Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:35

eerste uitlegtekst in het 2e filmpje:
Citaat:
Als het paard daarna ook weer op één hulp opgericht kan lopen is hij niet......... "achter de teugel gekomen"

Zit ik daarna dus te kijken of ik hem opgericht zie lopen, maar zie het dus niet gebeuren. Ik zie wel een paard met zijn hals wat hoger en achter de loodlijn. Ook zie ik (en ik herhaal: ik zie dat zo) een paard wat de hand niet wil volgen.

Maar wel fijn dat we het eens zijn dat we nergens in dit filmpje een paard correct opgericht zien lopen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:35

áls. Betekent niet dat ze het ook toont. :) Ik zie hem nergens correct opgericht lopen iig. Hij komt idd wel eens hoger met de hals maar nog steeds achter de loodlijn en dan is het niet correct. Enneh; het is niet omdat ik pro-LDR ben dat ik blind ben :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-06-09 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:36

War wil je nou??????????? pero???????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:36

geerke schreef:
opgericht en roll kur zijn twee tegenpolen volgens mij...gaat niet samen

Jawel, als je paard zo doorgegymnasticeerd is dat hij de romp kan verheffen èn tegelijkertijd de hals diep kan dragen, dan kun je wel min of meer stellen dat het opgericht en roll kur samen gaan. Maar zolang de romp neerwaarts gericht is, is het natuurlijk niet het geval en zou je (even globaal) je paard ook niet diep mogen vragen.

Ayasha
Blogger

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:37

IMO is ook de halshouding een deel van correct opgericht lopen en een LDR halshouding is geen opgerichte halshouding...

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:37

kan je nederlands schrijven kiwiko? ik snap niks van je berichten namelijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:41

pharagirlke schreef:
IMO is ook de halshouding een deel van correct opgericht lopen en een LDR halshouding is geen opgerichte halshouding...

Nope, als je paard opgericht loopt van achteruit, dan kun je de hals laten waar je wilt, maar het mooiste, meest logische en natuurlijke is om de hals opwaarts te laten dragen, dat geeft ook de schoudervrijheid waar je naar streeft. Een paard is en blijft 1 geheel en geen setje onafhankelijk werkende onderdelen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:48

pharagirlke schreef:
Enneh; het is niet omdat ik pro-LDR ben dat ik blind ben :D

Ow dat wil ik ook helemaal niet zeggen hoor :) Ben alleen heel blij dat we hetzelfde zien.

Alleen is mijn conclusie wat anders als de jouwe denk ik.....
Nu mijn mening :D Een fries krult zich van nature graag op, ik zou die niet ook nog eens met de training oprollen. Als je dan ziet dat hij ook nog moeite heeft om de hand te volgen zou ik hem al helemaal niet op deze manier trainen. Het paard volgt de hand niet dus is in mijn ogen wel achter de teugel gekomen. Ook zie ik hem regelmatig met zijn achterbenen achter de massa aanklossen. Zie in de achterbenen ook wel goede momenten hoor is niet alleen maar slecht. Het geeft een ontspannen beeld, dat klopt. Maar de uitleg van dit filmpje is wel zo'n goedpraterij van LDR terwijl er gedemonstreerd wordt dat je het paard naderhand eigenlijk niet meer fatsoenlijk omhoog krijgt... De woorden kloppen niet met het filmpje laat maar zeggen.

Edit: de woorden kloppen niet met de tekst, wat een fout pffff , moest natuurlijk filmpje zijn :)
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 08-06-09 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:50

Whinnylando schreef:
pharagirlke schreef:
Enneh; het is niet omdat ik pro-LDR ben dat ik blind ben :D

Ow dat wil ik ook helemaal niet zeggen hoor :) Ben alleen heel blij dat we hetzelfde zien.

Alleen is mijn conclusie wat anders als de jouwe denk ik.....
Nu mijn mening :D Een fries krult zich van nature graag op, ik zou die niet ook nog eens met de training oprollen. Als je dan ziet dat hij ook nog moeite heeft om de hand te volgen zou ik hem al helemaal niet op deze manier trainen. Het paard volgt de hand niet dus is in mijn ogen wel achter de teugel gekomen. Ook zie ik hem regelmatig met zijn achterbenen achter de massa aanklossen. Zie in de achterbenen ook wel goede momenten hoor is niet alleen maar slecht. Het geeft een ontspannen beeld, dat klopt. Maar de uitleg van dit filmpje is wel zo'n goedpraterij van LDR terwijl er gedemonstreerd wordt dat je het paard naderhand eigenlijk niet meer fatsoenlijk omhoog krijgt... De woorden kloppen niet met tekst laat maar zeggen.

helemaal mee eens, ik kan niks anders zeggen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:51

Joepie, een bruggetje naar het achter de teugel gaan :).
Wat je vaak ziet bij de amateurs uit de basis die LRD proberen na te doen is dat ze het paard los spoelen achter de teugel (onder de hand) en dan roepen dat dat 'los' is. Ja, los is het wel, los van de hulpen bijvoorbeeld en ook los van de ruiter in die zin. De hand wordt niet meer direct gevolgd en dus is het volstrekt nutteloos. Ja, zeggen ze dan, maar die van Anky worden er heel los van. Uhu, jezelf met Anky vergelijken wordt geen paard beter van.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:00

Lovely schreef:
Wat je vaak ziet bij de amateurs uit de basis die LRD proberen na te doen is dat ze het paard los spoelen achter de teugel (onder de hand) en dan roepen dat dat 'los' is. Ja, los is het wel, los van de hulpen bijvoorbeeld en ook los van de ruiter in die zin. De hand wordt niet meer direct gevolgd en dus is het volstrekt nutteloos. Ja, zeggen ze dan, maar die van Anky worden er heel los van. Uhu, jezelf met Anky vergelijken wordt geen paard beter van.

