maar iemand nog een idee waarom hij het zo kan hebben gedaan? anders ga ik zeker even vragen hoe of waarom dit zo is.
@ Jodi haar hoeven waren niet normaal meer hoor..zo groot
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:iedereen verder uitgel.uld over wel of niet de hoefwand vijlen
Deighton schreef:Arabesk schreef:iedereen verder uitgel.uld over wel of niet de hoefwand vijlen
Als het zuiver een verdikte hoefwand is, doe ik dat niet zo snel.
De hoefwand is daar niet voor niets dikker. Hij zoekt daar extra steun, door onevenredige belasting. Bijvoorbeeld om teveel slijtage tegen te gaan.
Ik geloof dan ook niet zo in het verhaal dat de hoefwand overal even dik moet zijn.
Nou vooruit...schieten maar weer.
gr Simon
SecretLIN schreef:iemand die me nog uitleg kan geven over mijn foto?
Arabesk schreef:iedereen verder uitgel.uld over wel of niet de hoefwand vijlen
(vijlen hoger dan de onderste 2 cm)
Arabesk schreef:elke keer een halve mm eraf vijlen betekent toch al snel dat de hoefwant een halve cm dunner is geworden tegen de tijd dat ie beneden is gekomen met uitgroeien.
SpikyBlue schreef:Elke zes tot acht weken de hoefwand oppoetsen vind ík (persoonlijk) een stukje hoefverzorging. De meningen zijn hier over verdeeld, maar zo zie je duidelijk defecten aan de hoef, kneuzingen, maak je de hoef glad zodat vuil (urine, mest, zand) van de hoefwand af 'glijdt'. Verder is het wel eens zo dat als de hoefwand te breed wordt (soms bij koudbloeden, heb jij die ervaring niet Simon?) dat de hoefwand wil gaan splijten, of dat er dikke korsten op de wand komen. Die poetst de smid eraf. De één gaat redelijk voorzichtig te werk, de ander raspt er meer af. Ik ben zelf meer van het 'vuil eraf poetsen', tot 2/3e van de hoef. Evt. met een gamma-schuursponsje. Behalve bij de hoef hierboven, waar ik redelijk grondig te werk ben gegaan.
jodi schreef:SecretLIN schreef:iemand die me nog uitleg kan geven over mijn foto?
Heb je geen foto van de hoeven toen je hem kreeg?
Wat is er met die gekneusde voet gebeurd?Hoefbevangen?
Deighton schreef:Arabesk schreef:iedereen verder uitgel.uld over wel of niet de hoefwand vijlen
Het blijkt maar weer dat we zaken verschillend benoemen.
Voor mij is het pas een flare als de witte lijn slecht is. In die gevallen vijl ik wel, om de witte lijn te ontlasten (kwartierboogje)
Als het zuiver een verdikte hoefwand is, doe ik dat niet zo snel.
De hoefwand is daar niet voor niets dikker. Hij zoekt daar extra steun, door onevenredige belasting. Bijvoorbeeld om teveel slijtage tegen te gaan.
Ik geloof dan ook niet zo in het verhaal dat de hoefwand overal even dik moet zijn.
Nou vooruit...schieten maar weer.
gr Simon
SecretLIN schreef:Sjonge er gaat veel schuil achter zo'n hoef! pff dat ik dat niet kan zienschaam me dr voor!
dat ik dit soort dingen zelf niet zie/weet