natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Masada

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 00:43

Arabesk schreef:
Wat mij het meeste irriteert *Arabesk is nu ook boos* dat zowel poppekontje, hippotha als farrier hier op bokt gebruik maken van stemmingmakerij! Stoom uit je oren Continu wordt er gesuggereerd dat er slachtoffers (gaan) vallen, dat klinieken vol staan met NB rampen en de wereld wemelt van prutsende NB-ers.

b]

Bloos!
Wat heb ik ermee te maken??? Volgens mij lees je niet goed @Arabesk.
Waar heb ik beweerd dat er slachtoffers gaan vallen dan?? En waar dat de klinieken vol staan???

Volgens mij kunnen we beter zo langzamerhand de titel van dit topic gaan veranderen in.
@Arabesk..... versus de rest of
de wereld volgens @Arabesk.... goed of fout.
Ik ga hier vreselijk off-topic maar goed daar zijn we al een tijdje mee bezig.
Het gaat in dit topic niet wie er gelijk moet krijgen maar iedereen mag zijn mening geven.
Ook een TB'er @Arabesk!!

En dit is het laatste wat ik er over zeg. Lips are sealed

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 00:47

poppekontje schreef:
Het gaat in dit topic niet wie er gelijk moet krijgen maar iedereen mag zijn mening geven.

verrassend om dat uit jouw mond te horen Slapen
een tijdje terug werd ik nog gesommeerd om mijn mond te houden Cool, maar dit lijkt me niet de plek om oude koeien uit de sloot te halen Koe

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 00:55

Arabesk schreef:
poppekontje schreef:

verrassend om dat uit jouw mond te horen Slapen
een tijdje terug werd ik nog gesommeerd om mijn mond te houden Cool, maar dit lijkt me niet de plek om oude koeien uit de sloot te halen.

Ziek Doei!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:51

Misschien blijft het topic en de discussie wat interessanter, en zeker leuker, als iedereen eens openstaat voor argumenten. Momenteel blijven desommige in hun eigen hoekje en schoppen ze naar iedereen die niet in dat hoekje past. Stilstaan in een hoekje is echter ook achteruitgang.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:08

fransje23 schreef:
Misschien blijft het topic en de discussie wat interessanter, en zeker leuker, als iedereen eens openstaat voor argumenten. Momenteel blijven desommige in hun eigen hoekje en schoppen ze naar iedereen die niet in dat hoekje past. Stilstaan in een hoekje is echter ook achteruitgang.

Alles wat er aangedragen wordt wat zeker een discussie waard is, wordt idd onder tafel geschoven omdat dit niet in het straatje past.
Ik heb gemerkt dat discussieren met veel NB niet mogelijk is, omdat ze geen antwoord kunnen geven op bepaalde essentiele zaken en telkens in herhaling vallen.
Misschien omdat gedegen kennis van zaken ontbreekt?

Fransje23, ik denk niet dat je dit kunt veranderen, want er zijn al heel veel van dit soort discussies geweest.
Maar ik blijf meelezen, want soms zitten er wel interessante zaken tussen Knipoog, soms ook zaken waar ik graag reactie op had gehad, maar goed.........

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:16

Ik vind het met name jammer dat er niet op inhoudelijke vragen wordt ingegaan aan beide kanten. Ik heb nu meerdere zaken aangedragen, maar daar komt geen reactie op. Jammer, dat zou het begrip wederzijds alleen maar groter maken!

Speciaal voor Jovarna: zou jij het gewicht van je hoefschoenen nog eens willen nakijken, daar ben ik echt benieuwd naar! De meeste schoenen die ik nu in handen heb gehad vond ik behoorlijk zwaar, maar misschien heb jij een soort dat ik nog niet van dichtbij heb gezien Lachen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:23

Hippotha schreef:
Alles wat er aangedragen wordt wat zeker een discussie waard is, wordt idd onder tafel geschoven omdat dit niet in het straatje past.
Ik heb gemerkt dat discussieren met veel NB niet mogelijk is, omdat ze geen antwoord kunnen geven op bepaalde essentiele zaken en telkens in herhaling vallen.
Misschien omdat gedegen kennis van zaken ontbreekt?

Stel je concrete vraag maar en ik zal kijken of ik een antwoord erop weet en zo niet zal ik kijken of ik iemand kan vinden die er wel een antwoord op weet.

Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:29

promptertje schreef:
Speciaal voor Jovarna: zou jij het gewicht van je hoefschoenen nog eens willen nakijken, daar ben ik echt benieuwd naar! De meeste schoenen die ik nu in handen heb gehad vond ik behoorlijk zwaar, maar misschien heb jij een soort dat ik nog niet van dichtbij heb gezien Lachen.

