Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:59

En volgens mij snap jij het nog steeds niet.

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:00

Een smid kan toch gewoon zeggen dat het paard meer beweging nodig heeft omdat z'n hoeven slechter worden? Dat is toch helemaal geen gekke opmerking? Als mijn tandarts zegt dat ik meer moet flossen doe ik dat ook. En de gemakkelijkste manier van beweging geven aan je paard is meer buiten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:02

Alleen buiten zetten helpt niet. Voeding, ondergrond moeten ook in orde zijn. Van 8 uur per dag in een prutbak zullen die hoeven niet opknappen. Ik vind het niet echt een taak van de hoefsmid maar de verantwoordelijkheid van de eigenaar om op zoek te gaan naar oplossingen als de hoeven slecht worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:04

[***] schreef:
En volgens mij snap jij het nog steeds niet.

Pardon?? Wil je dit even toelichten????

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:05

Ik ben het met Edith eens, waarom zou een smid niet mogen zeggen dat voor de kwaliteit van de hoeven het paard meer beweging moet krijgen?

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:06

[***] schreef:
EdithHartog schreef:
En er zijn WEL paarden waarbij NB niet werkt en er zijn OOK mensen die in mindere mate deze gedachtengang volgen en er zijn OOk mensen die hun beslagen paarden 24 uur per dag buiten hebben staan. Het is niet allemaal zo zwart wit en er IS geen jullie en wij.

Jij hebt dit zo te lezen begrepen (en ik denk er precies zo over en verdiep me zowel in natuurlijk paardhouden/bekappen als traditioneel) maar het gros van de NB-ers is hier nog niet achter. Het is juist dat extreme in de gedachtengang van nooít meer ijzers! nooít meer op stal! nooít meer een bit! dat zoveel weerstand opwekt bij mij en bij heel veel anderen.

Dat begrijp ik niet helemaal. Welke NB'ers bedoel je nou? Er is alleen ik en m'n paarden en als iemand moeite heeft met mijn persoonlijke manier van paardenhouden, heeft ie vette pech. Maar hij mag er wel een mening over hebben, die heb ik namelijk zelf ook over hoe een ander het doet. Ik stoor me niet aan de extreme ideeen van het gros van de NB'ers (al begrijp ik niet helemaal wie je hier voor ogen hebt), ik pik eruit wat mij aanstaat en de rest leg ik naast me neer. Waar ik me wel aan stoor is het feit dat sommige mensen met een gedeformeerde kijk op zaken bezig zijn en niet open willen staan voor andere manieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:18

Jawel Cer, en Edith, bekijk de avatar van tinkerloos eens. Dan sta je toch nergens meer voor open? Ik zeg niks over de manier waarop NBers hun paarden houden, zelfs bij de extreme zijn de paarden over het algemeen beter af dan het tegenovergestelde: een paard 24 uur per dag in een box, maar er is geen ruimte voor discussie of open staan voor andermans ideen. En dat is wel jammer. Als het wat genuanceerder was zouden veel meer mensen de natuurlijke manier van paarden houden eerder proberen denk ik.

Ik houd mijn paarden niet op een manier of volgens een bepaalde filosofie. Ik kijk gewoon goed naar mijn paarden en of ze lekker in hun vel zitten. De 1 wordt alleen bekapt de ander beslagen, mijn oude merrie heeft hoefschoenen en krijgt een regendeken op met slecht weer en de rest staat fijn zonder, alle dagen buiten, s'nachts in een droge stal. Als ik ideen tegenkom die het leven voor mijn dieren nog fijner maken dan overweeg ik die. Maar mensen die roepen dat ik mijn paarden niet goed zou verzorgen omdat ik een zadel met boom heb, met een bit rijdt en mijn paarden s'avonds zelf naar de stal laat lopen, daar erger ik me wel aan.

Kinke: was het maar zo simpel. Punt 1: de meeste mensen luisteren toch niet naar de smid of hebben de mogelijkheid niet tot meer beweging (hoe noodzakelijk ook) Punt 2: met meer beweging ben je er nog niet, wat voor beweging en wat voor ondergrond etc Punt 3: de smid vaart er wel bij, als je begrijpt wat ik bedoel.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:31

Cer schreef:
@JoviBan: Hoe komt het dat het lijkt alsof het hoefbeen op het plaatje met de rood/blauwe lijntjes voorover staat, en op alle andere plaatjes niet?

