[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:27

Hoi, ja dat klopt denk ik wel. Het ene paard met een 2tje kan erg kreupel lopen terwijl het andere paard goed loopt. Dat hangt denk ik af van de mate van ontsteking op dat moment. Maar de klassificering zegt wel wat over de mate van spat rontgenologisch zeg maar. Dus een 3 is wel erger dan een 2 etc.

Enne Pytje, ik ben ook wel geinteresseerd in je scriptie Haha! Ik pb je mijn email adres. Hopelijk wil je het zenden. Voor welke opleiding heb je een scriptie geschreven? Heb je zelf ook een paard met spat?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:12

Ik ga het je nu sturen! Ik heb het gemaakt voor de opleiding agrarische bedrijfskunde. Heb zelf (gelukkig) geen paard met spat, maar vind het een interessant onderwerp! Wilde 2 jaar terug een 3-jarige kopen en die bleek spat te hebben.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:45

@Pytje, ik heb je ook een pb gestuurd

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:25

pollewops schreef:
Yvvv, ben erg benieuwd hoe je paardje op het tildren infuus reageert. Hou ons op de hoogte. Mijn pony heeft ook de oplossende vorm van spat en loopt nog steeds niet goed. Heb haar gister naar het land gebracht om te genieten van een rust periode van 2 maanden. Als ze dan nog niet helemaal goed loopt dan wil ik ook een tildrenkuur overwegen. Ben dus heel erg benieuwd naar jou ervaringen.

Ik ook Lachen.
Ik merk nu nog geen verschil, maar het is nog geen week geleden dat hij het infuus heeft gehad.

Wat me wel opviel, is dat de DA mij een trainingsschema heeft meegegeven, waar in verhouding erg weinig beweging in zit. Hij mag niet los, niet op het land etc. Alleen 2x per dag 30 min. wandelen. Over een weekje wordt 1x wandelen 1x 30 minuutjes erop stappen en na weer 2 weken mag ik zelfs 2x 3 minuutjes draven...
Daarna terug voor controle, aan de hand daarvan krijg ik weer een nieuw trainingsschema.

Dat hij weinig beweging mag krijgen, komt dit omdat hij net dat infuus heeft gekregen of heeft het een andere oorzaak? Want ik lee sbij best veel berichten dat bij spat juist de beweging goed is..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:38

Mijn paard mocht na het inspuiten, met 't zuur niet met Tildren, ook alleen maar aan de hand stappen. Bij hem was dat om de ontsteking niet te doen oplaaien. Hij heeft beginnende spat en ze hopen zo zijn gewrichtsspleet schoon te houden. Heeft je paard wat ernstigere spat en de gewrichtsspleet is al aangetast, dan proberen ze die vaak te laten dichtgroeien en dan raden ze vaak wel meer beweging aan. Heeft jouw paard beginnende spat?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:47

Ja dat zou dan wel de reden zijn.

Want die van mij heeft ernstige spat en daarmee moet ik juist gewoon intensief rijden zoals normaal.
Linksachter zijn de spleten zo goed als dicht gegroeid en recht achter bijna (deze loopt wat achter).

Ik moet over een half jaar terug komen voor foto's, en dat was eind Maart ben ik toen geweest.
Dus over 4 maanden en dan is het rechts achter als het goed is ook helemaal dicht gegroeid, maar dat zullen we zien aan de hand van de foto's Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:55

Zamero, loopt je paard al wel goed? Twister loopt gelukkig nog steeds goed en staat gewoon met zijn vriendje op de wei. Ik ben ook wel benieuwd hoe het met Jessie is..??

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:24

Maar paard liep al die tijd goed en nu nog steeds.
Kwam door alle buigproeven heen Knipoog
De DA zei ook al dat ze al zover is en dat ze er totaal geen last meer van heeft,
maar dat ik met intensief dressuur rijden nog wel even moet wachten totdat de andere ook volledig dicht is gegroeid.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:23

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:38

Gaaf zeg! gefeliciteerd!! Door welke hengst is ze gedekt? (neem aan dat het over je haf gaat Knipoog )

Het valt me toch op dat spat nog vrij regelmatig voorkomt bij haflingers, terwijl het verder qua benen heel sterke paarden zijn..
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 04-06-07 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:47

Dankje, het gaat inderdaad over mijn Haf ja.
Een ruin dek je zo moeilijk he Tong uitsteken

Ze is gedekt door Alfred van Braakzicht Haha!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 13:25

Hee meiden, ik dacht kom hier weer is een kijkje nemen, zal zo even bijlezen.
Jessie is inmiddels uit de verzekering gegooid, denk dat ze ziektekosten te hoog vonden worden. Ik behandel haar niet meer, staat inmiddels 2 maanden op de wei, zit er wel af en toe op in stap buiten, en het gaat alleen maar beropwaards. Ik zie niks meer aan haar lopen. Ik vind het heel vreemd allemaal, weet niet meer wat ik moet denken. Ik ga op mijn eigen gevoel maar af, en mijn gevoel is goed over haar.
Hier een foto van gisteren:

Afbeelding

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 13:28

Ik ben bllij te lezen dat het met die van jullie allemaal goed gaat gelukkig. Jenny, ook super. Zamero leuk zeg drachtig

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:36

Een 2 of drie zegt iets over het type spat niet over de fase. Mijn paard heeft bijvoorbeeld een spat drie, een agressieve vorm op een helaas erg ongunstige plaats maar het is in het begin stadium en heeft nog nooit een dag kreupel gelopen. We kwamen er toevallig achter omdat we foto's maakten voor iets anders.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:11

Pytje; ik heb je scriptie gisteravond gelezen en eigenlijk raad ik iedereen aan om je een pb'tje te sturen (je krijgt het wel erg druk Haha! ). Er staat veel nuttige info in en het een en ander wordt duidelijk uiteen gezet.

