[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:07

Nado schreef:
Holly, dat omdraaien is bij Nado altijd een teken dat het niet goed is, ik denk dat je het heel verstandig aanpakt, maar ik zou hem ook nog van het kale gras afhalen en zijn uitloop verkleinen tot het stuk waar alleen zand ligt. Zoek het oudste/armste (maar natuurlijk nog wel goed te eten) hooi wat je kan vinden, zodat je hem in ieder geval best een hoop ervan kan geven om aan te knabbelen. Je zou zijn vriendin ook op een afgezet stuk kunnen zetten dichter bij hem in de buurt, zodat hij minder eenzaam is, maar wel verstandig dat je ze uit elkaar hebt gehaald.

Nado dank je wel.
Ik kan alle hulp/adviezen gebruiken.
Ik weet namelijk niet wat ik allemaal moet doen en dat maakt me erg onzeker.
Ik wil hem natuurlijk helpen weer op te knappen, maar hoe doe ik dat?

Zijn vriendin staat gewoon naast hem, alleen zij heeft zo'n 2000M2 om te gebruiken en hij maar 6 bij 3 meter.
Laatst bijgewerkt door holly op 13-08-08 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:12

Yellowfish schreef:
Isapaardje, nog een vraagje.. maakte jij nou gebruik van hoefschoenen of was dat iemand anders?

Ja ik (en Gemske ook).
Had voorheen Smitjes en nu easyboots.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:15

Ik vond op een ander topic een artikel over de werking van de mariadistel, bij herstellen van de lever.
Wellicht interessant ook voor degene die een paard hebben dat kampt met bevangenheid door leverproblemen. Mariadistel zit oa ook verwerkt in de levercompositum van Groene Os:

http://i81.photobucket.com/albums/j224/ ... cannen.jpg

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:26

Hoe pak ik dit nu verder aan?

Overdag had hij gewoon gras gehad, maar omdat hij dus niet goed liep, heb ik hem daaruit gevist en in dit kleine stukje gezet.
Verder heeft hij sinds gisteren avond niets meer bij gehad, ook geen hooi.
Hij heeft dus een avond, nacht en dag nu aan de lijn gedaan, maar ik neem aan dat ik hem zodadelijk toch wel weer iets mag gaan geven, zodat hij niet uithongerd?

Dit mag hooi zijn?
Maar hoeveel? Beginnen met een halve plak ofzo?
Beste even een kwartiertje in een waterton laten weken voor ik het hem geef?
Omdat hooi gras is, kan het dan zo zijn dat zelfs hooi hem even niet past, of gebeurt dat eigenlijk maar zelde?

Hoe lang moet ik dit aanhouden zo, op dit kleine stukje met alleen hooi en water?
Beter voorlopig ook geen vitaminen en mineralen bij geven? Gewoon zo min mogelijk?

Magnesium heb ik inmiddels besteld bij paardnatuurlijk.
Hoe kan ik dit het beste aan hem verstrekken?
Het is een welsh A pony, dus ik denk zo rond de 200 kilo?
Volgens paardnatuurlijk zou dat dan 10 gram per dag worden (in 1 keer?) gedurende 4 tot 6 weken.
Nu ben ik wat bang dat 10 gram misschien te veel is en ik wil natuurlijk ook geen schade veroorzaken.
Werkt het ook als ik 8 gram geef, of is dat dan te weinig waardoor het zijn werk niet voldoende kan doen?
Kan iemand hier misschien iets meer over vertellen?

Poeh hele waslijst aan vragen Bloos

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:43

Wel hooi voeren hoor. De darmen moeten aan het werk blijven en als je niks voert kunnen er gifstoffen vrij komen. Als je gewoon oud hooi hebt, kun je dit gewoon voeren. Ik voerde toen 3x per dag.

Ik heb het opgelost in water en daar een pluk hooi in laten weken en dit dan zo voeren. Mijn shet weegt ook ongeveer 200 en die heb ik een schepje gegeven dat niet afgestreken was. Als je het niet te lang voert, kan 10 gram niet veel kwaad (mits geen lever probleem. Hopelijk noem ik nu de goede want ik haal de lever en de nier steeds door elkaar heen Bloos )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:06

Nee, mits geen NIER problemen.

