[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:11

Ik geef DrHorse op aanraden van mijn da Steffi van der Laarse. Zit idd 3 keer zoveel gluco in dan gemiddeld. De wetenschappelijke studie vind je terug in een boekje dat je kunt aanvragen op de site van DrHorse. Het onderzoek is niet door hun uitgevoerd, maar zij hebben op basis van dat onderzoek het supplement gemaakt.

Mocht je het spul willen gaan geven, bestel het dan niet op hun site... Er is goedkopere te vinden op internet en kan zo een tientje per fles schelen.

Javayo

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:22

ok bedankt het advies, ik ga me is inlezen over supplementen :)

Wat zijn de ervaringen met inspuiten in het gewricht? Bij mijn paard zijn de klachten nog zo minimaal en gaat hij daarna zo fijn lopen dat ik nog alles met hem doe. Bij buitenritten voel ik helemaal niks, in de bak alleen de eerste rondjes. Ik twijfel of ik meteen moet over gaan tot inspuiten. Zijn er ook risico's?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:31

mijn haflingerpony max heeft (fotos/onderzoek:oktober 2009)artrose in zijn si-gewrichten(links meer dan rechts),spat LA(dichtgroeiende) ..max heeft nooit kreupel gelopen,ook buigproeven kwam hij iedere x 100% door..hij begon nooit stijf/onregelmatig.maar kreeg geen betere conditie(hij hijgde te snel vond ik) en hij zwikte door LA.(we waren m1 dressuur)bij doorzoeken kwamen ze de artrose tegen.hijgen=pijn!
sinds oktober 2009 ook artrose suplementen.omegaolie krijgt hij al 3 jaar.
oktober 2009 tildren infuus en inspuiten spatbeen gaf geen resultaat.

vanaf oktober tot april van alles geprobeert,ik gaf het op,hij kreeg rust,april:24/7 uur weidegang en onbelaste beweging en oefeningen.

maar..hij knapte op!
vrolijk,fris en zuiver.

hij heeft van 2010 juni t/m begin september super gelopen,met zijn gewone equilibriumvoorijzers die hij al jaren heeft.

de ''problemen'' begonnen pas toen ik het waagde om hem blootvoets te zetten 1 september dIt jaar.
in de 2 maanden erna ging hij steeds beter lopen op het harde,hij had duidelijk last van de blote hoefjes.
maar toch was het niet helemaal,hij kwam s'ochtends erg voorzichtig zijn stal uit,iets wat ik nooit gezien had.en hij struikelde rv ineens veel.
ik heb fotos laten maken begin november,ligt het aan de blote hoefjes of was er meer?ben ik te ongeduldig?

de hoeven waren prima,maar hij heeft wel kogelartrose,rv meer dan lv.
eerst weer de equilibrium eronder,dat gaf al verbetering in struikelen en durven lopen maar niet voldoende.
nu zit er een leren randje onder en dat werkt SUPER.hij krijg equi mobility(komt uit op 25€ p/maand) en nog de omega olie.

we zijn nu weer lekker aan het opbouwen..

misskiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:53

Hallo, Ik kwam met zoeken deze topic tegen.
Ik heb een vraagje:
Mijn paard is gevallen vorige week en loopt niet zo lekker.
DOnderdag komt de dierenarts.
Ik heb begrepen dat het niet verstandig is pijnstilling zoals metacam te geven
omdat dit ook de artrose pijn uitschakelt bijv.
Heeft iemand hier antwoord op? Klopt dit of is het onzin en kan
een paard met artrose gewoon pijnstilling krijgen?
Thanx!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:29

Mijn paard verdenken ze ook van artrose en zij kreeg eerst ook Metacam. Later ben ik over gestapt op Bute. Pijnstiller is eigenlijk alleen symptoombestrijding, maar als het dier echt pijn heeft kun je het beter wel even doen. Voordat iets als glucosamine gaat werken, ben je al snel een paar weken tot een maand verder. Van Bute wordt mijn paard trouwens levensgevaarlijk. Hier verder iemand ervaring mee? Ze rent dat bijna over je heen en bokt naar je toe.

misskiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:26

Ik voer al jaren een supplement voor de artrose. Alleen begreep ik dus dat een pijnstilling niet aan te raden is tijdelijk erbij omdat dit echt de pijn uit kan schakelen en ze daardoor gek kunnen gaan doen waardoor ze nog meer schade aan kunnen richten ....