Even als mosterd na de maaltijd (heb de laatste pagina's "interessante discussie" maar even overgeslagen):

Het hoefbeen is hol van de onderkant. Hoe verder je vanuit de punt naar achteren kijkt, hoe holler hij in het midden wordt:

Afbeelding

De buitenkanten van het hoefbeen lopen dus parallel aan de grond, maar als je een dwarsdoorsnede maakt door het midden van het hoefbeen, lijkt het net of deze schuin naar boven loopt (van achter naar voren gezien). Dat is ook wat op een XR te zien zal zijn. Daar lijkt een hoefbeen dus niet grondparallel, hoewel hij dat wel is (zoals op het plaatje met het rode en blauwe streepje). Dit is zelfs 1 van de examenvragen van de alombekende cursus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:34

Het strookt alleen niet met de voetas van traditionele hoefsmeden. Ik denk dat de waarheid in het midden ligt en misschien zelfs nog per paard verschilt.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:39

Dan wil ik graag nogmaals weten hoe de hoefas dan loopt die traditionele smeden nastreven (zoals ik ook al eerder gevraagd heb), wanneer ik op de über-tb-site toch een plaatje tegenkom van een heel keurig grondparallel hoefbeen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:42

Ik heb beide bijbels, die van het natuurlijk bekappen en het boek hoefproblemen van van Nassau, maar ze beweren niet precies hetzelfde, integendeel. Ik heb geen scanner anders kon ik het inscannen. Zal eens op de site's kijken of ik kan vinden wat ik bedoel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:42

[***] schreef:
...en misschien zelfs nog per paard verschilt.
Om dat te weten zou je van een veulen al een rontgenfoto moeten maken en dan kijken hoe de stand van dat hoefbeen zich in de jaren ontwikkeld.
Nog mooier zou het zijn om het ene been te laten beslaan en het andere alleen te laten kappen*. Dat zou nog eens verhelderend kunnen werken.

*niet werkbaar natuurlijk, maar 'for the sake of the discussion' wel een aardige Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:53

Nouja, niet werkbaar. Het heeft niet zoveel met elkaar te maken. Je zet een paard op ijzers als het nodig is en anders bekap je het alleen. De ontwikkeling van het hoefbeen wordt in de natuur ook niet op de rontgenfoto gezet. Juist omdat het verschilt kun je uit zoiets geen conclusies trekken. En verkeerd rijden kan ook een ontzettende belasting voor het hoefbeen zijn, met of zonder ijzer. (ik haal er nog een goeroe bij Knipoog )

O, dit had ik nog nieteens gelezen, allemaal updates, deze soap had ik gemist!

Citaat:
Deze site staat staat nu onder verantwoordelijkheid van www.hoofcare.nl omdat ik door de eigenaar van de site www.hoefnatuurlijk werd bedreigd, ook heb ik van de "volgelingen" dreigende emails gekregen, ik heb inmiddels bij de politie aangifte gedaan.
Gelukkig heb ik mensen gevonden die vinden dat bedreigen niet kan in onze maatschappij, zo laat je weten dat je geen waarheid verkondigd maar iets wilt opdringen!

Citaat:
Als je wel eens op www.bokt.nl komt heb je vast wel eens onder iemand's berichtje zien staan "de hoeven van mijn paard zijn vernield door natuurlijk bekappen". Dit onderschrift, en de bijbehorende website waarin wij al meer dan een jaar onterecht worden beschuldigd, zijn van....

jullie weten het zelf wel te vinden. Ik sta aan niemands kant.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:08

@ Janne 19

Jij zei "Je zet een paard op ijzers als het nodig is en anders bekap je het alleen."

Hoi Janne,

Wanneer is het nodig om een paard op ijzers te zetten?...ben benieuwd !

