[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:59

Ik heb haar gewoon naar buiten gedaan, ook toen. Juist als ze binnen staan wordt het meestal niet beter. Ze moet niet zwaar belasten, maar Lan heeft ook wel eens een rondje bokken gedaan. Dan moet er gewoon wat uit.. En het is niet zo dat een paard met spat gelijk stuk gaat omdat ze een keer een hupsje doen uit zichzelf.

Ik zou zeggen, lekker naar de paddock of wei in met dat paard, liefst in een rustig groepje. En als het heel erg zeer doet, dan laten ze het gehops en gespring echt wel uit hun hoofd.

Michmisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:10

Ja precies, als ze echt pijn hebben laten ze dat gek doen wel inderdaad. Op het land is helaas nog geen optie maar de paddock gaan we dan zeker mee door! Hebben jullie ze ook op een speciaal spat beslag? Ik hoor wel veel dat je een pony met spat eigenlijk niet meer kunt gebruiken maar als ik lees dat jij af en toe nog springt is die van mij vast ook nog niet afgeschreven.. We gaan eerst gewoon lekker door met stappen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:35

Lan heeft spatbeslag gehad in de fase van acute spat. Ze zette haar voet naar buiten neer.
Toen de spat eenmaal dichtgegroeid was, had ze dat niet meer nodig.

Maar let wel: Lan heeft vreselijk veel geluk gehad. Er is in overleg met de DA voorgekozen om niets te doen, alleen stappen en het proces monitoren met om de paar maanden foto's maken. Geen tildren en geen andere middelen. Alleen stappen over de harde weg om ervoor te zorgen dat er wel botontwikkeling plaatsvondt, maar niet te heftig. Dat heeft bij Lan gewerkt. Het is prachtig aan elkaar gegroeid, zonder veel extra botaanmaak of oplossing en zonder haken. Ze heeft er een dikke hak aan overgehouden en is zelfs weer goedgekeurd voor de sport. Maar het kan ook anders gaan..

Wat bij Lan wel anders was is dat ze acute spat had a.g.v. een trap o.i.d. waardoor een ontsteking het gewricht ingetrokken is. Haar spat was niet a.g.v. slijtage o.i.d.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:14

Ik heb van december 2011 tot en met augustus 2012 gestapt. Toen ik 25 minuten mocht gaan stappen, ben ik erop gaan zitten voor de afwisseling. Zo kon ik ook oefeningen zoals halt houden - wegstappen meenemen. Na afloop had mijn paard het idee dat er heel hard gewerkt was en stond dan weer rustig op stal. Mijn paard is type stuiterbal en heet, maar vond deze afwisseling wel fijn en was dan ook redelijk braaf. In juni 2012 is mijn paard op de foto gezet, daar was op te zien dat de gewrichtsspleet bijna dicht was gegroeid. Ook was te zien dat het erg aan het rommelen was in het gewricht, er was een ontsteking. Hier heb ik metacam voor gekregen en dit heb ik een week gegeven. Toen liep mijn paard al een stuk beter. Daarnaast heb ik er twee keer 'spatbeslag' onder laten slaan, maar dit heb ik er weer onderuit laten halen omdat het geen nut had. Nu bekapt de hoefsmid op een andere manier en dit gaat goed.
Mijn paard heb ik in september 2012 met een ei op de rechtervoorpees uit de stal gehaald, daar heb ik nog wel een poos voor gestapt. De dierenarts zei dat het weinig voorstelt en ik gewoon rustig aan moest doen. Tot nu toe zit er nog steeds een verdikking op de pees. Wel al een stuk minder dan eerst hoor. :) Daarnaast heeft mijn paard twee keer flink vastgelegen in de stal, hierna was er lichte onregelmatigheid. Hier heb ik ook een poosje voor gestapt. Hierbij lijkt soms uit de linkerschouder een lichte onregelmatigheid te komen.
Met het spatbeen gaat het goed. Dat been heb ik wel echt moeten trainen onder het zadel, want mijn paard kwam in de rechtergalop amper de bochten door. Door veel overgangen te rijden en verzameling te vragen is het rechterachterbeen nu weer sterk. Met losrijden merk je een paar rondjes een iets kortere pas, maar dat verdwijnt al gauw. Afgelopen weekend heb ik gewoon galop appuyementen en een kwart pirouette gereden, dat gaat gewoon goed zonder onregelmatigheid. Ik blijf rustig aan doen verder i.v.m. de andere ongelukjes dan kan ik hopelijk van de zomer weer rustig een proefje rijden. Mijn paard heeft vorig jaar binnen gestaan door het gewricht wat aan het rommelen was, maar gaat dit jaar gewoon het land op. Hopelijk krijgen pezen/schouder/spatbeen dan voldoende beweging en is mijn paard weer helemaal goed. :D
Ik stap overigens altijd een kwartier los en begin dan rechtuit met draven en galop, waarbij ik echt alleen het basiswerk meeneem. Als ik los heb gereden begin ik pas met oefeningen rijden. Longeren ter vervanging van het rijden doe ik niet meer, behalve als mijn paard heel druk is voor het rijden.

Michmisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:22

Nou wat een pech zeg! Gelukkig dat het nu al weer beter gaat.. ik ben blij dat het normaal is dat het dus zo lang kan duren! Ik zet haar nog op spatbeslag en denk dat ik dan lekker tot aan de zomer blijf stappen tot dat ze overdag het land op kan en het zo weer ga opbouwen. Zomers is het waarschijnlijk altijd beter als met deze kou.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:24

Michmisty schreef:
Nou wat een pech zeg! Gelukkig dat het nu al weer beter gaat.. ik ben blij dat het normaal is dat het dus zo lang kan duren! Ik zet haar nog op spatbeslag en denk dat ik dan lekker tot aan de zomer blijf stappen tot dat ze overdag het land op kan en het zo weer ga opbouwen. Zomers is het waarschijnlijk altijd beter als met deze kou.

Je mag met een spatpaard er best op gaan zitten hoor met stappen. Dat belast het niet extra of zo, zolang je maar rechtuit blijft gaan en vooral geen korte bochten gaat draaien. Alleen als ze onregelmatig lopen, wordt het stappen aan de hand. Mijn dochter heeft in 4 jaar tijd máánden lang ernaast gelopen, maar ook wel regelmatig erop. Met spat zeggen ze: rust roest: dus alsjeblieft niet op stal zetten, maar lekker gecontroleerd buiten zetten, liefst de hele dag (dus op een niet ál te groot stuk, of straks lekker in de wei).

Wel lees ik hier van sommigen: hoe lang gaat het duren? Besef dat het alleen voor een kleine groep zo is dat het vastgroeit en ze er geen last meer van hebben. Hoe triest ook: voor de grootste groep is het op korte of langere termijn vaak toch wel einde oefening... Soms begint het aan één kant en als je daar dan alles weer min of meer (het spronggewricht zal nooit meer zo buigzaam zijn als daarvoor en dus blijft ondertreden over het algemeen toch wel vrij lastig) in orde is, bestaat er een grote kans dat daarna ook de andere kant volgt.

Ons paard stond ook meer binnendoor gezet door de hoefsmid: daardoor heeft ze het nog heel lang volgehouden. Wel luisterde het heel nauw: zodra d'r hoeven iets te lang werden (groei van hoeven corrigeren deze weer terug naar de 'oude' stand zeg maar), liep ze meestal weer kreupel. Opnieuw binnendoor zetten, loste dit gelukkig vaak wel weer met een paar dagen op.

Michmisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:51

Oke dus het is wel heel belangrijk dat ze veel bewegen..Is het dan geen probleem dat ze ontzettend gek zullen doen op bijv. het land? Op het moment loopt ze wel weer erg onregelmatig maar ik zet haar nog wel gewoon een half uurtje per dag buiten in de paddock omdat zei zoveel energie heeft, en daarnaast stap in nog met haar aan de hand. En wat bedoel je met einde verhaal? Dat het rijden er niet meer in zit en dat het gewoon alleen maar land word?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:21

Michmisty schreef:
Oke dus het is wel heel belangrijk dat ze veel bewegen..Is het dan geen probleem dat ze ontzettend gek zullen doen op bijv. het land? Op het moment loopt ze wel weer erg onregelmatig maar ik zet haar nog wel gewoon een half uurtje per dag buiten in de paddock omdat zei zoveel energie heeft, en daarnaast stap in nog met haar aan de hand. En wat bedoel je met einde verhaal? Dat het rijden er niet meer in zit en dat het gewoon alleen maar land word?

Ja, dat is lastig: ze zullen wel even uit hun bolletje gaan, maar de pijn stopt dat snel genoeg. Je maakt er niet meer mee 'kapot' of zo. Als ze in beweging blijven, doen ze zelf wat ze er mee kunnen en dat is over het algemeen niet slecht.

Wat ik bedoel met einde oefening: dat is voor iedereen weer anders denk ik. Ligt ook aan de vorm: of er bot wordt aangemaakt of juist niet. In dat laatste geval zal bij iedere beweging die ze maken het bot over het bot blijven gaan en dat doet veel pijn. Als er sprake is van groei, dan groeit dat vast en kunnen ze - zij het minder soepel dus - weer gewoon bewegen en krijgen ze vaak ook weer een 2-tje op de sprong bij een keuring (en dus nog geschikt voor de sport). Wel zal je moeten beseffen dat in de hogere klasses er veel meer gedragen moet worden dan in de lagere klasses. Juist dat gewicht op het achterbeen blijft voor spat-klantjes moeilijk en zal het gewricht in sommige gevallen (te) zwaar gaan belasten. Vandaar ook dat je in het begin alleen rechtuit mag stappen en geen korte bochtjes draaien: dat belast het gewricht veel meer en dat doet pijn, waardoor ze vaak weer kreupel gaan lopen.

Van tevoren is dat moeilijk te voorspellen. Net als het feit dat bijna niemand kan zien wannéér de spat actief is en het dus ook heel lastig te bepalen is wanneer het zin heeft om Tildren in te zetten. Op een op dat moment niet actieve spat doet Tildren nl. helemaal niks.

Dus einde oefening zal voor de één betekenen dat ze een dure grasmaaier hebben, voor de ander dat hun paard zoveel last houdt dat het beter is ze in te laten slapen (zie mijn onderschrift).

Gelukkig is er ook een redelijk grote groep waarbij het stabiliseert en waar nog best goed recreatief mee gereden kan worden en voor sommigen is de sport ook nog wel haalbaar. Maar echt op top niveau zal een spat paard over het algemeen niet meer kunnen worden ingezet.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:08

@Netje, hoe gaat het met jullie nieuwe kanjer? Blijft zonde van Kiek, maar ik hoop dat jullie inmiddels met veel goede herinneringen terug kunnen kijken op haar.

@MichMisty, ik denk dat een half uur per dag in de paddock nog veel te kort is, ik snap je probleem hoor want niet op elke stal kan dit helaas, maar het beste zou zijn de hele dag, minstens van 9 tot 17u ofzo.

Hier gaat het eigenlijk heel goed, sinds we nu ander half jaar op een stal staan waar hij 24/7 buiten staat, en dus regelmatig beweging krijgt. Hij is echt beter gaan lopen en ook is hij van de ijzers af. Op het begin liep hij erg gevoelig maar had ook jaren op ijzers gestaan, maar nu loopt hij super zonder ijzers. We hoeven ook weinig over de weg, het bos is vlakbij :)
Ik hoop zo nog jaren van hem te kunnen genieten, maar weet dat het altijd weer op kan spelen,
al ben ik nu wel eindelijk zover dat ik daar weinig meer aan denk en nu geniet ik nog meer van hem.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:27

