[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 01:30

Dus hooi weken zou helpen? Ik heb hier hooi van drie jaar oud (in goeie staat uiteraard), en myn paard is momenteel hoefbevangen (geen polsslag te voelen, en geen warme hoeven enkel warme kroonrand maar toch loopt ze enorm kreupel).
En ik wil ze toch wat bijvoeren want ze vreet al het stro op, aangezien ze wat langer op stal moet blijven. Wordt het hooi dan nat gevoerd of laat je het eerst drogen?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:10

Met ex bevangen bedoel ik dat de ziekte op dit moment niet actief is, dus geen verschijnselen als de voorbenen ontlasten, warme hoeven, pijnlijk zijn bij draaien, polsslag voelen en onregelmatig lopen.

Dat je ook andere mineralen eruit spoelt klopt, maar naast het hooi voer ik 6 scheppen Dodson & Horrell per dag zodat hij in ieder geval alle vitaminen en mineralen binnen krijgt. Misschien klinkt dat dubbel; aan de ene kant alles eruit spoelen en dan aan de andere kant weer dingen bijvoeren maar zo weet ik zeker dat hij iedere dag hetzelfde binnen krijgt en heeft hij "wat te doen", anders staat hij ook maar de hele dag in z'n zandpaddock te vervelen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:27

Celia schreef:
Ik heb hier hooi van drie jaar oud (in goeie staat uiteraard), en myn paard is momenteel hoefbevangen

Hoefbevangen van dat hooi?
Als dat zo is, dan is het toch te rijk en dan zou je het beter kunnen weken voordat je het voert.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:39

kan hoor,pablo is een keer hoefbevangen geworden van drie jaar oud hooi....ik dacht goed te doen,en een grote ronde baal onder mijn afdak te zetten,twee dagen later hoefbevangen,ik begreep er niets van...hooi weggehaalt en toen ging het meteen beter.....hoezo zwaar insiline resistent??(dit was een jaar of vijf geleden..)
en het probleem met pablo is,die stopt niet met eten...eet aan een stuk door,het moet op.
s'nachts slaapt hij niet meer,wallen onder zijn ogen,en maar eten.bestaan er paarden psychiaters?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:47

@Holly, je kunt het beste je hand helemaal om de achterkant van de kootholte leggen, dus daar waar de holte het diepst is. Alleen je duim niet gebruiken, want daarin klopt een groot bloedvat, en dan voel je je eigen hartslag. Als je je hand achterlangs om het been legt voel je meestal aan de binnenkant of de buitenkant van het been pulsatie, tenminste, als er wat aan de hand is.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:29

Isapaardje schreef:
Celia schreef:
Ik heb hier hooi van drie jaar oud (in goeie staat uiteraard), en myn paard is momenteel hoefbevangen

Hoefbevangen van dat hooi?
Als dat zo is, dan is het toch te rijk en dan zou je het beter kunnen weken voordat je het voert.

Neenee, dat hooi kreeg ze niet, ze kreeg geen enkel soort hooi. Gewoon dagelijks weidegang en 's avonds tot smorgens op stal met enkel stro.
Ze is waarschijnlijk hoefbevangen geworden van alle appels op te eten die in de weide lagen (afgevallen van de bomen), in combinatie met teveel en te eiwit-rijk gras...

Edit : myn pony is een haflinger X welsh (zo eentje die dik wordt van lucht), en die aan overgewicht leidt, dus ze staat op dieet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:12

Dan is dat oude hooi prima om te geven.
Voorlopig geen gras, geen appels en andere versnappering met zoetigheid (koolhydraten, zetmeel, fructaan). Maar dat had je zelf ook al door. Beterschap.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:27

Goed, het eerste advies is opgevolgd (DA neemt bloed af voor hij komt enten), maar nu heb ik opnieuw advies nodig..