Ik vind m zó goed :)

Wat is er tegenwoordig mis met dingen als "teugels uit de hand laten kauwen" en "over de rug rijden" kent niemand dat meer?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:01

tja....roll-kur toepassen wil nog niets zeggen over ruggebruik...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:03

geerke schreef:
tja....roll-kur toepassen wil nog niets zeggen over ruggebruik...

wel...verkeerd ruggebruik :+

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:07

onzin dij een rolkur en ldr en hyperflexie is de basis over de rug van achter naar voren en voorwaarts neerwaarts.... als dat niet bij je bekent is, heb je imo niets toe te voegen aan deze discussie, want dan weet je simpelweg niet waar je over schrijft...... ;(

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:10

Kan je dat iets speciefieker neerzetten Rana? Tegen wie bedoel je het? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:12

Rana schreef:
onzin dij een rolkur en ldr en hyperflexie is de basis over de rug van achter naar voren en voorwaarts neerwaarts.... als dat niet bij je bekent is, heb je imo niets toe te voegen aan deze discussie, want dan weet je simpelweg niet waar je over schrijft...... ;(

ik weet absoluut niet waar ik het over heb....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:19

Vandaar dat al die achterbeentjes ergens bijven hangen... GEWELDIG over de rug!

Whinnylando schreef:
Lovely schreef:

Ik vind m zó goed :)

Wat is er tegenwoordig mis met dingen als "teugels uit de hand laten kauwen" en "over de rug rijden" kent niemand dat meer?

Nee tegenwoordig denken mensen alleen aan die voorkant, denkende dat in de krul direct nageeflijkheid is, ook al dendert het paard op de voorhand... waar gaan we heen.. :\
Oprichting dmv. de achterhand activeren bestaat ook niet, paard moet daarheen gesjort worden. :+
En een actieve achterhand in stap? Nee joh, dat KAN helemaal niet!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:22

Geerke: Oh ik geloof best dat je de verkeerde ruggetjes onder handen hebt moeten nemen om het verkeerde gebruik van deze methode recht te zetten. Alleen lees ik nde afgelopen 5 pagina's constant het argument terug keren dat er geen ruggebruik in deze training voor zou komen enkel wat gerammel aan een bit. O.a de ts geeft aan in haar uit een boek gequote tekstje, dat het slecht is....... onzin..... das alles wat ik bedoel voel je vooral niet aangesroken ik spreek alleen degenen aan die denken dat LDR Hyperflexie en Rollkur voortkomen zonder ruggebruik.........

bij een goed gebruikte methode is het een middel om het uiteindelijke doel beter te krijgen..... zie het als een goede warming up voor het leveren van een prestatie...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:25

sterker nog...welk grand prix paard haalt hoge punten voor de stap?
niet veel ben ik bang....het makkelijkste word het moeilijkst,vreemd genoeg....

of roll-kur goed of slecht is doet niet ter zake...daar over raak je niet uitgediscussierd.
het gaat erom wat voor gevoel ik erbij heb als ik het zie.....en dat is niet best...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:26

Goed stappen is allesbehalve makkelijk, maar ik geloof dat er in de GP doorgaans wel goed op gescoord wordt. In de GP word je ook eerste als je verkeerd aangaloppeert :).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:27

Het is onzin dat het slecht is omdat...??
Omdat de luchtpijp ingedeukt wordt, je een knik in de wervels krijgt..?

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een goed argument gehoord waarom je LDR of rollkur toe zou passen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:28

Lovely schreef:
Goed stappen is allesbehalve makkelijk, maar ik geloof dat er in de GP doorgaans wel goed op gescoord wordt. In de GP word je ook eerste als je verkeerd aangaloppeert :).

_O- Dat meen je niet?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:29

heerlijk om weer zo'n nutteloze topic te lezen!

kunnen de anti mensen aub hiermee ophouden en gewoon lekker doorgaan met jullie 'paardvriendelijke' manieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:29

uhm ja, dat meen ik wel, Edward galoppeerde verkeerd aan in de GP afgelopen donderdag. Ik weet niet wat voor cijfer hij kreeg voor dat stukje galop, maar misschien wel gewoon een 8, wie zal het zeggen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:30

geerke schreef:
sterker nog...welk grand prix paard haalt hoge punten voor de stap?
niet veel ben ik bang....het makkelijkste word het moeilijkst,vreemd genoeg....

of roll-kur goed of slecht is doet niet ter zake...daar over raak je niet uitgediscussierd.
het gaat erom wat voor gevoel ik erbij heb als ik het zie.....en dat is niet best...

En dat blijft persoonlijk, het gevoel wat ik krijg van een paard welke correct aangereden is en volgens de omschreven methode werkt, zegt mij meer..... En die kans moet je krijgen... om ert eens op te mogen gaan zitten... maar dan moeten de oogkleppen van de gevormde mening wel af en de voelsprieten uit.....
Laatst bijgewerkt door Rana op 08-06-09 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt