Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:59

Needje schreef:
fabersmid, ik vind t apart dat schijnbaar maar weinig mensen zo denken. :o
je bent ten alle tijden verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard. als de smid niets fout doet en zoiets gebeurd mag je blij zijn als hij jou niet aanklaagd :D
(sorry, geen hoofdletters ivm typen op telefoon)

Daarom is het maar goed dat er verzekeringen zijn.
Als een paardenverluisteraar met een moeilijk paard werkt, denken de mensen anders. Dan dat een hoefsmid aan het werk is met een moeilijk paard. In beide gevallen kan er een ongeval gebeuren, waarom dan die denkwijze?

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:02

omdat mensen een plaat voor hun kop hebben op zo'n moment...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:11

Dat is nu juist zo jammer, net als plaat voor de kop hebben met natuurlijk bekappen. Waarom kan er niet samen gewerkt worden en moet er tegen gewerkt worden?

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:21

Ik sta dus met mijn pony op dezelfde stal als Myour, dus ik ben inmiddels volledig op de hoogte van het incident. Vind dat het heel netjes is opgelost.

De onderste foto's die mijn zusje (myour dus) heeft geplaatst zijn van mijn pony. Ben heel benieuwd wat jullie zeggen van de gleuf/scheur in de toon...
Een stalgenoot dacht aan een schimmel, haar pony had het ook gehad...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:22

Zack, nog steeds de eigenaar vind ik. (als de trap idd terecht was)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:24

FaberSmid schreef:
Dat is nu juist zo jammer, net als plaat voor de kop hebben met natuurlijk bekappen. Waarom kan er niet samen gewerkt worden en moet er tegen gewerkt worden?

Mijn paardje word natuurlijk bekapt. Ik had alleen maar slecht ervaringen met traditioneel. Zo ben ik van mening dat er voor ieder paard een passende methode gezocht moet worden...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:28

Eigenaar vind ik bij veel dingen de verantwoordelijke. Die is verantwoordelijk voor het gedrag va het paard. Kijk, als een smid nu als een achterlijke tekeer gaat terwijl het om een paard gaat waar je dat absoluut niet bij moet doen, dat een smid geen rekening houdt met het paard op welke manier dan ook, en dan een knal krijgt of daarbij een paard verwond vind ik het weer iets anders. Maar het blijft moeilijk.

Wij hebben ooit eens een paard gehad dat opeens een been snel weg trok, waarschijnlijk vanwege een vlieg of iets. Hups, mega jaap in de been, bloede als een rund, maar gelukkig achteraf niet heel diep en hoefte niet gehochten te worden. Maar ook daar kan een hoefsmid weinig aan doen, die kan je er dan toch moeilijk om afrekenen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:29

Als jouw paard goed wordt bekapt en jij bent tevreden, dan is dat toch goed.
Jammer dat je alleen maar slechte ervaringen hebt met bekappen door hoefsmeden. Zo heb ik alleen maar slechte ervaringen met natuurlijk bekappen, maar dat heeft zijn redenen. Dat wil niet zeggen dat natuurlijk bekappen slecht is, goede ervaringen met natuurlijk bekappen zou ik graag willen op doen.
Met bekappen en beslaan moet de hoefsmid rekening houden met het paard. En dat zal ook zijn met natuurlijk bekappen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:35

er kunnen altijd ongelukken gebeuren tijdens werk.
In de meeste gevallen vind ik dat een hoefsmid geen schuld heeft. Het paard is vaak onberekenbaar.

Wanneer in mijn ogen een hoefsmid wel schuld heeft, is als er onterecht grof met een paard wordt om gegaan.

Daar hoort niet een rotschop onder als een paard het echt heeft verdient, want er zijn ook echt rotzakken tussen die opgevoed moeten worden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:36

Wat ik me afvraag trouwens. Die Jaime Jackson heeft dat NB bedacht als het ware. En hij heeft daar een organisatie voor opgericht. In NL zijn er welgeteld 3! mensen op aangesloten. Wat betekend dat deze mensen daar dus hun opleiding hebben gevolgd. Waar hebben al die andere NBers hun opleiding genoten?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:40

Citaat:
Mijn paardje word natuurlijk bekapt. Ik had alleen maar slecht ervaringen met traditioneel. Zo ben ik van mening dat er voor ieder paard een passende methode gezocht moet worden...

wat is het grootste verschil tussen traditioneel bekappen of op natuurlijke wijze?
Laatst bijgewerkt door Suzan1 op 12-08-09 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:42

Needje schreef:
Wat ik me afvraag trouwens. Die Jaime Jackson heeft dat NB bedacht als het ware. En hij heeft daar een organisatie voor opgericht. In NL zijn er welgeteld 3! mensen op aangesloten. Wat betekend dat deze mensen daar dus hun opleiding hebben gevolgd. Waar hebben al die andere NBers hun opleiding genoten?

3?? dat is wel erg weinig!! :roll:

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:43

Gezien het een vrij prijzige opleiding is en je m in Amerika moet volgen heeft er misschien mee te maken.
Maar ik vraag me dus af waar al die anderen vandaan komen. :o

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:46

Een paardenverluisteraar? wa's dat?? :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:50

FaberSmid schreef:
Jammer dat je alleen maar slechte ervaringen hebt met bekappen door hoefsmeden. Zo heb ik alleen maar slechte ervaringen met natuurlijk bekappen, maar dat heeft zijn redenen. Dat wil niet zeggen dat natuurlijk bekappen slecht is, goede ervaringen met natuurlijk bekappen zou ik graag willen op doen.

Wat voor slechte ervaringen zijn dat dan? Door wat voor redenen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:52

Suzan1 schreef:
wat is het grootste verschil tussen traditioneel bekappen of op natuurlijke wijze?

Ik zou niet weten wat de traditionele manier inhoud, wat ik wel weet, is dat ik met de NB-methode mijn paard al jaren ijzervrij kan houden, wellicht is het de frequentie :+ .

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:52

Myour schreef:
(...)----
Daarbij voor de kenners, een hoefje van het paard van m'n zus ziet er raar uit, misschien dat een van jullie weet wat er aan de hand is. Hoefsmid gaat er volgende week naar kijken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3O8IPPQ6.jpg
Soort diepe gleuf in de straal.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-THT6NNYH.jpg
En deze gleuf bij de teen.
Paard loopt niet kreupel.
Wat apart, ik herken beide foto's voor mijn paard. Tijdens de winterperiode had hij ook zo'n gleuf. Ik dacht toen zelf ook aan een lichte ontsteking, maar de smid zei er neits over. Ik heb het gewoon goed schoon gehouden toen en het is nu helemaal weg.

De gleuf vooraan heeft mijn paard nu ook. Bij mij is het ontstaan na een lange rit over de weg. Ik denk dat het komt doordat de toon precies op de witte lijn afschuurd en zo dus een soort spleet veroorzaakt? Iemand die hier iets zinnigers over kan zeggen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:55

Met elke methode en met elke hoefsmid (of ander beroep) zijn er mensen die het helemala geweldig vinden, en anderen die er NIETS meer mee te maken willen hebben. Goede en slechte ervaringen, voor en nadelen, negatieve en positieve punten. So be it.

Ik heb gelukkig zelf niet echt nare ervaringen met hoefsmeden. Die van mij zijn altijd heel geduldig geweest, en nooit het geduld verloren. En die ik nu heb is helemaal top volgens mij. Laatst niet het voetje willen geven en heeft hij heel rustig een heel tijd geprobeerd met rustige woorden.
Ooit eens 1tje wel op stal gehad die een actie had. Jong ding voor het eerst naar de hoefsmid, een hengstje, flink geoefend met voetjes. Kom de hoek met hem om lopen, hoefsmid kijkt op en zijn reactie; 'die heeft er een kop op zitten, daar ga ik niet aan beginnen zomaar, zet de praam er maar gelijk op'. Top eerste ervaring voor een jong paard... Jammer dat hij het toch niet even rustig wilde proberen.

Verder; er als eigenaar bij zijn als je paard wordt gedaan scheelt denk ik ook wel een hoop. Kan je hem zelf vast houden, zelf zien heo het gebeurd, zelf zien wat er gebeurd in geescaleerde situaties etc en zelf je paard rustig kunnen houden. Ik heb eigenlijk nog nooit een bekaptbeurd gemist. Bij mijn vorige smid wel een paar x er niet bij kunnen zijn vanwege verzetten van afspraak, maar zorgde ik ervoor dat de staleigenaar erbij kon blijven.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:57

Suzan1 schreef:
Citaat:

Dat moet je niet aan mij vragen ik ben geen smid, Maar voor mijn idee is het de manier waarop de hoef bewerkt word.

Mijn paard had altijd kneuzingen in de zool en wand na het bakappen. Die liep na 3 weken nog gevoelig. Iedere keer de staal diep uitsnijden de zool uitsnijden de wand in de teen recht laten waardoor je bij veel paarden een "knak'' geluid krijge waarneer ze lopen.

Bij natuurlijk bekappen word het afwikkelpunt verder naar achtere gelecht waardoor het afwikkelen gemakkelijker word. Verder laat ik niks aan de hoefwand doen aan opvijlen oid. alleen een mustangrol en ik laat alleen de losse flapjes weg halen van de straal

De volgende keer moet ik alleen het flaky matirial weg laten halen door de smit en de verzenen wat lager.

De gene die mijn paard bekapt is van oorsprong traditioneel smid, maar als je wil doet hij ook natuurlijk. Dan moet je wel echt goed aangeven wat je wel en niet wil..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:57

Die diepe gleuf vind ik eigenlijk wel boeiend, nooit zo gezien!! Maarrr, mijn merrie heeft aan 1 voet precies op die plek een oud litteken. Iig dat dacht ik. Een oude 'korst' lijkt het op, en aangezien ze het al sinds ik haar ken heeft en het een brokkepiloot is, ging ik er vanuit dat het gewoon een littekentje is dat een beetje verhard is. Toch maar even checken of het geen gleuf is (geweest), al zou ze daar na 5 jaren wel last van moeten hebben gekregen lijtk mij?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:59

Annetje schreef:
De gleuf vooraan heeft mijn paard nu ook. Bij mij is het ontstaan na een lange rit over de weg. Ik denk dat het komt doordat de toon precies op de witte lijn afschuurd en zo dus een soort spleet veroorzaakt? Iemand die hier iets zinnigers over kan zeggen?

