Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jannekevdent

Re: Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:39

BlacKjee schreef:
Ook hier weer een update van black,
Het been was mooi rustig en af en toe dik, Nu heb ik laaste 2 dagen op het harde gestapt van ruim een uur, en het been is dik kan dat door de warmte komen? bedoel de warmere temperatuur van buiten? S'nachts als het flink afkoelt is het dun, Baal dr gewoon flink van het been is niet warmer ofzo alleen dik zou ik nu nog wel op het harde kunnen stappen van een uurtje? Kan het zijn dat het littekenweefsel opspeelt door de warmere temperatuur? Ben erg benieuwd naar reacties

Is het been juist dik na het stappen dan? Dat is ook apart? Bij Daya is het juist na de nacht dikker en als ze dan s morgens op de wei gaat in het zo weer dunner.

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:45

[quote="Sizzle"]Ik heb Sizzle vandaag naar een stal in Friesland gebracht waar ze buiten kan spelen.
Omdat bij haar de kop van het griffelbeen beschadigd was is er niets geamputeerd, maar slechts schoongemaakt. Het bot is inmiddels opgevult maar is waarschijnlijk nog te ruw. Er ontstaat steeds een abces die dan openspringt, waarschijnlijk is dat het teken van actief bot herstel/modulatie. De DA is optimistisch en denkt dat dagelijkse weidegang en opbouwen van beweging onder het zadel zal zorgen voor herstel. Ben benieuwd. Nu nog een verzorger/recreatieruiter zien te vinden.
Ik ga wonen in Basel omdat mijn vriend daar een baan geaccepteerd heeft. Ik ben daar nu zelf ook begonnen met solliciteren. Paard over de weg is eenvoudiger en minder risicovol dan vliegen en bovendien even tijdrovend.

Hopelijk gaat je paard het naar zijn zin hebben in Friesland en gaat het snel beter.

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:40

jannekevdent schreef:
BlacKjee schreef:
Ook hier weer een update van black,
Het been was mooi rustig en af en toe dik, Nu heb ik laaste 2 dagen op het harde gestapt van ruim een uur, en het been is dik kan dat door de warmte komen? bedoel de warmere temperatuur van buiten? S'nachts als het flink afkoelt is het dun, Baal dr gewoon flink van het been is niet warmer ofzo alleen dik zou ik nu nog wel op het harde kunnen stappen van een uurtje? Kan het zijn dat het littekenweefsel opspeelt door de warmere temperatuur? Ben erg benieuwd naar reacties

Is het been juist dik na het stappen dan? Dat is ook apart? Bij Daya is het juist na de nacht dikker en als ze dan s morgens op de wei gaat in het zo weer dunner.

doordat hij zich af en toe druk maakt word het inderdaad dik na het stappen als het s'nachts afkoeld word het ook weer dunner
Ik ga zo naar stal en dan ga ik even kijken hoe het been eruit ziet, hij heeft trouwens wel mok maar dat zit meer onderaan kan het been daar ook op reageren?

Sizzle, veel sterkte en hopelijk geneest het snel!

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:07

doordat hij zich af en toe druk maakt word het inderdaad dik na het stappen als het s'nachts afkoeld word het ook weer dunner
Ik ga zo naar stal en dan ga ik even kijken hoe het been eruit ziet, hij heeft trouwens wel mok maar dat zit meer onderaan kan het been daar ook op reageren?

Het hangt er volgens mij vanaf hoe erg de mok is. Als het erge mok ik kan het been er volgens mij wel dik van worden. Daya had voorheen ook altijd veel last van mok. Mogelijke behandelingen die bij Daya altijd wel werken zijn: meerdere malen insmeren met betadinezalf ofgewisseld met sudocreme(babycreme). Als het niet werkt kun je via de dierenarts een poeder krijgen die je door het voor doet 2 x per dag en dat werkt gegarandeerd. Succes ermee.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:22

Hallo,

twee en een half maand geleden heeft mijn pony Sheronit haar griffelbeentje rechts voor gebroken. Ik denk dat ze met haar achterbeen tegen haar voor been heeft aangetikt.

