En daar gaan we weer. Hoefbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Re: En daar gaan we weer. Hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:54

Babeth, ik ben nog steeds benieuwd naar de beloofde foto's. Wanneer plaats je ze?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 20:11

Yinnar schreef:
Babeth, ik ben nog steeds benieuwd naar de beloofde foto's. Wanneer plaats je ze?

Ik zei zodra ik de camera terug heb. En ik weet dus niet wanneer dat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:18

Is de afspraak met de holistische DA al gemaakt?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 20:28

JoviBan schreef:
Is de afspraak met de holistische DA al gemaakt?

Nee die is ook nog niet gemaakt. Ik krijg mijn ouders niet overgehaald.
Ik ben 18 jaar en kan dus zelf niet voor die kosten opdraaien, dat moeten mijn ouders doen.
En die willen niet betalen omdat Milka nu goed loopt. Ze willen geen verder onderzoek.
Ik krijg ze het helaas ook niet wijsgemaakt.

Arabesk

Re: En daar gaan we weer. (Hoefbevangenheid dankzij nat. bekappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:09

Yinnar schreef:
Juist door een hoefbevangen paard op te stallen zal de kans op een sincker groter zijn. Doorbloeding is juist essentieel in dit geval en dat beperk je door hem minimale beweging te geven. Ik heb 3x met een hoefbevangen paard te maken gehad. De ene kreeg op advies speciaal beslag en is ook op advies opgestald. Deze kan het niet meer navertellen helaas. De anderen heb ik laten lopen en goed laten bekappen maar wel in combinatie met medicijnen enwel bloedverdunners en pijnbestrijding. Deze huppelen weer vrolijk rond en hebben nergens meer last van. Dit zijn echter mijn persoonlijke ervaringen. Ik heb er nog wel een paar van andere eigenaren die niet heel goed zijn afgelopen en helaas vroegtijdig in de paardenhemel zijn beland.
Ik neem aan, zo uit jouw betoog te lezen, dat jij ook een ervaring heb met een hoefbevangen pony/paard. Kan je die eens vertellen? En ook de behandelmethode? Is denk ik wel interessant om de verschillende aanpakken en resultaten hier te bespreken.

Ik kan hierbij aansluiten.

- ik heb een paard kapot zien gaan aan openteen ijzers (rip)
- en een paard zien opknappen na nb

Beide hoefbevangen

Nic

Re: En daar gaan we weer. (Hoefbevangenheid dankzij nat. bekappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:25

Arabesk schreef:
- ik heb een paard kapot zien gaan aan openteen ijzers (rip)

Openteen-ijzers zijn hier (gelukkig) niet onder geslagen, die zouden verboden moeten worden mijn DA haalde het in haar hoofd om deze aan te raden Bloos!

Babeth schreef:
Nee die is ook nog niet gemaakt. Ik krijg mijn ouders niet overgehaald.
Ik ben 18 jaar en kan dus zelf niet voor die kosten opdraaien, dat moeten mijn ouders doen.
En die willen niet betalen omdat Milka nu goed loopt. Ze willen geen verder onderzoek.
Ik krijg ze het helaas ook niet wijsgemaakt.

Wat vervelend. Kan je niet een bijbaantje zoeken? Bloos
Het lijkt mij niks om van je ouders afhankelijk te zijn, maar ik was zo stom om met mijn 18e te gaan werken zodat ik een paard kon kopen Gestoord
Ik heb hem 16 jaar later nog steeds, dat wel.

Steffi van der Laarse kost 120 euro voor een consult. Maarja, dan ben je er nog niet...

Misschien kunnen wij meedenken vanaf hier?
Misschien is het heel simpel (ander voer) en kunnen anderen hier adviseren hoe of wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:58

Wellicht dat Babeth wil vertellen wat haar paard nu aan voer krijgt?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 23:31

JoviBan schreef:
Wellicht dat Babeth wil vertellen wat haar paard nu aan voer krijgt?

Alleen hooi. Knipoog
Ze krijgt zowiezo altijd alleen hooi. Knipoog
En soms een keer een winterpeen als extra.

