Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chevano

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:15

detour schreef:
Onnodig laten lijden van een paard wil niemand.

Nou.. Dat zou je denken maar ja, veel Penny's DENKEN dat hun paard niet lijdt maar hebben oogkleppen op...

vind dit zo naar woord. De jonge meiden met eigen ponys op mijn stal zijn veel voorzichtiger dan de ouderen/volwassenen en komen meteen als het paard al een klein wondje heeft. En hebben dus geen oogkleppen op . En ik lees de penny ook .

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:19

suleilitha schreef:
O, je bedoelt het commentaar van de hoefsmid, tja.
Ik meld nog even, dat de dierenarts hetzelfde zegt.
Uiteraard is er geen inwendige schade bijv. aan hoefbeen etc. want het paard is recent nog, prok-goedgekeurd.
Het punt is dus, dat dit paard zelfs "bij huis" niet zonder beslag kan.
Verder is het probleem niet veroorzaakt doordat ze jaren op ijzers heeft gelopen, het "probleem" was er al nog voor ze volwassen was.
En het "probleem" was simpelweg op te lossen door goed en kundig beslaan.

Detour, het zijn niet alleen Pennies die dat denken.........
Eerlijk gezegd schrik ik nog vaak van opmerkingen van NB-aanhangers die het normaal schijnen te vinden, dat het paard eerst moet wennen blablabla en gevoelig kan zijn.
Een paard hoort na bekappen of beslaan gewoon goed rad te zijn, niks gewenning!

Wat misschien zou kunnen is dat deze merrie van zichzelf hele dunne dus eigenlijk TE dunne zolen heeft.
Die ongein schijnt vooral bij Quarters nogal 's voor te komen.
Net zo goed als dat het voorkomt dat er paarden zijn met juist een veel te dikke zool van nature.
Een vriendin van mij heeft een kruising Paint/Quarter met een superdunne zool.
Paard loopt met het minste of geringste oneffenheidje stikgevoelig.
IJzers lagen er bij hem om de haverklap af. Zelfs orthopedisch beslag.
Zij is toen over gegaan op NB en het paard heeft zo'n 14 maanden moeten wennen om enigszins normaal blootsvoets te kunnen lopen.
Hoefschoenen was de enige oplossing.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:24

suleilitha schreef:
@Arabesk, ik vind het ook erg storend dat je HennyW van liegen beticht.

Hoi,

Arabesk is volgens mij niet thuis Knipoog

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:20

suleilitha schreef:
Ik gooi even een probleemgeval in de groep!
KWPN-elitemerrie, loopt Z-dressuur. Leeftijd een jaar of negen, staat overdag buiten en 's nachts in een ruime box.
Prok goedgekeurd, anders was ze geen elite geworden, nafok is geweldig.
Klein minpuntje, paard loopt zonder ijzers verschrikkelijk gevoelig en alsof het op eieren loopt. Verder moet ze precies zo en niet anders worden beslagen, want dan liggen de ijzers er in no time onder vandaan. Hoefwand scheurt ook gemakkelijk.
Commentaar van de smid: dit is een paard wat in het wild geen overlevingskans zou hebben.
Commentaar van jullie??????

@Arabesk, ik vind het ook erg storend dat je HennyW van liegen beticht.

1.) Sterker nog... dit paard was waarschijnlijk niet eens geboren geweest in de natuur. Weet je iets van moeder's voeten?
2.) Wees zuinig op je smid. Dit zijn geen eenvoudige paarden om aan het lopen te houden, zeker niet op het niveau waarop zij nu loopt en in de toekomst gaat lopen.
3.) Het aftrappen van de ijzers kun je als eigenaar ook veel aan doen, probeer niet te veel consessies te doen ten koste van het beslag; dit komt de hoornkwaliteit zeker niet ten goede. Maar dit wist je waarschijnlijk al.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:48

Kymalin schreef:
Maar heeft dit paard zwakke hoeven of heeft ie gevoelige hoeven door bijvoorbeeld een dunne zool. En dan nog kun je je afvragen of het vererft. Mijn oude merrie heeft ook al haar leven lang dunne zolen, maar verder geen bemerkingen op de foto's. Haar zoon (ook in mijn bezit) heeft daarintegen absoluut geen gevoelige voeten.

Wil je van vererving spreken, zul je meerdere generaties moeten bekijken.

Met mijn lekenkennis denk ik dat dunne zolen ontstaan door te weinig stimulatie/niet functioneren van dit gedeelte van de hoef, opgedaan vanaf een zeker moment na de geboorte. Het veulen had immers al niet kunnen voortbewegen, wanneer het geboren werd met de gevoelige zolen.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:03

Hmm even iets heel anders (had niet zo een zin om het hele topic door te lezen!dus sorry als iemand anders dit ook al eens opgemerkt heeft.)

