[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:55

The_Cat schreef:
mirgino schreef:
ik geef sinds April Equiflexion van de PD
hij krijgt daar in de avond 15ml van door zijn voer
en in de ochtend nog van Pharmahorse glucosamine/msm poeder
als de poeder op is blijf ik de Equiflexion geven en hij krijgt 2x 10ml duivelsklauw

en moet zeggen dat hij het goed doet :j

De mijne staat op dezelfde combinatie! Doet het inderdaad ook echt super. Wel geef ik momenteel geen duivelsklauw eigenlijk. Mij is verteld dat dat ook nogal pijnstillend kan werken, en durf het dan niet zo goed te geven.

Maar jij geeft het dus in de vloeibare vorm, is dat dan ook van de PD? Want heb hier nog een pot poeder staan, maar die klontert wel heel snel..

ja ik heb hun merk, poeder klontert idd dat had ik gelezen maar vloeibaar werkt makkelijk hij eet het goed
ik wil straks als de temp stabiel blijft even stoppen met duivelsklauw en kijken hoe hij dan is

Kaatastrof

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:26

Bedankt voor de tips!

Ik heb ook een uitgebreide mail gestuurd naar mijn osteo met alle producten die me interessant leken. :j Ik hoop dan dat ik een goede balans kan vinden, want er is zo veel op de markt, dat het vaak veel uitproberen is.

Ik denk wel dat de kans groot is dat ik de Equiflexion ga proberen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:34

Heeft er iemand al eens het glucosamine product van HorseFitShop geprobeerd. Ik zie dat ze nogal veel extra bij hun gluco product doen (vitamine c, magnesium,..) ik vraag me af of iemand het al eens getest heeft

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:41

The_Cat schreef:
Heeft er iemand al eens het glucosamine product van HorseFitShop geprobeerd. Ik zie dat ze nogal veel extra bij hun gluco product doen (vitamine c, magnesium,..) ik vraag me af of iemand het al eens getest heeft

Echt je hebt er niets aan om dat te vragen. Paard van een andere bokker kan het daar super op doen, terwijl jouw paard er amper op reageert.
En het kan ook nog dat jouw paard dan wel reageert op een ander supplement waarin veel minder glucosamine zit.

er is ergens wel een lijstje in dit topic te vinden waarin is verteld op welke producten meerdere paarden het goed doen/ hebben gedaan. Een stuk of 5 verschillende producten waren dat oa van de zingende smid en joint comp.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:43

Ha, was zelfs een berichtje van mij, omdat die vraag al tig keer is gevraagd hier :

Maris schreef:
Helaas kunnen we je niet echt advies geven over welk product je moet kopen. Elk paard reageert weer anders op de supplementen. Zo kan het zelf zijn dat 1 supplement met glucosamine erin bijna niet werkt voor een paard, terwijl een ander vergelijkbaar supplement wel heel goed werkt.

Wel heb ik het idee dat glucosamine producten vaak wat beter werken als producten met collageen / gelatinaat erin, maar ook dat is per paard verschillend.

supplementen waar je wat vaker goed nieuws over hoort zijn oa horseflex, glucosamine van de zingende smid, joint comp, glucohorse en pharmahorse. Maar er zijn nog veel meer producten die ook goed kunnen werken hoor.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:46

Waarom zou ik er niets aan hebben? Het is nog een redelijk nieuw product, en dus is er nog gewoon weinig over te vinden. Producten zoals die van pharmahorse/paardendrogist/groene os/phytonics zijn ondertussen al door meerdere mensen gebruikt en bevonden en geven toch een goed idee van de werking. Het blijft inderdaad zoeken, maar ik ben gewoon benieuwd of iemand er al ervaring met heeft. Dat is toch de nut van dit forum ook uiteindelijk

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:50

Ja maar ik bedoel te zeggen ook al vertellen er nu 2 mensen dat hun paard het er goed op doet, dat helemaal 0 zegt over wat het voor jouw paard (kan ) doen. Dat is alles.
Maar vragen staat natuurlijk altijd vrij !
Laatst bijgewerkt door Maris op 28-05-16 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:56

