Michmisty schreef:Oke dus het is wel heel belangrijk dat ze veel bewegen..Is het dan geen probleem dat ze ontzettend gek zullen doen op bijv. het land? Op het moment loopt ze wel weer erg onregelmatig maar ik zet haar nog wel gewoon een half uurtje per dag buiten in de paddock omdat zei zoveel energie heeft, en daarnaast stap in nog met haar aan de hand. En wat bedoel je met einde verhaal? Dat het rijden er niet meer in zit en dat het gewoon alleen maar land word?
Ja, dat is lastig: ze zullen wel even uit hun bolletje gaan, maar de pijn stopt dat snel genoeg. Je maakt er niet meer mee 'kapot' of zo. Als ze in beweging blijven, doen ze zelf wat ze er mee kunnen en dat is over het algemeen niet slecht.
Wat ik bedoel met einde oefening: dat is voor iedereen weer anders denk ik. Ligt ook aan de vorm: of er bot wordt aangemaakt of juist niet. In dat laatste geval zal bij iedere beweging die ze maken het bot over het bot blijven gaan en dat doet veel pijn. Als er sprake is van groei, dan groeit dat vast en kunnen ze - zij het minder soepel dus - weer gewoon bewegen en krijgen ze vaak ook weer een 2-tje op de sprong bij een keuring (en dus nog geschikt voor de sport). Wel zal je moeten beseffen dat in de hogere klasses er veel meer gedragen moet worden dan in de lagere klasses. Juist dat gewicht op het achterbeen blijft voor spat-klantjes moeilijk en zal het gewricht in sommige gevallen (te) zwaar gaan belasten. Vandaar ook dat je in het begin alleen rechtuit mag stappen en geen korte bochtjes draaien: dat belast het gewricht veel meer en dat doet pijn, waardoor ze vaak weer kreupel gaan lopen.
Van tevoren is dat moeilijk te voorspellen. Net als het feit dat bijna niemand kan zien wannéér de spat actief is en het dus ook heel lastig te bepalen is wanneer het zin heeft om Tildren in te zetten. Op een op dat moment niet actieve spat doet Tildren nl. helemaal niks.
Dus einde oefening zal voor de één betekenen dat ze een dure grasmaaier hebben, voor de ander dat hun paard zoveel last houdt dat het beter is ze in te laten slapen (zie mijn onderschrift).
Gelukkig is er ook een redelijk grote groep waarbij het stabiliseert en waar nog best goed recreatief mee gereden kan worden en voor sommigen is de sport ook nog wel haalbaar. Maar echt op top niveau zal een spat paard over het algemeen niet meer kunnen worden ingezet.