[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:35

Dennis schreef:
Ik mag me ook weer melden.....
Whitney staat weer bevangen. Vorig jaar augustus was de laatste keer, toen de dag na het inenten.
Vanmorgen de dag nadat ik gister de ijzers er af gehaald heb. Juist niet bekapt, enkel rond geveild en losse fliebertjes er af.
Nu 4 warme voeten en voor ook pulsatie. Op het zachte loopt ze redelijk, harde gewoon beroerd. Dus behandeling is weer gestart, en morgen met de VA overleggen hoe zo iets steeds kan.

Ik voer suiker en zetmeel arm, ze lopen regelmatig, zijn niets te dik, worden regelmatig bekapt of beslagen.

Het 'leuke' is dat mijn enige cushing pony nog nooit bevangen geweest is. Terwijl 'zomaar' bevangen raken juist een cushing-ding is....

Misschien een stomme vraag, maar beroerd lopen kan geen gevolg zijn van de ijzers die eraf zijn? Sterkte in ieder geval!

Dennis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:39

Ze loopt echt bevangen, op de hielen, pulsatie, warme voeten, flinke reactie op fisiteertang.
Duidelijk anders dan 'gewoon' kort bekapt. Maar dat de ijzers er onder vandaan zijn moet de rede wel zijn, dat is het enige wat veranderd is. Maar ze er nu terug onder slaan is geen optie, kon vanmorgen amper haar voeten uitkrabben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:42

Heb je de hoeven goed uitgekrabt? Grietje kan soms ook echt heftig reageren op een steentje in haar zool. Ook bevangen lopen, nauwelijks willen lopen. De eerste keer heb ik helemaal in paniek de dierenarts gebeld, op de tang reageerde ze ook best heftig. Dus weer aan de buut en nog schraler voeren. Keer erna bij Rob foto's laten maken, zag er allemaal piccobello uit. Als ze nu weer zo reageert blijf ik rustig en doe ik haar een dagje hoefschoenen aan met zooltjes. Dag erna loopt ze weer prima. Zou het bij haar ook niet zoiets kunnen zijn?

Iig beterschap gewenst. Klote als ze een terugval krijgen zonder dat je de oorzaak weet.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:46

Ik heb ervaring met ingipsen. Je pony kan dan echt niet meer los hoor, dan vliegen ze eraf.
Die van mij heeft 3 maanden in het gips gestaan en is nu 2,5 jaar hb vrij en volledig belastbaar.
Als je foto's oid wilt zien moet je maar pb'en.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:47

Pff sterkte Dennis!

Hier geen warme voeten meer.
Maar wel een echt ongelooflijk boze pony.
Ik ken haar zo echt niet ...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:53

Sterkte Dennis. Dat ze zo vanuit het niets bevangen raken. Moet dan wel met de ijzers te maken hebben, al blijft dat vreemd.
Purdey gaat goed. Loopt in de groep in de loopstal. Wel wat dikker van de kuil, maar voetjes zijn prima. Binnenkort rustig aan beginnen met inrijden.
Tyrcanol, enig idee waarom ze zo boos is?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:59

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:06

Dennis kan doen alsof hij een been gebroken heeft als er iets in zn voet zit. Die van Whit heb ik dus eerst echt goed uit gekrapt.

Ben er weer snel bij dus verwacht wel dat ze redelijk snel weer op de been is. Ze heeft verder prachtige voetjes, collega hoefsmeden kunnen bij al mijn ponys niet aanwijzen welke ooit bevangen geweest zijn.

Voor ze op een ijzertje ging kon ze zelfs af en toe zonder schoenen de weg op.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:15

Tyrcanol schreef:
http://youtu.be/2wIoizcovsM

http://youtu.be/w3dgubWcVck

Zo doet ze al een tijdje ..
Ik snap er niks van. Zo is ze echt niet ..

Zijn er andere dingen veranderd? Ander voer, andere omgeving? Ik zou eens een bloedproef laten doen. Misschien een tekort aan iets?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:25

Er is niks veranderd verder.
Enkel d'r medicijnen ook voor de cushing maar voorheen was ze ook sjag.

Krijg het idee dat ze niet meer wil.
Bloedproef waar moet ik haar dan op laten testen?

Dierenarts moet binnenkort wel weer komen ..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:30

Tekort aan ijzer (bloedarmoede), magnesium (tekort kan stress veroorzaken).
Zelfs een maagzweer zou kunnen. Krijgt ze voldoende ruwvoer?
Werk je nog met haar? Misschien mist ze het om te werken. Sommige worden daar erg slecht van.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:32

Ruwvoer krijgt ze meer dan voldoende.
Werken doe ik niet met haar nee, ze liep tot vorige week nog op eieren.
Zodra d'r kuur afgelopen is laat ik de da komen.
Ook om te vragen wanneer ik weer iets met d'r mag.

Denk dat ze het werken wel mist.
Maar haar boosheid is echt persoonlijk op mensen gericht lijkt wel...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:50

Tyrcanol schreef:
http://youtu.be/2wIoizcovsM

http://youtu.be/w3dgubWcVck

Zo doet ze al een tijdje ..
Ik snap er niks van. Zo is ze echt niet ..