Wat ik wel jammer vind is, dat er wordt gesteld dat een spatpaard niet meer hoog in de sport kan lopen. De eerste vraag natuurlijk is dan wordt er GP bedoeld of wordt er gedacht aan M/Z niveau?
Ik blijf ervan overtuigd dat -na behandeling met bijv. Tildren- je met een goede training een heel eind kunt komen. Daarbij moet natuurlijk het welzijn van het paard de boventoon blijven voeren.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:20

Dank je wel! misschien moet ik het maar gaan verkopen Tong uitsteken.

Ik doelde inderdaad meer op nationaal dan wel internationaal niveau. Je hebt gelijk dat je met training nog een eind kan komen! En zoals er staat is het ook zeer afhankelijk van het paard, wanneer de spat is ontdekt en behandeld. Natuurlijk kun je niet zeggen: het paard heeft spat, dit en dat is het maximale wat hij kan. Dat blijft per paard verschillen.

Training is natuurlijk ook belangrijk, ook op verschillende manieren, ik heb de voor mij de meest passende manier van training in mn scriptie opgenomen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:02

Pytje: Ik zou ook wel graag je scriptie over spat willen als het kan?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:33

dat kan! kun je even je mailadres pb-en?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:43

Mijn dierenarts raadt het af Bloos
Maar andere bokpaarden doen het ook Tong uitsteken
Hij is er niet kreupel van gaan lopen Pling
Het is toch leuk ter afwisseling of als we buiten een boomstammetje tegen komen Vingers aflikken
Twister moet nog wel even oefenen om net zo goed te worden als Lielle's paard Haha!
http://www.youtube.com/watch?v=ywvJrczjZ_0

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:05

Ach ja er mag wel meer niet.
Waar rond springen doen ze in het land ook Knipoog
Leuk filmpje hoor Haha!

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:52

Aankomende woensdag moeten Beauty en ik weer terug komen naar Emmeloord voor nieuwe foto's. 2 maanden geleden is er linksachter spat geconstanteerd tussen de 4 en de 5 in. Zeer slecht dus. Hij heeft meteen een tildren infuus gehad en heeft daarna 2 maanden op het land gestaan met aangepast beslag.

Als ik zo de verhalen lees van de meeste hier krijg ik wel weer een beetje hoop op een goede afloop, maar hij is niet de jongste meer en ben bang dat zijn leeftijd toch het herstel niet mee helpt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:20

Wolken, succes woensdag! Hou je ons op de hoogte? Ik las in je profiel dat Beauty 17 jaar is. Klopt dat? Dan valt het toch nog best mee met zijn ouderdom. Bij ons op stal zijn er veel paarden ruim boven de 30. Eentje is 2x zo oud als jouw paard. Da's pas oud Knipoog

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:44

Hallo allemaal.
Heb niet het hele topic doorgelezen maar wil toch mijn verhaal kwijt.
Ik heb/had een paard (toen 7 jaar) met spat.
Mijn paard sleepte altijd haar hoef iets over de grond en was altijd stug met rijden.
Ik heb toen foto`s laten maken en het bleek dus spat te zijn.
Na DA bezoek kreeg ik het advies om haar een half jaar op pijnstillers te laten werken om te kijken of het bot zo wilde gaan slijten dat er botnieuwvorming zou ontstaan.
Dit lukte dus niet,paard was eigelijk afgekeurd voor de sport.
Wel kon ik haar laten opereren en ze zou dan 60% kans hebben om te genezen.
Dit heb ik gedaan.Ze hebben in het gewricht 2 cm bot weggefreesd en kanalen geboord om het bot te doen stimuleren weer aan te groeien.
Deze operatie is niet van toepassing als paarden zelf weer nieuw bot aanmaken.

Dit alles is goed gelukt en na 1 1/2 jaar reed ik mijn eerste wedstrijd M dressuur en een half jaar later M springen.
Ze is hierna nog ZZ springen geworden.
We hebben samen nog 7 jaar met veel plezier kunnen rijden.
Helaas is ze nu uit de sport wegens een andere blessure.

.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:50

Sambo, bedankt voor je verhaal! Doen ze die operatie tegenwordig nog? En is bij jouw paard de gewrichtspleet door de operatie helemaal dichtgegroeid? Er zijn meerdere paarden in dit topic waarbij de spleet helemaal dichtgegroeid is (meestal door Tildren) en die helemaal goed lopen en ook aan spring- en dressuurwedstrijden mee kunnen doen.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:54

Zamero gefeliciteerd met dit goede nieuws!! Spannend hoor. Zo leuk zo'n kleine op stal.

Yvv, klinkt idd een beetje tegenstrijdig. Ik lees overal dat beweging juist het allerbeste is en nu zit jij met zo'n karig schema. Nou ja, als het uiteindelijk maar allemaal goed komt. Ga je uiteindelijk ook nog eens foto's laten nemen of laat je het afhangen van hoe die loopt.