Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:52

AO: Dat ziet er alweer veel beter uit!!!!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:50

Mooi he? Lovers
Kan ik nou echt enorm van genieten, zeker gezien de voorgeschiedenis.

Valt het jullie trouwens op dat het goede beslag van Omar de 2 lippen op de voorhoefjes ter hoogte zijn van het laatste nagelgat en bij het slechte beslag ter hoogte van het eerste nagelgat....

Volgens mij krijgt de teen alle ruimte om rond en breed te groeien zonder enige kans tot deformatie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:05

Zo he! Dat is goed werk! Hoefjes zien er inderdaad weer mooi gelijk uit en met voldoende garnituur! Dat ronde zodat hij goed kan afrollen is ook mooi!

Heb je een idee hoe deze ijzers heten? Lachen

Nog even en we kunnen samen eindelijk een ritje maken!

scoxxx schreef:
Valt het jullie trouwens op dat het goede beslag van Omar de 2 lippen op de voorhoefjes ter hoogte zijn van het laatste nagelgat en bij het slechte beslag ter hoogte van het eerste nagelgat....

Vraagje: belemmeren die lippen niet juist het hoefmechanisme? Of is het in dit geval juist goed zodat de verzenen daardoor minder slijten en beter kunnen opgroeien?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:51

Ik heb geen idee hoe de ijzers nou precies heten Franca. Mijn nieuwe smid is ook een draver smid en hij had echt onwijs veel verschillende soorten ijzers in zijn wagen liggen. Hij had me er een aantal laten zijn die veel voor de koerspaarden gebruikt worden. Hij heeft zelf trouwens ook zo'n 8 dravers voor de koersen.

Ik ga Omar ergens eind deze week weer voorzichtig oppakken en dan weekend van 1 november ofzo een ritje maken samen? Strand??

Ik zie nu idd wat je bedoeld met op welk nagelgat de lip ligt scoxx. Op het nieuwe beslag idd rond het 3e gat en bij het oude (slechte) beslag op ongeveer het 1e gat! Voor mij eigenlijk dezelfde vraag als Franca, beperkt dit het hoefmechanisme? Mijn nieuwe smid zei dat het zoals het er nu op ligt het het hoefmechanisme niet beperkt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:45

Nee, ik geloof niet in een hoefmechanisme ter hoogte van de nagels en de teen.
Ik zie de patronen/sporen die het hoefmechanisme altijd achterlaat in het (correct ondergeslagen Knipoog ) ijzertje, altijd stoppen zo'n 0,5 cm voor het laatste nagelgat... bij mijn paarden.
Kunststof ijzertjes zijn wat "zachter" van materiaal dan een RIM-ijzertje en laten duidelijk sporen zien/achter hoe een hoef zich houdt en ontwikkelt op betreffend ijzertje.

Had er, ter hoogte van de nagelgaten, een hoefmechanisme moeten zijn, laat dat sporen achter op het (kunststof) ijzer... inclusief wrictie ter hoogte van de nagels.
Nooit zoiets gezien. Uitbreken en uitscheuren van nagels door slecht smidwerk is iets heel anders: nagels in flares (= zwak hoefmateriaal) scheuren uit om een hele andere rede (ander verhaaltje weer).
Ik zie geen enkel praktijk-bewijs van een hoefmechanisme ter hoogte van de nagels (en teen)... bij mijn paarden noch bij andere paarden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:36

scoxxx schreef:

Dan zeg je eigenlijk dat een gedeelte van de hoef inmobiel is Clown

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:19

scoxxx schreef:
Ik zie geen enkel praktijk-bewijs van een hoefmechanisme ter hoogte van de nagels (en teen)... bij mijn paarden noch bij andere paarden.

Dat komt ook overeen met de test die ik gedaan met mijn paarden door ze eerst op een lap met waterverf te laten lopen en vervolgens op een omgekeerde behangrol.

Er was geen verandering van de onbeslagen hoeven ter hoogte van de plek waar bijv. de nagels zitten bij beslag.
Er was wel een minimaal verschil tussen onbelast een afdruk maken en vervolgens dus belast in stap en draf zowel met als zonder ruiter.
Nl. dat ter hoogte van waar normaliter het uiteinde van de takken van de ijzers zitten dat daar de hoef 1 a 2 mm uitzette bij belasting.
Met of zonder ruiter maakte geen verschil.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:25

scoxxx schreef:

Oke

Pas op nu komen er weer hersenspinsel van mij Haha!