Kan ze pijn hebben? Paarden met pijn reageren soms anders

Onze pony lijkt na een absoluut tweede dieptepunt afgelopen weekend weer op de goede weg. Had haar op advies van de DA luzerne gegeven. Ze is nog nooit zo slecht geweest als na een paar dagen op luzerne en hooi (van beide nog steeds weinig). Ben met luzerne gestopt en ze krijgt alleen nog nat hooi. Ze gaat tenminste weer vooruit. Eindelijk. Nu hopen dat het vooruit blijft gaan, want ze heeft het al sinds augustus.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:29

Ik hoor veel mensen die luzerne voeren. Mijn buurman voerde eens luzerne omdat zijn hooi op was. Volgende dag alle vier shetlanders bevangen.
Voor mijn hb pony geen luzerne.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:14

Medicijnen voor cushing maken misselijk toch? Daar kan wel boosheid vandaan komen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:08

Pijn zou opzich kunnen. Ondanks alle medicatie.

Ze was echter al boos voor dat ze de cushing medicatie kreeg ...

Hier trouwens ook absoluut geen lucerne ..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:51

Tyrcanol schreef:
Pijn zou opzich kunnen. Ondanks alle medicatie.

Ze was echter al boos voor dat ze de cushing medicatie kreeg ...

Hier trouwens ook absoluut geen lucerne ..

Sorry dat ik even inbreek hier - Wat krijgt ze nu precies voor medicatie voor haar cushing en hoeveel en hoelang? Geef je ook magnesium?
Paarden met cushings kunnen door de medicatie en de verstoorde hormoonhuishouding zich echt slecht voelen.
Verder wordt het gelukshormoon dopamine niet aangemaakt en het stresshormoon cortisol juist te veel. Dus zonder medicijnen zijn paarden vaak depressief en gestressd en met medicijnen kunnen ze in eerste instantie misselijk, angstig, duizelig e.a. zijn.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:50

Alle syptomen die ik hier hoor ivm met cushing komen me zo bekend voor moeilijk geloven dat de test negatief was.
Al bij al heeft hij nu ook een abces onder de kaak in het ergste geval een tand en dan kan ik ineens richting kliniek. :'(

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:52

Hallo,

ik hoopte me hier nooit te hoeven laten zien..
Maar helaas is bij mijn verzorgshet maandag toch echt lichte hoefbevangenheid geconstateerd door de DA. i.c.m. Rotstraal. Dus hebben we al zijn krachtvoer geschrapt maar volgens haar mochten we hem nog wel iets geven. en straks als hij weer vrijheidsdressuur mag doen mocht ik hem of zijn brokken dan geven of belonen met komkommer. Nu las ik dat je ook kan belonen met Witlof, zit daar iets slechts in waarom ze het niet zouden mogen bij hoefbevangenheid?

mijn lieve mannetje staat voorlopig even lekker op rust. Dinsdag is de hoefsmid geweest en die constateerde helemaal geen rotstraal maar zei dat hij wel zwaar bevangen is. Dus een andere diagnose als de dierenarts. Het komt nog wel goed zegt hij gelukkig :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:05

Nee ze krijgt geen magnesium.
De ene zegt dat t goed is. En de ander juist weer niet ...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:02

mijn praktijkervaring: bij Image werkt magnesium goed om de manenkam zacht te houden. Dat verschil zie ik heel snel. Makkelijk meetbaar :D

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:43

Heeft er iemand ervaring met de equicast hoefbandage?
Mijn HB paard heeft een gevoelige plek in de zool omdat het wat ver is uitgesneden om te kijken of er geen zweer boven kwam.
(bleek uiteindelijk een kogelverdraaiing) Maargoed, die plek blijft zacht en er gaat rommel inzitten.
En ik wil er liever geen ijzer met zool onder, anders kan ik het helemaal niet meer in de gaten houden. En niet meer bijvijlen als ik dat wil.
Dus die hoefbandage lijkt me wel wat, maar wordt dat niet warm eronder? En blijft hij daadwerkelijk zo lang zitten zonder problemen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:22

Tyrcanol schreef:
Nee ze krijgt geen magnesium.
De ene zegt dat t goed is. En de ander juist weer niet ...

Magnesium neemt heel veel van de stress weg die je paard heeft door de cortisol overproductie van cushings. Dit merk je in haar koppie maar ook in de stress die haar spieren hebben (spierspanning). Verder is het heel belangrijk als hulp bij de suiker- en vethuishouding van je paard en hulp tegen bevangenheid.
De onze had angstaanvallen door de cushings en was super gestressed, ik zag het 'savonds al in zijn ogen op de dag dat ik begon met magnesium dat hij rustiger werd. Zijn manenkam werd weer zacht, de spierspanning in zijn lijf nam af (werd door DA ook geconstateerd) hij was veel rustiger en relaxter en die rare vetbobbels op zijn lijf gingen weg. Cushingpaarden hebben vaak een magnesium tekort en dit geeft hen dus veel verlichting.
Ik heb het bij meerdere paarden onwijs zien werken en helpen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:27

Een harde manenkam heeft ze niet meer gelukkig.
Wat voor magnesium raad je aan?

Dan ga ik daar namelijk direct achtereen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:46

Heb je even PB gestuurd.