Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samantha5

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:47

Medio november 2006 werd mijn paard zwaar kreupel, nadat hij er vandoor was gegaan. Hij kon alleen nog maar hinken. Dierenarts gebeld en die dacht dat het een overbelaste spier was. Weken aan het tobben geweest, maar het werd niet beter. Toch foto's wezen maken, maar dat er HKO uit zou komen daar heb ik nooit bij stil gestaan.

Achteraf ga ik terug denken en voelde ik mezelf heel schuldig. Vanaf eind juli liep hij niet hoe hij moest lopen en ik dacht dat hij toe was aan vakantie. Het waren drukke tijden geweest. Meerdere wedstrijden gestart, op vakantie geweest, springwedstrijd gehad etc. Hij ging dus met vakantie en werd tijdelijk niet meer heel intensief gereden. In september zijn we het weer een beetje gaan oppakken, maar gelijk ging dat al niet goed. We zijn samen gevallen in de galop. Gelukkig lag ik er maar voor een gedeelte onder en hij wist niet hoe snel hij overeind moest komen en alles was weer goed afgelopen.

@ Geerke: Dus ik vind het heel knap als jij gelijk ziet dat het HKO is, als een dierenarts het niet gelijk ziet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:18

Nee, hko zie je in veel gevallen juist niet, dat is de ellende! Je paard loopt soms een tijdje weer beter en dan opeens weer slechter, is mijn ervaring. Ze heeft duidelijk goede en minder goede dagen. En als mensen haar op een goede dag zien is het enige wat ze opvalt dat ze wat kort loopt aan de voorkant, maar dan wordt ook al snel geconcludeerd dat dat waarschijnlijk hoort bij 'die westernpaardjes' (ik heb een paint), wat gelukkig normaal niet zo is.

Daarom vindt men ook als snel dat je best wat meer kunt doen, zoveel bijzonders zie je er toch niet aan, maar zelf weet je dan wel beter ....
Andersom geldt hetzelfde: in een goede periode kun je je paard best weer wat meer oppakken, dat is ook niet zielig en als je goed de grenzen van je paard in de gaten houdt is beweging alleen maar goed!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:04

de chronische gevallen zie ik ,niet de accute,die geven duidelijk een ander ziektebeeld....

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:21

Ook ik zal even een update geven over mijn paardje, waarbij 19 juni 2006 hko links4 rechts 3 werd gediagnosticeerd!
Ook ik zag niks aan haar, reed volop endurance, en werd altijd goedgekeurd. Op een gegeven moment wilde ik verder met haar, hogerop de endurance in, alleen wilde ik dit met een gezond paard, en aangezien ze al 16 was toen heb ik haar op de foto laten zetten, hoefkatrol kwam eruit! Ik schrok hier enorm van, voelde me erg schuldig, had ik dit niet eerder moeten zien, hoe heb ik het zover kunnen laten komen.

Ik was gestopt met de endurance, ze is toen op dynamix (speciaal beslag) gegaan en er kwam een osteopaat, uiteindelijk heb ik besloten om haar met pensioen te sturen, althans op het land, maar Pom werd er niet gelukkiger van, ze begon er steeds doffer uit te zien, en was duidelijk niet happy. Ik heb haar weer naar stal gehaald, opnieuw dynamix eronder, en een andere fysio/osteo erbij. Ook krijgt ze nu cortaflex en nobute bij gevoerd als supplement. En het belangrijkste, ze word weer bereden. Ze is enorm opgeknapt, weer helemaal mijn oude paardje, afgelopen jaar heb ik een klasse 1 endurance gereden, en perfect, de dierenarts had helemaal niets aan te merken.