*Edit:*
Nog een opmerking; als je magnesium gaat voeren, hou dan het calcium en fosfor gehalte in het voer aan de lage kant. Calcium en magnesium werken wel samen, maar grotere hoeveelheden magnesium met hoge calcium gehalten kunnen toxisch werken (vergiftigingsverschijnselen dus).
Een teveel aan magnesium kan ook laxerend werken. Overschrijdt de aanbevolen dosering dan ook niet, zeker niet als je niet eens zeker weet of er wel een magnesium te kort is.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:06

Het apart zetten heeft mogen helpen.
Hij loopt en draait weer prima, al weet ik dat het nog niet in orde is omdat hij zijn hoeven nog "flapt" voordat hij ze neerzet.

Ik had nog een halve plak hooi liggen, maar toch bij de buurman even nieuw hooi gehaald.
Ik kon kiezen uit hooi van bemest land, pakje was van afgelopen eind mei, of onbemest land pakje van afgelopen eind juni.
Ik heb gekozen voor het baaltje van onbemest land.
Ruikt kruidig, is dun en soepel hooi.
Daarvan heb ik een plakje in het water gekieperd, flink gesopt, uit laten lekken en aan hem gegeven.
Hij vond het blijkbaar heerlijk want hij dook er meteen boven op.

Is dit hooi geschikt voor hem, of moet ik bij het volgende baaltje kijken voor iets anders? Wat dan?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:46

Hooi van vorig jaar zou nog beter zijn.
Maar dat is waarschijnlijk moeilijk aan te komen.
Dus zou ik inderdaad gaan voor het onbemeste hooi van eind juni.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 00:01

En hoelang moet ik hem nu zo laten staan met dagelijk wat hooi?
Paar dagen, paar weken....?
Ik wil het natuurlijk niet weer verpesten voor hem.

Het is me wat hoor. Aan de ene kant wil je het liever niet mee hoeven maken natuurlijk, maar aan de andere kant leer je zo wel weer wat bij over het kijken naar het voer wat je je paarden dagelijks wel of niet geeft.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:01

Holly: het is moeilijk om een tijdsplanning te maken. Ik zelf heb pas weer actie ondernomen toen Indiana stabiel was. Dat kan een maand duren, maar het is ook zo maar mogelijk dat dat een half jaar duurt.
Natuurlijk wil je snel, dat is voor ons allemaal heel herkenbaar, maar het heeft echt tijd nodig.
En geef wel voldoende hooi hoor. Zoals ook al eerder geschreven moeten de darmen wel gevuld blijven anders krijg je weer extra gifstoffen en dat is funest.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:07

Ik denk ook dat onbemest eind juni de betere keuze is. Hoe groot is jouw pony ? Mijn pony (kruising shet/hackney) is 1,21 en ik schat hem rond de 280 kilo. Tenzij jouw pony veel kleiner is denk ik dat hij ongeveer hetzelfde weegt. Hem voer ik zeker 6 kilo per dag, dus dat is een halve baal hooi ongeveer (uitgaande van de kleinere balen van 12 kilo). Maar het ligt er wel aan hoe voedzaam het hooi is, als het erg voedzaam is, dan minder. Daarom probeer ik ook zo arm mogelijk hooi te vinden. Wat je doet met natmaken, is dat voor het stof of voor het fructaan weken ? Want voor de laatste moet je het in koud water een uur en in warm water een half uur laten staan.

En dat te snel willen is wat romeo al zegt heel herkenbaar, maar trek er iig genoeg tijd voor uit om de pony echt stabiel te laten worden.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:44

Het is niet dat ik te snel wil hoor. Het is voor mij gewoon de eerste keer dat ik dit met een paardje van mezelf mee maak en weet dus niet zo goed hoe het allemaal in zijn werk gaat.
Wat word verstaan onder stabiel zijn?

Het is een welsh A ponytje Nado.

Ik luister braaf naar wat jullie hier schrijven, dus zodoende week ik het hooi in water.
Waarom is het een uur koud en een half uur warm Nado?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:34

holly schreef:
Ik luister braaf naar wat jullie hier schrijven, dus zodoende week ik het hooi in water.