HG.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:10

Waratje schreef:

Verdorie, bedenk me net dat ik het al van belang vond dat mijn paard buiten kwam voordat NB bestond, was ik dan toen al de NB voorbij?? Clown

Het is ondertussen een redelijke non-discussie geworden, wordt de smid verweten dat hij zijn klanten niet verteld dat een paard buiten hoord te lopen. Tjongejonge, je zou toch zeggen dat de meeste mensen de smid bij hun paard halen voor onderhoud aan de hoeven, niet voor een management-advies voor het hele paard? Moet de smid dan ook nog gaan vertellen bij wie ze hun lessen moeten gaan halen, zodat het paard correct komt te lopen? Ga toch weg, mensen hebben hun eigen verantwoording voor het houden van hun eigen paard en zijn er meestal ook niet van gediend om "kritiek" te krijgen van deze of gene die ze inhuren voor een bepaalde taak.

Valt het nog te ontkennen dat hoeven van een paard dat 24/7 buiten staat met inloopstal met verharde uitloop het s-t-u-k-k-e-n beter doen dan de hoeven van een paard dat 23/7 op stal staat?

Ik denk het toch niet.

En waar gaat een smid ook al weer over? Oh ja, de hoeven!
23/7 op stal is desastreus voor hoeven. Het is zelfs zo erg, dat er vaak vergaande maatregelen als ijzers nodig zijn om het paard nog fatsoenlijk op harde grond te kunnen laten lopen.

Een smid gaat nog steeds over hoeven, niet over ijzers alleen.
Als ik naar de dokter ga en ik zeg: Hee dokter, ik ben in drie weken 30 kilo afgevallen. Wat nu?
Zou het dan niet een beetje raar zijn als de dokter niks vraagt over mijn leefomstandigheden, maar gewoon 30 kilo vet bij mij inspuit en zegt: Zo! Probleem opgelost! Als je nou nog eens 30 kilo afvalt, dan zie ik je wel weer verschijnen!
Tja, de dokter moet natuurlijk niet mij voor gaan schrijven hoe ik moet leven... dus dan maar zo?

Ik vind het de plicht van een hoefsmid om de klant er op te wijzen dat de omstandigheden waar het paard nu in leeft, slecht zijn voor de hoeven en dat ijzers niet nodig zijn als de klant de omstandigheden aanpast.

En tja, als de hoefsmid dat verzaakt, dan komt er vanzelf een stroming van Natuurlijk Bekappers.

Pete Ramey zegt zelfs in zijn boek dat je absoluut niet aan klanten moet beginnen die weigeren de hoeven van hun paard regelmatig te onderhouden of mensen die weigeren hun paard fatsoenlijk te stallen.

Ik liet een hele tijd terug een fysio komen om een paard na te kijken. Ze deed prima (en duur) werk. Toen keek ze naar uitloop richting de wei. Die was bezaaid met mest.
"Dit is hartstikke slecht", zei ze tegen me. "Je moet die mest wegscheppen, dit is voor een paard echt niet fijn, als die elke dag daar doorheen moet baggeren om bij zijn water te komen. Bovendien kun je zo allerlei vieze bacterien in de hoeven krijgen".

Ik ben hartstikke blij dat ze dat tegen me zei. Misschien heeft ze wel veel ellende voorkomen. Ik vind dat een hoefsmid ook echt wel wat mag zeggen om ellende te voorkomen.
Natuurlijk kun je een klant niets verplichten, maar een klant huurt je in omdat je kennis hebt, die kennis mag je best delen en dan kan de klant zelf uitmaken wat die er mee doet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:12

@Janna19: Om als antwoord te geven: "jij snapt het nog steeds niet" vind ik niet getuigen van de wil tot discussie, het spijt me zeer.... Ik heb nergens extreem gereageerd, en toch doe jij zo tegen mij. Waarom?

De avatar van Tinkerloos... nou en? Die provoceert leuk met dr avatar, ik vind em geinig.

Mijn ouwe paard staat ook met een deken op, ik heb er nog geen NB-er over gehoord...

Op extremen na denk ik, of hoop ik, dat er gewoon goed te overleggen valt.... Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:20

[***] schreef:
Ik heb beide bijbels, die van het natuurlijk bekappen en het boek hoefproblemen van van Nassau, maar ze beweren niet precies hetzelfde, integendeel. Ik heb geen scanner anders kon ik het inscannen. Zal eens op de site's kijken of ik kan vinden wat ik bedoel.

kon het op de site's niet vinden trouwens. Er speelt vanalles maar relevante info ho maar.

