[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ManonGrr

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:50

hier nog even een keer mijn vraag:

ik zit een beetje in dubio... Mijn paard draaft goed, maar hoe ga ik nu verder? Ik heb 1,5 week geleden de hoefsmid laten komen die heeft hem binnendoor bekapt. En hij loopt nu dus goed, maar hoe ga ik nu verder?

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:30

@ manonGrr: Ik kan je niet helpen met jouw vraag, ik heb geen ervaring daarin.

Maar om jouw vraag te beantwoorden, het paardje loopt in het begin onregelmatig maar dit verbeterd wel gedurende het rijden. De eigenaar wilt ook pas een plekje voor hem zoeken als het aan elkaar is gegroeid, dus op z'n vroegst voorjaar/zomer 2013 ( =prognose).
Ze rijdt het paardje nu wel regelmatig zodat hij niet te stijf wordt maar doet wel lekker rustig aan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:55

manon rustig opbouwen, kleine stukjes draf. Liefst buiten. Als dat niet kan alleen het lange rechte stuk en weer een overgang. Een klein galopje meepakken en kijken hoe het gaat. Goed voelen wat je paard aangeeft. Het kan zijn dat het spatbeen in het begin af en toe een wegschuivend been heeft in draf. Een keer is niet erg.. gebeurt dat vaker dan gas terug nemen. Je paard moet ook de spieren hebben om het stijvere been op te vangen.

En check of je paard achter niet scheef wordt (dus als je erachter staat dat de kont lager lijkt aan de ene kant): dan echt de osteopaat laten komen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:56

Dat is typisch spat, eerst stijf/kreupel lopen ok.daarna weer gewoon te lopen.

Fiero, mijn mening weet je, ik zou zelf niet meer bewust voor een paard gaan met spat.
Maar opzich klinkt t goed wat je te bieden hebt en vraagt van t dier.

Manon, ik heb niet terug gelezen. Rij je al wel weer, misschien kan je t rustig oppakken.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:21

CarinaR ik ben net weer begonnen met opbouwen. Ik stap nu idd lekker lang in Anya, en dan draaf ik 2x één lange zijde =)

Hoe gaat het met jullie paardjes?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:37

Lan gaat als een tierelier.. zelfs niet stijf..

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 00:01

@Fierro; een spatpaard is vrijwel altijd nog wel recreatief te rijden. De afspraken die je met de eigenaar gemaakt hebt, lijken mij ook prima. Heb je ook afgesproken voor hoe lang het paard bij je staat en hoeveel invloed jij daar op kunt hebben? Bedenk je dat spat ook na een rustige periode weer terug kan komen. Helaas spreek ik daarmee uit ervaring. De tip van Anja is echt een heel belangrijke; houd in de gaten dat de pony niet scheef wordt in het bekken. Dan gaat hij knoerthard achteruit.

@Manon; je kunt hiervoor altijd overleggen met je da. Ik ga er even vanuit dat hij je paard onder behandeling heeft gehad.

Mijn spatpaard blijft stabiel en daar ben ik heel blij mee.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 00:38

Ik heb een 22 jarige haflinger die de laatste tijd niet zuiver loopt. Vorig jaar zomer heeft zij met het buurpaard ruzie gehad op het land. Sindsdien heeft ze op haar achterbenen bulten. Deze zijn nagekeken en behandeld door de dierenarts maar niks werkte. Ik was in die tijd bang dat het spat zou zijn en heb er foto's van laten maken in september 2011. Hieruit bleek dat er geen enkele afwijking te zien was aan de benen dus stonden eigenlijk voor een raadsel wat ze dan wel had. In die tijd liep ze ook niet zuiver en liep erg kort. In de afgelopen tijd was ze vaker onregelmatig en kort. Nu loopt ze sinds een 2 weken vrijwel elke dag niet goed en zo weer wel. Van de week was haar linkerachterbeen veel dikker dan normaal. Net boven de knie tot net eronder was dik. Dierenarts was per toeval op stal en heeft onderzoek laten doen en had het ook over spat. De dag erna zouden we haar uitverdoven zodat we verder konden gaan onderzoeken. Dierenarts was er en we zouden beginnen met de onderzoeken maar ze liep geen enkele pas onzuiver. Hebben uiteindelijk besloten om te wachten tot ze weer onzuiver was zodat we dan verder konden onderzoeken. Nu wordt ik vandaag gebeld door mijn bijrijdster dat ze weer niet zuiver is.

Zal dit spat kunnen zijn? Zelf heb ik het vermoeden van wel maar aangezien er geen slecht stukje te zien is op de foto en de klachten er toen ook waren qua lopen en bulten vraag ik het mij af of het niet iets anders kan zijn. Iig weten wij en de dierenartsen niet meer wat we aan de bulten kunnen doen. Het trekt ook niet weg met lopen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:28

Spat is op de foto's te zien, als dat dus niet te zien is, dan is het er simpelweg niet. Om het vaststellen wordt eigenlijk nooit uitverdoofd.
Geeft een uitgebreid kreupelheidsonderzoek misschien meer duidelijkheid of heb je dit al laten doen? Komt het uit het been of bijv. uit de rug of bekken? Een eerstelijns kliniek kan in veel gevallen ook een hoop duidelijkheid verschaffen.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:04

Kreupelheidsonderzoek is gedaan. Waar het vandaan komt is ook niet duidelijk. Rug en bekken zijn nagekeken. Het is absoluut geen aansteller dus als ze al pijn of kreupelheid aangeeft weet ik ook echt dat het zo is met haar maar het spoor loopt zo dood....Kliniek is ze eerder geweest hiervoor maar kunnen ook geen dingen vinden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:45

en wat is nu je vervolgstap? Er zal wat met haar aan de hand zijn, het is alleen nog niet ontdekt.