Tong uitsteken
Dan moet je maar niet naar mij luisteren, want ik week mijn hooi nooit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:36

Ik week het ook nooit. Alleen als ik de magnesium op het hooi wil doen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:39

Je hoeft ook niet te weken Knipoog Maar als je het doet, dan heeft dit het meeste effect. Of die tijden echt precies zo zijn wetenschappelijk, dat weet ik niet, dit is de richtlijn die ik gevonden heb en aanhoud. Warm water is korter omdat het oplossend vermogen groter is, als ik het me goed herinner omdat de moleculen sneller bewegen en er meer ruimte tussen is (scheikunde eindexamen is al even terug Nagelbijten / Gniffelen ).

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:02

Maar ik begreep dat als je het weekt, al is het zelfs maar 10 minuten, dat dan het fructaan weer net ietsje minder word?
Of is dat helemaal niet waar?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:01

Mysa en Kymalin weten daar verder meer over dan ik, die kunnen dat denk ik beter beantwoorden.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:03

Ja theoretisch wel. Fructaan is een in water oplosbare suikermolecuul. `10 min. weken zal allicht iets helpen, een half uur nog meer.

Als ik nadenk over stabiel zijn, denk ik dat ik bij Indiana zou zeggen dat als ze een maand goed loopt, dus ook op de harde ondergrond goed kan draaien, dat ze een eind op weg is naar stabiliteit.
Gelukkig hebben wij die fase al lang achter de rug. Ze is na ca. een half jaar instabiel geweest te zijn, echt op en af goed en slecht lopen, nu alweer zeker 2,5 jaar stabiel.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik niks met haar doe.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:47

Ik week inderdaad altijd het hooi en ik heb de ervaring dat er dan inderdaad minder fructaan of andere stoffen inzitten die je ex hoefbevanger schaden. Op een gegeven moment heb ik het hooi een paar dagen niet geweekt (het was toen ijskoud buiten en ik was dat koude water iedere keer zat) maar binnen 2 dagen begonnen z'n kogels weer te kloppen en toen heb ik besloten om maar gewoon altijd geweekt hooi te geven en dat gat nu al bijna anderhalf jaar goed. Ik week het hooi gemiddeld drie kwartier tot een uur.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:50

holly schreef:
Maar ik begreep dat als je het weekt, al is het zelfs maar 10 minuten, dat dan het fructaan weer net ietsje minder word?
Of is dat helemaal niet waar?

Er schijnt laatst een artikel te zijn geweest dat inderdaad beweert dat weken van hooi niets uitmaakt, maar aangezien mijn paard binnen twee dagen met kloppende kogels staat als ik het niet week geloof ik dat artikel dus niet zo. Er zijn ook genoeg argumenten om het artikel te weerleggen maar het beste bewijs is voor mij de reactie van m'n paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:24

Hier krijgen ze ook geweekt hooi. Janouk, omdat ze gevoelige luchtwegen heeft en Image als ex hoefbevangen patient.
Ik laat het hooi 6 uur weken. Ze krijgen 4 x per dag hooi, ongeveer om de 6 uur.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:26

Indiana is ook een roan toch Romeorowan? Vind dat zo geinig. Elke keer een ander kleurtje.

Wat goed om te horen dat het met jullie paarden al een aardige poos helemaal goed gaat.
Nu gebruiken jullie steeds het woord ex hoefbevangen, maar ik begreep juist dat wanneer een paard het eenmaal heeft gehad, dat hij er de rest van zijn leven mee sukkelt?
Wat betekend het woord ex hoefbevangen voor jullie?

Dus als ik het goed begrijp van je romeorowan, moet ik mijn pony in dit kleine stukje houden tot nadat hij enkele dagen heeft laten zien dat hij weer helemaal oke beweegt?
Goh dat vind ik best een moeilijke opdracht hoor, want wat ik van de buitenkant denk, hoeft aan de binnenkant zo niet te zijn.
En wat daarna? Begint dan het opnieuw testen met een strookje gras of wat?

Heb de magnesium binnen gehad.
Ga zo meteen eens proberen of hij het op eet als ik het over zijn hooi strooi.