Bij mijn paard is vanaf haar 5e jaar spat, de botoplossende variant, vastgesteld. Ze is inmiddels 14. Ik ben het met Netje eens. Een spatpaard wordt nooit meer echt goed. De heffing in de sprong van het spatbeen is altijd te zien. In mijn merries geval is het bij 1 spatbeen gebleven. Maar na van alles gedaan te hebben is zij verworden tot een grasmaaier. Overigens voor het grootste deel pijnvrij. Als de spat weer actief is dan krijgt ze een Metacamkuur. Veelal zijn de meesten wel recreatief te rijden, maar de sport vanaf t M is niet meer haalbaar. Na inmiddels 9 jaar vind ik dat ik niet mag mopperen hoe het gaat, mr goed komt het nooit weer.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:46

TigerBD schreef:
@Netje, hoe gaat het met jullie nieuwe kanjer? Blijft zonde van Kiek, maar ik hoop dat jullie inmiddels met veel goede herinneringen terug kunnen kijken op haar.

Met onze nieuwe kanjer gaat het heel goed ! Moet wel zeggen dat de start eerst fout ging. Al vlak nadat we hem kregen viel hij samen met mijn dochter (door een stel passerende racefietsers) op straat en brak zij haar voet. Daarna hebben ze de draad weer opgepakt maar in eerste instantie zat er zoveel angst, dat het heel wat bloed zweet en tranen gekost heeft voordat ze weer écht plezier had. Nu gaan ze echt zo lekker dat de startkaart weer aangevraagd is en ze binnenkort met wedstrijden gaat beginnen.

Wat ook raar blijft is het feit dat je heel lang een vreemde tic blijft houden door te zoeken naar onregelmatigheden. Nu nog betrap ik me er zelf op als ik naar een les van Sara en Luca ga kijken, want dan moet ik iedere keer weer denken: ok, dit is niet Kiekie maar dit is Luca en die heeft geen spat. Ik hoop dat dat ooit nog eens overgaat, maar ik denk dat als je zo lang bent omgegaan met de ups en downs van een spat-paard dit er echt uit moet slijten.

Ik ben blij om te horen dat het 'goed' gaat met jullie paarden. Ik had er zo graag voor willen kunnen kiezen om Kiek op deze manier te houden, maar bij haar was het echt geen optie omdat ze veel te veel pijn had en haar been niet eens meer neer kon zetten als ze het ingetrokken had. Vorige week was het een jaar geleden dat we haar hebben laten inslapen: zo moeilijk om die dag door te komen.... Gelukkig was ons clowntje er om ons op te vrolijken en daar genieten we volop van. Maar mènnnn wat hebben we toch veel van haar gehouden en wat missen we d'r nog iedere dag. Dus ik snap iedereen die er voor kiest om dan maar wél voor recreatief rijden of de grasmaaier te gaan !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:56

Je hebt zo'n goede keus gemaakt. Hoe moeilijk ook. Een paard met stevige pijn door laten lopen ... Heel knap dat je dat gedaan hebt.

Ik realiseer me dat Lan heel veel geluk heeft gehad. Zij is met haar 18e fijn 'met een soort pensioen'. Ze is een geweldig lespaard voor een 13 jarig heel lief meisje. Het is prachtig die twee samen bezig te zien. Mijn wijze oudere merrie met haar grapjes, die toch heel lief voor haar ruiter is. En af en toe gaan Lan en ik heerlijk op buitenrit :j Ik gun dat iedereen met een spatpaard, maar soms kun je niet anders. Sterkte nog Netje!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:03

@Netje jij hebt gedaan wat je moest doen.
Als het bij Selena zover komt, dan moet ik ook deze keuze maken. Al heb ik bij een van mijn andere paarden gemerkt dat het geen keuze is maar een noodzakelijk beslissing die moet nemen. Ik ben blij dat ik van mn geweldige 'witje' nog mag genieten, en daar ben ik ook heel dankbaar voor.