Voordat ik naar de paardenkliniek ging merkte ik op dat Sheronit erg sloom was en af en toe kreupel was. Ik ben uiteindelijk toch naar de paardenkliniek gegaan en daar bleek dat haar griffelbeentje was gebroken. Ik heb op advies van de paardenkliniek haar 4 weken stil gezet en ben daarna weer rustig begonnen, na 2 weken trainen heb ik haar dag en nacht op de wei gezet omdat we toen beschikking hadden over een wei (nu nog steeds) In die dagen werd ze heel erg sloom en had ik het idee dat ze niet goed liep.

Ik heb toen nog even bekeken hoe het ging, maar toen ik haar na ongeveer 3 weken uit de wei haalde was ze flink kreupel rechts voor. Ik heb toen besloten om weer naar de paardekliniek te gaan omdat ik het niet vertrouwde. Bleek dat met haar been alles goed is maar dat ze gewoon last heeft van haar rug omdat ik met Sheronit weer aan het rijden ben begonne.

Ik heb toen extra vitamine gekregen en ben weer rustig begonnen met rijden, en ik moet zeggen dat het echt stukken beter gaat, soms lijkt het er op dat ze kreupel loopt maar dat je er niks aan kan zien als ik er op zit maar dan heeft ze last van haar rug. Gelukkig worden de spieren steeds losser en kan ik het weer rustig oppakken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:46

Blackjee, dat kan inderdaad ook de mok zijn.
Sizzle had rasp en daardoor bleef het been ook steeds dik. Ik heb het toen een aantal weken droog gehouden (niet koelen met water) en betedine+sterilonzalf opgesmeerd.
Sizzle heeft het trouwens goed naar haar zin op het nieuwe adres.
Als ik zie hoe lang het allemaal duurt bij bij sommige van jullie met van die terugslagen dan denk ik dat ik er verstandig aan gedaan heb om haar voor een aantal maanden rust te geven op de wei. Misschien dat ik ook nog een poging ga doen haar daar te laten dekken komend voorjaar (was dit jaar gust gebleven).
Mijn probleem is ook dat als ik er op ga zitten ik veel te snel weer te veel ga doen. Ze zou misschien wel weer een klein b proefje kunnen lopen, maar als ze fijn voelt dat heb ik de neiging haar weer flink op het achterbeen te zetten en dat lijkt me nu juist niet zo verstandig. Ik denk dat het voor ons beiden het minst frustrerend is zo op afstand in de wei.

YvetGernier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:36

Hallo! Mijn paard heeft ook op jonge leeftijd zijn griffelbeentje gebroken. De hoefsmid heeft toen wiggen gezet tussen de hoeven en de ijzers. Daardoor lijkt het een beetje alsof hij op z'n tenen loopt.(dat kan natuurlijk niet maar toch). Verder heeft mijn paard er helemaal geen last van! Hij heeft er zelf Prix. St. George mee gelopen. Hij is nu al 19 jaar oud, en nog steeds heeft hij er geen last van. Veel succes ermee! Koe

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:38

Kijk dat is nog eens hoopvol nieuws.

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:53

Mok is nu weg en het been is indd al veel minder dik, met regen etc zet ik hem s'nachts binnen dus ik denk indd dat het door de mok komt, ik weet hoe het voelt sizzle, Ik heb 2 weken geleden nog op Black gereden een buitenritje ik wilde zo graag draven en galopperen buiten maar dat is sowieso niet verstandig maar het was zo moeilijk dus ik heb iemand anders meegevraagd haar paard is ook niet goed, hebben wij het bij een stapbuitenritje gehouden veel beter natuurlijk! Maar het moment dat je in je zadel zit die kriebels!
Ik hoop voor je paard dat hij snel opknapt!

