Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yinnar schreef:Babeth, ik ben nog steeds benieuwd naar de beloofde foto's. Wanneer plaats je ze?
JoviBan schreef:Is de afspraak met de holistische DA al gemaakt?
Yinnar schreef:Juist door een hoefbevangen paard op te stallen zal de kans op een sincker groter zijn. Doorbloeding is juist essentieel in dit geval en dat beperk je door hem minimale beweging te geven. Ik heb 3x met een hoefbevangen paard te maken gehad. De ene kreeg op advies speciaal beslag en is ook op advies opgestald. Deze kan het niet meer navertellen helaas. De anderen heb ik laten lopen en goed laten bekappen maar wel in combinatie met medicijnen enwel bloedverdunners en pijnbestrijding. Deze huppelen weer vrolijk rond en hebben nergens meer last van. Dit zijn echter mijn persoonlijke ervaringen. Ik heb er nog wel een paar van andere eigenaren die niet heel goed zijn afgelopen en helaas vroegtijdig in de paardenhemel zijn beland.
Ik neem aan, zo uit jouw betoog te lezen, dat jij ook een ervaring heb met een hoefbevangen pony/paard. Kan je die eens vertellen? En ook de behandelmethode? Is denk ik wel interessant om de verschillende aanpakken en resultaten hier te bespreken.
Arabesk schreef:- ik heb een paard kapot zien gaan aan openteen ijzers (rip)
Babeth schreef:Nee die is ook nog niet gemaakt. Ik krijg mijn ouders niet overgehaald.
Ik ben 18 jaar en kan dus zelf niet voor die kosten opdraaien, dat moeten mijn ouders doen.
En die willen niet betalen omdat Milka nu goed loopt. Ze willen geen verder onderzoek.
Ik krijg ze het helaas ook niet wijsgemaakt.
JoviBan schreef:Wellicht dat Babeth wil vertellen wat haar paard nu aan voer krijgt?
Nicolletje schreef:Wat voor merk is je paard?
Volgens PN is hooi het enige wat ze nodig hebben, maar ik merk in de praktijk dat het bij 2 totáál verschillende paarden (de een te dik en de ander te dun...) niet voldoende is...
Vooral sobere rassen hebben meer mineralen en sporenelementen nodig dan hoogbloedige paarden, en dit zit niet altijd voldoende in 'gewoon' boerenhooi.
Op het centrale topic over hoefbevangenheid staat wat info hierover.
Je zou kunnen proberen om magnesium (niet magnesium-calcium van de groene os, dat werkt niet) bij te gaan voeren, of van die bric's; aurakoeken bijvoorbeeld.
Mok wijst toch ook op onvoldoende weerstand, dus wellicht heeft je paardje net iets meer nodig dan wat ze alleen uit hooi kan halen.
Je hebt ook kans dat het hooi wat jullie gebruiken te 'rijk' is, misschien is het 'koeienkuil' of misschien eet ze teveel stro (suiker)
Krijgt ze het hooi onbeperkt of moet ze tussendoor veel van het stro snoepen?
Babeth schreef:Ze is verder prima op gewicht, dus niet te dik. Dat kan ook een oorzaak zijn van hoefbevangenheid.
Nicolletje schreef:Ik gaf ook altijd die musli van Havens en ik ben van plan om deze door te blijven voeren.
Zodra ik er in het weideseizoen mee stop lijkt het 'mis' te gaan, maar zolang ik dat doorvoer lijkt het alsof hij er toch iets uithaalt wat er blijkbaar op de wei niet staat...
In een mineralenblok zit trouwens niet echt veel extra magnesium.
Ik zie in je profiel dat je een haflinger hebt, die vallen onder sobere rassen.Babeth schreef:Ze is verder prima op gewicht, dus niet te dik. Dat kan ook een oorzaak zijn van hoefbevangenheid.
Niet zozeer de dikheid zelf alleen, maar het niet kunnen verwerken van de suikers.
Die dus ook simpelweg in stro kunnen zitten.
Knavia schreef:Gewéldig, 20 hele bladzijdes vol meningen die gebaseerd zijn op steeds maar een paar ervaringen.
En dan vol drogredeneringen (een hond is een dier, een giraf is een dier dus een hond is een giraf..) en discussies die gebaseerd zijn op een volledig gebrek aan enige kennis wat betreft anatomie, biomechanica en ziektekunde.
Gelukkig is de moderne diergeneeskunde voortgekomen uit eeuwenlange kennisvergaring gecombineerd met keiharde, onweerlegbare resulaten uit volledig gecontroleerde medische experimenten. En niet op ervaringen met 1, 2, 10 of 100 gevallen.
Gelukkig zijn er nog traditionele hoefsmeden die de kunde en wijsheid van generaties hoefsmeden vóór hen combineren met de allernieuwste vakkennis en materialen.
Knavia schreef:Gewéldig, 20 hele bladzijdes vol meningen die gebaseerd zijn op steeds maar een paar ervaringen.
En dan vol drogredeneringen (een hond is een dier, een giraf is een dier dus een hond is een giraf..) en discussies die gebaseerd zijn op een volledig gebrek aan enige kennis wat betreft anatomie, biomechanica en ziektekunde.
Gelukkig is de moderne diergeneeskunde voortgekomen uit eeuwenlange kennisvergaring gecombineerd met keiharde, onweerlegbare resulaten uit volledig gecontroleerde medische experimenten. En niet op ervaringen met 1, 2, 10 of 100 gevallen.
Gelukkig zijn er nog traditionele hoefsmeden die de kunde en wijsheid van generaties hoefsmeden vóór hen combineren met de allernieuwste vakkennis en materialen.