[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:02

Afbeelding
Fijne feestdagen. {:)

Had dit gisterenavond willen doen, maar mijn lichtje is een beetje snel uitgegaan. :+ :Z

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:04

Afbeelding
Fijne kerstdagen :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:16

Jullie ook allemaal een fijne kerst :).

En hopelijk hebben we elkaar hier komend jaar niet al te veel nodig, dat zou betekenen dat alle paardjes het goed doen.

Ik heb met Roos komende week weer een indoor marathon, die is zo blij en zit zo goed in haar vel! Heb nog wel hoop dat ik een redelijke tijd kan gaan rijden ook (met mijn kleintje doe ik echt niet voor de winst mee hoor, maar middenmoot zou mooi zijn).
Whitney gaat lekker haar gangetje, word al aardig een ballonnetje. De VA riep meteen dat ze leeg was dat ze bevangen werd en dat ik haar opnieuw moest laten scannen, door de hoge kosten toen heb ik het uitgesteld en nu is opnieuw scannen zeker niet nodig ;).
Caya is ook niets meer aan te merken, die gaat haar gangetje en staat als twenter natuurlijk nog niet in het werk.
Dennis mag nog wat looplustiger, al ging hij van de week wel als een kanon. Grote ruime passen over de weg, en toen hij de berm in gestuurd werd naast de fiets explodeerde hij. Met 4 benen de lucht in, grote bok, dikke scheet en daar ging hij in een turbo galop :).

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:49

Van de week dus in Roosendaal geweest, Nado op de foto gehad en daaruit bleek dat de hielen een stuk hoger waren dan op de vorige foto's van maart en mei. De losse wand (die tot 1/2 en 2/3 van de hoef zat) is aan beide kanten zo goed als verdwenen. HS heeft hiel laten zakken, maar door die te hoge hiel en het hiel-teen lopen daardoor is de toon overbelast geraakt en nu is ie dus wel weer HB, mechanisch. Hij moet met de nieuwe stand wel zijn hoef plat op de grond neerzetten, maar dat doet dus pijn. Ik heb zijn hoefschoenen weer aan met orthopedische zooltjes, dat helpt iets, maar man, wat baal ik. Doe je alles goed, toch weer HB.

De DA vond dat de balans bij Nado te precair is. Het gaat te makkelijk mis met hem. Weersomslag en hij is weer enorm stijf. Hielen iets te hoog en alles is mis. Als verklaring hiervoor denkt hij toch, net als ik, dat het een beginnende cushing kan zijn. We hebben overlegd over meteen beginnen met pergolide of eerst nog eens laten testen voor de beeldvorming. Hij vond het beter om eerst toch nog eens te laten testen. En dan middels een ACTH stimulatie test. Dit kan het beste op de faculteit heb ik gelezen, dus daar maar eens een afspraak gaan maken binnenkort.

Klinkt heel stom, maar ergens hoop ik er wel een beetje op. Dat het een verklaring is voor steeds weer terugvallen, zowel in hoefproblemen als in spieren. En als ik in het cushing topic dan lees hoeveel positieve invloed de pergolide op de paarden gehad heeft, dan hoop ik daar zo op voor Nado. Hij is zoooo super gegaan in de zomer/herfst, en dan winter en bam, weer mis. Terwijl ik volgens de DA werkelijk alles goed doe. Dus wie weet kan de pergolide voor hem ook uitkomst bieden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:00

Ook van mij allemaal hele fijne kerstdagen! Ik ben er dit jaar niet eens aan toegekomen een kerstkaartje te knutselen.

Nado, wat balen zeg toch weer HB. Wel fijn dat de losse wand weer is verdwenen. Ben wel benieuwd wat er uit de test gaat komen, soms is duidelijkheid wel fijn.
Hier maak ik me toch wel een beetje druk om mijn pony. Ze is nog steeds heel stijf bij het begin en heeft gewoon een tijd nodig voor ze beter gaat lopen. Ik weet niet waar het vandaag komt eigenlijk.Toch maar goed in de gaten houden.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:01

Jemig Nado, wat een domper. :(:)

Voor mijn begrip; is het echt mechanisch hoefbevangen (ontstoken lederhuid) of is de hoef nu door de standaanpassing overgevoelig?

IK weet te weinig van Cushing om daar iets zinnigs op te zeggen. Maar er is hier in het topic meer ervaring mee. Ze kunnen je vast met raad en daad bijstaan.

