[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:33

het kan er ook minder extreem uitzien:
Afbeelding

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:19

zal er eens een foto van maken als ik kan!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:45

kun je ook foto's van de onderkant maken? (hoef moet wel goed schoon zijn)

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:34

ok. Ze staat voorlopig nog bij de hengst, maar eens ze thuis is maak ik een foto.
Mij valt de laatste tijd vooral op dat ze zo loom kan zijn bij het uit de wei halen. kan dit een teken zijn? Als ze gewoon rechtstaat valt mij niet echt op dat ze haar gewicht naar achter verplaatst.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:42

die typische bevangen stand is lang niet van toepassing op alle hoefbevangen paarden. Dat loom worden was bij mijn paard wel een teken, en veel liggen in de wei.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:48

liggen doet ze bijna niet. en ik kan ook niet echt zien dat ze pijn heeft of zo.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:04

Licht wiebelen op de voorbenen in rust (met alle hoeven verder netjes onder het lijf), is bij mijn pony ook een voorteken. Maar ook wel de lome/slome indruk inderdaad. Of net een korter pasje dan anders. Of wat hinken in draf een bochtje om. Allemaal tekenen (voor mij) om extra goed op te letten, zeker in de periode van weidegang.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:12

ik snap niet dat jullie je paard gewoon op de weide durfen te doen!? die van mij komt vast niet meer op het land hoor!!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:04

die van mij staat nog af en toe maximaal een uurtje in de wei, maar niet bij 'gevaarlijk' weer (fructaan toename)

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:20

'k zet ze meestal 2dagen op grote wei, en daarna 1dag op het kleine wei. givonne is ook 2jaar geleden hoefbevangen geweest, maar om ze dan niet meer op het land te zetten vindt ik zelf erg overdreven gewoon lekker naar buiten zorgen dar het land zo kort mogelijk blijft. Fructraan www.paardnatuurlijk.nl daar staat zo meter op maar ik blijf er bij als je dat moet geloven zo ja of nee.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:30

Niet iedere bevangenheid wordt veroorzaakt door fructaan in het gras. In dat geval kun je je paard dus wel op de weide laten. Opletten dat ze niet te dik worden of zich geheel vol kunnen vreten moet je natuurlijk wel, maar dat geldt eigenlijk voor ieder paard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:46

bietjuhh, zo dacht ik er ook over, totdat ze na 1 1/2 opnieuw bevangen werd.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:48

Indiana was voor ze hoefbevangen werd ook erg tam/mat, maar toendertijd dacht ik dat ze gewoon een jaartje ouder werd. Ze doet als ze zich goed voelt al niet overdreven.

Ik laat haar (en de andere paarden) ongeveer 2x per dag 1,5 uur op het land. Verder krijgen ze gewoon hooi bijgevoerd.

Het blijft eng!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:36

nou die van mij durf ik echt niet meer op het land te zetten hoor! heel afentoe mag hij voor een half uurtje maar dat is zeer zelden, hij staat gewoon op het zand met genoeg hooi..
en hij krijgt verder veel wortels dus te kort eten krijgt hij niet Lachen

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:20

k zorg ook gewoon voor dat ze om de dag Flink bewegen en niet te dik worden, maar veder gewoon lekker buiten met ze!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:29

Isapaardje schreef:
Licht wiebelen op de voorbenen in rust (met alle hoeven verder netjes onder het lijf), is bij mijn pony ook een voorteken. Maar ook wel de lome/slome indruk inderdaad. Of net een korter pasje dan anders.

zijn ook de tekenen bij die van mij ook gaat die dan meer liggen..krijg soms een rotberoerte als die ligt Bloos
maar verlopig gaat met die van mij super hij word regelmatig bekapt om de 6 hooguit 8 weken.
en z'n hoefjes zien er steeds netter uit.. hij mag nauwelijks gras meer van mij hooguit paar hapen.
volgend jaar wil wel rustig aan proberen steeds ietsjes langer op gras zetten..
maar nu blijft hij nog lekker ff in de paddock Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:11

fancylover, die wortels voeren, dat zou ik dan weer niet durven Lachen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:58

Nee, wortels voeren doe ik ook niet meer. Indiana is hoefbevangen geworden als gevolg van insuline resistentie. Dan moeten ze een koolhydraat arm dieet hebben en daar passen wortels niet in.

