Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:55

Dank jullie wel! Scan na drie maanden gaf een amper/ geen verbetering, nu weer drie maanden verder. Boxrust hoefde hier gelukkig niet, tenminste 'gepaste beweging' maar ze mocht eigenlijk niet op de wei. Maar op de wei maakt ze minder gekke bewegingen dan alleen op stal blijven, dus wel voor weide gekozen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:07

_Ananas_ schreef:
Dank jullie wel! Scan na drie maanden gaf een amper/ geen verbetering, nu weer drie maanden verder. Boxrust hoefde hier gelukkig niet, tenminste 'gepaste beweging' maar ze mocht eigenlijk niet op de wei. Maar op de wei maakt ze minder gekke bewegingen dan alleen op stal blijven, dus wel voor weide gekozen.

Dan wordt het nu zeker een spannende scan. Hoop voor jullie dat er in ieder geval verbetering te zien is!

Hoe ver je gaat als het niet goed is blijft een lastige kwestie en van meerdere factoren afhankelijk.
Ik heb het relatief simpel met mijn senior, die zou als ze pijnvrij kan leven gewoon met pensioen gaan. Dat is nu trouwens niet meer aan de orde aangezien ze wel voorspoedig hersteld.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:24

Oz is gisteren al naar de nieuwe stal gegaan. Er zijn wat dingen gebeurd en ik heb mijn spullen en oz gepakt en weggegaan. Ik was het helemaal ZAT!!!!
Goed, hij en nog twee stalgenoten met de huidige paarden in keer in het land gegaan. Het ging best goed, maar in de middag heeft hij toch serieuze ruzie gehad en heeft verloren. En hij is beduusd en weet zijn positie in de kudde nog niet goed. Dat moeten ze de komende dagen maar bepalen. Het lijkt dat hij laagste in rang is. Hij was eerst altijd leider en nu dit :n ik vind het best sneu voor hem.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:36

Mag ik me bij jullie melden?

Vandaag is officieel bevestigd dat Zembla een peesblessure heeft:

De dierenarts is net geweest om een echo te maken.
Beide pezen zijn gescand waarop het rechtervoorbeen perfect eruit zag.

Het linkervoorbeen daar zit een scheurtje in het checkligament. Gelukkig maar een scheurtje, er had ook een gat kunnen zitten..

Conclusie, volledige boxrust tot zaterdag wel minimaal twee keer per dag 20 minuten koelen. Vanaf zaterdag 2x vijf minuten stappen erbij.
Indien dat na twee weken goed gaat mag ik uitbreiden naar twee keer 10 minuten stappen per dag en koelen.

Na zes weken een nieuwe echo om te kijken hoe het staat met de pees.

Ik zelf heb totaal geen ervaring met peesblessures.. Wel al wat pagina's doorgelezen toen de diagnose er zaterdag naar uit zag dat het een peesblessure was. En nu dus definitief bevestigd... :(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:51

Welkom in de peesblessure lappenmand Somebitch, klinkt onderaardig maar dat bedoel ik niet, komt door de forumnaam :D
Er zijn er hie nog een paar met paarden met blessures aan het checkligament. Is een langdurige kwestie maar, volgens mij, wel een goede prognose.
Dat stappen is wel echt essentieel bij peesblessures dus dat in ieder geval goed volhouden straks!

Dat is dan opeens wel een hele verandering Yarrah.. Hopelijk gaat hij zich toch snel thuis voelen.

Ik haalde vandaag mijn paard uit het land met een dik achterbeen -O- Vanaf de sprong tot halverwege de pijp was het dik. Er zit echter ook een wondje dus ik vermoed dat het een kneuzing is. Ze belast het been wel en loopt er ook goed mee.
Ze was de laatste tijd ook nogal bazig aan het doen op het weiland en waarschijnlijk vond 1 van de dames dat ze toch te ver ging?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:55

Haha nee dat snap ik, achja hetzij zo. :j

Ja mijn dierenarts gaf inderdaad aan een langdurige kwestie maar wel beter dan een andere peesblessure.
Dankjewel! Ben nu vooral goed bezig om te koelen en me echt aan minimaal 20 minuten te houden. :j

Wat vervelend dat je paard nu een dik been heeft :(:) hopelijk valt het mee. :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 17:01

Ik ga er vanuit dat het dikke been wel meeval uiteindelijk. Een kneuzing , wond je en warm weer zijn wel een goede mix voor een dik been.

