De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:13

@JoviBan, maar met alle respect, ik denk dat jij wel een uitzondering (en met jou nog anderen, voor ik die weer allemaal in mijn nek krijg Lachen ) vormt op de groep waar ik op doel in deze discussie. Je verdiept je ergens in en komt met een alternatieve oplossing waar ook goed is over nagedacht. Dat is hartstikke goed. Maar.... (ik weet het, ik val in herhaling), je hebt vast ook eerder in dit topic mijn verhaal/ervaring gelezen. Dat was dus met een NB-er, een cursusleider zelfs, die sowieso tegen ijzers was, alleen maar omdat hij tegen was. Geen onderzoek, geen gefundeerde mening over dit specifieke geval en al helemaal geen ruimte voor discussie. Tja, dan word ik toch echt niet goed. Tuurlijk zullen er paarden zijn waar onnodig ijzers onder worden geslagen en natuurlijk zullen er ook andere effectieve methoden zijn. Maar als ijzers in bepaalde gevallen helpen om een pijnlijk probleem te verhelpen, wees dan blij als bekapper zijnde dat er een pijnvrij paard bij is en dat dan niet volgens jouw methode is? Daar moet je dan overheen stappen. Snap je wat ik bedoel?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:21

Kymalin schreef:
DHZ als in Doe Het Zelf? Meid word es wakker, als jouw kind wat heeft ga je zeker ook zelf dokteren omdat jij dat kind beter kent dan de dokter Slapen

Ik ben wakker hoor Clown . En niet voor elk kwaaltje liet ik een dokter opdraven. Je hebt kwalen en kwaaltjes. Voorkomen is nog beter dan genezen!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:22

Nog even iets duidelijk maken. Knipoog

Natuurlijk bekappen is eigenlijk geen goede benaming.
Mensen vallen over het woord "natuurlijk" omdat bekappen niet natuurlijk zou zijn.
Natuurlijk bekappen is het nabootsen van de natuurlijke slijtage die bij onze paarden veelal te weinig plaatsvindt. We doen de natuur dus ahw na; we laten de hoef niet te lang groeien (want dan kunnen bijv. scheurtjes en brokkels ontstaan) en laten 'm "slijten" zoals dat gewoonlijk bij een paard in de vrije natuur zou gebeuren.
Mensen vallen ook over het woord "bekappen" en zien dat als een bekapping zoals een hoefsmid of bekapper dat doet (flink stuk eraf e.d.).
Echt bekappen is wat je als eigenaar van een paard juist nièt doet, aangezien je de hoeven frequent bijhoudt. Niks drastisch dus.
Je kunt het vergelijken met je eigen nagels regelmatig vijlen en beetje bijknippen; het echte werk laat je aan de pedicure over.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:38

goed verwoord JoviBan!

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:44

JoviBan schreef:

Mensen vallen over het woord "natuurlijk" omdat bekappen niet natuurlijk zou zijn.
Natuurlijk bekappen is het nabootsen van de natuurlijke slijtage die bij onze paarden veelal te weinig plaatsvindt. We doen de natuur dus ahw na; we laten de hoef niet te lang groeien (want dan kunnen bijv. scheurtjes en brokkels ontstaan) en laten 'm "slijten" zoals dat gewoonlijk bij een paard in de vrije natuur zou gebeuren.
Mensen vallen ook over het woord "bekappen" en zien dat als een bekapping zoals een hoefsmid of bekapper dat doet (flink stuk eraf e.d.).
Echt bekappen is wat je als eigenaar van een paard juist nièt doet, aangezien je de hoeven frequent bijhoudt. Niks drastisch dus.
Je kunt het vergelijken met je eigen nagels regelmatig vijlen en beetje bijknippen; het echte werk laat je aan de pedicure over.

Dus er komt nog wel een smid bij het paard voor controle?

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:46

Jakkes, wel goed dat veel mensen dit nu lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:49

knapmannetje schreef:
Dus er komt nog wel een smid bij het paard voor controle?

Nou, zelf vind ik dat in ieder geval nodig en belangrijk.
Bij de één is dat een smid die komt, bij de ander een bekapper.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:59

ja, ik vind het voor onze paardjes noodzakelijk dat er regelmatig een kenner naar kijkt. Volgens mij zie je zelf kleine veranderingen ook niet, juist omdat je de paarden iedere dag ziet...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:31

Juist omdat ik het zelf doe, zie ik elke verandering, hoe klein ook, direct. Door het zelf doen, is elke verandering klein. De hoef, d.w.z. de onderdelen waar het uit bestaat, krijgt niet eens de kans om explosief te groeien/woekeren.

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:58

Natuurlijk ken je je eigen paard het beste. Maar dit feit maakt je niet gelijk de meest geschikte persoon om je paard te bekappen!! Als dit zo zou zijn dan zou iedereen zijn eigen paard bekappen en zou er bij wijze van geen hoefsmid meer nodig zijn.... En t feit dat een hoefsmid zoveel verschillende hoeven ziet, vind ik juist een rede waarom deze het beter weet... Bovendien hebben de meeste mensen een vaste hoefsmid waardoor hij/zij je paard na verloop van tijd ook goed kent!

Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk. Ik blijf erbij dat niemand zomaar mag gaan bekappen. een cursus volstaat dus absoluut niet. Het vak hoefsmid is niets voor niets een officiele opleiding van een paar jaar!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:14

Rose21 schreef:
Natuurlijk ken je je eigen paard het beste. Maar dit feit maakt je niet gelijk de meest geschikte persoon om je paard te bekappen!! Als dit zo zou zijn dan zou iedereen zijn eigen paard bekappen en zou er bij wijze van geen hoefsmid meer nodig zijn.... En t feit dat een hoefsmid zoveel verschillende hoeven ziet, vind ik juist een rede waarom deze het beter weet... Bovendien hebben de meeste mensen een vaste hoefsmid waardoor hij/zij je paard na verloop van tijd ook goed kent!

Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk. Ik blijf erbij dat niemand zomaar mag gaan bekappen. een cursus volstaat dus absoluut niet. Het vak hoefsmid is niets voor niets een officiele opleiding van een paar jaar!

Het kan niet omdat er vakmensen voor zijn en het kan niet omdat de cursus niet volstaat Clown . Mensen kunnen veel niet, omdat de motivatie ontbreekt. Het kan wel, maar dan moet je willen, dan moet je er wat voor doen. Wil je niet, dan niet, ook goed.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:18

Maar juist die mensen die dit onderscheid niet kunnen maken, Opala, daarvan is het toch rampzalig dat die zélf aan de hoeven van hun paard zitten? Iemand citeerde ergens in dit topic een alinea van de Paard Natuurlijk-site. Daar staat dus dat het het beste is om zelf te bekappen. Als reactie geven een aantal mensen dat iedereen toch wéét dat dit anders bedoeld is dan dat het er staat. Dus niet. Je hebt altijd mensen die niet verder denken dan hun neus lang is. En dat zijn nu juist de mensen die zoveel schade berokkenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:35

chevax schreef:
Iemand citeerde ergens in dit topic een alinea van de Paard Natuurlijk-site. Daar staat dus dat het het beste is om zelf te bekappen. Als reactie geven een aantal mensen dat iedereen toch wéét dat dit anders bedoeld is dan dat het er staat. Dus niet. Je hebt altijd mensen die niet verder denken dan hun neus lang is. En dat zijn nu juist de mensen die zoveel schade berokkenen.

Wellicht is het goed om die ge-quote zin terug in z'n context te halen.
Dit is de volledige alinea van de betreffende site over het zelf bekappen:
Citaat:
Natuurlijk bekappen is iets wat bij uitstek geschikt is om zelf te doen. Het is zelfs het beste om dit zelf te doen, omdat het bij Natuurlijk Bekappen belangrijk is dat de hoeven regelmatig worden bijgehouden. Bij het Natuurlijk Bekappen bootsen we immers zoveel mogelijk de natuurlijke slijtage van de hoef na, en in de natuur vindt die slijtage ook niet eens in de zoveel weken plaats. Het is niet praktisch om je hoefsmid iedere week even te laten langskomen om in twee minuten alle hoeven bij te raspen. Als je zelf de hoeven regelmatig bijhoudt is dat beter voor het paard en bovendien blijft het bijhouden van de hoeven dan een gemakkelijk klusje omdat er dan niet veel af hoeft.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:42

Sorry hoor, maar door de inhoud van die alinea bevestig je toch precies wat ik zeg? Op die site wordt er gemakshalve vanuit gegaan dat de persoon die de hoef ter hand neemt weet hoe hij de natuurlijke slijtage moet nabootsen.
Ook wordt er gezegd dat het bijhouden van de hoeven een gemakkelijk klusje is omdat er niet veel vanaf hoeft als je het zelf bijhoudt. Dat zal allemaal best wel, maar hoe zien die mensen zelf als het fout dreigt te gaan?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:46

Dan sturen ze een mailtje met vragen en krijgen ze de antwoorden netjes teruggestuurt zonder dat er ooit naar het paard en zijn hoeven is gekeken..

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:47

Misschien doe je wel steeds kleine beetjes maar eindstand ben je dus wel je paard zelf aan t bekappen. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn die wel goed omgaan met natuurlijk bekappen maar ik denk dat iedereen die echt eerlijk tegen zichzelf is het wel eens is met me dat die cursus echt niet volstaat! het is toch onmogelijk om in zo'n korte tijd het vak 'bekappen' je eigen te maken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:06

@chevax: wanneer je het zelf niet (meer) zou zien, dan ziet je smid of bekapper het wel.