Over de groeiringen in de hoeven: bij Indiana zie je daar helemaal niets van. De hoefsmid zegt ook dat je aan de witte lijn niet kunt zien dat ze 2 jaar geleden flink hoefbevangen is geweest.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:52

Daarom is het in mijn ogen zo belangrijk te achterhalen waarom je paard hoefbevangen is geraakt. Pas dan kun je de voeding erop aanpassen.

Mijn probleem was/is dat ik het nog altijd niet met zekerheid weet waar ze deze keer bevangen door is geraakt en dan ga je heel veel dingen uitsluiten die misschien niet eens nodig zijn geweest (achteraf gezien).

Slechte lever en darminfectie waren toch de hoofdoorzaak en dan kan alles wat ze eet al voor problemen zorgen omdat het niet goed wordt afgebroken/omgezet in nuttige stoffen in het lichaam.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:33

wij hebben ook de da gebeldt of ze nog gewoon op gras mocht, zij hij ja als het maar gecontroleert blijft en opbouwen in de zomer, dus op begin stond ze er maar kwartiertje op en nu 2dgn en dan naar kleinen en dat trekt ze goed en is niet te dik gewoon goed, ze was zo ingevallen na dat ze hoefbevangen was geweest dus begint ze eindelijk weer beetje bij te komen.

ik denk nog steeds dat het is gekomen omdat ze toen in de zomer naar een Dijk is gegaan met vet gras en toen na 3 maanden weer terug toen stond daar ook Hoog gras en daar zomaar op gezet toen ging ze hoesten toen wou ze na paar dagen niet meer lopen, da gebelt moest ze in hokje staan in het zand zand moest nat stond ze dan 3dgn met pijnstillers toen kwam die kijken weer en toen was het wonderbaarlijk verbeterdt hij had niet zo veel moed meer.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:49

Isapaardje schreef:
Bij bevangenheid spreiden de ringen zich in de verzenen uit naar beneden zoals in onderstaande foto te zien is:

Afbeelding

dat is bij givonne er al uitgegroeidt uit de hoef, daar is nu Minder wat van te zien

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:39

Kinke schreef:
fancylover, die wortels voeren, dat zou ik dan weer niet durven Lachen

tsja hij mocht geen krachtvoer meer vanwege de magnesium, kan hem toch moeilijk alleen op hooi laten leven! en aangezien ik in de wortels werk krijgen we dat gratis mee en dat krijgt hij al vanaf veulen zijnde en het gaat nu gewoon goed Ja rustig aan met krachtvoer maar wel lekker worteltjes eten
trouwens de ene hoefsmid en dierenarts zegge dat wortels dus zeer slecht voor hem is en dat hij daarvan hoefbevangen wordt en de andere hoefsmid en dierenarts zeggen dat het geen kwaad kan
de meningen zijn er dus over verdeeld Knipoog

ik ga morgen voor een weekje op vakantie, ben benieuwd hoe hij daar door gaat komen omdat het magnesium wordt afgebouwd en hij geen beweging krijgt,, daarna gaat hij op speciale ijzers
het wordt een spannend tijdje nu Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:23

En ik zou dan dus die speciale ijzers weer niet doen.
Heb daar zelf weer slechte ervaringen mee.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:09

me hoefsmid zweert erbij en ik weet ook niet wat ik moet want je hoort allemaal verschillende verhalen dus ik zal het vanzelf ondervinden...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:50

Dat is nu net het hele probleem bij hoefbevangenheid. Er zijn zoveel verschillende verhalen. Het is moeilijk om te bepalen wat goed is voor jouw paardje!! De mijne gaat straks ook weer terug op het gras. Hij loopt weer helemaal goed en is speels en vrolijk. Ik ga nu proberen zijn overgewicht aan te pakken, en zodra dat onder controle is mag hij wat mij betreft weer op een kale wei.