Ik gebruik vaak de timer op mijn mobiel om mij ook echt aan de voorgeschreven tijd te houden. Ook met het stappen :j Voor je gevoel gaat de tijd soms sneller (of langzamer) dan in werkelijkheid.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 17:04

Ik kijk inderdaad op mijn telefoon naar de tijd en reken dan 20 minuten later.. Ik vind 20minuten wel tegenvallenhoor, lijkt alsof ik zo lang bezig ben en dan zit ik vaak nog maar op tien minuten...

Maar met stappen straks is het makkelijker om de timer te gebruiken ja! :)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:18

Wendyke en somebitch: welkom

Somebitch: onze paardjes hebben dezelfde blessure. Ik heb er wel voor gekozen om hem te laten revalideren in een hele kleine wei in plaats van op stal. Hij is super rustig buiten, nu vind ik wel dat de laatste dagen zijn been precies terug een beetje dikker en gevoeliger is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:24

Hoi Hoi!

Ik ben van plan om die van mij ook buiten te zetten in een kleine paddock. Niet op de wei maar op los hard zand dus geen mul zand. Maar dit durf ik nu nog niet aan omdat in de eerste fase het echt belangrijk is dat hij stilstaat... Hij mag namelijk nu ook nog niet stappen aan de hand, dit mag pas vanaf zaterdag.

Voorlopig is hij erg rustig op stal, dus dat scheelt ook. :j Wel kijk ik aan dag tot dag hoe het gaat. Als hij laat merken dat hij depri wordt gaat hij sowieso buiten op de kleine paddock (ter grote van stal) maar voorlopig hoop ik hem nog even op stal te kunnen houden. Ben erg voorzichtig met deze blessure....

Hoe was de scan bij jou de eerste keer? Was de blessure ernstig? Zat er een gat? Of net als bij mij een scheurtje? En hoelang heeft ze de blessure nu?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:30

Ook hier een checkligament blessure en ook hij staat 24/7 in het land. Zijn been lijkt steeds een beetje dunner te worden. Maar het is ook nog maar 2 maanden geleden gebeurt en we hebben nog 4 tot 7 maanden te gaan ff volhouden dus :-).

Het gat wat je ziet is het vocht wat in en om de pees zit. En die was van mijn paard erg groot. Aangezien dat hij voordat hij deze blessure heeft gekregen heeft hij ook nog 6 maanden met een tussenpeesblessure in het land gestaan en die is 100% genezen. En toen kreeg hij deze er achteraan pure pech, maar wel zuur.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:34

Ik had er geen gat in zitten gelukkig. Enkel een klein scheurtje. :) Het been van mijn pony was al een stuk dunner geworden, maar je ziet nog duidelijk zwelling. Vooral aan de buitenkant, daar zit een klein bobbeltje exact ter hoogte van het checkligament en deze is ook een beetje hard. Je moet goed duwen wil je het wegduwen zegmaar.

Jemig wat een pech zeg. :(:)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:56

De blessure is nu bijna 4 weken geleden vastgesteld. Toen heeft hij een inspuiting met stamcellen gekregen. Hij heeft dan 1 week op stal gestaan, daarna 1,5 weken gestapt, en daarna is hij verhuist naar de wei. De DA sprak over een serieuze blessure, hij is niet zeker of het nog helemaal zal genezen. Ik week eigenlijk niet of er een scheur of een gat is. Ik was op dat moment een beetje overdonderd. Waarschijnlijk heeft hij zijn blessure reeds in december opgelopen, maar volgens mijn vorige DA was het niet ernstig.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:06

Nou, dan zat je vorige DA er flink naast zeg :\.
Ik denk dat jou paard ook wel gaat genezen, maar trek er gewoon heel veel tijd vooruit. Liever een maand te lang dan te kort. Mijn DA zei 6 tot 9 maanden rust. Na 6 maanden krijgt mijn paard pas een controle scan dat is dan in september.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:10

Hmm kan me goed voorstellen dat je toen overdonderd was. Als de dierenarts dat zegt dan komt dat wel hard aan :(:) Nog niet zo lang geleden vastgesteld dus. Liep/loopt jou pony ook kreupel? Die van mij wel, zaterdag toen ik het constateerde was hij stokkreupel. Inmiddels kan hij weer normaal stappen en zie je in stap bijna niks meer. Verder kijk ik er maar niet naar. :o Dierenarts zei dat paarden bij het checkligament al snel pijn hebben en dus kreupel lopen. Terwijl dat bij de andere peesblessures dus niet hoeft.