Nee dat is waar, maar ik heb gewoon nog niet vaak glucosamine tegengekomen met magnesium erbij of dergelijke, en die horsefitshop heeft zo enkele gluco mengelingen met meerdere dingen bij in. Ik vraag me echt af hoe dat allemaal samenwerkt :)

als je bijvoorbeeld naar deze kijkt:

http://www.horsefitshop.nl/type-paard/s ... 12349.html

of deze

http://www.horsefitshop.nl/type-paard/s ... 12350.html

dat zijn allemaal een hoop ingrdienten die ik daarvoor nog niet (vaak) heb zien voorbij komen in de populairdere merken. Dus is het echt beter, of gewoon zakkenvulling?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:18

:wave: Ik kom me ook melden. Oudere merrie hier, precieze leeftijd onbekend, maar zeker wel 27 jaar oud ondertussen. Rechtsvoor heeft zij artrose. We onderhouden dit door lekker veel te lopen, wat te longeren en heel af en toe een staprit.
Ze krijgt nu geen duivelsklauw, maar als het weer kouder wordt (herfst/winter) merk ik dat ze het er toch beter op doet. Ze kreeg het afgelopen winter vloeibaar, gewoon huismerk van de PD.
Nu wil ik echter graag de gedroogde versie ervan proberen omdat die toch wat voordeliger is. Zijn daar al ervaringen mee van mensen in dit topic? Kon zo snel geen ervaringen vinden via de zoekoptie, dus ik vraag het hier even. :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:23

Heb een bericht gestuurd naar de horsefitshop voor te vragen achter de exacte samenstellingen. Ze zouden me het mailen. Ik ben benieuwd. Misschien toch eens een poging waard!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:17

The_Cat schreef:
Heb een bericht gestuurd naar de horsefitshop voor te vragen achter de exacte samenstellingen. Ze zouden me het mailen. Ik ben benieuwd. Misschien toch eens een poging waard!

kan men bericht niet meer bewerken.

Heb mail terug gehad:
glucosamine complex:
glucosamine 45.000.000mg/k
chondroïtine 50.000.000mg/k
msm 80.000.000mg/k
de rest lijkt wat verwaarloosbaarder sinds er geen hoeveelheden bij staan
(liijkt me meer gluco dan bv in een portie zit van de paardendrogist)

horsefitshop raade me echter aan om te bekijken naar hun Souplessemix. Daar zit nog meer ingrediënten in (biergist??) enfin, daar ook eens de samenstelling van vragen. misschien eens testen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:55

Ik heb me ook aangemeld voor testen. Voor de smaak mijn Haflinger wil geen glucosamine eten..

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:56

wouterpaard schreef:
Ik heb me ook aangemeld voor testen. Voor de smaak mijn Haflinger wil geen glucosamine eten..

van de horsefitshop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:55

Zijn hier mensen die met hun artrose-paard nog lange buitenritten/trektochten doen? Dus zeg maar 20-25 km per keer, eventueel dagen achter elkaar. Voornamelijk stappen uiteraard. Of is dit bij voorbaat een no-go bij artrose? Wat zijn dan de grenzen?

Stalgenoot wil dit wel doen maar heeft schrik voor overbelasting. Mij lijkt het juist wel goed, uiteraard opbouwend. Dus vraag me af wat jullie ervaring/idee is :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:34

ik ben aan het opbouwen ,begonnen met rondjes van 3.5km en heb toevallig gister mijn eerste 11km erop zitten en daar 1.45u over gedaan
veel stap maar ook stukken draf en kleine galop stukjes
hij gaat nu steeds beter lopen,wel met hoefschoenen

hij heeft in 2014 en 2015 checkligament blessure gehad beide voorbenen en ik wist van rechtsvoor dat er artrose zat na foto in 2010 en operatie chip in 2011
en in febr 2015 ook artrose in linker kogel
heb hem in okt 2015 van de speciale ijzers afgehaald en hij word sinds die tijd PN bekapt

hij krijgt suppl en gaat het nu steeds beter doen, ik rij hem om de dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:40

Dank je wel :)

Verder niemand ervaring met afstanden? Dat klinkt niet zo goed ... :+

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:06

Ik doe geen afstanden, wel terug dressuurmatig trainen :) Ondertussen zijn we bijna weer waar we een halfjaar geleden gestopt waren. We zijn terug bezig me de eerste pasjes wijken. Het gaat wel, en hij geeft vaak zelf aan wat hij wel en niet kan. Hij heeft nu wel een speciaal afrolijzer (hij heeft ook artrose van een foute beenstand dus met het ijzer was dit ook beter), maar we trainen gewoon terug lekker.