Enne ook ik heb dat als naar andere paarden kijk, doe ik altijd met een van soort van verworven 'loopt ie wel rad' oog. Het doet me goed dat je dochter inmiddels weer veel plezier beleefd aan jullie kanjer!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:35

mag ik me ook hier melden? Ik zit met het volgende: [MD] Wat moet ik hier toch mee aan??

Nu ben ik inmiddels zover dat het zo goed als zeker is dat ik het paard ga ophalen, maar het hele spat-verhaal, is een nieuw hoofdstuk voor mij. Ik ken geen paarden die het hebben en heb daarom zoveel mogelijk geprobeerd te lezen erover. Dit paard heeft de botoplossende variant en de spat is nog maar een paar weken (door buigproef en foto's) geconstateerd. Ik heb contact gehad met de kliniek en het zit op zich niet op een hele verkeerde plaats, maar omdat het proces zo actief is op dit moment kunnen ze er weinig van zeggen hoe het zich gaat ontwikkelen. Ze heeft nu een injectie (depomedrol?) in het gewricht gehad, maar lijkt daar qua kreupelheid niet echt op te reageren. Ze is dus wel kreupel op dit moment.

Omdat het verhaal nogal dubbel is, heb ik het volgende in overleg met de kliniek bedacht. We gaan voor het tildren infuus (of injecties, dat moet nog overlegd worden) en daarna gaat ze een jaar het land in. Ze wordt binnendoor bekapt, maar geen ijzers. Dan is het gewoon afwachten hoe het ontwikkelt en wat er gebeurt. Hoe het is ontstaan is me ook onduidelijk helaas, maar ik weet dat ik haar op zn minst de kans wil geven om zo goed mogelijk te herstellen. Als iemand me meer informatie over de botoplossende variant van spat kan geven, dan hoor ik dat heel graag (het verloop, behandeling enz).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:47

Jammer dat het topic zo stil ligt! (hoewel, misschien ook wel beter, maar toch)

Ik heb de foto's van de kliniek en ik moet heel eerlijk zeggen.. ik zie het niet. Ik heb heel veel foto's van spat gezocht op internet en zie dan hobbeltjes en haakjes en van alles, maar ik zie het niet op haar foto's. Dus ik vroeg me af of een "kenner" uit dit topic er aub naar zou willen kijken en mij kan vertellen waar ik precies moet kijken?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik twijfel ook een beetje of spat wel de reden was dat ze niet goed liep (ik heb haar geen pas kreupel gezien sinds ze vorige week bij me kwam overigens), maar ik verdenk haar bar en dan ook bar slechte hoefverzorging er meer van. Zie daarvoor dit topic: [BEH] Graag jullie mening over deze hoefstand

ik hoop dat iemand er even naar wil kijken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:11

Als je naar de spleten tussen de gewrichten kijkt dan horen dan fijne doorgaande lijnen te zijn (zwarte lijntjes). Dat zijn het niet. De spat is al behoorlijk aan het dichtgroeien zelfs. Dat is goed. Hoe wolkiger/witter hoe beter/verder gevorderd. Je zit ook wat botoplossing aan de zijkant, maar niet noemens waardig.

En dan gooi in er even een foto tegenaan. Foto's zijn vorige week gemaakt. Lan loopt inmiddels bijna 2 jaar helemaal rad.

Het voorste achterbeen op de foto is haar spatbeen. Je kunt zien dat haar hak nog wat dikker is. Dat gaat nooit meer weg.
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:17

dank je voor je reactie! In welk gewricht moet ik nu kijken? De middelste van die 3 lijntjes zeg maar? En is het in dit stadium al goed om cortaflex bij het voer te geven of moet ik dan wachten tot het helemaal dicht is? Wat super dat jouw paard al 2 jaar rad loopt, ik hoop over een tijd ook zo'n bericht te kunnen melden! Maar eerst die vreselijke voeten helpen, dat scheelt al heel wat denk ik,

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:37

Je moet naar het middelste lijntje kijken. Als je in de wiki zoekt op spat staan er als het goed is de spatfoto's van Lan. Daar heb ik rondjes om de spat gezet zodat je het goed kunt zien. Als je daarnaar kijkt, zie je het bij je eigen rontgens ook.