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:18

YvetGernier schreef:
Hallo! Mijn paard heeft ook op jonge leeftijd zijn griffelbeentje gebroken. De hoefsmid heeft toen wiggen gezet tussen de hoeven en de ijzers. Daardoor lijkt het een beetje alsof hij op z'n tenen loopt.(dat kan natuurlijk niet maar toch). Verder heeft mijn paard er helemaal geen last van! Hij heeft er zelf Prix. St. George mee gelopen. Hij is nu al 19 jaar oud, en nog steeds heeft hij er geen last van. Veel succes ermee! Koe

Hoi, ik begrijp het niet zo goed? Heeft jouw paard geen rust moeten hebben om het te laten genezen of hebben ze het onderste stukje niet operatief verwijderd dan? Groetjes Janneke

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:20

Hoi Sizzle,
Hopelijk heeft je paard het naar z'n zin op zijn nieuwe adres.
Succes met de verhuizing naar het buitenland.
Groetjes Janneke

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:24

BlacKjee schreef:
Mok is nu weg en het been is indd al veel minder dik, met regen etc zet ik hem s'nachts binnen dus ik denk indd dat het door de mok komt, ik weet hoe het voelt sizzle, Ik heb 2 weken geleden nog op Black gereden een buitenritje ik wilde zo graag draven en galopperen buiten maar dat is sowieso niet verstandig maar het was zo moeilijk dus ik heb iemand anders meegevraagd haar paard is ook niet goed, hebben wij het bij een stapbuitenritje gehouden veel beter natuurlijk! Maar het moment dat je in je zadel zit die kriebels!
Ik hoop voor je paard dat hij snel opknapt!

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:25

[quote="jannekevdent"][quote="BlacKjee"]
Mok is nu weg en het been is indd al veel minder dik, met regen etc zet ik hem

Hopelijk blijft de mok nu weg en gaat het ook beter met het been.
Succes ermee.
Groetjes Janneke

_wildegune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:39

Marsan schreef:
Ja,ben ook zeer tevreden met alles daar hoor !!

heey meid.

ik heb gister ook te horen gekregen dat mijn paard het griffelbeentje gebroken heeft. ik was ten einde raad ma door al deze berichte te leze heb ik er wel weer hoop in. ik hoop dat bji jou paard nu weer wat beter gaat.

groetjes joyce

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:52

Ik zal ook even up-daten.
Sizzle is weer helemaal goed op de foto en het been is eindelijk (na 13 maanden) rustig. In het najaar gaat ze (drachtig) op transport naar basel en hopelijk kinnen we dan weer fijn gaan rijden.

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:29

[ik heb gister ook te horen gekregen dat mijn paard het griffelbeentje gebroken heeft. ik was ten einde raad ma door al deze berichte te leze heb ik er wel weer hoop in. ik hoop dat bji jou paard nu weer wat beter gaat.

groetjes joyce[/quote]

He Joyce,
Vorig jaar had mijn paard ook haar griffelbeentje gebroken. Als ik je een advies mag geven, zou ik direct opereren. Dan kun je binnen 6-8 weken klaar zijn met de elende. Bij mijn paard dachten ze dat ze met rust beter zou worden, maar dat gebeurde niet. Uiteindelijk moest ze toch nog geopereerd worden. In totaal mogt ze 5 maanden niet op de wei, terwijl als ik direct had laten operen je met 6-8 weken klaar kan zijn. Gelukkig is het bij mijn paard weer helemaal beter geworden!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:06

Tja, ik heb dus ook geopereerd, maar daar is dus daarna wel haast een jaar overheen gegaan voordat het niet meer onrustig was.
Echter had het zonder operatie ook niet goed afgelopen denk ik.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:30

Pablo loopt weer al vanouds...
Hij is 2 jaar geleden geopereerd aan een dubbelgebroken griffelbeentje..

Je ziet er nu niets meer van..

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:57

jannekevdent schreef:
[ik heb gister ook te horen gekregen dat mijn paard het griffelbeentje gebroken heeft. ik was ten einde raad ma door al deze berichte te leze heb ik er wel weer hoop in. ik hoop dat bji jou paard nu weer wat beter gaat.

groetjes joyce

He Joyce,
Vorig jaar had mijn paard ook haar griffelbeentje gebroken. Als ik je een advies mag geven, zou ik direct opereren. Dan kun je binnen 6-8 weken klaar zijn met de elende. Bij mijn paard dachten ze dat ze met rust beter zou worden, maar dat gebeurde niet. Uiteindelijk moest ze toch nog geopereerd worden. In totaal mogt ze 5 maanden niet op de wei, terwijl als ik direct had laten operen je met 6-8 weken klaar kan zijn. Gelukkig is het bij mijn paard weer helemaal beter geworden![/quote]

