[INFO] artrose

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:01

Duivelsklauw geven zou zeker kunnen maar ook ik zou het aanraden om het in combinatie met een Glucosamine supplement te geven. Het doet namelijk niets voor de smering van de gewrichten.
Duivelsklauw werkt daarentegen wel weer ontstekingsremmend dus zou ook voor de ontsteking goed kunnen werken.
Mij is verteld door mijn homeopaat dat de pure duivelsklauw het beste effect heeft. Dit geef ik nu al 3 jaar en hij heeft sinds dat ik het geef eigenlijk vrijwel geen hinder meer van zijn artrose.
Uiteraard in combi met een glucosamine supplement en gedoseerde beweging (24/7 buiten en ik rijd alleen nog maar rechtuit buiten op zijn eigen tempo)
Naar mijn weten zijn er geen effecten van duivelsklauw bij langdurig gebruik. Ik heb daar ook wel eens naar gezocht maar geen concrete feiten daarover gevonden.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:22

Ik kom hier ook even binnen vallen want jullie hebben er meer verstand van dan mij.
Mijn pony heeft een beschadiging van het kraakbeen in haar spronggewricht.
Nu staat ze al een jaar op glucosamine van horseflex. Dit gaat redelijk, en op slechtere dagen (vooral in de winter duivelsklauw erbij).

Nu zag ik groenelipmossel voorbij komen hier iemand ervaring mee?

Ik ben van plan om haar op een combi glucosamine/ groenelipmossel en curcuma te zetten. Maar dan niet elke dag, als het goed gaat namelijk krijgt ze glucosamine ook maar om de dag. Als ik het gevoel heb dat ze een slechte week heeft, krijgt ze het elke dag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:32

Groenlipmossel en ook gember worden weer veel in Duitsland gebruikt bij paarden met artrose. Dus misschien, als je duits een beetje redelijk is, eens googlen erop ?

Ik zou zelf ook de glucosamine gewoon iedere dag geven en dan misschien een wat lagere dagdosering proberen ipv om de dag geven.
Maar waarom wil je groenlipmossel en kurkuma erbij gaan geven ? En dan geen duivelsklauw meer begrijp ik ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:56

Dank je wel Story, ze gaat inderdaad beginnen met duivelsklauw & glucosamine :j En dan eventueel over een tijdje de duivelsklauw weglaten en kijken of alleen glucosamine ook ok is :)

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:39

Story schreef:
Duivelsklauw geven zou zeker kunnen maar ook ik zou het aanraden om het in combinatie met een Glucosamine supplement te geven. Het doet namelijk niets voor de smering van de gewrichten.
Duivelsklauw werkt daarentegen wel weer ontstekingsremmend dus zou ook voor de ontsteking goed kunnen werken.
Mij is verteld door mijn homeopaat dat de pure duivelsklauw het beste effect heeft. Dit geef ik nu al 3 jaar en hij heeft sinds dat ik het geef eigenlijk vrijwel geen hinder meer van zijn artrose.
Uiteraard in combi met een glucosamine supplement en gedoseerde beweging (24/7 buiten en ik rijd alleen nog maar rechtuit buiten op zijn eigen tempo)
Naar mijn weten zijn er geen effecten van duivelsklauw bij langdurig gebruik. Ik heb daar ook wel eens naar gezocht maar geen concrete feiten daarover gevonden.

Mag ik vragen waar jij duivelsklauw koopt. Ik ben op zoek naar pure. Maar zie door de bomen het bos niet meer :D

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:58

Sjafrane schreef:
Story schreef:

Mag ik vragen waar jij duivelsklauw koopt. Ik ben op zoek naar pure. Maar zie door de bomen het bos niet meer :D

Ik koop een variant met Duivelsklauw en Gember op www.aniforte.nl
Daar hebben ze ook de gewone duivelsklauw.

Voorheen ook pure duivelsklauw van Makana gebruikt. Dit bestel ik in Duitsland ( http://reitshopcuxland.de/lang-nl/zusat ... ralle.html )

Andere optie is via www.petssupermart.com daar verkopen ze gesneden en gemalen duivelsklauw.

Mijn voorkeur heeft de gemalen variant want niet alle paarden eten de gesneden duivelsklauw. Is behoorlijk hard en het smaakt wat bitter.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:57

Dank je wel. Ik ga is kijken.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:14

Maris schreef:
Duivelsklauw komt ook niet zozeer in plaats van glucosamine , maar wordt er meer naast gebruikt.

Gaya1, ik kan je niet helpen, maar zoek anders eens binnen dit topic op hals , halsartrose. Er zijn meerdere mensen waarvan hun paarden dit hebben. Alleen reageert ieder paard weer anders natuurlijk.