Afhankelijk van hoeveel geld je aan haar wilt spenderen, kun je bij een eerstelijns kliniek (dat is heel anders dat de reguliere paardenkliniek) verdere onderzoeken doen. Ook is er veel meer kennis en ervaring aanwezig.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:47

Najego gaat ook als een tierelier! Heb alleen besloten hem deze winter nog met rust te laten, as zomer weer op te bouwen.

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:00

Ygor gaat ook super! Al tijden niet meer kreupel of onregelmatig geweest en zijn lekker aan het opbouwen, wat ook erg goed gaat :D

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:32

Alani schreef:
en wat is nu je vervolgstap? Er zal wat met haar aan de hand zijn, het is alleen nog niet ontdekt.

Afhankelijk van hoeveel geld je aan haar wilt spenderen, kun je bij een eerstelijns kliniek (dat is heel anders dat de reguliere paardenkliniek) verdere onderzoeken doen. Ook is er veel meer kennis en ervaring aanwezig.

Zaterdag komt onze hoefsmid, aangesloten ook bij de kliniek, dus wil daar is mee gaan overleggen of hij wat kan vertellen. Ik ben ook bij een eerstelijns kliniek geweest met haar en die kunnen ook niks vinden. Ik ga het even op een rijtje zetten wat haar patroon is met het lopen en niet lekker lopen en dan verder contact zoeken met de kliniek.

Saagje_X3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:14

Heey, heb eens een vraagje, mijn 3-jarige haflingertje heeft een lichte vorm van spat...
Het zou op te lossen zijn met corrigerend beslag, maar zou het daarmee helemaal opgelost zijn? Ik bedoel, mogen ze daar dan nog alles meedoen of gaat hij bv nooit meer mogen springen, ... ?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:16

Hoihoi,
Wat balen zeg!
het is onwijs afhankelijk per paard. Springen durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar er zijn genoeg paarden die nog in de sport lopen. Het is zo verschillend per paard! Dat zou je echt persoonlijk moeten aankijken voor jouw pony.

Saagje_X3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:20

Ja, is idd echt deprimerend... Bij mijn ijslandertje (17j) is vorig jaar artrose ontdekt, had dus een jonger paardje bij gekocht (wist helemaal niet dat zo een jong paardje dat al kon krijgen, hij wordt pas 4 in mei) :(
Nujaa, ooit gebeurt er wel nog is iets positief zeker...

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:37

Precies, wie weet pakt jouw pony het heel goed op! Hoop houden, komt goed ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:39

Alani schreef:
@Fierro; een spatpaard is vrijwel altijd nog wel recreatief te rijden. De afspraken die je met de eigenaar gemaakt hebt, lijken mij ook prima. Heb je ook afgesproken voor hoe lang het paard bij je staat en hoeveel invloed jij daar op kunt hebben? Bedenk je dat spat ook na een rustige periode weer terug kan komen. Helaas spreek ik daarmee uit ervaring. De tip van Anja is echt een heel belangrijke; houd in de gaten dat de pony niet scheef wordt in het bekken. Dan gaat hij knoerthard achteruit.

@Manon; je kunt hiervoor altijd overleggen met je da. Ik ga er even vanuit dat hij je paard onder behandeling heeft gehad.

Een spatpaard is niet altijd nog recreatief te berijden. Dit weet ik uit eigen ervaring. Ligt er echt aan wat voor spat het is. Bij opwarmspat is het 9 van de 10 keer einde verhaal.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:06

FriesWytske schreef:
Alani schreef:

Een spatpaard is niet altijd nog recreatief te berijden. Dit weet ik uit eigen ervaring. Ligt er echt aan wat voor spat het is. Bij opwarmspat is het 9 van de 10 keer einde verhaal.

Wat bedoel je met opwarmspat?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:42

Ik spring wel af en toe met Lan. Ze vindt het leuk,heeft nergens last van...
Ik doe wel kleine sprongetjes met haar.

Michmisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:27

hallo
ik heb een vraag ik weet sinds een halfjaar dat mijn pony een lichte vorm van spat heeft alleen loopt ze nu nog steeds kreupel.
heeft iemand er ervaring mee hoelang het ongeveer duurt voordat we het weer kunnen opbouwen?
ik mag een half uurtje per dag met haar stappen,alleen is ze zo druk dat ze me steeds in de nek springt dus ik zet haar nu maar een half uurtje perdag los buiten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:29

Dat duurt wel even. Ik heb dik 8 maanden gestapt volgens mij. En op het laatst steeds een klein stukje draf op het rechte eind meegenomen. Ik zou zeggen: minder krachtvoer wil helpen ;)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:40

Staat ze de rest van de dag op stal dan? Mij is het advies gegeven om hem zo veel mogelijk buiten te hebben.

Michmisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:47

Ze krijgt geen krachtvoer! De rest van de dag staat ze op stal inderdaad want tegen mij is gezegt dat ze eigenlijk niet gek moet doen omdat ze het anders teveel kan belasten, jij hebt hem buiten lopen? Merk je ook verbetering? Ik heb haar ook al binnendoor bekapt dat hielp ook niet echt nu ga ik het nog maar even op ijzers proberen hopen dat dat wat uitmaakt..