Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:42

Imo zou een goeie smid altijd kijken naar de voeten en hoe een paard loopt. En nooit standaard ijzers er onder knallen.
Als een paard zonder kan kan ie zonder.
Alleen zijn er een hoop baasjes die denken dat ie niet zonder kan en willen er per se ijzers onder.
Ik zou willen dat die van mij zonder kon! Scheelt me een hoop centjes!

Renpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:15

Needje schreef:
Imo zou een goeie smid altijd kijken naar de voeten en hoe een paard loopt. En nooit standaard ijzers er onder knallen.
Als een paard zonder kan kan ie zonder.
Alleen zijn er een hoop baasjes die denken dat ie niet zonder kan en willen er per se ijzers onder.
Ik zou willen dat die van mij zonder kon! Scheelt me een hoop centjes!

Een hoefsmid zal altijd naar de eigenaar van het paard luisteren, hij kan advies geven om het niet te doen maar dan nog beslist de eigenaar. Doet ie dat niet, loopt ie het risico om een klant te verliezen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:17

een smid verdient meer aan 4 paarden bekappen in een uur dan een paard beslaan in dat uur........ Dus als het aan de smeden ligt loopt alles blootsvoets

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:18

@Renpaardje: Er bestaat ook nog zoiets als 'principe' Haha! Kost misschien een klant, maar levert veel meer aan goodwill op Haha!

Renpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:24

DubbelDun schreef:
@Renpaardje: Er bestaat ook nog zoiets als 'principe' Haha! Kost misschien een klant, maar levert veel meer aan goodwill op Haha!

Dat ben ik hélemaal met je eens, maar tegenwoordig zie je dat principe amper meer.
De wereld van tegenwoordig draait meest om geld.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:06

Een goede smid niet hoor. Die staat voor zijn vakwerk en zijn principes.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 01:54

Renpaardje schreef:
Me paard heeft verder niets aan beenstand of wat dan ook. Ze heeft alleen gauw platvoeten.

Iemand tips?

xx

Gewone ijzers eronder knallen en aan je smid vragen of hij een extra afrolling kan maken.
Werkt bij die van mij prima.
Ik loop veel buiten dus hij staat voor op ijzers tegen overmatige slijtage.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:56

Renpaardje schreef:
Wat een moeilijke keuze is dit.

Je gaat ervan uit dat je hoefsmid er verstand van heeft, als je vraagt om die Cytek eronder uit te halen zal je hem daarmee kwetsen [lijkt me dan]
Een andere hoefsmid is geen optie, hij is de enige die alle paarden daar doet.

Uh... Nou én? Verward
Het is nog altijd jouw paard en, zoals je zelf ook aangeeft, jouw verantwoordelijkheid wat eronder komt...
Zo'n teer zieltje zal je smid nou ook weer niet hebben hoor, en mocht hij zich toch gekwetst voelen, is dat vette pech voor hem.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:02

Hij kan advies geven, maar het blijft jouw paard en jouw geld en jij bepaald wat daarmee gebeurd.

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:46

[quote="Renpaardje"]wooww ik schrik echt van de verhalen die ik hier lees.

Mijn merrie is tijdje geleden ook beslagen met de Cytek ijzers, en ze is er idd ruimer door gaan lopen. Ook ik heb nu een heel vrolijk paard. Gister lange buitenrit over constant asfalt gemaakt, en ook op het harde liep ze lekker, ook weer ruim en constant oortjes naar voren.

Maar toch zegt me gevoel anders, dingen die hier door mensen gepost worden die de negatieve kant van de Cytek blootleggen, zijn wel degelijk dingen om over na te denken. Er zit waarheid in.

Wat een moeilijke keuze is dit.

Me paard heeft verder niets aan beenstand of wat dan ook. Ze heeft alleen gauw platvoeten.

Iemand tips?

xx[/quote

@ Renpaartje en vele anderen:

Als je nu constateert dat jullie paardjes beter lopen, ruimer, blijer lijken te zijn en de hoeven er ook beter uitzien ( geen "eendebekken" ), wat is dan moeilijk aan welke keuze? Kijk naar je eigen ervaring met deze ijzers en doe aan de hand van die ervaring de enige keuze die logisch is. Het gaat niet om de " ervaringen" van anderen of de vooroordelen van anderen, maar om je eigen evaring. Hoe doet jouw paard het op cyecs? Goed? Duidelijk!