Ik geef helemaal niks bij. Ik heb haar op spatbeslag gehad want ze was in enen heel erg kreupel (ze had een trap gehad dus haar spat kwam door een ongelukkig in het bot trekken van de ontsteking). Ze heeft een aantal weken op metacam gestaan en toen het weer een beetje ging, ben ik gaan stappen over de harde weg met haar. Advies was op rust, maar artsen in de VS zijn juist erg voor gecontroleerde beweging. Dus die heb ik na lang en veel lezen gevolgd. Haar spat is keurig aan elkaar gegroeid en ze heeft er geen last van. Ze is zelfs weer goedgekeurd voor de sport (maar ze is 18, dus met pré-pensioen) :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:46

dank je! Ik heb het bekeken en gelezen. Als ik het goed zie, dan is het bij mijn paard nu voor ongeveer 1/4-1/3 dichtgegroeid dus? En haakjes zie ik eigenlijk ook niet, of kijk ik nu verkeerd? Kunnen die nu nog ontstaan of zou dat al eerder gebeurd moeten zijn?

Ik sta een beetje voor de keuze of ik er iets aan moet gaan doen verder, zoals tildren. Het punt alleen is, dat ze gewoon rad loopt, ik zie geen kreupelheid er aan. Moet ik dan gaan behandelen ergens mee of juist niet? Lastig!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:54

Het kan nog komen die haken.. Maar Tildren doe je volgens mij als er sprake is van veel botoplossing. Ik zie een keurig aan elkaar groeiende spat, maar ik ben geen expert. Ik zou zelf geen tildren doen, tenzij de Da het expliciet aanraadt. Ik zou lekker doorrijden als ze rad loopt, wel goed instappen en uitstappen. Heel erg opletten hoe ze haar voeten neerzet (Lan ging scheef lopen en daardoor ook haar bekken scheeftrekken). Een goede osteopaat wat vaker later komen (kwam bij Lan 1x per half jaar) en met een maand of 4 weer foto's laten maken. Met de foto's in overleg met de DA monitoren hoe het gaat.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:53

@Leorah: je kunt het inderdaad heel duidelijk zien. De bovenste schijven zijn al een deel dichtgegroeid en aan de binnenkant van die schijven (rechts op de foto) zie je een stukje opgelost (zie de eerste foto).

Als je paard gewoon rad loopt: lekker door blijven gaan. Bij spat geldt: rust roest. Maar wat er al gezegd wordt: goed lang instappen en uitstappen. En proberen niet te kleine voltes te rijden en niet teveel belasten op de achterhand, want dan kan het zijn dat er wel kreupelheid gaat ontstaan.

Tildren helpt alleen in een acute ontstekings fase. Of dat bij die van jou aan de hand is, kan alleen een DA zeggen. Maar zolang je paard nog rad loopt, zou ik er niet aan beginnen. Wel zou je aan je hoefsmid kunnen vragen of ze je paard iets meer binnendoor zetten aan de achterkant (denk er aan: beide benen !). Dat ontlast de gewrichten. Verder is er eigenlijk niets wat helpt bij spat, ondanks dat fabrikanten je anders willen laten geloven. Heb dit nagevraagd bij de professor in Utrecht die ons paard behandeld heeft en hij zij: als er iets was wat zou helpen (aan supplementen) dan zou ik er aandelen in nemen :D Het enige wat verlichting kan geven is pijnstillers (in ons geval bute) bij accute pijn, maar dat speelt bij jou gelukkig niet.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:09

Dit topic is al een tijdje stil, maar hopelijk zijn er hier toch nog mensen met ervaring die mij tips kunnen geven.

Helaas is vandaag bij mijn 8 jarige ruin aan beide achterbenen spat vastgesteld. Links erger dan rechts.
Advies is spatbeslag/anders bekappen en een tildren infuus.