Cer: je voelt je gelijk erg aangevallen, waarom? Ik vond dat je hetzelfde verhaal als er boven staat vertelde. Dat ge-herhaal. Dit is ook herhaling:
Adrian51 schreef:
Jij zei "Je zet een paard op ijzers als het nodig is en anders bekap je het alleen."
Hoi Janne,
Wanneer is het nodig om een paard op ijzers te zetten?...ben benieuwd !
HG.

En de avatar van tinkerloos impliceert nou niet direkt dat er zoals jij denkt of hoopt goed te overleggen valt, integendeel, en daarom vind ik um niet geinig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:25

[***] schreef:
Cer: je voelt je gelijk erg aangevallen, waarom? Ik vond dat je hetzelfde verhaal als er boven staat vertelde.

Oh pardon hoor... ja dat heb ik nu eenmaal als mensen beweren dat ik er nog steeds niks van snap, zonder verdere toelichting....

Citaat:
Dat ge-herhaal. Dit is ook herhaling:

Sja, t zijn net allemaal kappotte platen...

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:26

EdithHartog schreef:
Een smid kan toch gewoon zeggen dat het paard meer beweging nodig heeft omdat z'n hoeven slechter worden? Dat is toch helemaal geen gekke opmerking? Als mijn tandarts zegt dat ik meer moet flossen doe ik dat ook. En de gemakkelijkste manier van beweging geven aan je paard is meer buiten zetten.

Een smid is toch niet verantwoordelijk voor het hele welzijn van het paard,dat is de eigenaar...
Hij komt voor de hoeven en wat en hoe iemand zijn paard verzorg heeft hij niets mee te maken als hij of zij de hoeven maar goed doet.
de smid kan wel adviesen geven maar daar staat echt niet elke eigenaar voor open.En sommige hebben
gewoon de keus niet als jij die keus niet had gehad had je ook wel anders gepiept

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:29

[***] schreef:
En de avatar van tinkerloos impliceert nou niet direkt dat er zoals jij denkt of hoopt goed te overleggen valt, integendeel, en daarom vind ik um niet geinig.

Gaan we nou iemand aanvallen omdat ze in haar avatar laat zien hoe zij met haar eigen paarden om gaat? Ze zegt toch niet: Iedereen moet het zo doen want anders...?

Sorry hoor, maar als het over mijn paarden gaat, valt er ook niet veel te 'overleggen'. Natuurlijk wil ik altijd wel in discussie om dingen te weten te komen. Maar als iemand zegt: "Zou je geen wedstrijden met haar gaan rijden?" Dan ga ik niet in overleg, dan is het antwoord gewoon meteen nee.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:35

@ pink

Hoi,

Nee.. hij is er niet verantwoordelijk voor..dat blijft de eigenaar altijd. Waar het hier omgaat, zijn de adviezen..die kan een smid wel geven. Hij kan er ook bij vertellen , dat de kwaliteit van de hoeven hard achteruit gaat, wanneer de paarden 24/7 binnen staan in een dik pak stro. Geen hoefmechanisme...geen goede doorbloeding..geen optimale gezonde hoefgroei !.. Niet mee eens?
HG.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:36

arno8 schreef:
Gaan we nou iemand aanvallen omdat ze in haar avatar laat zien hoe zij met haar eigen paarden om gaat? Ze zegt toch niet: Iedereen moet het zo doen want anders...?

zo vind ik um dus juist wél overkomen en het is geen kwestie van iemand persoonlijk aanvallen, maar ik vind haar avatar gewoon een mooi voorbeeld van wat ik té vind aan naturals.

Citaat:
Sorry hoor, maar als het over mijn paarden gaat, valt er ook niet veel te 'overleggen'.

Waarom niet? Ik heb veel geleerd van dingen overleggen met andere mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:36

Gaat trouwens allang niet meer over bekappen.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:39

Iedereen neemt maar kwakeloos aan dat een smid geen adviezen geeft.Nou weer wat nieuws.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:40

Ik neem niks kwakeloos aan, ik geef mijn ervaringen weer...

generaliseer asjeblieft niet zo, vermoeiend hoor...