Perdy is eergisteren bekapt, en gisteren was ze hierdoor weer wat gevoelig op het harde. Nu was dit in mijn ogen vrij logisch; een toch al gevoelige hoef bekappen maakt in mijn ogen natuurlijk enkel een nog gevoeligere hoef, maar het was helaas echt nodig. Nu krijg ik van iedereen om me heen de tip om haar op ijzers te zetten, maar daar heb ik haar een jaar geleden vanaf gehaald omdat dat niet werkte, haar hoeven brokkelde alsmaar verder af met als gevolg dat de hoefsmid op het laatst de nagels in haar leven sloeg en ze een lange tijd met alle gevolgen van dien heeft gestaan. Mijn vraag is dus, in hoeverre zullen ijzers haar echt ontlasten, en zouden hoefschoenen een goed alternatief vormen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:57

Als het alleen gevoelig is op het harde, dan is het volgens mij een goed alternatief.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:15

Klinkt misschien bot, maar ik zou een andere hoefsmid zoeken. Als je hoefsmid goed nagelt (in de witte lijn) dan brokkelen de hoeven juist helemaal niet af als hij op ijzers staat. Op ijzers zetten is een mogelijkheid maar ik zou wel afwegen hoe vaak hij op een harde ondergrond loopt. Als dat maar 1x per week ofzo is zou ik, denk ik, voor hoefschoenen gaan.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:00

Mysa, ik had met mijn vingertoppen(wijs en middel) in het diepste punt van de kootholte gevoeld. Maar zoals ik het van jou begrijp moet ik gewoon overal voelen op de huid boven de hoef en dus niet alleen in de kootholte?
Wel voelde ik wat temperatuur verschil. In de kootholte gewoon normaal, wat dichter naar de hoef toe, wat warmer leek te zijn.
Begrijp ik het nu goed dat dat ook koel had moeten zijn en dat ik daaraan dus kan merken dat het nog niet in orde is met hem?

Kymalin, jij geeft hem dus hooi en safe and sound? Maar heb jij dan een formaatje paard?
De mijne is een kleine pony.
Ik kan me heel goed vinden in wat Isapaardje zegt, dat er door het weken van hooi misschien wat te korten ontstaan, maar aan de andere kant ben ik bang dat als ik hem "krachtvoer" bij geef, dat ik weer te veel aan hem verstrek.

Ik vind het maar een enge gedachten dat mijn pony waarschijnlijk door het eten van gras een mankement heeft gekregen.
Hooi is immers ook van gras gemaakt. Dus ondanks dat hij waarschijnlijk niet tegen die ingredienten kan, geven we onze paarden nog steeds dezelfde ingredienten, alleen dan in een andere vorm(hooi).
Dat is eigenlijk toch ook zo krom als een hoepeltje.
Hoe zien jullie dit?

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:34

Gras eten kunnen ze als ze op het land staan wel 24 uur per dag.
land is altijd vers met alle voedingsstoffen er nog in

hooi kun je doseren bv 3 maal per dag een plak(en dan wat ouder hooi of onbemest),
als aanvulling vitaminekoek o.i.d.

Als extra knabbel een beetje stro (voor voldoende buikvulling)

Als beloning geef ik ook wel eens een ijslanderbrokje,heeft ze toch het idee dat ze ook iets krijgt.

groetjes Anja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:36

Hooi wordt wel van gras gemaakt, maar het is toch wezenlijk anders. Kort groen gras, is als hooi ook niet geschikt voor paarden. Het gras wordt pas gemaaid om als hooi te gaan dienen als het heel lang en stengelig is geworden en daarmee al veel voedingsstoffen heeft verloren (oa fructaan).

Het eerste, ook wel het koeien hooi, is meestal erg plakkerig van de suikers en soms zelfs voor boeren moeilijk te maaien. Hoe groener het hooi kijkt, hoe slechter het voor paarden is.

Voor je gras/weiland geldt ongeveer hetzelfde. Als het mooi fris groen oogt met gras dat net wat kan waaien in de wind, dan is het niet geschikt als voer voor (ex) bevangen paarden.

Overig gras is ook opletten, maar dit is toch wel een minimum stelregel.

Overigens Safe en Sound is geen echt krachtvoer. Het is een ruwvoervervanger met een vitaminebrokje erin. Er zit minder dan 10% suiker en zetmeel in (terwijl normale paardenbrok/-muesli's de 30% overschrijden). Er zijn nog een paar voeders die onder de 10% zitten (niet veel overigens, helaas).

Als beloning kun je ook eens bleekselderij geven, of een stuk broccoli. Of verse rozenbottels. Erg gezond en de meeste paarden vinden het een bijzondere versnapering.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:38

holly schreef:
Kymalin, jij geeft hem dus hooi en safe and sound? Maar heb jij dan een formaatje paard?
De mijne is een kleine pony.
Ik kan me heel goed vinden in wat Isapaardje zegt, dat er door het weken van hooi misschien wat te korten ontstaan, maar aan de andere kant ben ik bang dat als ik hem "krachtvoer" bij geef, dat ik weer te veel aan hem verstrek.