@Rose21: nogmaals, er is een verschil tussen bekappen en bijhouden. Bij natuurlijk bekappen wordt het 'bijhouden' 'bekappen' genoemd, maar ik hoop dat het verschil je inmiddels duidelijk is.
Verder zijn de mensen die goed omgaan met NB geen uitzonderingen hoor. Mensen die er nièt goed mee omgaan, zoals het voorbeeld waar dit topic mee begon, dàt zijn uitzonderingen (gelukkig).

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:13

De tijd zal het leren... Iedereen zal altijd zijn mening hebben of iets nou wel of niet juist is... En daarin mag iedereen verschillen! Uiteindelijk is het belangrijkste dat het paard niet in de problemen of pijn heeft door het handelen van een mens... En dit heeft natuurlijk niet alleen betrekking op natuurlijke bekappers maar op iedereen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:17

JoviBan schreef:

Volgens mij staat het 'natuurlijk' ook meer voor de aanpassingen in de onnatuurlijke levensomstandigheden van je paard om het ijzerloze leven te kunnen doen laten slagen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:19

Het ijzerloze leven te kunnen doen slagen???
Euh wat moet ik daar allemaal voor doen???

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:22

Zahlina schreef:
Het ijzerloze leven te kunnen doen slagen???
Euh wat moet ik daar allemaal voor doen???

Ipv veel op stal, zoveel mogelijk buiten, veel beweging, veel bewegingsvrijheid. Voeding aanpassen etc. Het is niet alleen het bekappen wat anders is, maar het is een meer holistische kijk op de hoeven en het hele paard wordt erbij betrokken en hoe hij leeft.

En holistisch bedoel ik niks zweverigs mee, dat betekent gewoon de 'hoeven niet los zien van het paard en zijn omgeving, maar dat alles als 1 geheel dat onlosmakelijk met elkaar verbonden is'

*gaat achterover hangen en genieten van deze mooie volzin hahahaha*

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:35

Poewie, Arabesk, da's inderdaad een mondvol.
Maar ik blijf me echt verbazen en bij vlagen ook boos maken over het feit dat je dus schijnbaar een bepaalde stroming moet volgen om goed voor je paard te kunnen zijn. Ik ben op mijn manier goed voor mijn paarden en heb vertrouwen in mijn manier van doen. En nogmaals, voor één van mijn paarden werd het leven pas weer leefbaar toen het ijzer terug zijn intrede deed (om maar in de "gedragen teksten" te blijven Lachen )

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:36

Oke dan..
6 van mijn paarden lopen 24/7 buiten, allemaal zonder ijzers wat me nogal logisch lijkt, de andere 4 staan 's avonds op stal maar komen elke dag lekker buiten.
De 'stal' paarden hebben allemaal behalve mijn hengst langere periode 24/7 buiten gestaan maar ze werden er diep ongelukkig van vandaar dat ze ook weer 's avond op stal gaan met het gevolg dat mijn 26 jarige ook weer wat vet op haar lijf heeft gekregen en de winter goed is door gekomen.
1 paard staat voor op ijzers omdat ik vind dat hij hierdoor beter uitkomt in de sport.
Ruwvoer is het basisvoer met daarnaast een kleine hoeveelheid hardvoer.
En daar ga ik met 10 paarden voer ik geen 1 het zelfde, laatst eens een telling gedaan en ik zit op 6 verschillende soorten voer..
Waarom zullen de meesten dan wel denken, mijn bejaarde paarden hebben geen behoefte meer aan sportbrok, terwijl mijn wedstrijdpaard niet staat te springen om seniorenslobber, mijn drachtige merrie hebben veel meer aan speciale brok, onze veelvraat heeft er niets aan om weer bevangen te raken dus gaat ze op melassevrij voer terwijl mijn jonge paarden best wat suiker binnen mogen en kunnen krijgen.

Alle paarden worden bekapt naar de vorm van de hoef met mijn bevindingen als ruiter/eigenaar als leidraad.
Ik ben het met je eens dat de hoef net zo belangrijk is als een been of het hoofd of de rug en deze zullen allemaal met de zelfde zorg in de gaten gehouden worden.

Een holistische kijk op de hoeven..
Oke heb daadwerkelijk geen idee wat het is.
Ik moet het doen met mijn paardenverstand en de kennis die ik heb opgedaan in de loop der jaren en natuurlijke de kennis van de mensen die er voor hebben geleerd.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:37

holistisch is juist niet 1 stroming, dan kijk je juist naar alles...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:45

Dan kijk ik al heel mijn leven erg holistisch tegen alles aan om vervolgens toch te besluiten mijn eigen ding te doen. En bij mijn paarden vind je dat terug in het feit dat ieder paard individueel krijg wat bij hem of haar past. En dat betekent van ijzerloos tot vierkant beslaan, van een dikke wintervácht tot een dikke winterdéken, van geen krachtvoer tot uitgebalanceerd krachtvoer, van wel op stal tot 24/7 op de wei, afhankelijk van het paard in kwestie.