Gezien 190 pagina's teruglezen me een beetje veel is ;) probeer ik even zo nog informatie te verkrijgen. Links is al sprake van redelijk wat botoplossing, rechts zitten vooral haakjes.
Hij loopt nu 4 weken onregelmatig. Eerste week varieerde hij van stokkreupel tot onregelmatig, nu blijft hij licht onregelmatig.

DA denkt hem wel nog zo goed te krijgen voor recreatief gebruik. Maar ja, wat is recreatief gebruik? Ik rijd veel in de bak, niet intensief, meer gewoon wat simpele dressuur, maar gaat dat nog wel mogelijk zijn?

Ik ben er behoorlijk verdrietig van en weet even niet wat nu het beste is om te doen.

Glucosamine ga ik sowieso bijvoeren en de hoefsmid wil ik er ook bij. Maar ik twijfel zo over dat infuus. De kosten zijn niet mis en dat is prima als het gaat helpen, maar gaat het wel helpen?

Moeilijk hoor.. ervaringen zijn welkom!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:43

Hoi,
Allereerst vervelend dat bij jouw paard op zo'n jonge leeftijd spat is vastgesteld. Mijn paard kreeg het op haar 11e en is nu 13.
Over het infuus kan ik je geen tips geven, bij mijn paard is het gewricht vastgegroeid i.p.v. botoplossing. Hier in het topic heb ik wel gelezen dat het infuus vaak helpt. Ongetwijfeld zal er nog wel iemand reageren die hier wel ervaring mee heeft.

Bij mij heeft het vanaf de eerste kreupelheid tot aan het kreupelvrij blijven 1,5 jaar geduurd. Ook bij mij heeft de dierenarts een goede prognose gegeven, dat de wedstrijdsport tot op basisniveau (ZZ-L) haalbaar is. Inmiddels ben ik weer fanatiek aan het lessen en heb ik me ingeschreven voor wedstrijden. Hopelijk blijft het goed gaan, maar het is toch elke dag weer een verassing vind ik hoor. Ik heb 2 keer spatbeslag er onder laten slaan, toen eronderuit gehaald omdat het geen verschil maakte met blote voeten. Mijn nieuwe hoefsmid bekapt nu op een andere manier (binnendoor of hoe heet dat ook al weer ;) ) en dat gaat prima.

Sterkte, niet met je handen in het haar blijven zitten want je kan nog jaren plezier hebben van je paard. :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:46

Mijn paard is al weer twee jaar goed aan het lopen. Geen problemen meer. Maar ook bij haar is het gewricht aan elkaar gegroeid. Ik heb ca een jaar stappend met haar over de weg doorgebracht.

Voor Lan was een tildreninfuus niet de oplossing. Zij had meer botgroei dan botoplossing. Ik heb wel begrepen dat Tildren bij veel paarden werkt, maar dat het alleen werkt zolang er nog sprake is van een ontsteking. Je moet dus niet te lang wachten. Het kan wel lonen om wat klinieken af te bellen. De prijzen schijnen nogal te verschillen. Maar gewoon dressuren in de bak moet normaal gesproken mogelijk zijn.

sterkte!

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:23

Hallo,

Ik heb een vraagje... Hoe zijn jullie erachter gekomen dat je paard spat heeft? En dan bedoel ik niet : naar de DA gaan maar eigenlijk de symptomen?

Mijn paard heeft een iet wat dikkere sprong. Ze heeft er geen pijn aan mag er op duwen etc etc en ze loopt er niet kreupel op, toch ben ik bang dat het iets ergs is....

Morgen komt de DA terug om te kijken of het minder is want hij dacht dat er vocht tussen de gewrichten zit, d'r sprong is nog steeds wat dikker maar dat komt meer door de ader die erbovenop ligt..

Ik hoop dat jullie antwoord hebben op mijn vraag en me eventueel gerust kunnen stellen want ik maak me echt druk!