Ja, die van mijn is een KWPNer van 1.65m waarmee ik wedstrijden rij (het grijze paard in mijn profiel). De Safe and Sound is speciaal samengesteld voor paarden die hoefbevangen zijn dus dat vind ik niet eng om te voeren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:41

Toen Image bevangen was, kon ik haar hartslag duidelijk voelen kloppen aan de zijkant,onderkant van de kogel, waar de slagader naar de koot loopt. Ik check dagelijks als ze van het land komt. Ze staat overigens 2,5 uur op het land per dag. Niet langer.
Voor Image lang genoeg om er van te genieten en toch te komen als ik haar roep en voor mij lang genoeg om mij gerust te stellen dat ze niet teveel gevaar loopt.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:13

In gras zitten een hoop ingredienten. O.a. de suikers daarin, is niet goed voor onze paardjes.
Omdat hooi gras is, bevat het ook dezelfde ingredienten. Misschien minder "vol", maar ze zijn neem ik aan niet ineens foetsie geraakt toen het het gras in de machine ging en aan de achterkant van de machine er weer uit kwam als pakje hooi, toch?(even simpel gezegt)
Wat maakt het dan dat de suikers in gras niet mogen, maar de suikers in hooi wel?

Uitleggen is niet mijn sterkste punt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:53

Ja maar hooi dat ouder is verliest toch ook voedingsstoffen? Want ik heb begrepen dat je daarom safe and sound niet te lang moet laten liggen, want dat na de datum op de verpakking de voedingswaardes afnemen. En volgens mij is dit met hooi hetzelfde?

Ik voer mijn shetter gewoon 3x per dag een flink pluk hooi. Dat is van goede kwaliteit. Daarbij krijgt ze ongeveer 1 maatschep vito. Ik ben het met Kymalin eens, het is speciaal voor hoefbevangen paarden, dus ik vind het ook niet eng om het te voeren.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:09

Ja precies, alle waardes in het hooi zijn dan toch minder, niet alleen de suikers toch?
Is er misschien ook ergens iets over bekend welke waardes nu precies in welke hoeveelheid veranderen, als gras hooi word?

Voeren jullie allemaal wat "krachtvoer" bij dagelijks?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:16

Lijkt me niet, want ieder hooi is anders. Andere ondergrond, bemesting enz. Je kunt wel de waardes in je hooi laten testen.

Ik ben begonnen met bijvoeren toen mijn pony stabiel was. Daarvoor heb ik haar op hooi gezet met een goede mineralen liksteen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:41

Ik begrijp dat ieder hooi anders is, maar ik vroeg me gewoon af of er bepaalde waardes zijn die dramatischer verminderen dan andere?
Dus dat je zeg maar een suplement zoeken kan die dat weer aanvult (als je dat zou willen)

Momenteel hou ik het gewoon eventjes bij alleen hooi met wat magnesium.
Voor straks had ik zitten denken aan safe and sound, maar ik kan hier even verderop ook marstal vito kopen.
Ik weet niet zo goed wat slim is eigenlijk.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:37

Bij mij op stal moeten ze speciaal oud hooi voor mij kopen (van vorig jaar) vorige maand heb ik dat zelf gekocht en mijn voorkeur gaat toch altijd uit naar kleine baaltjes hooi. Nou heeft die boer deze maand een baal hooi van vorig jaar gekocht (uit zo'n grote ronde baal) Ik zelf ben daar eigenlijk niet zo blij mee. Maar zitten er in grote ronde balen dan ook meer suikers? Want bij hooi wordt dat steeds minder, hoe langer het ligt (als ik het goed begrijp), maar is dat met hooi oftewel kuilgras ook zo??
Want die boer heeft dat speciaal voor mijn paard gekocht...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:58

holly schreef:
Ik begrijp dat ieder hooi anders is, maar ik vroeg me gewoon af of er bepaalde waardes zijn die dramatischer verminderen dan andere?
Dus dat je zeg maar een suplement zoeken kan die dat weer aanvult (als je dat zou willen)

Vitamine A neemt vrij snel af na het persen van hooi.
Na 4 maanden is het gehalte al drastisch gedaald en na een half jaar is het niet of nauwelijks nog aanwezig in hooi. Althans volgens een engels onderzoek

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:37

moet je nagaan als hooi drie jaar oud is....alleen buikvulling dus,daarom voer ik iedere dag vitamines en min. bij....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:07

Suikers in het gras wisselen, afhankelijk van het weer.
Gras dat volop kan groeien en bloeien door dat het volop meststoffen heeft gehad, zon en water, zal minder fructaan opslaan en dus ook 'suikerarm' hooi opleveren.