Ik vind natuurlijk hoefbekappen altijd zo raar klinken; in de natuur worden hoeven niet bekapt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:07

19LindA83 schreef:
Hmm even iets heel anders (had niet zo een zin om het hele topic door te lezen!dus sorry als iemand anders dit ook al eens opgemerkt heeft.)

Ik vind natuurlijk hoefbekappen altijd zo raar klinken; in de natuur worden hoeven niet bekapt

Dan laat je je paard zeker ook niet traditioneel bekappen; in de natuur worden hoeven niet bekapt.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:13

Jawel, want mijn paard leeft niet vrij in de natuur...mijn paard is een product van in gevangenheid gefokt rijdier Ja

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:15

Ik ben ook geen tegenstander van Nb hoor, begrijp me niet verkeerd.. ik vind het alleen een raar gekozen benaming!
Ik hoorde laatst iemand een andere term noemen, kom er alleen even niet op. die kwam wat meer in de richting zeg maar Knipoog

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:20

zo is het nou eenmaal gekozen, de bedenkers van de naam hebben nu achteraf ook zoiets van 'hadden we maar wat anders gekozen'. Omdat het nu ook vaak in één adem genoemd wordt met alternatieve geneeswijzen en dat is niet iets waar zij (en wij) echt achter staan.

In het engels heet het 'barefoot trimming'.

Eigenlijk is het niets anders dan het compenseren van het gebrek aan slijtage. Je bootst de natuurlijke slijtage na die zou zijn opgetreden als het paard wel 20-40 km per dag over harde ondergrond zou lopen, omdat de bodem hier te zacht is slijten ze niet zo hard, maar kun je wel een heel eind komen door de slijtage na te bootsen.

Het doel is niet om het zo "natuurlijk" mogelijk te doen. Het doel is om het op de beste manier te doen (vooropgesteld dat je het beste voor je paard wilt). Door naar de natuur te kijken leren we hoe de hoeven bedoeld zijn en onder welke omstandigheden ze horen te functioneren. We noemen het "natuurlijk bekappen" maar hadden het evengoed "gezond bekappen" kunnen noemen.

Ja natuurlijk hebben wilde paarden gezonde hoeven, de paarden met ongezonde hoeven overleven het niet dus je vindt alleen maar wilde paarden met goede hoeven.
Zo eenvoudig is het niet. Bij de onderzoeken naar wilde paarden zijn ook dode paarden onderzocht. Er zijn maar weinig dieren die hoeven eten dus de hoeven zijn achteraf doorgaans goed te onderzoeken. Uit die onderzoeken is gebleken dat die paarden dood waren gegaan door andere oorzaken; de hoeven waren zonder uitzondering prima.

Onze paarden zijn geen wilde paarden maar gedomesticeerde paarden. Dat is toch niet vergelijkbaar?

Echte wilde paarden bestaan niet meer. Wat er tegenwoordig rondloopt aan wilde paarden zijn de nakomelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen paar honderd jaar zijn ontsnapt of losgelaten. Ze zijn dus prima vergelijkbaar met onze huidige gedomesticeerde paarden. Eenmaal vrij in de natuur krijgen gedomesticeerde paarden dezelfde gezonde hoeven als de echte wilde paarden. Er is dus geen enkele reden waarom jouw paard ook niet van die gezonde hoeven kan krijgen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 00:44

Arabesk schreef:
zo is het nou eenmaal gekozen, de bedenkers van de naam hebben nu achteraf ook zoiets van 'hadden we maar wat anders gekozen'. Omdat het nu ook vaak in één adem genoemd wordt met alternatieve geneeswijzen en dat is niet iets waar zij (en wij) echt achter staan.

In het engels heet het 'barefoot trimming'.

Eigenlijk is het niets anders dan het compenseren van het gebrek aan slijtage. Je bootst de natuurlijke slijtage na die zou zijn opgetreden als het paard wel 20-40 km per dag over harde ondergrond zou lopen, omdat de bodem hier te zacht is slijten ze niet zo hard, maar kun je wel een heel eind komen door de slijtage na te bootsen.

Het doel is niet om het zo "natuurlijk" mogelijk te doen. Het doel is om het op de beste manier te doen (vooropgesteld dat je het beste voor je paard wilt). Door naar de natuur te kijken leren we hoe de hoeven bedoeld zijn en onder welke omstandigheden ze horen te functioneren. We noemen het "natuurlijk bekappen" maar hadden het evengoed "gezond bekappen" kunnen noemen.