Nee, cytecs werken niet voor alle paarden, net zo min als kunststof of blootsvoets. Wanneer je paard er goed op gaat, dan is er toch geen keuze nodig? Tommy is net voor de 2e keer beslagen met cytecs en de hoeven zien er super uit Pling Tommy blij, ik blij ....TARRAAHH!
Ook mijn hoefsmid, **, heeft meteen gezegd dat wanneer het, op welk moment dan ook, zou blijken dat de cytecs voor mijn paard niet goed zijn, hij gratis de ijzers komt vervangen. Zo zeker is hij dan ze goed zijn! En ik ben het, voor wat mijn paard betreft, roerend met hem eens.

Oh ja, voor iedereen een gelukkig Nieuwjaar OK dan!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:46

@JB55
Hmm die hoefsmid is van ons erf verbannen..
Die heeft de hoeven extreem verneukt.. (check foto's hierboven.)
Hij zei dit namelijk ook tegen mijn vriendin, totdat het echt misging..

Renpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:35

Onze paarden worden ook door [***] gedaan. Vind het een super man.

Zodra hij er weer is voor mijn merrie zal ik eerst kijken wat er onder die hoeven vandaan komt, ik zal camera meenemen om het met jullie te delen.

Ben trouwens wel blij met de reactie van JB55, geeft met net weer een beetje meer vertrouwen.

xx
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 07-01-08 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:36

@renpaardje
Wil je niet ontmoedigen.
Maar de hoeven van het paardje die zo zijn misvormd.. is veroorzaakt door kees..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:02

problemen met voeten komen nooit meteen, maar als het al te laat is

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:29

ik heb t al eerder gezegd, maar ben ook al een jaar tevreden...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:39

orisse loopt er nog steeds niet goed dooor ,
sinds begin novermber dus al.... ,
de hoeven groeien amper aan...
achter loopt ze redelijk, daar zijn de hoeven dan ook langer gelaten door die prutser
Boos!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:42

Maar als ze al vanaf november niet goed loopt, waarom zitten ze er dan nog onder?
Of zijn ze er al wel onder uit en nog steeds niet hersteld?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:47

Needje schreef:
Maar als ze al vanaf november niet goed loopt, waarom zitten ze er dan nog onder?
Of zijn ze er al wel onder uit en nog steeds niet hersteld?

dr hoeven zijn heeel kort, denk als ze eronder uit aan, dat ze op dr straal loopt, aangezien die hele hoefwand weggevijlt is.. weet niet of ze dan juist meer pijn krijgt?

dr hoeven moeten eerst groeien... Verdrietig

en daarbij, ben ik niet de eigenaar van het betreffende paard... ( dan was dit niet gebeurd hoor )

ze gaat half januari naar utrecht om verder te kijken Clown

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:08

Hoi,
Ik heb zelf geen ervaring met dit ijzer, maar als ik het zo lees zou ik mijn paard dat nooit aan willen doen. Temeer omdat mijn smid en Rob van Nassau (hij heeft mijn paard de laatste paar keer beslagen) erg tegen dit ijzer zijn. Ze wisten me ook te vertellen dat de kliniek in Utrecht een test met dit ijzer heeft gedaan. Ze hebben een paard dat goed liep laten beslaan met het cytek ijzer, en 3 weken later liep het paard kreupel. Beetje vreemd toch? Het kan toch ook niet zo zijn dat de hoef passend wordt gemaakt voor een ijzer? De eigenlijke vorm van de hoef moet in tact worden gehouden, en het ijzer moet op maat worden gemaakt voor de hoef. Mijn paard staat nu op het Breakover ijzer ivm een cyste in het straalbeen, en hier doet ze het tot nu toe super op. Rob van Nassau en mijn smid zijn onlangs op een bijeenkomst voor hoefsmeden geweest in Zwolle. Hier was ook een vertegenwoordiger van Cytek aanwezig om het ijzer te promoten. Na de uitleg van de werking van het ijzer was er gelegenheid voor het stellen van vragen, maar dat kon in een keer niet meer door gaan en moest na de pauze. Tot hun verbazing was het na de pauze ook niet mogelijk om vragen te stellen, alle smeden waren in een keer bij een spoedgeval, en de vrouw die het praatje deed kon de vragen niet beantwoorden. Hier klopt toch helemaal niks van? Rolleyes
Mijn paard krijgt deze ijzers absoluut niet onder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:34