Stel er is geen hoefmechanisme in he tvoorste deel. Dan zou er bij een platte landing van de hoef een enorm belasting komen op dat immobiele gedeelte. De klap wordt immers niet opgevangen door wat vering/ uitzetten. Dat zou het hielland-idee juist wel weer kracht bij zetten. De klap wordt door het verende gedeelte een beetje opgevangen waarna de rest van de hoef land. Dat kan natuurlijk heel snel op elkaar volgen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:59

henny_w schreef:
Dat komt ook overeen met de test die ik gedaan met mijn paarden door ze eerst op een lap met waterverf te laten lopen en vervolgens op een omgekeerde behangrol.

Er was geen verandering van de onbeslagen hoeven ter hoogte van de plek waar bijv. de nagels zitten bij beslag.
Er was wel een minimaal verschil tussen onbelast een afdruk maken en vervolgens dus belast in stap en draf zowel met als zonder ruiter.
Nl. dat ter hoogte van waar normaliter het uiteinde van de takken van de ijzers zitten dat daar de hoef 1 a 2 mm uitzette bij belasting.
Met of zonder ruiter maakte geen verschil.

De waterverfproef ... heel professioneel Clown .

Wanneer men nu eens zou zoeken op Youtube op hoofmechanism gaat er een wereld voor je open, wel -wanneer dat al mogelijk is- door er "ongekleurd" naar te kijken.

Ik kan mij best voorstellen dat je blind wil zijn voor de realiteit Sigaar

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:41

opala schreef:
De waterverfproef ... heel professioneel Clown .

Wanneer men nu eens zou zoeken op Youtube op hoofmechanism gaat er een wereld voor je open, wel -wanneer dat al mogelijk is- door er "ongekleurd" naar te kijken.

Ik kan mij best voorstellen dat je blind wil zijn voor de realiteit Sigaar

Nou ja zeg, wat is dat nou weer voor opmerking Verward

Ik heb die proef al een aantal jaren terug uitgevoerd omdat er op dat moment op PN zo op gehamerd werd dat een hoefijzer DE uitzetting van de hoef belemmerde.
Het was in de periode dat ik nog op PN zat.

Dit leek me een heel simpele manier om de uitzetting te testen.
Ik heb de verschillende waterverfafdrukken van de hoeven uitgeknipt en op elkaar gelegd.
Een kleuter kan dit zelfs nog voor elkaar krijgen.
Maarre als je me niet gelooft waarom probeer je het zelf dan niet eens. Zie je met eigen ogen hoe klein die uitzetting werkelijk is ipv. uit te gaan van de beweringen van de mensen die hoe dan ook elk paard ijzerloos willen.

Het resultaat was dus geheel tegen de beweringen van PN in.
Toen ik ze daar mee confronteerde op de site gaf niemand een reactie.
Paste niet in hun verhaal kennelijk.

Een natuurlijk bekapper in het Noorden van het land heeft het op een andere manier getest. Nl. met een dode ondervoet in een soort van drukpers.
Het resultaat was gelijk aan die van mijn test.
Alleen bij de achterzijde een fractie uitzetting. Voor bij de hoeven niet.
Eigenaren die paarden op ijzers gehad hebben weten ook dat in het achterste deel van de takken van de ijzers lichte slijtplekken zitten van de wrijving van die lichte uitzetting van de hoef.
Geen enkele hoefsmid nagelt daar dus kan die geringe uitzetting ook daadwerkelijk plaatsvinden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:53

En heb je filmpjes bekeken op Youtube?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:27

henny_w schreef:

Maar dat is de algehele tendens bij de PN aanhangers. Alles wat het tegendeel laat zien wordt genegeerd Haha! Er wordt niet eens serieus naar gekeken, het wordt gewoon terzijde geschoven als zijnde onzin. En zo werkt de realiteit helaas niet helemaal.