Ja natuurlijk hebben wilde paarden gezonde hoeven, de paarden met ongezonde hoeven overleven het niet dus je vindt alleen maar wilde paarden met goede hoeven.
Zo eenvoudig is het niet. Bij de onderzoeken naar wilde paarden zijn ook dode paarden onderzocht. Er zijn maar weinig dieren die hoeven eten dus de hoeven zijn achteraf doorgaans goed te onderzoeken. Uit die onderzoeken is gebleken dat die paarden dood waren gegaan door andere oorzaken; de hoeven waren zonder uitzondering prima.

Onze paarden zijn geen wilde paarden maar gedomesticeerde paarden. Dat is toch niet vergelijkbaar?

Echte wilde paarden bestaan niet meer. Wat er tegenwoordig rondloopt aan wilde paarden zijn de nakomelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen paar honderd jaar zijn ontsnapt of losgelaten. Ze zijn dus prima vergelijkbaar met onze huidige gedomesticeerde paarden. Eenmaal vrij in de natuur krijgen gedomesticeerde paarden dezelfde gezonde hoeven als de echte wilde paarden. Er is dus geen enkele reden waarom jouw paard ook niet van die gezonde hoeven kan krijgen.

Ik mis in deze post nog wel het antwoord richting henny_w, die graag wil horen waarom jij hem van leugens beticht.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 07:47

ze/hij beweert bepaalde dingen die niet waar zijn over mijn paard. met henny_w heb ik het daar per pb over, dat lijkt me geen zaak om hier te bespreken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:02

Het lijkt me ook geen zaak om haar openlijk in dit topic te beschuldigen van leugenaar Knipoog .

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:15

ja lekker gaan welles nietesen en ruzieen over wie er gelijk heeft lijkt me echt ontopic Clown

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:24

Misschien dan een leermoment voor een volgende keer? Dat je dat soort beschuldigingen ook via de pb doet in plaats van in een topic! Vind het namelijk niet erg chiq...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:26

Arabesk schreef:
ze/hij beweert bepaalde dingen die niet waar zijn over mijn paard. met henny_w heb ik het daar per pb over, dat lijkt me geen zaak om hier te bespreken.

Ahummm.... ik heb je vorige week 1 pb gestuurd en heb 1 zinnetje als antwoord gekregen met zowaar weer een leugen.
Ik zou op Bokt gezegd hebben dat jij je zorgen maakt over de voetas van Arabesk.
Zeker weten dat ik dat NOOIT benoemd heb omdat je zelf altijd aangegeven hebt, (trouwens PN ook) dat je de voetas maar een wazig verhaal vind.
Ik heb je gevraagd waar ik dat dan benoemd zou hebben en wederom geen antwoord gehad Boos!
Bovendien heb je me openlijk voor leugenaar uitgemaakt en mag het wat mij betreft openlijk uitgepraat worden.

Ik begin er goed kwaad en onpasselijk van te worden zoals jij de boel manipuleert om iemand zwart te maken waar je kennelijk zat van bent Boos!

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:28

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:05

Die link geeft een duidelijke uitleg, maar vaag filmpje van dat paard dat op de voeten staat te 'wiebelen'.
Je moet een 'voetas' volgens mij niet in belaste stand bekijken, ook niet bij een lopend paard, maar gewoon zoals het paard normaal gesproken rustig staat, met zijn balans over 4 benen verdeeld. Dan horen alle 'botten' mooi recht op elkaar te staan, of in ieder geval dermate goed dat een paard er lekker op kan staan.
De een noemt het de voetas, de ander de correcte stand van het paard ...

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:12

de dorsale voetas is veel interessanter dan de laterale. Hoe wil je de laterale voetas beoordelen in onbelaste toestand? Een paard staat er altijd op.

En met bekappen is het nog zo dat je de laterale en ook dorsale voetas niet kunt veranderen zonder in de zool te snijden. De zool geeft aan hoe het hoefbeen in de hoef zit en als je de zool aanhoudt volgt een rechte voetas.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:52

Moderatoropmerking:
Het lijkt me niet nodig om persoonlijk te worden in dit topic.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:37

Arabesk schreef:
En met bekappen is het nog zo dat je de laterale en ook dorsale voetas niet kunt veranderen zonder in de zool te snijden. De zool geeft aan hoe het hoefbeen in de hoef zit en als je de zool aanhoudt volgt een rechte voetas.