Dat zou ik graag willen doen. Maar ik heb geen weegschaal Knipoog
Er is natuurlijk verschil in dikte en gewicht van ijzers, maar ik heb het op gevoel vergeleken, dus in de ene hand een oud ijzer van Jovarna en in de andere hand een schoen. Qua gewicht was er geen verschil. Het zijn trouwens de schoenen van Smit.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:55

CherokeeChum schreef:
@Arno8;heb je een aanbod gedaan, ben je soms bang dat je ongelijk hebt?of is er gewoon weinig interesse van jouw kant
om te weten dat je goeroes gewoon een commercieel praatje op
hangen om een gebrek aan echte onderbouwing te maskeren. Ach gut
Ik daag de dames en heren N.Bers bij deze uit om eens te laten zien wat het verschil is tussen hun wijze van bekappen en de mijne, anders dan de fancy names als mustangroll, e.d Slapen

Ik wacht nu nog nog steeds op antwoord.
Je doet allerlei uitspraken, en ik wil je ,,live '' laten zien dat je ongelijk hebt.
Als je geen interresse hebt ook goed hoor...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:56

Jovarna: Dan denk ik dat de schoenen zwaarder zijn. Een gewoon ijzer weegt al snel meer dan drie ons. Mijn draverijzertjes maar 110 gram Lachen. Gewone ijzers zijn voor de meeste dravers veel te zwaar, het verandert hun draf te veel en ze moeten dat gewicht ook nog eens de hele koers "meeslepen".

In ieder geval bedankt voor je antwoord Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:26

promptertje schreef:
Jovarna: Dan denk ik dat de schoenen zwaarder zijn. Een gewoon ijzer weegt al snel meer dan drie ons. Mijn draverijzertjes maar 110 gram Lachen. Gewone ijzers zijn voor de meeste dravers veel te zwaar, het verandert hun draf te veel en ze moeten dat gewicht ook nog eens de hele koers "meeslepen".

In ieder geval bedankt voor je antwoord Lachen

Ja oké, zwaarder dan een ijzer voor dravers. Ja, dat denk ik ook. Niet zwaarder dan 'gewone' ijzers, wat sommige mensen denken. Knipoog
Op HN zit trouwens een draver die z'n paarden koerst op blote voeten en ook goede prestaties neerzet. Ken je hem?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:33

Ik snap dat er de gebruikelijk 'wrijvingen' zijn tussen de TB en NB mensen, maar laten we het aub niet op de persoon gaan spelen. De discussie op zich is nl interessant genoeg dus een slotje zou zonde zijn!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:41

Jovarna schreef:
Op HN zit trouwens een draver die z'n paarden koerst op blote voeten en ook goede prestaties neerzet. Ken je hem?

Jazeker, mijn jaarling en het paard op de blote voeten zijn driekwart broers Knipoog. Het betreffende paard heeft jammer genoeg al een hele tijd niet gelopen (ligt niet aan zijn voeten trouwens).

Ik heb regelmatig contact met hem. Zijn omstandigheden zijn niet met de mijne te vergelijken: hij kan altijd in het bos trainen, ik moet dat op een verharde trainingsbaan doen. Hij raadt blootsvoets in mijn geval dan ook af...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:45

Ondertussen wacht ik nog met smart op antwoord van Farrier, over die AANHCP bekapper die volgens hem zulk prutswerk levert....dilemma....paard morgen wel of niet laten bekappen..hmmm...toch maar wel Knipoog
off topic: Promptertje, ik vind jou typisch iemand die openstaat voor alle partijen Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:00

Kinke: Iemand die zo'n bewering doet en direct erop zich afsluit voor welke commentaar ook, moet je beslist niet serieus nemen. Sommige mensen dagen je uit en de kunst is om die mensen eruit te pikken. Met z'n bedankjes voor de mensen die met hem meeleefden, laat mij niet lachen. Wanneer je op zo'n manier verhaal wilt halen, dan is een ban van dit forum nog te mild.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:01

Kinke, met paarden ben je nooit uitgeleerd en het zou zonde zijn om goede ontwikkelingen al bij voorbaat af te wijzen, "omdat het je niks lijkt". Maar ik ren ook niet kritiekloos ergens achteraan juist omdát iets me wat lijkt.

Je wil niet weten hoe lang ik met aanhangers van Parelli heb gediscussieerd voordat ik daar uiteindelijk aan begonnen ben Haha!. Alles heeft positieve kanten én negatieve kanten.

Mijn eigen sport, drafsport, vind ik de mooiste sport die er is, maar ik sluit mijn ogen niet voor de schaduwkanten ervan Bloos. En dat mis ik een beetje in discussies als dit: TB of NB, men is overtuigd van het eigen gelijk en ziet de nadelen ervan niet meer. Gelukkig lijkt het, op wat uitzonderingen na, toch een hele zinvolle discussie Lachen.

De mededeling van Farrier kan ik niks mee, dus daar doe ik ook niks mee.

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:08

Hallo,
zou iemand mij informatie willen pben over natuurlijk bekappen?
Ik zou graag willen weten hoe dat gaat enz.
Groetjes,
Annelie

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:13

promptertje schreef:
De mededeling van Farrier kan ik niks mee, dus daar doe ik ook niks mee.