Bedoelde ik, maar slecht verwoord haha! Bedankt voor de opklaring :j

Tuunteman30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:02

mijn pony heeft van de week een spuit in de knie gekregen ontstekingsmiddel en iets voor de pijn wie van jullie heeft hier ervaring mee? Spuit met cortisone.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:40

Duivelsklauw zou ik nooit chronisch geven aangezien het ontstekings en pijn-remmend werkt. Bij een acute opleving van de ontseking in het gewricht kan het gunstig zijn maar de stoffen die geremd worden zijn ook betrokken bij een normale immuun respons, zoals het opruimen van vuil in wondjes ect.
Door de verdovende werking kan het paard zich ook over belasten en op lange termijn juist verergeren.

Ik denk ook niet dat "pure" duivelsklauw beter werkt omdat de plant slechts voor maximaal 1% bestaat uit de werkzame stof en dit zit alleen in de wortel. De supplementen hebben een vaste concentratie van de werkzame stof terwijl dit bij planten nog kan verschillen, je weet dus niet precies hoeveel en hoe constant je het geeft.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:58

Hoi story.

Hoeveel geeft jij van duivelsklauw en gember. Ik heb ook zo'n emmer gekocht en het lijkt me wel wat. Maar vind het onduidelijk wat je zou moeten geven.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:31

Sky_Britt schreef:
Duivelsklauw zou ik nooit chronisch geven aangezien het ontstekings en pijn-remmend werkt. Bij een acute opleving van de ontseking in het gewricht kan het gunstig zijn maar de stoffen die geremd worden zijn ook betrokken bij een normale immuun respons, zoals het opruimen van vuil in wondjes ect.
Door de verdovende werking kan het paard zich ook over belasten en op lange termijn juist verergeren.

Ik denk ook niet dat "pure" duivelsklauw beter werkt omdat de plant slechts voor maximaal 1% bestaat uit de werkzame stof en dit zit alleen in de wortel. De supplementen hebben een vaste concentratie van de werkzame stof terwijl dit bij planten nog kan verschillen, je weet dus niet precies hoeveel en hoe constant je het geeft.

Bij mijn paard is er geen sprake van een ontsteking. Maar het haalt wel de scherpe kantjes er vanaf zodat mijn paard nog kan doen wat hij leuk vindt :)

Sjafrane schreef:
Hoi story.

Hoeveel geeft jij van duivelsklauw en gember. Ik heb ook zo'n emmer gekocht en het lijkt me wel wat. Maar vind het onduidelijk wat je zou moeten geven.

Ze zeggen 1 theelepeltje per 100 kg gewicht.
Ik geef mijn haflinger van ca. 450 kg 4 thee lepels met een kop erop zeg maar.
Wilde eerst deze dosering proberen en ik merkte na een paar dagen al resultaat.
Sindsdien gegeven en hij heeft geen pas kreupel meer gelopen. Het gaat hartstikke goed :)

Uiteraard bij mij wel in combi met vrije beweging dag en nacht en een supplement met glucosamine, msm, chondroitine en hyaloronzuur.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:22

Hebben jullie artrose paarden ook meer last op dagen zoals deze? Veel regen en redelijk vochtig. Ik vond de mijne precies wat strammer lopen....

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:43

Ja vooral op vochtige warme dagen heeft die van mij wat meer last.
Moet dan voor het rijden goede warming up doen en dan loopt hij weer als een zonnetje gelukkig :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:49

Mijn merrie is het hele voorjaar al flink minder. Ik heb zelf fibromyalgie en heb ook een stuk meer last. Twee kwakkels, zullen we maar zeggen. Eergisteren en gisteren draafde ze wel uit zichzelf door het land, zuiver en goed ruim. Heb het idee dat we weer richting de goede periode gaan :j Nou ik nog :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:49

Volgens mij heb je ook "2 typen" qua artrose. Mensen/dieren die meer last krijgen van artrose met de kou of juist met vochtiger weer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:51

Zou goed kunnen! Hoewel, mijn merrie was afgelopen winter wel echt goed. En die was toch ook meer nat dan koud. Vorig jaar was precies hetzelfde, goed de winter door en in het voorjaar een terugval.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:57

Even gekeken in het handboek acupressuur voor paarden en daarin maken ze idd een onderscheid tussen erger bij koude of erger bij bewolkt nat weer.
Bij koude staat erbij vermeldt : Artrosegebied voelt koud. Zowel gewrichten als spieren kunnen erbij betrokken zijn.
Bjj erger door bewolkt nat weer staat : Levert meer stijfheid dan pijn op. Oedeem rond gewrichten en in de onderbenen.