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:36

Javayo schreef:
ok bedankt het advies, ik ga me is inlezen over supplementen :)

Wat zijn de ervaringen met inspuiten in het gewricht? Bij mijn paard zijn de klachten nog zo minimaal en gaat hij daarna zo fijn lopen dat ik nog alles met hem doe. Bij buitenritten voel ik helemaal niks, in de bak alleen de eerste rondjes. Ik twijfel of ik meteen moet over gaan tot inspuiten. Zijn er ook risico's?

In mijn optiek is dat inspuiten bij jouw paard nog lang niet aan de orde. Die van mij liep echt kreupel van de artrose in zijn hoefgewricht, zo is het ook ontdekt met foto's. Op advies dierenarts laten beslaan zodat hij meer naar voren stond. Vanaf toen was hij niet meer kreupel en kon ik weer rijden. Advies, zoveel mogelijk beweging en ben zelf met supplementen gaan werken (dierenarts vond het wel een goed idee). Want door de artrose was hij al langer stijf, al lang voor de kreupelheid. Ik geef nu vier weken Glucohorse en hij loopt echt met de week beter en soepeler. Hij is pas 10 en de artrose zal nog wel erger gaan worden, maar pas als andere oplossingen niet meer mogelijk zijn, dan wil de dierenarts met spuiten beginnen. Maar door de Glucohorse loopt hij nu na vier weken al soepeler dan hij in jaren is geweest, dit is echt duidelijk zichtbaar, ook mijn instructrise en de stalhouder beamen dit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:55

Hier geen ervaringen met inspuiten. Is ook niet nodig bij mijn merrie.

De mening over het bijvoeren met (o.a.) glucosamine deel ik absoluut niet. Mijn merrie staat nou vanaf begin september op een supplement en die loopt als een trein. Van een paard wat bijna niet meer kon lopen heb ik nu een paard wat vol fanatisme door de bak sjouwt, de grootse schik heeft tijdens buitenritten en haar achterbenen niet alleen naar boven plaatst maar ook naar boven en met buiging :wow:
Dus dat het niet zou werken... nee. Allesbehalve eens.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:11

het bijvoeren een supplement klinkt in ieder geval positiever dan ik dacht :) ik ga het met mijn dierenarts bespreken.

berdien, wat voer je bij?

Bloodymary, bedankt voor je reactie. over het inspuiten ga ik ook nog maar even de discussie aan met de dierenarts... ik heb er sterk mijn twijfels over.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:17

Supplement heet Lubrichon. Combinatie van glucosamine, hyadrilonzuur (oid), msm en chodingesen. Op aanraden van de DA.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:22

Ik laat vrijdag toch hoefkatrolfoto's maken. De symptomen gaan steeds meer op hoefkatrolontsteking lijken. Tot die tijd ben ik gestopt met de glucosamine en ze zit nu weer op de hoogste dosering bute.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:05

Met inspuiten heb ik zelf geen ervaring omdat ik de keus gemaakt heb om dit niet te doen.
Mijn DA heeft ook benoemd dat het niet voor ieder paard wil werken en het alleen maar weer een 'vertraging' van de artrose is.

Overigens is een supplement zeker wel aan te raden omdat het nog zoveel kan verlichten. Zelf ben ik 'uitgeprobeerd' met divers beslag en was als 'laatste middel' overgestapt naar een ander supplement (Equi Mobility) Ik voer dit nu 4 weken en zie echt enorm verschil. Mijn paard loopt van licht onregelmatig naar bijna weer zuiver en op buitenritten (zolang hij dus rechtuit loopt) loopt hij gewoon goed!
Als je je hierin verdiept en meer gaat lezen zul je ook veel vaker verhalen lezen waaruit blijkt dat het wel degelijk effect heeft. En welk supplement goed werkt bij je paardje is echt een kwestie van uitproberen.

