helpen, hoewel ik nog regelmatig mensen zag lopen die bijv. gras wilde geven (ieder paard mag toch gras hebben? Daar gaan ze echt niet van dood hoor. ... alsof zij het beter weten; zo'n toontje. Waarop ik dan antwoordde, ja de mijne gaat er wel van dood, vandaar dat ze op een kaal stukje staat). Inmiddels heb ik standaard een stuk wei afgezet. Daar mag ze alleen maar op als ik erbij ben, anders niet. Mensen moeten nu wel heel ver hun brood gooien voor het op het stuk valt waar Isabella loopt. Jammer dat het zo moet, maar het is niet anders. Soms begrijpen mensen het echt niet ...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:09

Oh ik kan me helemaal voorstellen dat je daar gruwelijk gefrustreerd van raakt.

Sinds ik de pony's in dit weitje heb staan was ik er ook erg bang voor, maar gelukkig heb ik er tot nu toe weinig last van gehad, *klopt af* hoewel ik een paar keer opa/oma met kleinkind heb gezien. Eindje verderop is een geitenweitje, is denk ik toch interessanter.

En gelukkig is vooral Saros geinteresseerd in dat soort aandacht, Aurora laat het meestal voor wat het is, die is veel te blij dat ze in de wei staat. Bovendien voert het niet zo handig met die korf om, volgens mij is dat wel duidelijk.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 07:07

Ik wil iedereen vertellen dat er na de hoefbevangenheid hoop is dat je weer normaal kunt rijden heb gisteren een rit gemaakt op de kootwijksezand van 3,5 uur!! dynamiekje gaat zo goed, ben zo blij!!

Afbeelding

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:42

Wat een heerlijke foto, Dynamiek!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:51

wat een leuke foto!!en ik moet eerlijk bekenen dat nederland toch wel mooi is....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:06

@ dynamiek Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! helemaal blij van deze foto. Zo mooi en zeker als je weet hoe ziek onze paardjes zijn of zijn geweest, maakt het me heel blij te zien dat ze toch goed herstellen van hoefbevangenheid.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:38

Ik kan me voorstellen dat je helemaal woest wordt op de mensen die ongevraagd je paarden van alles geven. Ik heb hier gelukkig geen last van.

Dynamiek: geweldig dat het zo goed gaat!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:10

Super foto Dynamiek! OK dan!

Hoorde vandaag van de eigenaar dat die mensen gistermiddag de hele middag aan het voeren zijn geweest. Hij heeft er steeds wat van gezegd, dat hielp dan een half uurtje. Nu kunnen de paarden niet meer op dat stuk komen, dat is blijkbaar de enige manier om te voorkomen dat ze gevoerd worden...
Gelukkig kon ik niks aan ze merken vanmorgen. Wes liep gewoon goed, net als anders. Hij is ook al bijna een jaar klachtenvrij, maar het blijft toch eng... Maar even goed in de gaten houden!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:45

Dynamiek is het bruine paard op de foto?
Zo te zien heeft hij het prima naar zijn zin in die mooie omgeving die je daar hebt.

Zoals verteld staat onze pony momenteel sinds een weekje apart en krijgt hij alleen hooi gevoerd waar sinds enkele dagen magnesium overheen zit.

Hoe nu verder?
Moet ik hem nog zolang de magnesium kuur duurt alleen op hooi houden, of moet ik dit toch gaan aanvullen met een voer zoals bv vito?
Eigenlijk is het tijd voor een wormenkuur, maar mag hij die nu wel hebben, of ook niet?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:47

Ik zou pas gaan bijvoeren en ontwormen als alle ziekteverschijnselen verdwenen zijn en hij die ook al minimaal een maand niet meer vertoond.

@Dynamiek; Dynamiek ziet er super uit OK dan!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:28

Ja mooie foto dynamiek.

Over het ontwormen; ik laat een wormeitelling doen bij 't Woud, dan weet ik zeker dat ik niet voor niets ontworm.
Sinds vorig jaar zijn er al geen wormen meer gevonden bij Isabella in de mest (althans geen eitjes bij telling). Ze heeft daarmee nu al een dik jaar geen wormmiddel meer gehad.

Zolang je paard geen arbeid verricht is bijvoeren niet nodig. Als je straks weer kunt gaan rijden, kun je inderdaad voor Vito, Safe en Sound, Equigard of Happy Hoof kiezen (net wat je het makkelijkst aan kunt komen; want niet alles is 'om-de-hoek' verkrijgbaar.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:58

Ondanks dubbel zoveel stroom als normaal, is meneer vanmiddag toch aan de wandel gegaan.
Hij heeft dus enkele uurtjes in het gras rond gedarteld.
Ik zag het al weer helemaal gebeuren dat hij stijfjes zou lopen, maar voordat hij zich weer het halster om liet doen heeft hij nog even flink gedraaft maar geen pas onzuiver.

Tuurlijk weet ik dat dit niet goed is voor hem en ik ben dan ook helemaal niet blij met zijn frats, maar hoe moet ik het eigenlijk zien dat hij na een week apart te hebben gestaan, nu na een paar uurtjes gras toch helemaal prima loopt?
Is dat een goed teken, of is het heel normaal dat er na een paar dagen apart weer prima bewogen word en zegt dat eigenlijk helemaal niets?