@Nicolletje: Ik heb werk, maar ik heb maar een inkomen van 100 euro per maand, dus dat schiet niet op. Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:55

Wat voor merk is je paard?
Volgens PN is hooi het enige wat ze nodig hebben, maar ik merk in de praktijk dat het bij 2 totáál verschillende paarden (de een te dik en de ander te dun...) niet voldoende is...
Vooral sobere rassen hebben meer mineralen en sporenelementen nodig dan hoogbloedige paarden, en dit zit niet altijd voldoende in 'gewoon' boerenhooi.

Op het centrale topic over hoefbevangenheid staat wat info hierover.
Je zou kunnen proberen om magnesium (niet magnesium-calcium van de groene os, dat werkt niet) bij te gaan voeren, of van die bric's; aurakoeken bijvoorbeeld.

Mok wijst toch ook op onvoldoende weerstand, dus wellicht heeft je paardje net iets meer nodig dan wat ze alleen uit hooi kan halen.
Je hebt ook kans dat het hooi wat jullie gebruiken te 'rijk' is, misschien is het 'koeienkuil' of misschien eet ze teveel stro (suiker)
Krijgt ze het hooi onbeperkt of moet ze tussendoor veel van het stro snoepen?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 00:33

Nicolletje schreef:
Wat voor merk is je paard?
Volgens PN is hooi het enige wat ze nodig hebben, maar ik merk in de praktijk dat het bij 2 totáál verschillende paarden (de een te dik en de ander te dun...) niet voldoende is...
Vooral sobere rassen hebben meer mineralen en sporenelementen nodig dan hoogbloedige paarden, en dit zit niet altijd voldoende in 'gewoon' boerenhooi.

Op het centrale topic over hoefbevangenheid staat wat info hierover.
Je zou kunnen proberen om magnesium (niet magnesium-calcium van de groene os, dat werkt niet) bij te gaan voeren, of van die bric's; aurakoeken bijvoorbeeld.

Mok wijst toch ook op onvoldoende weerstand, dus wellicht heeft je paardje net iets meer nodig dan wat ze alleen uit hooi kan halen.
Je hebt ook kans dat het hooi wat jullie gebruiken te 'rijk' is, misschien is het 'koeienkuil' of misschien eet ze teveel stro (suiker)
Krijgt ze het hooi onbeperkt of moet ze tussendoor veel van het stro snoepen?

Ze heeft wel een mineralenblok. In de winterperiode kreeg ze meusli bijgevoerd (van havens, zonder haver). Daar zaten licht verteerbare eiwitten in en weinig tot geen suikers. Dat was het enige aan hardvoer wat ze mag hebben. Maar ze is nu al zeker 2 maanden van de meusli af. Ze krijgt het alleen als er uit het hooi en weiland niks te halen valt.
Ze is verder prima op gewicht, dus niet te dik. Dat kan ook een oorzaak zijn van hoefbevangenheid.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:57

Ik gaf ook altijd die musli van Havens en ik ben van plan om deze door te blijven voeren.

Zodra ik er in het weideseizoen mee stop lijkt het 'mis' te gaan, maar zolang ik dat doorvoer lijkt het alsof hij er toch iets uithaalt wat er blijkbaar op de wei niet staat...

In een mineralenblok zit trouwens niet echt veel extra magnesium.

Ik zie in je profiel dat je een haflinger hebt, die vallen onder sobere rassen.

Babeth schreef:
Ze is verder prima op gewicht, dus niet te dik. Dat kan ook een oorzaak zijn van hoefbevangenheid.

Niet zozeer de dikheid zelf alleen, maar het niet kunnen verwerken van de suikers.
Die dus ook simpelweg in stro kunnen zitten.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 01:04

Nicolletje schreef:
Ik gaf ook altijd die musli van Havens en ik ben van plan om deze door te blijven voeren.

Zodra ik er in het weideseizoen mee stop lijkt het 'mis' te gaan, maar zolang ik dat doorvoer lijkt het alsof hij er toch iets uithaalt wat er blijkbaar op de wei niet staat...

In een mineralenblok zit trouwens niet echt veel extra magnesium.

Ik zie in je profiel dat je een haflinger hebt, die vallen onder sobere rassen.

Babeth schreef:

Niet zozeer de dikheid zelf alleen, maar het niet kunnen verwerken van de suikers.
Die dus ook simpelweg in stro kunnen zitten.