Zo´n onderzoek he? Als dat door Utrecht gedaan is naar de effecten van hoefijzers, waaruit blijkt dat ijzers helemaal niet zo schadelijk zijn, worden ook zo terzijde geschoven omdat dit niet past in het plaatje. En dan worden er een hoop redenen opgedist waarom de onderzoeksgegevens niet zouden kloppen, het is betaald door Mustad hoor je dan....

Maar alle onderzoeken worden toch betaald door grote bedrijven? Anders zou geen enkel instutuut meer wat kunnen onderzoeken. Simpelweg omdat er geen geld voor is. Maar is het dan zo dat al die onderzoeken een verkleurd beeld weergeven? Dat hangt toch van de onderzoekers af?

Mustad is wereldwijd bekend om hun vishaakjes.... die hoefnagels is een bijproduct. En de ijzers... dat is daar weer een bijproduct van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 10:32

In Utrecht is alleen onderzoek gedaan naar de manier van afrollen en neerzetten van de hoef met en zonder ijzer. Waarbij bleek dat een onbeslagen paard z'n hoef niet per se over het puntje van de toon afrolt, maar ook weleens links of rechts daarvan. Op basis van die resultaten is een nieuw hoefijzer ontwikkelt dat die mogelijkheid ook geeft. Het is dus niet zo dat het doel van het onderzoek was of ijzers wel of niet slecht zijn.

Er is ook geen onderzoek gedaan naar de lange termijn effecten van hoefijzers.

Oja ik zou nog filmpjes van de shet uploaden Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:49

Feit blijft dat alles genegeerd wordt wat niet in het PN straatje past.

Geen onderzoek naar de schadelijke efeecten van ijzers? Dus dan is er ook geen bewijs dat ijzers echt schadelijk zijn?

Onderzoeken met zo´n camera als die jullie hebben, zijn die dan wel gedaan? Met echte meetapperatuur er aan? Zodat er data uit voortkomt? Waaruit een echte analyse gemaakt kan worden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:52

Arabesk schreef:

Ja, schiet daar eens mee op Whoosh!

Er is heel veel onderzoek gedaan naar hoefijzers in Utrecht. Dat hoefijzers meer trillingen geven kwam ook uit dat onderzoek, dat kunststof juist minder trillingen geeft zelfs minder als blote voeten ook.

Mij stoort de vaak rechtlijninge denkwijze van PN ook.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 21-10-08 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:01

fransje23 schreef:
Arabesk schreef:

Ja, schiet daar eens mee op Whoosh!

Er is heel veel onderzoek gedaan naar hoefijzers in Utrecht. Dat hoefijzers meer trillingen geven kwam ook uit dat onderzoek, dat kunststof juist minder trillingen geeft zelfs minder als blote voeten ook.

Maar stoort de vaak rechtlijninge denkwijze van PN ook.

Dat onderzoek ben ik nu aan het lezen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 11:15

Ik voel geen enkele behoefte om met bewijzen aan te komen hier dat hoefijzers slecht zijn. (ik heb wel wat beters te doen Sigaar ) Zoekt en gij zult vinden, er is genoeg op internet te vinden over onderzoeken waaruit een of meerdere schadelijke effecten van hoefijzers zijn aangetoond.

http://www.hoofrehab.com/hoof%20article ... 0Ramey.htm
http://www.swedishhoofschool.com/articles.htm
[BEH] Schadelijke effecten hoefijzers al ontdekt rond 1800
http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/article.htm

De enige reden waarom sommige mensen hier met mij in discussie willen gaan is dat ze van mij willen horen dat het allemaal wel meevalt met de ijzers.

Bij deze de shet:

http://www.youtube.com/watch?v=ZLkeY05unkY

Ik ben ook de foto's van de hoeven van de hoofdrolspelers in de diverse filmpjes aan het uploaden. Lang leve de langzame internetverbinding Dromen

hier de foto's van de hoeven, genomen op dezelfde dag als de filmpjes

http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4SSCYWG

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:41

Buiten alle onderzoeken om naar de schadelijke effecten van ijzers, mijn paard liep er zeker niet lekker op, meer overtuiging heb ik niet nodig Sigaar

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:55

Help me even met wat uitleg Arabesk. Waarom is hiellanding zo belangrijk (of goed?).