Ligt ook compleet aan de plaats en de ernst van de breuk. Versace is niet geopereerd en dat is volledig genezen door stalrust. In totaal heeft het een half jaar geduurt.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:10

Het ligt er zeker aan hoe ernstig de breuk is. bij mijn paard kwam ik er pas achter dat het griffelbeen gebroken was toen het al zeker 6 weken oud moest zijn en er een schiefel was ontstaan.

We hebben toen 2 maanden gestapt en weer opgebouwd, weer helemaal in orde. maar daar moet ik bijzeggen dat mijn paard er nooit een pas kreupel op gelopen heeft.

heleen06Jarig

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:04

mijn paard is vorig jaar januari geopereerd, maar het heeft echt ruim een half jaar geduurd voordat ik weer fatsoenlijk kon draven. Hij had echt heel erg moeite met rechtsom. Zelfs nu merk ik het nog wel, maar het is al stukken beter, maar we rijden geen wedstrijden meer.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:04

mijne ene paard heeft het ook gebroken er is verbening op gekomen. Is wel genezen maar toch voel ik in draf de ene keer wat meer stijfheid dan de andere keer. Lang genoeg opwarmen en lang genoeg uitstappen. Het is een nogal heet paardje en is nu zelf wel wat voorzichtiger.

Hij had eerst zijn kogel verstuikt en doordat die kogel verstuikt was heeft de pees de kogel rechtgehouden, hij heeft 2 maanden gerust gewoon op de weide. Toen langzaam terug begonnen. In het voorjaar gingen de paardjes op de weide en daar is het gebeurd. Door die verstuiking geweest was het been nog niet goed genoeg voor de voorjaarse uitbarstingen te houden en is het griffelsbeentje gesnapt. Weer twee maanden op de weide niet gedaan, we zijn terug begonnen en alles gaat goed, maar toch zit ik altijd in mijn achterhoofd met ... .

In de dierenkliniek hebben ze foto's gemaakt en peesscan omdat die breuk bijna altijd gepaard gaat met een peesblessure of overbelasting. Zijn pees stond wel dik maar was niets aan de hand. De pees had gewoon meer gewerkt omdat hij niet zou manken.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:56

Mijn paardje heeft dit ook gehad. Haar griffelbeen la was op twee plekken gebroken en het is eruit gehaald. Dit is allemaal in 2003 gebeurd. Ze heeft toen ook een paar peesscans gehad en die waren allemaal goed. Toch heeft ze in april van dit jaar een peesbeschadiging opgelopen, precies in het been waar het griffelbeen is verwijderd. De VA zegt dat dit met elkaar te maken kan hebben. Maar goed, het ene paard is het andere niet natuurlijk. Maar hou je paarden gewoon goed in de gaten. Mijn paard zal overigens weer geheel herstellen, we zijn al bezig met opbouwen naar een galopje Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:16

heleen06 schreef:
mijn paard is vorig jaar januari geopereerd, maar het heeft echt ruim een half jaar geduurd voordat ik weer fatsoenlijk kon draven. Hij had echt heel erg moeite met rechtsom. Zelfs nu merk ik het nog wel, maar het is al stukken beter, maar we rijden geen wedstrijden meer.

Ik ben inmiddels ruim anderhalf jaar verder en ben heel voorzichtig weer gaan rijden. Ook ik merk een duidelijke stijfheid en een lichte kreupelheid de eerste 10 minuten. Ik vind het echt een rotgevoel en heb er een slecht gevoel over. Ik hoop echt dat het iets gaat verbeteren want ze is gewoon te jong voor grasmaaier.
Gellukig is ye wel drachtig, dus wacht ik eerst maar even het veulen af, dan zijn we toch weer een paar maanden verder.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:10

Mijn pony heeft 1,5 jaar geleden een scheur in zijn griffelbeen, we hebben d'r 3a4 maanden op rust gezet, en nooit meer
last van gehad, gelukkig !