Klopt, daarom zat ik te twijfelen om haar van het stro af te halen. Maar ze eet het praktisch niet meer, omdat ik zorg dat ze non-stop hooi heeft.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:50

Gewéldig, 20 hele bladzijdes vol meningen die gebaseerd zijn op steeds maar een paar ervaringen.
En dan vol drogredeneringen (een hond is een dier, een giraf is een dier dus een hond is een giraf..) en discussies die gebaseerd zijn op een volledig gebrek aan enige kennis wat betreft anatomie, biomechanica en ziektekunde.

Gelukkig is de moderne diergeneeskunde voortgekomen uit eeuwenlange kennisvergaring gecombineerd met keiharde, onweerlegbare resulaten uit volledig gecontroleerde medische experimenten. En niet op ervaringen met 1, 2, 10 of 100 gevallen.

Gelukkig zijn er nog traditionele hoefsmeden die de kunde en wijsheid van generaties hoefsmeden vóór hen combineren met de allernieuwste vakkennis en materialen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:18

Knavia schreef:
Gewéldig, 20 hele bladzijdes vol meningen die gebaseerd zijn op steeds maar een paar ervaringen.
En dan vol drogredeneringen (een hond is een dier, een giraf is een dier dus een hond is een giraf..) en discussies die gebaseerd zijn op een volledig gebrek aan enige kennis wat betreft anatomie, biomechanica en ziektekunde.

Gelukkig is de moderne diergeneeskunde voortgekomen uit eeuwenlange kennisvergaring gecombineerd met keiharde, onweerlegbare resulaten uit volledig gecontroleerde medische experimenten. En niet op ervaringen met 1, 2, 10 of 100 gevallen.

Gelukkig zijn er nog traditionele hoefsmeden die de kunde en wijsheid van generaties hoefsmeden vóór hen combineren met de allernieuwste vakkennis en materialen.

En gelukkig zijn er hele goede natuurlijk bekappers die zich verdiept hebben in de anatomie van het paard en met name de hoeven en die godzijdank mijn veulen hebben gered die anders net als mijn eerste pony die door die geweldige traditionele hoedsmeden met hun nog geweldigere beslag het leven heeft gelaten. Dus waar praat jij in hemelsnaam over???? Het gaat hier niet over een paar ervaringen. Er zijn er velen en de helft is hier nog geen eens verteld in dit topic. Mijn veulen is bijna in de vernieling geholpen door die geweldige moderne diergeneeskundigen die haar lever bijna hadden geruineerd ondanks die eeuwenlange kennisvergaring. En zo heb ik nog twee ervaringen die ik hier niet zal noemen omdat dat niets met de hoeven te maken heeft.

Waarom probeer je er een vijandige discussie van te maken terwijl er hier juist weer leuk gediscussieerd werd. Het uitwisselen van ervaringen mbt tot NB en TB. Dat is de bedoeling van een forum. Natuurlijk kan je het niet altijd met elkaar eens zijn. En dat noemen ze nu een discussie als je er dan verder over praat. Een leuke discussie die ook nog eens leerzaam kan zijn. En niet dat gegooi met modder zoals jij nu weer mee bezig bent. Ga alsjeblieft weer terug in je hok en laat ons in alle rust en vriendelijkheid verder discussieren.
Of verdiep je anders eerst eens in de voor- en nadelen van beiden methoden en kom dan gezellig mee discussieren. Je hebt nu de klok horen luiden maar weet gewoon niet waar de klepel hangt. Gewoon iets zeggen om maar wat te zeggen of gewoon stennis komen maken. Er zit hier genoeg kennis en degene die dat niet hebben putten hun kennis uit de ervaringen die ze hebben ondervonden.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 10:18

Laten we het inderdaad gezellig houden. Deze discussie is een van de weinigen over dit onderwerp dat niet vijandig verloopt, dus laten we dat ook zo houden ja. Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:27

Knavia schreef:

Ik ben het niet geheel met je eens. Er zijn namelijk nog zoveel en dan met name mechnische onderdelen niet verantwoordt wetenschappelijk onderzocht. Het meten van druk in weefsels of de uitwerking van scheefheid ed. De uitwerking van middeleen en hulpmiddelen ter correctie van beweging in de vorm van ijzers of wat dan ook. en zo zijn er nog massa's middelen die nog niet onderzocht zijn op de werking en bijwerking. En om dat te spreken van een zuivere wetenschappelijke traditionele geneeskunde......
Je schiet dan gewoonweg te kort. Terwijl de alternatieven de middelen testen en gebruiken zodat jullie ze later in je reguliere straatje kunnen inpassen als de werking wetenschappelijk is aangetoond.
Ik vind het niet netjes om je als traditioneel medicus alwetend te noemen en vooral te verkondigen dat dat het enige echte goede is.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:29

Goed, jullie hebben gelijk, mijn formuleringen hiervoor blinken niet uit in tact.