Sjoyceje schreef:
<knip>
Rob van Nassau en mijn smid zijn onlangs op een bijeenkomst voor hoefsmeden geweest in Zwolle. Hier was ook een vertegenwoordiger van Cytek aanwezig om het ijzer te promoten. Na de uitleg van de werking van het ijzer was er gelegenheid voor het stellen van vragen, maar dat kon in een keer niet meer door gaan en moest na de pauze. Tot hun verbazing was het na de pauze ook niet mogelijk om vragen te stellen, alle smeden waren in een keer bij een spoedgeval, en de vrouw die het praatje deed kon de vragen niet beantwoorden. Hier klopt toch helemaal niks van? Rolleyes
Mijn paard krijgt deze ijzers absoluut niet onder.

Als het werkelijk op die manier is gegaan, dan kun je inderdaad je twijfels hebben over het produkt....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:01

Anouar z'n dikke pezen zouden ook niet komen door de cyteks. Ik heb de smid gevraagd of ik een scan moest laten maken omdat ik bang was voor een peesblessure. Maar dat was volgens hem niet nodig, het zou vanzelf wel weer wegtrekken. Dat deed het idd ook, toen die cyteks eronder vandaan waren.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 11:50

kan iemand mij dan uitleggen waarom mijn paard t dan heeft met gewone traditionele ijzers... opgelopen benen (geen stalbenen, had ie wel maar nu niet meer, dikke benen ook van t land af dus). kort lopen. niet blij zijn etc... beetje alles wat de tegenstanders van cytec benoemen had mijn paard dus bij de gewone ijzers...
En die smid die dat deed is echt niet slecht, laat ik dat er bij zeggen!

Ik ben van mening dat cytec heus niet voor elk paard geschikt is... maar die van mij loopt er echt super op.
En van de meeste berichten krijg ik nu echt t gevoel dat ik de meest verschrikkelijke dierenbeul ben die er rond loopt...

Jammer hoor...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:08

@JB55
Nogmaals, mijn vriendin zit hier niet op het forum en wilt niet dat haar naam genoemd word.
Dus ik vraag nogmaals of je de namen weg wilt halen.

De ijzers zijn er idd onderuit gehaald,
Maar niet door jou smid. omdat die dit weigerde te doen omdat hij het onzin vond dat tio rot ging lopen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:21

CarinaR schreef:
kan iemand mij dan uitleggen waarom mijn paard t dan heeft met gewone traditionele ijzers... opgelopen benen (geen stalbenen, had ie wel maar nu niet meer, dikke benen ook van t land af dus). kort lopen. niet blij zijn etc... beetje alles wat de tegenstanders van cytec benoemen had mijn paard dus bij de gewone ijzers...
En die smid die dat deed is echt niet slecht, laat ik dat er bij zeggen!

Ik ben van mening dat cytec heus niet voor elk paard geschikt is... maar die van mij loopt er echt super op.
En van de meeste berichten krijg ik nu echt t gevoel dat ik de meest verschrikkelijke dierenbeul ben die er rond loopt...

Jammer hoor...

Gewone standaard ijzers moeten naar mijn mening altijd aangepast worden aan het paardje (aan de hoef en de stand)
Ik heb namelijk ook de "standaard" ijzers maar worden wel geheel aangepast.
Dus eigenlijk zijn ze helemaal niet zo standaard.
Mijn paardje liep op de niet bewerkte (andere smid) ijzers ook gewoon k u t
Hij struikelde constant en had gewoon moeite met lopen, nu niet meer.

Ik zeg niet standaard dat de mensen die cytek beslag hebben dierenmishandelaars zijn (al komen de meeste behoorlijk in de buurt)
dat de ijzers de druk extra verdelen is nonsens, door de punten voor aan het ijzer word alle druk naar achteren geplaatst waardoor dus de zool + straal + verzenen beurs worden.
Waardoor je paardje dus ondragelijke pijn heeft.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:22

dat mensen hiermee begonnen zijn snap ik niet. Ik twijfelde maar probeerde me in te leven in dit gebeuren maar dit vind ik echt niks