De spleet lijkt wel alleen in de hoefwand te zitten. Wanneer je de foto van de hoef bekijkt, zie je ook ringen welke rood verkleurd zijn, misschien dat de hoef soms zo'n opdonder krijgt, dat de normale hoefgroei van de wand verstoord raakt en het bij het bereiken van de bodem een leegte/gleuf waarneembaar is. Ik doe maar een gooi.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:00

je kan die gleuf vergelijken met zwemmers exeem... Het is een bepaalde soort rotstraal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:47

opala schreef:
Suzan1 schreef:

Ik zou niet weten wat de traditionele manier inhoud, wat ik wel weet, is dat ik met de NB-methode mijn paard al jaren ijzervrij kan houden, wellicht is het de frequentie :+ .

Mijn haflinger loopt nu alweer 7 jaar blootvoets en mijn fjord op 4 maanden na al 11 jaar blootvoets onder de bekapping van een hoefsmid.
Kreeg vandaag nog eens te horen dat mijn beide paarden prima en keiharde voeten hebben. Je moet de juiste smid hebben en die ook op tijd bellen!

Maar ik zie graag dit topic weer on topic gaan.

We hebben ook een intressant geval op stal staan.
21 jarige merrie die enkele weken geleden plotseling stok kreupel het weiland uit kwam. DA erbij en die had het over een ontsteking.
Omdat het niet mijn paard betreft en ik niet alles bij kan en ook wil bijhouden op een stal met 60 paarden heb ik het niet van dag tot dag gevolgd en heb ik me er ook niet mee bemoeid.
Inmiddels is 'gelukkig' gebleken dat het om een hoefzweer gaat (ik dacht dat ie of zijn poot had gebroken of zijn pees had afgescheurd) en deze is inmiddels naar buiten gekomen bij de kroonrand en bij de hoefballen.
Paard werd 2x daags afgespoten en met zalf behandelt maar ondanks dat toch veel etter en zelfs maden(gatver maar inmiddels wel weer schoon).
Vandaag was de smid er en die heeft het bekeken. Hij vond het als eerste jammer dat hij niet eerder gebeld was want dan was deze situatie niet ontstaan. Maar ik denk dan ook dat de DA hier wat in gebreke is gebleven, die had immers een zweer moeten constateren en advies moeten geven om de smid te bellen zodat hij aan de onder kant de zweer kon openhalen..
Maar niet getreurd ondans dat het een vrij ernstige zweer is was de smid wel positief. Hij heeft het gat ietsjes opengehaald zodat de rotzooi er wat makkelijker uit kan. Verder durfde hij niks te doen omdat de hele voet is aangestast en wellicht een groot deel van de schoen al los zit dus kans dat de boel inzakt of dat het paard ontschoent (en dan is het voor dit paard einde oefening)
Nu moet het paard betadine of soda badjes hebben en kunnen we het gat 'afdichten' met watten en tape als het paard naar buiten gaat om de vliegen er buiten te laten.

Het is denk ik wel een intressant gevalletje om bij te gaan houden. Ik wil morgen of van het weekend foto's gaan maken en die wil ik ook hier wel plaatsen.
Dier is nu niet ziek en loopt niet kreupel.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:03

Aangezien niemand verder iets over het beslag van mijn pony gezegd heeft kan ik ervan uitgaan dat het best prima werk is? :P

Die gleuven vonden wij allebei best raar, ik heb de ene foto van de teen aan m'n hoefsmid laten zien en die vermoedde dat de hoefwand daar los was van de hoef, maar hij wilde het paard eerst voor hij er iets nuttigs over zeggen kon, dus dat wachten we dan maar af.

Na de redenatie van de dierenarts vond ik het eigenlijk ook best logisch dat de eigenaar zelf voor de kosten op moet draaien, maar de beste man voelde zich erg betrokken en wilde dus wel opdraaien voor de kosten van vandaag (de volgende kosten zijn wel gewoon voor de eigenaar).

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:16

Cowgirl schreef:
Het is denk ik wel een intressant gevalletje om bij te gaan houden. Ik wil morgen of van het weekend foto's gaan maken en die wil ik ook hier wel plaatsen.
Dier is nu niet ziek en loopt niet kreupel.

ik ben benieuwd naar de foto's. heb diverse keren hoefzweren mee mogen maken bij een van mijn paarden. bijna allemaal zijn ze aan de kroonrand doorgebroken. ziet er dramatisch uit, maar valt over het algemeen wel mee.

Afbeelding
hoef in nat verband om de zweer te laten "rijpen"

Afbeelding
zweer doorgebroken bij de kroonrand van de hoefbal. de zweer ondermijnde ongeveer een derde van de zool en straal.