He, zoiets wilde ik al schrijven Knipoog .

Farrier schrijft zijn ding. Ik kan er ook weinig mee dus laat ik het links liggen. Zo simpel kan het soms zijn.

Maar was er eigenlijk al een antwoord op de vraag wat het echte verschil is tussen goed TB en goed NB?

Ik heb niet terug gelzen maar ik mijn mij te herinneren dat alleen Arno8 had gereageerd. Hij kon volgens mij geen echte verschillen noemen alleen dat bij de traditionele manier eerder naar ijzers wordt gegrepen. Maar het kan zijn dat ik dit niet helemaal goed onthouden heb. Ik zou wel graag een duidelijk antwoord willen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:15

Ik laat Kinke morgen ook gewoon bekappen hoor, 't was ironisch bedoeld mijn berichtje, vandaar ook de Knipoog Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:44

Ik heb niet het hele topic door gelezen (was met net wat te veel werk Clown ) maar ik wou toch even mijn ervaring hier neerzetten:

Ik ben geen natural, maar toch heb ik mijn paard wel natuurlijk laten bekappen.
Ik heb namelijk een 4 jarige paardje, zijn moeder staat hier ook en helaas heeft hij haar kwaliteit hoeven geërft. De hoeven van beide paarden zijn echt slecht. Ik had daar met hem nooit echt veel problemen mee gehad maar zijn moeder had dat dus wel. Vanaf haar 4de (ze is nu 14) staat zij op ijzers, en ze kan er geen stap meer zonder verzetten. Ze verliesd vaak haar ijzers waardoor ze weer een week kreupel is, en vaak last van hoefontstekingen, hoefzweren etc. En wij hebben absoluut geen slechte smid, nauwjuist een hele goede!
Maar mijn paardje kreeg dus de zelfde symptonen die zijn moeder ook kreeg rond haar 4de jaar, brokkel hoeven. Er braken gewoon stukken vanaf.
Hij moest dus eigenlijk op ijzers, maar omdat iemand mij op bokt eens opppervlakkig de werking van ijzers had uitgelegd was ik daar tegen. En het idee dat zijn hoeven het zelfde verhaal zouden krijgen als zijn moeder was voor mij niet echt stimulerend.
Toen ik dat mijn smid vertelde opperde hij natuurlijk bekappen. Hij word nu 1,5 maand natuurlijk bekapt. Ik bekapt hem zelf met controle van de smid. Tot nu toe gaat het erg goed, omdat hij altijd al bloodsvoet liep heeft hij nooit gevoelig gelopen. En het belangerijkste, zijn hoeven brokkelen niet meer Haha!
Ik ben er nog maar heel kort mee bezig maar mijn ervaring is echt super positief tot nu toe Ja

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:02

fransje23 schreef:
Maar was er eigenlijk al een antwoord op de vraag wat het echte verschil is tussen goed TB en goed NB?

De frequentie

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:12

opala schreef:
fransje23 schreef:

De frequentie

EN de levensomstandigheden van het paard

probeer, binnen de mogelijkheden die je hebt, je paard zo natuurlijk mogelijk te houden

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:14

Arabesk schreef:
EN de levensomstandigheden van het paard

probeer, binnen de mogelijkheden die je hebt, je paard zo natuurlijk mogelijk te houden

Ik heb het nu echt over het bekappen zelf.
Niet over de randvoorwaarden die ook aanbevolen worden.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:19

Het fundamentele verschil is eigenlijk: Moet de hoefwand dragen of niet.

Verder blijven NB'ers bijna altijd van de straal af en is de zool de belangrijkste aanwijzing voor de manier van bekappen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:19

TB bestaat niet. Elke smid bekapt net weer anders, dus wordt het heel lastig om de verschillen aan te geven.

Bij mijn eigen paard zater tussen de bekappingen de volgende verschillen:
- frequentie
- straal werd bijgesneden door TB'er
- geen afronding van de hoef door TB'er
- zool werd uitgehold door TB'er
- hoefwand werd behoorlijk lang gelaten door TB'er
- scheeft bekapt (overigens niet alleen bij mijn paard, maar bij alle paarden op stal Boos!)

Deze man was gewoon een prutser, die ook niet keek hoe het paard loopt voor en na de bekapping.

Nogmaals, dit waren de verschillen bij mijn paard bij een willekeurige traditionele bekapping (waar veel mensen hoog over opgaven, vandaar ook dat ik bij hem terecht kwam) en de natuurlijke bekapping.

Eigenlijk boeit het me niet welk stickertje er op wordt geplakt, als het maar netjes en goed gebeurt. En om dat te kunnen beoordelen ben ik me in het hele verschijnsel hoef gaan verdiepen. Tuurlijk weet ik er minder van dan de vakman (of vrouw) maar ik weet wel waar ik op moet letten.