Nu hij in de wei staat stap je niet meer met hem?

Mijn dierenarts heeft geen tijd gegeven, alleen aangegeven dat deze blessures vaak lang duren maar verder is het gewoon aankijken tot de volgende echo. Dan kunnen we ook zien hoe hij hersteld natuurlijk. Dat kan je na de 1e echo niet zeggen..

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:26

mijn pony heeft nog geen pas kreupel gelopen. Doordat ik hem zo goed ken zag ik dat hij zijn slecht been aan de longe in draf niet zo veel plooide als anders. Door mijn zwangerschap werd hij op dat moment niet meer bereden. Ook door mijn zwangerschap kan ik momenteel niet meer met hem stappen. Waar hij nu staat kan ik alleen op de baan stappen, maar ik durf dat momenteel niet zelf doen aangezien hij niet 100 % verkeersmak is. Half juli krijgt hij normaal een controle echo, als die goed genoeg is zal ik dan terug met hem gaan stappen. Ik weet dat hij met mij wel braaf zal zijn buiten, maar nu wil geen onnodige risico's nemen. Toen ik met hem stapte op de pensionstal heeft hij mij al omver getrokken gewoon door te happen naar een vlieg op zijn buik. Door mijn dikke buik ben ik niet handig genoeg.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:30

Ah ja logisch dat je dan inderdaad niet stapt met hem. :j Mijnes liep wel echt kreupel de 1e 2 dagen.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:18

Hier ook een checkligament blessure somebitch. Ben al vanaf okt bezig eerst ene been toen andere been. Nu in opbouw fase. Ziet er goed uit een been is groen licht andere bijna
vervelende blessure.. maar wel de gunstige..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:01

Ik heb gisteren wat gezocht en las veel, eerst het ene been dan het andere. Daar vroeg ik me wel wat voor af... Is dan bij jullie het andere been nooit gescand?
Nu achteraf gezien ben ik dus blij dat beide benen gescand zijn en het andere been helemaal goed is. Dat zegt ook niks want nog een goede klap tegen het andere been en het is ook gebeurd maar toch geeft me dat wel een wat veiliger gevoel.

Maar dan zit jij op 3 a 4 maanden herstel per been ivana?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:31

Nog een update van de verhuizing en Oz zijn nieuwe stal en kudde.
Gisteren was ik blij, hij is weer leider!! Dat had ik niet verwacht, want maandag was hij nog het bange paardje. Voordeel van Oz is dat hij niet vecht, maar heel veel rust en vertrouwen uitstraalt en blijkbaar zagen de andere paarden dat ook in en nu staan ze allemaal om hem heen. In plaats van hem te negeren en boos tegen hem doen.
Zijn been heeft er geen schade van gehad en is niet dikker dan anders geworden.

Poeh,.... wat eens stress allemaal. Paarden hebben is echt niet leuk :-).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:35

Nou inderdaad....

Maar fijn dat alles goed gegaan is en zijn been er niet zichtbaar aan geleden heeft. :) Nu lekker rustig in de kudde dat is heel fijn voor Oz. :D

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:39

Vanaf okt is rechts begonnen toen met de scan in februarie zag ik inneens dat links ook een verdikking had. Beide benen worden elke leer van boven tot onder gescand maar ik ga maar om dr 2maanden scannen onzin om elke 3weken te gaan. In februarie was links wel al een stuk opgeknapt. Maar eerder dat je helemaal hersteld ben. Heb ook nog een terugslag gehad
Je moet gewoon zeker denken aan een jaar revalideren en nog zeker half jaar opbouwen. Beter rustig dan te snel somebitch

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:44

Ik ga voorlopig nog nergens vanuit, alleen dat het lang maar dan ook lang zal duren. De echos zullen het uitwijzen, kan mezelf wel lekker maken met 6 maanden maar dan zal het alleen maar tegenvallen als blijkt dat het herstel langzaam gaat. We zullen het de komende tijd zien en de dierenarts die gaat maar beoordelen hoe of wat en ik hou me daaraan :)

drie weken scannen lijkt me ook wat overdreven.. Zo snel veranderd het niet lijkt me... hier moet ik na 6 weken weer laten scannen dus rond 20 juli.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:19

Hier heeft Peggy opeens aan haar "goede" been aan de buitenkant een bult zitten en de pees aan de binnenkant lijkt ook wat dikker... vrees voor het ergste .. ze loopt er wel goed op.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:23

Ojee.. hoop voor je dat het niet is wat het lijkt...