Conclusie; Pom is nu happy, ik ben happy, en zolang we beide happy zijn, gaan we lekker zo door!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:15

@Pomski: Was ze toen ze op de foto ging ook kreupel? Of alleen met de buigproef?
Of heeft ze helemaal niet kreupel gelopen net zoals bij Illo?
Illo loopt nog steeds goed en ik geef verder geen supplementen alleen omega olie. Hij is 19. Dus misschien kan jouw paard ook wel zonder.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:18

Heeft Illo nooit kreupel gelopen joh?
Hoe ben je erachter gekomen dat hij HKO heeft?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:54

Het viel de hoefsmid op dat zijn linkerhoef steiler werd en dat zou kunnen komen door hko. Ik wilde dit zeker weten en heb toen foto's laten maken. Met de buigproef was hij wel kreupel op linksvoor, daar had hij dan ook een 3. Maar zonder buigproef liep ie goed.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:48

he mensen
bij mijn pony is een aantal maanden terug HK geconstateerd en een blessure in haar aanhechtingspees.
ook zij heeft nooit gekreupeld, door foto's gevonden.
het is niet een super erge mate maar het blijft je altijd bij en je houd het altijd in je achterhoofd.
we zijn nu ongeveer 2 maanden verder
en vandaag weer gereden
ben aan het opbouwen nu
het rijden bij mij ging wel weer goed,
heb mn vriendin er weer bijgehad die let nu vooral op mijn houding en zit en dat ik haar recht maak, mn pony loopt wat rechtsgebogen en rechtsom zit ook het probleem, een paar x hield ik mn adem in want toen hikte ze wat op rechts.. maar ik deed teveel met mn binnenhand en toen ik op mn buitenteugel de volte inzette ging het wel goed. (lijkt dus best iets op teugelkreupelheid??) dus moet echt goed op mn buitenhand rijden, dat is nu extra belangerijk. heb ook een beetje in draf geschakeld anders komt ze teveel op de voorhand en dat willen we nu juist echt niet.. maar ik moet zeggen ze pakt het goed op tot nu toe. misschien ga ik woensdag mn clubles weer oppakken (natuurlijk wel volgens mn schema) maar ben er best zenuwachtig voor.. ben zo bang dat het weer mis gaat.
maar ik geniet nu alweer van het rijden samen,
dus als het op deze manier goed gaat dat is dus recreatief dan mag ze lekker bij me blijven als recreatie pony!
tuurlijk ga ik dan de wedstrijd missen met haar, we gingen zo goed maar dit is niet het belangrijkste!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:30

Ik ben ook weer aan het opbouwen met mijn paardje maar hij is een bommetje! Echt niet normaal! Stikt van de energie en kan hem niet op de wei zetten want dan kent meneer zn grenzen niet en hij moest rustig aan doen omdat de pees ook nog ontstoken was en er artrose bij zit..
Maar hij blijft wel braaf maar voelt hem echt soms zo vol met energie zitten niet normaal meer!

Mijn paardje heeft ook nooit echt gekreupelt tot het moment dat hij kreupel was en we foto's lieten maken.
Wel liep hij al een paar jaar in onze ogen teugelkreupel. Hij was alleen aan het hinken (niet eens echt kreupel te noemen) op wedstrijden en bij de middendraf. Met springen, in het bos etc niks aan te merken. Dus ik ging er vanuit dat hij teugelkreupel was of onder het werk uit wilde komen. Ook omdat hij er naar een tijdje met rechtrijden geen last van had. Maarja bleek dus wel achteraf de HKO te zijn.... Voelde me toen echt l*llig ten opzichte van hem...

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:44

cynthiar schreef:
@Pomski: Was ze toen ze op de foto ging ook kreupel? Of alleen met de buigproef?
Of heeft ze helemaal niet kreupel gelopen net zoals bij Illo?
Illo loopt nog steeds goed en ik geef verder geen supplementen alleen omega olie. Hij is 19. Dus misschien kan jouw paard ook wel zonder.

ze liep onregelmatig met de buigproef, niet echt kreupel, ik wilde het zeker weten en heb haar op de foto laten zetten.
Pom haar vader is trouwens ook Brusvein!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:13

laulau85 schreef:
Ik ben ook weer aan het opbouwen met mijn paardje maar hij is een bommetje! Echt niet normaal! Stikt van de energie en kan hem niet op de wei zetten want dan kent meneer zn grenzen niet en hij moest rustig aan doen omdat de pees ook nog ontstoken was en er artrose bij zit..
Maar hij blijft wel braaf maar voelt hem echt soms zo vol met energie zitten niet normaal meer!