Update Image; Image is erg fit en aan een tweede puberteit bezig op bijna 22 jarige leeftijd. Ze is helemaal in haar nopjes met de nieuwe pension Fjord. Hij is altijd bereid om haar te kroelen en dat laat ze hem dan ook uren doen. /3 De haflinger heeft er na een kwartier genoeg van, dus de Fjord is een aangename aanvulling voor Image.
Ze loopt goed. Al durf ik dat niet neer te typen, want ik wil de goden niet verzoeken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:09

Wat vervelend weer Nado, het zit niet mee :\ Hopelijk bied de test meer duidelijkheid en kun je gericht aan de gang.

Dyonne, die stijfheid lijkt me idd wel eng, je denkt toch snel het ergste. Duim iig mee dat het niets ernstigs is.

Fijn dat het bij de anderen zo goed gaat. Hier mag ik ook niet klagen,pony's doen het goed. Ik laat ze regelmatig in hun kleine weitje om te grazen voor een half uurtje (als het niet gevroren heeft tenminste). Dan krijgen ze minder voer 's avonds en dat gaat heel goed. Dan kunnen ze iig beetje rondlopen zonder in de blub te zakken en even lekker rollen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:16

Janouk, dat is een goede vraag. Maarten noemde het HB omdat hij pols heeft (vooral rechts), maar hij praatte er zowiezo over alsof hij permanent HB is. Ik heb nog wel geprobeerd te vragen of het nu acute HB is, maar het leek alsof hij er geen onderscheid tussen maakte. Voor zover ik het begreep ziet hij het zo: Nado is altijd HB, maar als hij in balans is heeft hij er geen last van. Als hij in disbalans is heeft hij er wel last van. Ik noem het zelf nu mechanisch HB omdat Maarten heeft gezegd dat het met voeding, huisvesting etc allemaal ok is.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:57

Iedereen fijne kerst.

Jeetje wayt vervelend van nando. Hopelijk geeft de test duidelijkheid.

Hier is haf ook al weer langer als een jaar gezond en hij is topfit. Moeten wel nog wat kilo's af maar daar werken wij hard aan.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:07

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:53

Nado schreef:
Van de week dus in Roosendaal geweest, Nado op de foto gehad en daaruit bleek dat de hielen een stuk hoger waren dan op de vorige foto's van maart en mei. De losse wand (die tot 1/2 en 2/3 van de hoef zat) is aan beide kanten zo goed als verdwenen. HS heeft hiel laten zakken, maar door die te hoge hiel en het hiel-teen lopen daardoor is de toon overbelast geraakt en nu is ie dus wel weer HB, mechanisch. Hij moet met de nieuwe stand wel zijn hoef plat op de grond neerzetten, maar dat doet dus pijn. Ik heb zijn hoefschoenen weer aan met orthopedische zooltjes, dat helpt iets, maar man, wat baal ik. Doe je alles goed, toch weer HB.

De DA vond dat de balans bij Nado te precair is. Het gaat te makkelijk mis met hem. Weersomslag en hij is weer enorm stijf. Hielen iets te hoog en alles is mis. Als verklaring hiervoor denkt hij toch, net als ik, dat het een beginnende cushing kan zijn. We hebben overlegd over meteen beginnen met pergolide of eerst nog eens laten testen voor de beeldvorming. Hij vond het beter om eerst toch nog eens te laten testen. En dan middels een ACTH stimulatie test. Dit kan het beste op de faculteit heb ik gelezen, dus daar maar eens een afspraak gaan maken binnenkort.

Klinkt heel stom, maar ergens hoop ik er wel een beetje op. Dat het een verklaring is voor steeds weer terugvallen, zowel in hoefproblemen als in spieren. En als ik in het cushing topic dan lees hoeveel positieve invloed de pergolide op de paarden gehad heeft, dan hoop ik daar zo op voor Nado. Hij is zoooo super gegaan in de zomer/herfst, en dan winter en bam, weer mis. Terwijl ik volgens de DA werkelijk alles goed doe. Dus wie weet kan de pergolide voor hem ook uitkomst bieden.