Maar mijn ervaring met veeartsen is dat zij (of in ieder geval diegenen die bij mij op het erf komen) vaak genoeg durven toegeven dat ergens juist nog niet het naadje van de kous van bekend is (vb: hoefbevangenheid). Terwijl juist de meer 'alternatief' gerichte lieden nogal eens de neiging hebben om te verklaren dat enkel zij het licht hebben gezien (vb: Leen taal & Novelcure). Mijn veearts (en hoefsmid) staat redelijk open voor een andere dan traditionele benadering, maar wel pas nadat eerst grondig is onderzocht wat er nu speelt én of het goed 'regulier' te benaderen is. Bijvoorbeeld het 'natural balance' beslag, dat is vanuit de alternatieve hoek nu inmiddels toch wel zodanig ingeburgerd dat de meeste smeden er wel mee werken. Als een 'alternatieve' therapie bewezen werkt, en niet loodrecht ingaat op de gangbare wetenschappelijke theorieën, dan wordt zij echt wel vrij rap ook door reguliere lieden toegepast. Als er iets is wat werkt snij je jezelf anders alleen maar in de vingers door het niet toe te passen.

Over hoefbevangenheid: bekend is dat er 3 hoofdoorzaken zijn,
* mechanische overbelasting, dus het paard met een ernstige kreupelheid aan het ene been en wordt hoefbevangen aan het andere been. Misschien komt dat omdat de normale belasting-ontlasting cyclus van dat andere been onmogelijk wordt gemaakt, waardoor de bloeddorstroming wordt verminderd. 't Lijkt logisch maar is voor zover ik weet nooit bewezen. Of vroeger de koetspaarden die dag in dag uit op de verharde weg liepen. Maar lang niet alle koetspaarden kregen het, dus waarom de ene wel en de andere niet? destijds stonden ze allemaal op min of meer hetzelfde beslag.
* gifstoffen in het bloed, dus het dier maakt ergens anders een forse infectie of disbalans mee, waardoor er stoffen in het bloed komen die tot bevangenheid leiden. Maar waarom is juist de hoef daar gevoelig voor? En wat voor reactie gebeurt daar nu daadwerkelijk in die hoef die het loslaten van de lamellen veroorzaakt? Welke stoffen spelen daar een rol? En hoe kan je die effectief, snel en langdurig remmen? Hier zijn wel theorieën over (metallomatrixproteinases bv) en onderzoeken naar gedaan, maar men is het er nog niet over eens.
* insulineresistentie, dat zou een rol spelen bij Cushing-paarden en zgn. 'easy-keepers'. Maar hoe dan? Niet alle Cushing-paarden hebben suikerziekte (ook een vorm van insulineresistentie soms), niet alle paarden met suikerziekte raken bevangen, en wat doet die insuline dan exact om hoefbevangenheid te veroorzaken of te voorkomen? Waarom hebben andere diersoorten met insuline-resistentie geen problemen met nagels of voetjes? Ook hier zijn wel theorieën over, maar desondanks is vanuit die ideeën nog geen methode ontwikkeld om de bevangenheid te kunnen verhelpen of voorkomen.
Alles wat bekend is gaat uit van de hoofdoorzaken, maar de exacte doorkoppeling naar wat er nu in die hoef zelf gebeurt weet men niet. Daardoor blijft het'een beetje aanmodderen met allerlei probeersels, warvan het ene wel bij het ene paard helpt, maar niet bij het andere enz. En ook als je niets doet trekt bevangenheid soms weer 'vanzelf' weg (na dagen, weken of maanden), dus is het nu dankzij de behandeling of ondanks dat het dier opknapt?