Gras dat onder gestresst omstandigheden verkeerd (wel wil, maar niet kan groeien), zal ook hooi met meer fructaan opleveren. Daarbij is het tijdstip van maaien van belang. Midden op de dag bevat gras over het algemeen meer fructaan dan heel vroeg in de ochtend of laat in de avond.

Je kunt als leek dus eigenlijk nooit helemaal bepalen hoeveel fructaan er in je hooi zit. Laat staan overige stoffen als mineralen of eiwitten, vitamines, e.d. Vaak levert kijken naar het hooi dat je kunt open al een aardig beeld. Ouderdom, bemesting van het land, zegt ook al een hoop.

Hooi in plastic is over het algemeen kuilvoer en minder geschikt voor (ex) bevangen paarden omdat het te rijk is.

*Edit:*
Koude nachten (< 10 graden) met daarop volgend zonnige dagen zijn gevaarlijk wat betreft het fructaan gehalte (hoog). Aankomende nacht wordt het op sommige plaatsen slechts 6 tot 7 graden. Opletten dus.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 15-08-08 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:07

Oud hooi.. je kunt beter kijken naar wanneer het hooi is geoogst en onder welke omstandigheden. Onder bepaalde omstandigheden komt er meer fructaan in het hooi terecht:

Citaat:
Wanneer gras wordt gemaaid zal het gemaaide gras nog het resulterende fructaan blijven gebruiken, tot het vochtgehalte is gedaald tot onder de 40%. Het fructaan dat zich tijdens het maaien in het gras bevindt en niet meer zal worden opgemaakt zal dus uiteindelijk ook in het hooi of kuil terechtkomen! Daarnaast is gemaaid gras, onder invloed van zonlicht, nog een poosje in staat om fructaan te maken. In theorie betekent dit dat wanneer er wordt gemaaid tijdens risicovolle momenten je hooi krijgt dat hoefbevangenheid in de hand kan werken. In de praktijk zal dit niet zo snel voorkomen, omdat er doorgaans gemaaid wordt tijdens momenten die volgens de tabel weinig risico opleveren. Niemand gaat bijvoorbeeld hooien wanneer het vriest.

Hooi wordt doorgaans gemaakt wanneer het warm weer is, we hebben immers de zon nodig om het gras te drogen. Doorlopend hoge temperaturen betekenen een laag fructaangehalte. Als je op zeker wilt spelen maai je bij voorkeur 's ochtends; dan is immers het fructaangehalte het laagste.

Met kuil is het iets meer oppassen: Kuil wordt vaak al erg vroeg in het voorjaar gemaakt, en omdat het niet volledig droog hoeft te worden kan dit bij vrij koud weer worden gemaaid. En koud weer betekent dat het fructaangehalte erg hoog kan zijn, vooral als de zon uitbundig schijnt. Oppassen dus.

Of je nu kuil of hooi maakt, het beste kun je maaien als de volgende omstandigheden van toepassing zijn:

* Het gras had voorafgaand aan het maaien geen tekort aan voedingsstoffen
* Er is geen langdurige droogteperiode aan het maaien voorafgegaan
* Er is de week tevoren geen nachtvorst opgetreden
* De temperatuur is boven de 15° Celcius

Enige bewolking direct na het maaien helpt om de fructaanproductie van het afgemaaide gras tegen te gaan. Dit is van belang wanneer werkelijk alle beetjes helpen, wanneer het hooi bedoeld is voor paarden die extreem gevoelig zijn voor fructaan. Helaas is bewolking in noordelijke landen zoals Nederland niet goed verenigbaar met het drogen van hooi, en de eis dat de temperatuur boven de 15°C moet blijven maakt het er ook niet gemakkelijker op. Schrap deze laatste aanbeveling dan ook maar, maar zorg in ieder geval dat aan de eisen in bovenstaande opsomming is voldaan!