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:09

alleen rjimkje heeft bij ons ijzers, zonder loopt ze heel snel kreupel(vooral als we op buitenrit zijn geweest) ik vind het nou niet echt goed, vooral als ze los gaan dan zijn haar hoeven helemaal kapot. Maar kreupel loopt ze er iig niet onder. Weet iemand bv arabesk miss hoe het kan dat ze kreupel loopt zonder hoefijzers? wij hebben namelijk echt geen idee hoe dit kan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:24

IJzers: alles valt of staat met een goede hoefsmid.
Ik vind dat foute bekapping veel hoefellende geeft, niet zo zeer een ijzertje wel of niet.
De "kijk-slechte-hoef-door-ijzers"-voorbeelden die ik zie van de NB-beweging, zijn allen veroorzaakt door foute bekapping en te klein/fout ondergeslagen ijzertje (mijns inziens) en niet door het fenomeen ijzer.

NB en allerlei nieuwe ontwikkelingen "dwingen" hoefsmeden nog eens goed na te denken over hoe ze bekappen. Want ik heb het sterke idee dat dat een issue is waar te veel hoefsmeden nog ( Knipoog ) met de pet naar gooien... helaas.

Hiellanding is een fenomeen waar ik niet (meer) in geloof, dankzij de filmpjes van Arabesk (mijn dank is groot Arabesk). En ik denk dat dat een paardenbeen enorm schaadt indien ze wel op hun hiel zouden landen (zijn geen mensen).

Bekijk je de vorm van een goede hoef en het groeipatroon in & van de hoef, is een hoefmechnisme bij enkel ter hoogte van de hielen vrij logisch.
En een hoefmechnisme op de teen + kwartieren vrij onlogisch.

Goed hoefmechnisme, sporen achterlatend op een kunststofijzertje:
Afbeelding

Te krap gelegen ijzertje, te weinig garnituur gehad. Hoefmechnisme valt grotendeels buiten het ijzertje (zie zijkantjes):
Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:27

Arabesk schreef:
De enige reden waarom sommige mensen hier met mij in discussie willen gaan is dat ze van mij willen horen dat het allemaal wel meevalt met de ijzers.

Nou dan doe ik dat toch voor je Arabesk Knipoog.... Clown .... Valt allemaal wel mee hoor met die ijzers, MITS een correcte bekapping en een goed passend ijzertje onderligt!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:52

opala schreef:
En heb je filmpjes bekeken op Youtube?

En heb je waterverf test al uitgeprobeerd bij je eigen paard?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:00

Esperanza schreef:
henny_w schreef:

Maar dat is de algehele tendens bij de PN aanhangers. Alles wat het tegendeel laat zien wordt genegeerd Haha! Er wordt niet eens serieus naar gekeken, het wordt gewoon terzijde geschoven als zijnde onzin. En zo werkt de realiteit helaas niet helemaal.

Ach ja dat is al zo lang bekend.
Ik heb op PN eerder ook div. keren aangehaald dat de meeste paarden het niet kunnen doen met alleen hooi en gras.
Maar wel degelijk behoefte hebben aan belangrijke vitamines, mineralen en spoorelementen omdat het meeste gras en hooi niet dekkend is.
Helemaal fout, was niet natuurlijk, broodje aap verhaal etc. etc.

Wat schetst mijn verbazing toen ik onlangs iets wilde opzoeken over selenium.
PN verkoopt al langer een Magnesiumpreparaat en inmiddels ook al een
Selenium/vitamine E supplement. Niks veranderlijker dan de mens Haha!

Zo vind ik hun hoefijzerverhaal ook zeer eenzijdig, vandaar dat ik het zelf wilde uitzoeken.

Afijn ik ben benieuwd wanneer Arabesk intensief endurancewedstrijden van boven de 80 km. gaat rijden en hoe de hoeven zich dan blootsvoets houden.
Ik neem aan dat ze al wel een aantal keren klasse 1 gestart is en inmiddels aan het doorstromen is naar langere afstanden ???

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:05

Sheila, toevallig zei mijn nieuwe smid precies hetzelfde over het hoefmechanisme! Hij liet mij ook Omar's oude ijzer zien om te laten zien waar het hoefmechanisme daar had ingewerkt.