Mijn paardje heeft ook nooit echt gekreupelt tot het moment dat hij kreupel was en we foto's lieten maken.
Wel liep hij al een paar jaar in onze ogen teugelkreupel. Hij was alleen aan het hinken (niet eens echt kreupel te noemen) op wedstrijden en bij de middendraf. Met springen, in het bos etc niks aan te merken. Dus ik ging er vanuit dat hij teugelkreupel was of onder het werk uit wilde komen. Ook omdat hij er naar een tijdje met rechtrijden geen last van had. Maarja bleek dus wel achteraf de HKO te zijn.... Voelde me toen echt l*llig ten opzichte van hem...

denk dat onze paardjes erg overeenkomen ook qua diagnose.
ik zit nu in de 3e week opbouwen,
mag stappen en draven rechuit en voltes (groot)
ze schiet weleens een paar x weg maar verder is ze best braaf. vandaag regende het ook nog eens volop
maar ik zat er al op dus doorgegaan niet echt prettig..
maarja ook in de regen moet je kunnen rijden.
gister heeft een stalgenoot geholpen, die doet aan centered riding, grondwerk parelli enz..
zij zag ontzettend veel! echt apart. ze zag echt heel goed waar de problemen zaten en zitten.
na het rijden heeft ze ook even gevoeld en je zag bonny zo reageren ook op pijnlijke plekken,
zo apart! ik ga deze manier van rijden en recht maken nu ook proberen,
heel moeilijk en hele omschakeling hoor! vanavond alleen geprobeerd maar voel me een mega beginner!
moet veel meer acherover, benen stil in balans en mn handen stil.
niet alles gaat tegelijk dat weet ik wel maar het is echt moeilijk!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:43

Ja ik zit nu eigenlijk in de tweede week met opbouwen maar kan het eigenlijk als de eerste rekenen omdat ik een week op vakantie ben geweest en diegene die hem deed mocht alleen met hem stappen en niet erop omdat ik dat risico niet wil nemen...
Fijn dat het helpt en dat je er zo veel aan had ben benieuwd hoe het vordert.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:48

ik ook wil het toch wel proberen
wat heb ik te verliezen? als ik haar zo rechter kan krijgen en mij ook.. dan is het heel wat waard. en vooral dat ik wat meer gewicht op de achterhand kan gaan brengen zit nu veel te veel op de voorhand.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:16

@ Pomski: Zou Brusvein hko vererven? Wel toevallig, en ze waren allebei ook niet echt kreupel!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:55

Ik heb 3 jaar lang gelopen met een paard met hoefkatrol
zij had er wel last van maar, onwijs veel paarden hebben er GEEN last van, heb er 1 op stal loopt nog lekker wedstrijden, alleen als deze een andere blessure heeft speelt de hoefkatrol ook op.
Zet je paard iig niet stil! Hoe meer beweging hoe beter.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:16

Mijn paard staat op de wei sinds een paar dagen, het staan in de stal was heel slecht voor hem hij liep erg kort.Toen hij de wei op ging bleef hij rennen en als hij mij ziet komt hij aan gescheurd.Geestelijk gaat het hem ook veel beter,en hij loopt echt super.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:13

cynthiar schreef:
@ Pomski: Zou Brusvein hko vererven? Wel toevallig, en ze waren allebei ook niet echt kreupel!