Ook nog locatie van pijn kan veranderen, dit kan erger worden tijdens of na winderig weer.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:54

Goed om te weten.
In de winter heeft die van mij (kogelartrose) niet veel meer last. Heeft dan ook gewoon strakke benen.
Maar als het nat en warm is. Vooral dat broeierige weer. Dan zit er vocht bij de kogels en heeft hij inderdaad meer last van stijfheid. Door beweging verdwijnt het vocht en de stijfheid weer. Na het rijden heeft hij ook nergens last van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:00

Boek geeft ook echt verschillende behandelingspunten voor de 2 typen artrose.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:58

Ik kom even binnenvallen, als dat mag.. ;)

De osteo is hier gisteren langs geweest aangezien mijn +/- 23-jarige Shet de laatste maanden verschrikkelijk stijf liep. Hij heeft nooit HB gehad, dus ik wist gewoon dat het dat niet kon zijn en vermoedde al meteen artrose. En jawel, de osteo heeft mijn vermoeden bevestigd. Honderd procent zeker kan je nooit zijn tenzij er foto's worden genomen, maar de kans is wel groot aangezien hij toch niet meer al te jong is.

Hij is netjes behandeld. Hij is vooral stijf in zijn rug en bekken. Hij durft dan ook wel zijn achterbeentjes af en toe wat te laten slepen. Na de behandeling liep hij al beter, maar ik ga hem soepel moeten houden met oefeningetjes en zij raadde aan om toch ook supplementen te geven tegen artrose.

Nu wees mijn osteo er duidelijk op dat ik iets met glucosaminesulfaat, chondroitinesulfaat, MSM en/of hyaluronzuur moest geven. Reden waarom het sulfaat moet zijn is omdat het anders kunstmatig is en - volgens haar, als ik het goed verstond - minder effectief. Tot nu toe heb ik nog maar één supplement gevonden waarbij er duidelijk bij staat dat het om sulfaat gaat, en dat is bij de Puur Glucosamine Compleet/Paard. Hierin zit wel geen hyaluronzuur, maar zag dat je dat wel apart in vloeibare vorm kunt aanschaffen. (Edit: Zie net wel dat in de Equiflexion vd paardendrogist alles zit wat ze opgeschreven heeft, is dit dan voldoende om te geven of is een supplement in poedervorm apart nog nodig? Sorry voor de blonde vragen :o )

Ze sprak ook om hem gedurende 10 dagen lang Traumeel te geven. Heeft iemand hier al ervaring mee bij paarden?

Verder zag ik het ook wel zitten om hem ondersteunende kruiden te voeren. Ik dacht zelf aan zaken als brandnetel, duivelsklauw, kurkuma, .. Ik weet overigens dat je niet zomaar kan mixen ;) Maar met welk kruid hebben jullie fijne ervaringen? Ik las al heel veel goede zaken over kurkuma bv.

Ik ga sowieso alles nog bespreken met mijn osteo voor ik effectief begin aan de 'behandeling'. Ik ben helemaal nieuw met artrose bij paarden, dus leer graag bij!

Misschien interessant ook om gewoon te weten.. Pony staat 24/7 buiten met inloopstal ('s avonds niet op gras), krijgt onbeperkt ruwvoer en een handje melasse arm voer (Pre-Active v. Equifyt). Voetjes worden natuurlijk bekapt en goed bijgehouden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:54

Advies over HET supplement kunnen we je niet geven. Wat voor paard a super werkt, kan voor paard b helemaal niets doen. Is dus echt een kwestie van proberen. Misschien wel verstandig om met een redelijk simpel ( en goedkoper) supplement te beginnen en als dat dan niet genoeg werkt ook met een supplement met hyaluronzuur erin bv te beginnen. Ik was super tevreden over Joint comp van Phytonics. Daar zitten ook al enkele kruiden in. Is niet hoog gedoseerd, je hoeft er maar heel weinig van te geven. Voor een groot paard maar 7 gram per dag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:55

Ooh traumeel Ken ik idd ook. Werkt vooral goed bij blessures of bij artrose met een ontsteking ( traumeel werkt ontstekingsremmend ).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:28

ik geef sinds April Equiflexion van de PD
hij krijgt daar in de avond 15ml van door zijn voer
en in de ochtend nog van Pharmahorse glucosamine/msm poeder
als de poeder op is blijf ik de Equiflexion geven en hij krijgt 2x 10ml duivelsklauw

en moet zeggen dat hij het goed doet :j

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:38

mirgino schreef:
ik geef sinds April Equiflexion van de PD
hij krijgt daar in de avond 15ml van door zijn voer
en in de ochtend nog van Pharmahorse glucosamine/msm poeder
als de poeder op is blijf ik de Equiflexion geven en hij krijgt 2x 10ml duivelsklauw

en moet zeggen dat hij het goed doet :j

De mijne staat op dezelfde combinatie! Doet het inderdaad ook echt super. Wel geef ik momenteel geen duivelsklauw eigenlijk. Mij is verteld dat dat ook nogal pijnstillend kan werken, en durf het dan niet zo goed te geven.

Maar jij geeft het dus in de vloeibare vorm, is dat dan ook van de PD? Want heb hier nog een pot poeder staan, maar die klontert wel heel snel..