Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ittakesmore

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:52

Hmm zoals? Want dit was van februarie dit jaar hij is rond januarie pas weer goed bekapt, daarvoor dus zeer slordig en te weinig. En wat kan het voor gevolgen hebben?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:11

Die richel kan ontstaan zijn door verandering van voer (van gras naar hooi of andersom) of samenstelling v. voer (bv. veel vetter gras) of van lichte muesli naar sportbrok of andersom... Kan vanalles zijn! ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:43

Als hij nu een brede witte lijn heeft zou ik ook een lichte HB niet uitsluiten.

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:32

Op het moment is het niet meer te zien dat is nu ook een beetje het probleem.. stel het was lichte hb is het dan te zien op foto's? Aangezien het hoefbeen nog niet gekanteld is dan als ik het goed begrepen heb..
Gaat hier namelijk om een paard waar ik over 3 weken mee naar de keuring ga en goed gekeurd dan mee zou gaan naar huis maar begin nu dus wel een beetje te twijfelen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:15

Een hele lichte kanteling is niet te zien* en kan zich ook al weer verbeterd hebben in die maanden.
Wel blijven de laminea nog een tijd 'zwak' en dat uit zich in verbreedde witte lijn.
*Vaak door een verkeerde manier van fotoos maken (die als standaard wordt gezien door veel DA's).
Zolang je paard niet te dik is en niet hard op de spieren is, niet te hoog in het krachtvoer staat en genoeg vrije beweging krijgt voldoe je aan veel voorwaarden om niet in herhaling te vallen :)

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:59

Het is nog niet mijn paard.. het is een paard wat ik van plan was te kopen, hij heeft wel een tijd stil gestaan dus zn conditie was totaal niks en is daardoor ook een tijd wat dikker geweest.

Ze hadden me wel gezegt dat met het onweer de paarden hebben lopen ravotten in de wei 2 weken geleden en toen liep die voor een paar dagen niet helemaal rad, ook niet kreupel maar ook niet zuiver.
We zijn 9 dagen later wezen kijken toen hij weer rad liep.
Zag er allemaal goed uit kan eventueel het filmpje hier posten als daar behoefte aan is omdat er eventueel iets aan het bewegen af te zien is.

Hij is niet echt heet, maar sportbrokken zou dus niet kunnen?
Zit nu in een twijfel of ik toch de koop moet staken of doorzetten. :n
Hoeven nu was niks aan te zien behalve dat ze nog wat plat en rond waren..
Nou is die ondertussen wel een aantal keer bekapt dus kan dit een gegeven zijn dat er iets mis is met de hoeven? Achter hoeven zagen er net uit en stond die heel goed op, voor dus breder en platter.
En zo ja is dat een verborgen gebrek als ik er achter kom.. we waren van plan enkel klinisch te keuren aangezien het om 3250 aankoop bedrag gaat maar gaan nu dan van beide hoeven toch een aanvraag op foto's doen omdat de twijfel toeslaat en vooral omdat het mijn aller eerste paard zal worden ik niet meteen met de kat in de zak thuis wil komen.. zou erg jammer zijn! |(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:12

Als hij door de klinische keuring komt en hij staat weer mooi op de hoeven dan zou ik hem er niet voor laten staan. :)
Maak je niet gek met allerlei waanbeelden.

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:23

Dat word steeds moeilijker haha, als ik lees hoeveel mensen met probleempaarden blijven zitten zelfs de mensen die elke mogelijke foto die er is laten maken en toch uiteindelijk een paard met problemen hebben..
Maakt je gewoon behooorlijk bang!
Enige wat ik me dan afvraag is waarom hun hoefsmid het niet bijgewerkt heeft.. want sinds toen is er nu niks veranderd de foto is namelijk van januari.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:43

ittakesmore schreef:
Dat word steeds moeilijker haha, als ik lees hoeveel mensen met probleempaarden blijven zitten zelfs de mensen die elke mogelijke foto die er is laten maken en toch uiteindelijk een paard met problemen hebben..
Maakt je gewoon behooorlijk bang!
Enige wat ik me dan afvraag is waarom hun hoefsmid het niet bijgewerkt heeft.. want sinds toen is er nu niks veranderd de foto is namelijk van januari.

een hoefsmid kan aardig wat verkl*ten aan paarden hoeven hoor :(
heb je ook foto's aan de zijkant van de hoeven, de zijkant van het paard? dat je het hele been erbij kan zien?
sommige smeden krijgen het voor elkaar bij elk paard platvoeten te creëren.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:18

Vraagje aan de zelfbekappers...
Als jullie de hoeven bijwerken, doen jullie dan alle 4 de hoeven in 1 keer? Ik ben na een hoef namelijk al kapot...
Dan moet ik er, tot mijn schaamte, wel bij vermelden dat er bij mij ook veel achterstallig werk is, maar toch. Pff, ik vind het nog niet meevallen. Helaal als ponylief ook nog een beetje heen en weer staat te hinken.
Hoe doen jullie dat? Of is het gewoon een kwestie van spierballen kweken? :')