Heeft een van jullie ook de magnesium van paardnatuurlijk?
Ik heb er namelijk een klein plastic schepje bij gekregen, zeg maar een soort lepeltje.
Hoeveel is nu 10 gram?
Kan ik dat anders ook gewoon met de keuken weegschaal afmeten?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:42

Inderdaad is Indiana een Red Roan. Jij hebt een prachtige pony trouwens!!!

Indiana heeft (weet het niet precies meer) ongeveer een half jaar op en af gesukkeld met hoefbevangenheid. Toen ze, voor zover ik kon zien, goed was durfde ik in eerste instantie niets.
Ik mocht weer rijden van de dierenarts van de kliniek waar ze 2 weken heeft gestaan, maar dat durfde ik niet, dus heb ik aan de hand met haar gestapt.
Af en toe mocht ze aan de hand een beetje grazen in hoog gras, maar dan een paar hapjes en dan weer doorlopen.
In de winter was het minder moeilijk, de paarden staan hier swinters toch eigenlijk zelden in het land, dus toen helemaal niet meer.
Pas de zomer daarna in hoog stengelig, uitgegroeid (wel bemest) gras opgebouwd tot 2x per dag maximaal 1,5 uur per dag en dan weer terug in de paddock. Maar ook dan werd ik gewoon nerveus als het iets langer dan 1,5 uur was.
Dus ja, hoe weet je dat je het goed doet.....?

Ik denk ook dat ze bevangen blijven, aan de andere kant zie je aan Indiana nu helemaal niets bevangens meer terug.

Ik denk dat jij, Holly, nog een beetje meer op je eigen intuitie moet gaan vertrouwen. Zolang je het beste met je pony voorhebt, je goed inleest en advies vraagt, doe je het prima. Dan moet je nog filteren waar je wat mee kan en waar je niets mee kan gooi je overboord.
Het stukje onzekerheid is overigens ook weer heel erg herkenbaar.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:36

Het hooi wat ik nu heb, heeft na het maaien een bui regen over zich heen gehad. Ik ga er dan ook vanuit dat hiermee ook al veel is uitgespoeld.
Tijdstip van maaien is ook van belang voor gehalte fructaan.

Maar aangezien je bovenstaande vaak niet weet, kun je het zekere voor het onzekere nemen door inderdaad hooi eerst nog te weken voordat je voert.
Maar spoel je dan niet ook nog veel meer andere waardevolle voedingsstoffen uit?
Er zijn meer in water oplosbare mineralen/vitaminen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 00:31

Het heeft inderdaad wel ergens met angst en niet durven te maken romeorowan.
Ik wil vanalles, maar durf eigenlijk niet omdat ik me steeds af vraag, doe ik het wel goed, kan hij er wel tegen etc.
Het enige wat ik tot nu toe heb ondernomen is hem op een klein stukje te zetten met wat hooi.
Dierenarts of hoefsmid heb ik verder er niet bij gehaald gehad. Ik weet niet of dat perse had gemoeten?
Hij staat nu sinds woensdagavond apart, gisteren liep hij alweer beter maar "flapte" zijn voeten nog voor hij ze neer zette en vandaag zag je al bijna niets meer aan hem.

Las ook dat ik in zijn kootholte moet voelen naar geklop. Heb dat vandaag uitgeprobeerd aan een voorvoet en achtervoet maar voelde niets kloppen.
Misschien doe ik het wel fout. Waar moet ik nu precies voelen in zijn kootholte?

Gisteren heeft hij 1 plakje hooi gehad, vandaag 2 plakken en zo bouw ik dat dagelijks op. Voel ik mezelf het prettigst bij omdat ik zo per dag kan bekijken hoe hij er op reageerd.
Vanmiddag de magnesium binnen gekregen en dat vanavond door zijn hooi gemengt. Hij vind het niet zo leuk dat ik dat er door heb gedaan, maar at het toch op.
Maar net wat je zegt Isapaardje, alleen maar geweekt hooi krijgen, zorgt dat niet voor te korten van het één of het ander?
Dat is toch wel een vraag die door mijn hoofd spookt hoor.