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:57

ik heb een lange tijd geleden hier gereageerd, maar zag een vraag over inspuiten
Javayo schreef:

ik heb een hele goede ervaring met inspuiten! mijn pony Lalie bleek last van artrose te hebben in het hoef- en kootgewricht linksvoor. ik heb haar toen laten inspuiten met hyalurozuur en ontstekingsremmers, omdat dit aangeraden werd door mijn dierenarts, omdat de ontstekingsremmers en het hyaluronzuur gelijk hun werk kunnen doen op de goede plaats. ook zit ze aan de bloedverdunners zodat de doorbloeding beter is in haar voet. de dierenarts kwam vorige week voor controle en het is verbeterd, ze loopt nog een beetje kreupel op de volte linksom in draf, maar verder weer helemaal goed(buigproeven is ze trouwens altijd goed doorgekomen, zelfs toen ze zo kreupel liep).
nu ben ik voor het eerst in 4 maanden weer erop gegaan en ze liep zo goed! geen gedoe met opstappen en liep gelijk nageeflijk weg(en dat voor een stukje stappen). het risico aan inspuiten is dat er infecties kunnen ontstaan in de gewrichten, als het niet schoon blijft.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:29

Glucosamine begint ook hier z'n vruchten af te werpen. Mijn oude merrie (waarbij nooit officieel artrose is gediagnosticeerd, maar ze loopt al tijden niet lekker linksachter) galoppeert weer door de wei. Heb ik haar lange tijd niet zien doen. In het werk was ze gister gewoon rad. Ik ga gewoon door met DrHorse, want ik ben blij :-)

Wat inspuiten betreft ga ik met Bloodymary mee. Lijkt mij is dit geval nog totaal niet aan de orde.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:41

Geweldig he, dat je echt resultaat ziet.

Een beetje te veel zelfs, ben net gaan rijden in de buitenbak en er was geen land mee te bezeilen. Constant afgeleid, willen rennen etc. Na drie kwartier rijden dacht ik ik laat hem nog even zo lopen, kan hem longeren zonder lijn, maar hij begon keihard te rennen en hield gewoon niet meer op. Terwijl hij overdag nog in de wei was geweest. Zou er speed in dat spul zitten of zo.....?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:24

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:48

Wat vervelend timokyana, hopelijk komt ze nu wel weer lekkerder in haar vel te zitten.

Ik ben gisteren begonnen met glucosamine complex. Ben benieuwd of ik straks net zo positief ben als de meeste hier.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:33

timokyana.... ik heb het hele topic doorgelezen... wat een ellende. Heel veel sterkte woensdag! Ik hoop werkelijk dat ze iets voor jullie kunnen doen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:57

Ik ben vandaag naar de kliniek terug geweest, ze heeft het hoefgewricht en daarna het kroongewricht verdoofd. Op de verdoving van het hoefgewricht ging hij beter lopen, op het kroongewricht geen verschil. Opzich zag ik er niet zoveel aan, maar de dierenarts wel.

Maar goed, hij wordt a.s. dinsdag ingespoten in het hoefgewricht. Daarbij doet hij mee aan een onderzoek van de faculteit naar de effectiviteit van 'intra-articulaire injectie van Triamcinolone in combinatie met Hyaluronzuur in vergelijking met injectie van alleen Triamcinolone bij gewrichtskreupele paarden', dus prednisolon met hyaluronzuur of alleen prednisolon. dus dinsdag wordt het lootje trekken welke injectie hij krijgt. Daarna 1 dag boxrust en dan 3 weken stappen, en dan weer terug voor controle...

Normaal zouden ze prednisolon met hyaluronzuur inspuiten, maar uit de eerste resultaten komt dat de paarden beter reageren op alleen prednisolon.