In dat opzicht heb ik hier dan een afwijking rondlopen.
Als ik van een van de achterbenen de hoefwand gelijk houdt aan de zool, dan staat ze zo scheef als wat op dat been en strijkt ze enorm. De binnenwand is daarom altijd wat langer; iets wat zelfs menig professioneel natuurlijk bekapper die ik hier naar heb laten kijken met mij eens was en ook zo uitvoerde.

Daarbij meen ik pas ook nog gelezen te hebben op een forum over natuurlijk hoefbekappen dat 'men' (oa degene die lesgeven in het bekappen), het hier nog niet helemaal over eens is of het aanhouden van de zool nu wel altijd gewenst is bij bijv. afwijkende hoefstanden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:42

Isapaardje schreef:
In dat opzicht heb ik hier dan een afwijking rondlopen.
Als ik van een van de achterbenen de hoefwand gelijk houdt aan de zool, dan staat ze zo scheef als wat op dat been en strijkt ze enorm. De binnenwand is daarom altijd wat langer; iets wat zelfs menig professioneel natuurlijk bekapper die ik hier naar heb laten kijken met mij eens was en ook zo uitvoerde.

Daarbij meen ik pas ook nog gelezen te hebben op een forum over natuurlijk hoefbekappen dat 'men' (oa degene die lesgeven in het bekappen), het hier nog niet helemaal over eens is of het aanhouden van de zool nu wel altijd gewenst is bij bijv. afwijkende hoefstanden.

Nou dat is toevallig. De achterhoeven streken elkaar bijna ten tijde van het traditioneel bekappen. De ondervoeten klappen een soort naar binnen thv het kogelgewricht. Nu bekap ik haar zelf, houdt slechts zoolhoogte aan, de hoef is nog steeds scheef, maar er zit nu voldoende ruimte tussen de hoeven, dat ik niet meer bang dat ze elkaar zullen strijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:39

Hoi Henny en de overige serieuze belangstellenden........
Nog even over die bewuste merrie.
Ze heeft inderdaad extreem dunne zolen waardoor ijzerloos door het leven voor haar een ware martelgang is. Van zowel de moeder als de vader is bekend dat die dit niet hadden.
Ze is als veulen samen met andere veulens opgegroeid die dit probleem ook niet hebben dus het kan niet in voeding zitten noch in de huisvesting in haar eerste levensjaren.
Ik heb madam vanochtend nog even samen met haar bazin bewonderd, ze heeft overigens net weer nieuwe ijzers. Op beslag wordt echt geen eurootje beknibbeld. De laatste tijd lukt het dat ze een week of zeven keurig op de ijzers blijft staan, de hoeven scheuren niet meer zoals in het verleden wel is gebeurd.
Tja.... en hóé ze liep toen ze even een showtje mocht geven in de bak, daarvan heb ik nu nog kippevel, wát een pracht en wat een beweging......

Resumerend geloof ik er niet in dat dit dier door natuurlijk te bekappen ook nog maar een schijn van kans zou hebben.
Ten eerste verander je daarmee de dikte van de zool en de wand niet mee, ten tweede is het onmogelijk om een doorgefokt sportpaard's hoeven te vergelijken met die van een mustang, Przewalski of iets dergelijks.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:42

de zool groeit 3 mm per maand en de wand 9 mm per maand

een dunne zool is geen statisch gegeven, maar kan zich wel degelijk aanpassen aan de hoeveelheid slijtage. Net als de hoefwand. Veel paarden hebben slechts een flinterdunne wand, maar wanneer zij natuurlijker gehuisvest worden en regelmatig worden bekapt, wordt de wand dikker en slijtvaster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:46

Arabesk schreef:
de zool groeit 3 mm per maand en de wand 9 mm per maand

een dunne zool is geen statisch gegeven, maar kan zich wel degelijk aanpassen aan de hoeveelheid slijtage. Net als de hoefwand. Veel paarden hebben slechts een flinterdunne wand, maar wanneer zij natuurlijker gehuisvest worden en regelmatig worden bekapt, wordt de wand dikker en slijtvaster.

Wát een gel*l. Dit zijn slechts gemiddelden.
Bij de ene mens groeien de haren ook harder dan bij de andere en verder had ik het over de DIKTE van de hoefwand, Arabesk, en die groeit geen 9 mm. in dikte per maand.
Verder kom je meteen aan met de huisvesting die ervoor zou zorgen dat de wand dikker en slijtvaster zou worden, terwijl ik zelf over het paard in kwestie geen woord heb gerept over de vorm van huisvesting waarin ze wordt gehouden, dus ik vind dat je erg voorbarig bent met je conclusies en verder vind ik dat je bovendien erg generaliseert.
Weet je trouwens wel dat de snelheid waarmee hoeven groeien, fluctueren met de seizoenen??? Vork