Al moet ik bekennen dat we gisteren sinds lang terug een dipje hadden. De eerste keer in 3 maanden dat het terug slechter ging. Maar dierenarts zegt doorgaan, dus proberen we dat maar

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:07

[***], nee geen ervaring met die afstanden. Zelf zou ik het ook nooit doen met een artrose paard. Eén dag misschien, maar geen 3 achter elkaar. Ik denk dat dan de kans redelijk groot is dat je het paard overbelast.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:45

Ik meld mij ook! Nadat mijn Fries 2 weken kreupel liep rechtsvoor, een soort knik, de da erbij gehaald. Het verbeterde niet en kon niets vinden. Hoef verdoofd, liep ze niet beter door, daarna hoger verdoofd richting de kogel en toen liep ze na 10 minuten bijna niet meer kreupel. Maandag naar de da om er foto's van te maken.

Toch schrok ik er erg van! Na een beetje rond kijken en zoeken op internet zie ik hier veel verhalen over, op jonge en late leeftijd. Namke is 12 dus vond het nog redelijk vroeg.

Moet zeggen dat ik er bang voor ben dat ik niks meer kan/mag. Aangezien we erg goed op weg waren, hard trainde + we zo af en toe een cross lesje volgen en een oefencross.

Iemand tips voor mij hoe en wat ik ermee om Kan gaan? Natuurlijk even maandag afwachten maar zit nog in een schrikfase ;(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:14

Ga alvast eens lezen ( in dit topic bijvoorbeeld) over glucosamine of gelatinaat supplementen. Da kan ook in het gewricht inspuiten. Dus er is van alles mogelijk. Friezen staan er wel om bekend dat ze eerder " oud " zijn toch ?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 07:53

Shauniraquel schreef:
Ik meld mij ook! Nadat mijn Fries 2 weken kreupel liep rechtsvoor, een soort knik, de da erbij gehaald. Het verbeterde niet en kon niets vinden. Hoef verdoofd, liep ze niet beter door, daarna hoger verdoofd richting de kogel en toen liep ze na 10 minuten bijna niet meer kreupel. Maandag naar de da om er foto's van te maken.

Toch schrok ik er erg van! Na een beetje rond kijken en zoeken op internet zie ik hier veel verhalen over, op jonge en late leeftijd. Namke is 12 dus vond het nog redelijk vroeg.

Moet zeggen dat ik er bang voor ben dat ik niks meer kan/mag. Aangezien we erg goed op weg waren, hard trainde + we zo af en toe een cross lesje volgen en een oefencross.

Iemand tips voor mij hoe en wat ik ermee om Kan gaan? Natuurlijk even maandag afwachten maar zit nog in een schrikfase ;(

Hey, het kan soms onderliggende oorzaken hebben waar je eerder niet bij stil stond. mijne heeft artrose gekregen vanachter door slechte beenstand + niet echt goede correctie van men vroegere hoefsmid.

On the plus side, mijn paard gaat goed. Experimenteer met wat werkt voor je paard van producten (Pharmahorse doet het vaak goed bij de meeste, equiflexion van de paardendrogist is ook een aanrader) en doe het in het begin rustig. Rust roest, en je zal wel merken dat met de ondersteuning en wat langer instappen je paarden nog makkelijk 'veel' kunnen doen.

Met mijn paard ben ik terug dressuurmatig aan het rijden zoals daarvoor (geen hoog niveau, maar wel de dingen die ik wil, wijken, schouder binnenwaarts etc).

Dierenarts heeft me gewoon verteld om langere tijd te nemen om in te stappen, zoveel mogelijk op de wei (sinds daar lopen veel beter is).

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:08

Nou dan ga ik me hier na even meelezen ook maar melden. Ik heb 2 paarden, Gwendolyn van 28 en haar zoon Zucchero van 12, en laat nou net de jonge last hebben van artrose. ;( Ik deed alles met hem: BB springen, BB eventing, dressuur, TREC, endurance, trektocht, en wat ik verder nog aan het vergeten ben.
Inmiddels is hij in 3 kogels 1 keer ingespoten en in 1 kogel 2 keer. Het springen en crossen hebben we toen meteen al opgegeven. Het leek een tijd goed te gaan, maar nu toch weer niet. Bij opstart komt hij niet lekker weg, maar naarmate hij loopt, wordt hij steeds soepeler. Op dit moment staat hij aan de buut, eerst 2 zakjes per dag en dat geleidelijk afbouwen en arbeid weer opbouwen. Morgen bel ik de DA nog even om te vragen wat ik het beste aan kan houden bij het opbouwen.