Allereerst iedereen fijne kerstdagen {:)

Wat vervelend dat Nado weer een terugval heeft!
Is het geen hoefzweer?Zodra er pulsatie is wil het zeggen dat er iets in de hoef aan de hand is....dat kan ook een hoefzweer zijn natuurlijk.
Het ligt niet aan jou...wel is het belangrijk de oorzaak te achterhalen.Indien mogelijk ;)
Als het inderdaad cushing is is dat redelijk 'makkelijk' op te lossen(of liever,het leven verlengen en dragelijk te maken).
Ik was blij met de uitslag,en ik had niet langer moeten wachten.
Ik merk nu dat Pablo iets krullen krijgt op zijn achterbenen...Hij is nu drie weken aan de pergolide,de juiste dosering.Dus het echte effect is er nog niet(pas met 8 weken)....maar hij takelt niet verder af ;)
En gelukkig geen hoefbevangenheid,want dat was einde verhaal geweest ben ik bang.

Hopelijk krijg je binnenkort meer duidelijkheid en brengt de Pergolide uitkomst.
Wel langzaam opbouwen :j
Sterkte met Nado!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:09

iedereen fijne kerstdagen gewenst :D

Hier gaat mamaloe ook super, na wandelen opgebouwd te hebben kan ze nu ook kleine stukjes naast de fiets. hoefsmid is erg tevreden, ondanks andere stalling en ander hooi geen terugval.

lees hier nogsteeds regelmatig mee, hoop inderdaad dat iedereen zich hier zo min mogelijk hoeft te melden komend jaar, zo HB mogelijk vrij jaar :D

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:27

ook ik wens iedereen fijne dagen {:)
Hier gaat ook alles goed.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 07:30

@Nado
Wat zei Rob of Antoon? Vond hij het ook hoefbevangen?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 08:36

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:03

janouk schreef:
@Nado
Wat zei Rob of Antoon? Vond hij het ook hoefbevangen?

Die heeft daar niets specifieks over gezegd. Maar ik behandel hem nu gewoon als HB, better be safe than sorry. En heb over een week of twee een belafspraak met Maarten om te kijken hoe het dan gaat en dan kan ik het wat verder navragen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:46

Misschien kan hier iemand mij verder helpen.

Dennis loopt als een trein. Zelfs over los grind stapt hij goed en ruim. Naast de fiets verkiest hij ook de weg boven de berm en loopt gewoon met fijne goede passen en lekker door zijn lijf. Pootjes gaan dus prima.

Maar hij blijft tam, sloom, weinig loop lustig. Hij is nooit snel geweest, dus verwacht echt geen race kanon.
Maar gister een rondje wandelen in het bos, ong 3 kwartier en hij was gewoon helemaal gesloopt, heb hem vooruit moeten sleuren. Naast de fiets of achter de wagen is het niet veel beter.
Hij loopt wel met z'n oortjes er op, reageert gewoon op zijn omgeving, is blij, loopt in de paddock wat te klooien, knuffelt en kriebelt gezellig met de andere pony's, glimt en is blij. Dus wat dat betreft zou je ook zeggen dat er niets aan de hand is.

Hij is nooit gevoelig geweest op voer. Heeft altijd alles gevreten wat los en vast zat en bleef altijd stabiel in temperament en gewicht (of hij nu sport brok, merriebrok, basis brok of weet ik veel wat kreeg).
Hij krijgt beperkt graszaadhooi (van dit jaar) en voordroog (van vorig jaar). Vorig jaar kregen mijn pony's van deze partij voordroog onbeperkt, bevangen geweeste groep krijgt nu ong een kwart voordroog en 3kwart graszaadhooi.
En hij krijgt een bodempje (denk ong 100 gram) equifyt base muslie (als deze op is wil ik naar de subli dieetmix toe is de bedoeling).
Hierbij krijgt hij wat brandnetel, zeewier, knoflook en ijzergranulaat op aanraden van de holistiche vrouw die bij mijn pony's geweest is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:51

Keer bloed laten controleren op tekorten?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:59

Staat wel op de planning voor in het nieuwe jaar.
Dat hij uitgemeten werd kwam er een vitamine B te kort uit. En eventueel iets met z'n schildklier.

Als ik op schildklier zoek op medisch hier op bokt kom ik enorm veel uit in het cushing topic. Zou hij daar misschien in het plaatje passen? Hij heeft wel al jaren een vacht alsof hij een winter op de noord-pool zou kunnen overleven (extreem lang, niet krullerig oid).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:02

Mmm lange haren is wel denk ik ook wel shettiegerelateerd? Die van mij lijken ontploft nu. Als ik nu foto's plaats vinden de meeste mensen ze te dik denk ik. Maar dat is ook vrijwel alleen maar haar :) Beide hebben ze een lange vacht. Heeft Dennis dan echt een andere vacht dan je andere shetten?