Ik heb het volgens mij wel van meerdere brusveintjes gehoord dat ze HKO hebben. Toeval?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:53

het is erfelijk maar weet wel dat tegenwoordig alle hengsten erop gekeurd worden. Maar bij de merries is dit naar mijn weten niet het geval....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:27

Over erfelijkheid is men nog lang niet uit hoor! Hek kán een erfelijke factor hebben, even zo goed kan het echter komen door slechte omstandigheden zoals slechte smid, weinig weidegang, weinig beweging, niet goed losrijden en uitstappen, slechte voeding, wormbesmetting enz. Er zijn zoveel dingen die meespelen! En als t erfelijk zou zijn, dan nog is t de vraag in hoeverre t paard er last van krijgt als alle andere omstandigheden optimaal zijn...

Helaas gisteren ontdekt dat mijn merrie weer wat last begint te krijgen...voorlopig gaat ze weer op de Equiflexion (ze kreeg niets meer) en gaan we even op een lager pitje door met op conditie houden: paar keer per week lekker rechtuit buiten stappen (en misschien draven) en anders in de bak alleen de rechte lijnen... Hopelijk gaat t snel weer beter als de bodem minder nat is... Gelukkig viel t mij op, een ander zou t niet hebben gezien! Het was echt minimaal en zeker niet kreupel, dus hopelijk ben ik optijd met de Equiflexion...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:15

Ik heb een vraag weet niet of iemand daar een antwoord op weet? Mijn paard liep kort en de diagnose was hoef katrol 4 en 2 en half.Ik heb de foto,s gezien maar zag er eigenlijk niks op,maar hij heeft breakover ijzers en loopt als een trein.Nooit kreupel en loopt in de wei 24 uur per dag,en als ik kom voeren komt hij naar me toe gegalopeerd.De man van de wei vroeg of hij wel katrol had, omdat hij normaal loopt.De veearts zal toch zeker geen fouten maken als het daarom gaat, iemand adviseerde mij om de foto,s op te vragen om ze aan een andere veearts te laten zien.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:20

Je kan de foto's altijd opvragen. Ik heb de foto's van mijn paard ook. Was er zeer duidelijk op te zien.
Kwaad kan het nooit. Bij mij kosten het 5 euro en dan kreeg ik alle foto's op cd aangeleverd.
Maar mijn paard had tot nu toe ook nooit echt kreupel gelopen alleen bij echt hard werken....

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:29

marleen_usar schreef:
Ik heb een vraag weet niet of iemand daar een antwoord op weet? Mijn paard liep kort en de diagnose was hoef katrol 4 en 2 en half.Ik heb de foto,s gezien maar zag er eigenlijk niks op,maar hij heeft breakover ijzers en loopt als een trein.Nooit kreupel en loopt in de wei 24 uur per dag,en als ik kom voeren komt hij naar me toe gegalopeerd.De man van de wei vroeg of hij wel katrol had, omdat hij normaal loopt.De veearts zal toch zeker geen fouten maken als het daarom gaat, iemand adviseerde mij om de foto,s op te vragen om ze aan een andere veearts te laten zien.

Uhm je zegt het zelf al hij loopt 24u per dag buiten das echt onwijs goed voor um voor de doorbloeding ervan,
Dus hij zal ut best hebben dat zeggen ze nie zomaar als die een 4 heb maar hij kan er best op lopen hoor.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:51

marleen_usar schreef:

Een hoefkatrol paard hoeft niet per definitie kreupel te lopen. Mijn merrie heeft 3-4 en een 2 die sjeest ook als een lijpo door de wei heen, zonder dat er ook maar iets van onregelmatigheid te zien is. Je kunt altijd een second opinion bij een andere dierenarts doen als je het zeker wilt weten. Het feit dat hij lekker op de wei kan heel de dag, is alleen maar goed Ja

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:15

bij hoefkatrol moet je toch wat zien op de foto's of ben ik nu gek?(zeker als het zo erg is...)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:36

Ja je ziet een waas zitten en er zitten inhammetjes of woekeringen aan het hoefkatrolbeentje.