Daarnaast gaan we een open zooltje tussen het ijzer proberen, dat mag er dinsdag meteen onder, want mijn hoefsmid komt naar de kliniek. Eventueel iets van een supplement bijvoeren, Dr. Horse raadde mijn dierenarts aan als een goed maar vooral ook betaalbaar supplement, maar dat dan pas na het afronden van het onderzoek.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 02:16

Maar het is dus gokken, er is geen foto gemaakt waarbij echt artrose is geconstateerd? Ik zou dat echt niet doen hoor, wat je nu allemaal noemt, ik heb echt nog nooit zo iets geks gehoord. Je paard is toch geen proefkonijn.....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:18

Eens met Bloodymary. Je gaat nou van alles doen, maar is er wel echt artrose vastgesteld dmv foto's? Alleen zo kun je het zeker weten. Ik zou in ieder geval niets doen tot ik zeker wist wat er speelde, laat staan mijn paard laten gebruiken voor een onderzoek.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:39

Eens! Eerst zien, dan behandelplan opstellen. Bij mijn paard zagen ze op de foto's niks (achter), maar ik wist dat er iets zat. Heb toen aangedrongen op een echo van de knie en ja hoor, de meniscus was niet helemaal heel meer. Je kunt dus ook artrose hebben, zonder dat dat op foto's te zien is...

Bij mij wilden ze eerst zien wat het verloop was van de artrose en moest ik na 6mnd terugkomen. Heb ik nooit gedaan... Heb de training aangepast en heb (een paar maanden) glucosamine gegeven. Ging prima. Nu zijn we bijna 5 jaar verder en nu merk ik dat hij het lastiger krijgt. Vandaar nu weer DrHorse.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:27

Rustig maar ;) Er zijn vorige week foto's gemaakt waarbij zowel in het hoefgewricht en het kroongewricht iets aan artrose is geconstateerd. Dat stond ook in een post van mij van vorige week.

Er is dus een volledige diagnose gesteld: eerst kreupelheidsonderzoek, verdoven, daarna hoefgewricht, kroongewricht en kogel op de foto, daar is de artrose/onsteking gezien, nu na een week is gericht in zowel hoef- als kroongewricht verdoofd om te weten van welk specifieke gewricht hij last heeft. dat kon niet vorige week omdat toen al heel de hoef t/m kogel verdoofd was.

Gister is weer kreupelheidsonderzoek gedaan, en daarna dus eerst hoefgewricht en daarna kroongewricht verdoofd. hij loopt gewoonweg kreupel, hoe minimaal ook, en ookal loopt hij daar na een paar rondjes doorheen, feit blijft wel dat hij dus altijd stijf en dus uiteindelijk toch kreupel begint; ookal zie ik zelf amper dat hij zich op z'n rechterbeen laat vallen, aan de longe zie ik het meer door een knikje met z'n hoofd dan aan de benen, en onder het zadel voel ik het, is net alsof je op het verkeerde been licht gaat rijden, even los nog van het feit dat ik niet meteen de teugels op hoef te pakken, want dan komt die knik er ook in. pas na een paar rondjes voelt hij weer goed.

Mijn dierenarts adviseert dus in te spuiten, en dat staat los van het onderzoek. Hij is zeker geen proefkonijn, eigenlijk is er amper een extra prik nodig, alleen moet ik me in de opbouw aan een vast schema van het onderzoek houden. ik laat 'm echt niet 'misbruiken', ik ben er ook bij om alles in de gaten te houden :o

Ik denk dat dergelijk onderzoek heel waardevol is om in de toekomst beter te kunnen behandelen, dus als hij toch ingespoten moet worden dan kan ik er net zo goed aan mee doen.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:31

Hi, hi, sorry hoor... Soms moet je zoveel onthouden en dat lukt niet altijd :-) Klinkt als een weloverwogen beslissing, dus succes! Houd ons op de hoogte.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:38

Geeft niet hoor, ik hou het ook niet bij :) helaas is het echt artrose, al zwak ik het zelf misschien te veel af omdat hij zo minimaal kreupel loopt, dus wellicht dat jullie daardoor het idee hadden dat de diagnose nog niet goed doordacht was. de dierenarts zwakt het niet af, helaas.