Inmiddels heb ik een emmer glucosamine mijn kant op komen en wil ik nog achter iets aan met veel omega 3 en 6, maar weet nog niet precies in welke vorm ik dat het beste kan geven.

Ik ben begonnen met het hele topic door te lezen, maar daar ben ik nog wel even mee bezig. :+ Ik heb zelf erg weinig ervaring met artrose paarden, dus alles wat ik hier kan leren is mooi meegenomen.

1e vraag wat kan ik hem het beste bijgeven naast de glucosamine en de omega 3 & 6?

Alvast bedankt voor al jullie wijsheid!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:13

Ik zou sowieso even afwachten wat het glucosamine supplement doet. En dat heeft soms echt wel 2 maanden nodig ( helaas). Omega 3 bijgeven is een goed idee voor mn de spieren en de spiersoepelheid. Omega 6 hoef je niet bij te geven. Vaak zit dat al veel te veel in het dieet van een paard. Omega 6 hebben ze nodig, maar teveel zorgt juist voor ontstekingen. Dus niet extra van voeren.

Voor beginstijfheid die binnen een paar minuten of paar honderd meter verbeterd is kan rhus tox een super supplement zijn. Dit is een homeopatisch middel. Vaal hoef je dat maar een maand- 6 weken te geven. In welke potentie hangt van het paard af.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:46

Wel, ik geef de omega olie van de paardendrogist. En als het even wat moeilijker ging (wat in de winter voornamelijk was) een kuurtje smooth locomotion(ben er heel tevreden van!)

Dus eigenlijk ziet mijn paard zijn schema er ong zo uit:
Glucosamine (nu nog van pharmahorse, pot van hfs staat klaar), Equiflexion(slecht een geringe hoeveelheid erbij(+-15ml)),Omega Olie (van paardendrogist)

als het wat moeilijker gaat in het opstarten: smooth locomotion van sensipharm

In het begin op aanraden van men dierenarts de duivelsklauw gebruikt, maar dat was omdat mijn paard toen echt super slecht was(lang verhaal, maar een andere dierenarts zei dat mijn boxrust moest hebben, dit heeft hij op aanraden van andere dierenarts gehad voor 1,5 maand, en daardoor was hij helemaal stijf met de artrose) en staat er nu eigenlijk maar een beetje te staan. Dat is echt voor nood zal ik maar zeggen

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 17:22

[***] schreef:
Zijn hier mensen die met hun artrose-paard nog lange buitenritten/trektochten doen? Dus zeg maar 20-25 km per keer, eventueel dagen achter elkaar. Voornamelijk stappen uiteraard. Of is dit bij voorbaat een no-go bij artrose? Wat zijn dan de grenzen?

Stalgenoot wil dit wel doen maar heeft schrik voor overbelasting. Mij lijkt het juist wel goed, uiteraard opbouwend. Dus vraag me af wat jullie ervaring/idee is :)

Ik doe dit nog wel met mijn haflinger.
Ik moet het alleen wel heeeel goed opbouwen. En hem echt in een schema houden voordat ik zo'n rit ga maken want de voorbereiding op zo'n rit heeft hij wel echt nodig.
En ook het afbouwen heeft hij weer nodig. Dus niet in ene stilzetten daarna want dan is hij 3 dagen daarna echt mega stijf en onregelmatig.

Het is moeilijk om aan te geven wat de grenzen zijn. Als je het goed opbouwt kan je nog best veel met een artrose paard doen. Zeker als je veel stapt en hem onderweg ook pauze geeft moet dat zeker goed te doen zijn. Maarja het ene paard is het andere niet natuurlijk.
Blijft moeilijk en je kent je eigen paard het beste.

Ik weet wel dat als ik dat soort dingen niet meer doe met die van mij dan wordt hij stijf en chagrijnig. Daarom probeer ik hem om de dag even te laten lopen. (naast dat hij 24/7 buiten staat) Soms is dat een wandeling aan de hand en soms een buitenrit. In de winter rijd ik hem ook wel wat meer in de bak, maar ik vraag dan niet veel van hem.