Uitmeten weet ik niet of ik dat allemaal wel geloof. Ik heb ook iemand bij mijn pony gehad, maar dat heeft allemaal niet zoveel geholpen naar mijn idee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:14

Ik heb 10 mormels lopen. Alleen de veulens (die veulen + wintervacht) hebben komen over een kwa vacht met Dennis. De andere 7 zit ook ZAT haar op, maar de helft niet van het haar van Dennis. Zal straks wel ff foto maken. Ook wat ik geschoren heb bij hem groeit veel harder terug als bij de andere.

Dat uitmeten wist ik niet wat ik er van moest denken, maar een mens probeerd wel eens wat. Pony's zijn er enorm van opgeknapt, iets wat mijn eigen VA niet voor elkaar kreeg (en er hebben 5 VA's van onze kliniek er zich overheen gebogen).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:20

Dennis schreef:
Ik heb 10 mormels lopen. Alleen de veulens (die veulen + wintervacht) hebben komen over een kwa vacht met Dennis. De andere 7 zit ook ZAT haar op, maar de helft niet van het haar van Dennis. Zal straks wel ff foto maken. Ook wat ik geschoren heb bij hem groeit veel harder terug als bij de andere.

Dat uitmeten wist ik niet wat ik er van moest denken, maar een mens probeerd wel eens wat. Pony's zijn er enorm van opgeknapt, iets wat mijn eigen VA niet voor elkaar kreeg (en er hebben 5 VA's van onze kliniek er zich overheen gebogen).

Ik denk dat het in jou(dennis') geval verstandig is een bloedonderzoek te laten doen op schildklierwerking,insuline resistentie en cushing.
Mijn paard heeft het alledrie ;)
Sloom zijn hoort niet,helemaal niet als ze goed verzorgt worden in de zin van ontwormen en voer.
Van endocriene stoornissen worden ze doodmoe,vacht ziet er raar uit en ze zijn heel wisselend,in de zin van....de ene dag vrolijk en wakker en dan weer een aantal dagen sloom en moe.
Mijn paard heeft dat nu ook....hij is eigelijk jaren goed geweest en soepel tot maart dit jaar.
De schildklierwaarden zijn nu goed,met medicijnen,maar nu is hij moe van de cushing.....ik word er ook moe van :D

Cushing zou best wel kunnen in jou geval...ik vermoed dat meer paarden het hebben dan dat wij denken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:32

Van de week knalde hij (voor het eerst sinds tijden) als een debiel met 4 benen de lucht in en spoot met een dikke scheet in een vliegende galop naast de fiets. Beheersbaar, maar hij liep eindelijk weer eens de benen onder z'n lijf vandaan, dus hij mocht eventjes gaan :). Maar binnen 300 meter stond hij te pompen en te zweten.
Gister 3 kwartier gewoon wandelen en hij was gesloopt. Tot van de zomer heeft hij nooit ergens last van gehad, snel is hij nooit geweest, maar nu is het wel heel erg.

De rest is echt niets raars meer te merken, maar Dennis word maar niet 100%.

Dennis
Afbeelding
Whitney
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Bij Whit is het dus iets meer dan een halve vinger, Dennis een vinger (heb wel maar kleine handjes hoor ;) ).

Foto van helemaal lukte niet, had steeds 5 hoofden in mn nek en zocht geen hoofd foto's, maar van ze helemaal ;). Bij Dennis staat al z'n haar rechtop, bij de rest niet. Bij de rest zie je kruintjes enzo, bij Dennis bijna niet.
Vacht glimt wel (in hoeverre die pluisjes glimmen onder een dikke laag bagger :) ) en hij is verder wel gewoon attent.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:36

jee,wat een vacht!
Je kunt ook de lengte van de haren eens opmeten.
Heb je een foto van hem helemaal?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:45

Ik kreeg alleen z'n hoofd er op :+. Moet ff iemand hebben die hem een tel vast houd voordat hij in m'n nek zit.

Ben net ff naar buiten gelopen, het meeste haar is ong 7,5 cm lang, maar de langste uitstekende pluis is zelfs meer dan 9 cm lang. Je zou er knotjes van kunnen maken :+.
Een altijd-buiten pony mag best wel flink haar hebben. Maar hij heeft echt duidelijk een veel langere vacht dat de rest. Ik scheer zijn borst altijd, maar er zit al weer veel meer haar op dan de andere pony's waar ik dat zelfde gschoren heb.