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:35

Ik doe nog niet álles zelf, maar wel het bijhouden een beetje. Ik doe allevier de hoeven in één keer, maar ik hou het héél regelmatig bij, dan is het geen probleem. Als ik het 3 of 4 weken laat groeien en doen, ja, dan ben ik kapot :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:40

doe dan in ieder geval 2 om 2...en desnoods een klein beetje, nog niet zoals je het hebben wilt in 1 keer, om je kracht te sparen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:10

Ik doe iig óf de voorkant óf de achterkant tegelijk :)
Aangezien mijn rug het ook niet trekt om alles in één keer te doen.
Ik zou nog wel eens een handig elektrisch iets willen hebben, die mooie kleine 'hapjes' neemt uit de steunsels, want dat gedoe met messen blijft niets voor mij.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:29

Daar loop ik ook steeds mee te klooien. Als je naar je toe snijdt dan moet je er handigheid in hebben, anders heb je een snee in je been of hand :+ En van je af dan neem ik de zool mee, ook niet de bedoeling... Ik doe het nu steeds maar gewoon heel rustig aan, snijdende lange bewegingen. Dan maar een paar keer extra eroverheen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:35

Ik ben sterk en pak vaak 2 paarden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:11

ik doe vaak 2 hoeven per keer. dus voor of achter.
Als het allemaal makkelijk gaat doe ik ze allemaal.
Ik vijl alleen maar, dus geen geklooi met mesjes :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:59

Ik krijg de liggende steunsels er niet netjes afgevijld met de kans dat het een dubbele zool gaat worden óf de hoefwand veel te kort wordt.
Ik heb ooit eens een voorstel gestuurd aan Paardnatuurlijk om dat handige raspje in bolle vorm op de markt te brengen, maar nooit iets op gehoord ;(
Dan heb je er nl meer aan als nu aan dat rechte ding wat net niet goed bij de de steunsels komt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:02

Maaike_Indy schreef:
Vraagje aan de zelfbekappers...
Als jullie de hoeven bijwerken, doen jullie dan alle 4 de hoeven in 1 keer? Ik ben na een hoef namelijk al kapot...
Dan moet ik er, tot mijn schaamte, wel bij vermelden dat er bij mij ook veel achterstallig werk is, maar toch. Pff, ik vind het nog niet meevallen. Helaal als ponylief ook nog een beetje heen en weer staat te hinken.
Hoe doen jullie dat? Of is het gewoon een kwestie van spierballen kweken? :')

Mwa, met een hoefstandaard en op één of twee knieën zitten, is het best te doen vind ik.

Je kunt ook dag 1 de steunsels bijwerken en dag 2 de rest. Als je twee hoeven per keer wilt doen, doe dan in ieder geval óf voor óf achter, zodat je paard niet scheef komt te staan. ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:33

Ik heb twee paarden, soms die ik ze beide en ben dan weer helemaal gaar. Nu doe ik vaak één paard de voorhoeven en dan bijv. ff de steunsels bijwerken. De keer erna de hoefwand raspen, de keer daarna de mustangroll. etc etc

Toen ik nog heel veel bekapwerk deed kon ik op mijn top zeg maar, vijf paarden op een dag. Maar ik ben gestopt als bekapper, het is gewoon te slecht voor je rug.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:14

Sorry maar wat bedoelen jullie precies met steunsels?

Ik doe alleen afronden tegen brokkelen. en beetje vijlen, zodat ik afslijten naboots. verder doet de hoefsmid de rest ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:19

@Maritje1991 : als de steunsels niet netjes slijten en omklappen en daarna niet weggehaald worden dan krijg je een dubbele zool, waar het paard behoorlijk last van kan krijgen en zelfs kreupel van kan gaan lopen.

Afbeelding

Hier een mooi voorbeeld van een omgeklapt steunsel wat een dubbele zool is geworden.
Links normaal, rechts is steunsel.

Afbeelding

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:59

ook een mooi voorbeeld van rotstraal vind ik :o

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:52

..en nog wel véél meer achterstallig onderhoud. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:05

Het is idd een schoolvoorbeeld hoe een hoef er niet hoort uit te zien :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:12

Een vraagje: paardlief had een lipje los zitten, dus die trok ik er even af. Nu zit er alleen een hele duidelijke scheiding tussen de hoefwand en de zool, een soort hoekje. Alsof je er een beetje tussen zou kunnen zitten peuren, tussen die hoefwand en de hoef zelf. Heb het netjes rondgevijld zodat er niets achter kan blijven haken en z'n hoefwand los kan gaan laten, en t ziet er ook helemaal gezond uit en t zit sterk aan elkaar vast, maar is dat een groot probleem dat zo'n stukje "open" ligt?