[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 00:11

Ach Dyonne, wat een mooi en liefdevol In Memoriam schreef je voor jouw Maybel.. heel veel sterkte..

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:20

De mijne gaat precies terug achteruit, hij loopt weer heel moeilijk en wilt zijn voorbenen niet optillen. Ben bang voor vocht dat er in kan zitten .......

Koelen in de stal is niet echt een optie, het zand gaat dan toch erg zuigend werken en wordt 1 groot zwembad als je daar 20 minuten aan het koelen bent.......

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:31

Wat een moeilijkheden allemaal met de paarden. Ik kijk met angst naar de pony, maar die houd zich nog goed (vorig jaar begin december bevangen geraakt)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:16

Wat betekent het nu concreet als 1voet warmer heeft als de andere? Achterste voeten zijn koel . links vooraan leek warmer als TV.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:17

ididfix kan ook zoolzweer zijn

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:25

zoolk,euzing kan dat ook ?

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:12

Ik snap er niks meer van ....

Blijkbaar had hij de terugval doordat hij er een blaasontsteking overheen kreeg.Gisteren liep hij goed rond en waren plots zijn achtervoeten gewoon niet meer warm, en nu zijn voorvoeten ook een stuk minder.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:38

Onze pony was dit weekend dramatisch verslechterd. Op advies van de DA was ik luzerne (Subli, met olie) gaan voeren, omdat ze na bijna 2 maanden ziek zijn echt te mager begint te worden en wat oedeem heeft (door eiwitgebrek). Ben daar dinsdag mee begonnen, geleidelijk. Eerst niet veel gemerkt. Maar vanaf donderdag ging het iets minder met haar, maar het ging de laatste tijd toch wat op en neer.
Zaterdag ging het al heel slecht, maar vandaag kon ze echt vrijwel niet meer lopen of staan. Heb besloten om terug te stappen naar geweekt hooi. Vandaag dus geen luzerne. Morgen ook niet. Hopelijk knapt ze wat op. Haar hoeven waren enorm heet.
Bah, maak me zo'n zorgen.

Iedereen hier sterkte!

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:12

Je hebt van Subli, ook een dieetmengeling waar totaal niks in zit misschien is dat beter ......... Ik voer nu 2x daags slobber en dat gaat goed, nu is hij ook niet bevangen geraakt door rantsoen maar door te hoge koorts gehad te hebben dus is misschien ook iets anders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:06

Wat voeren jullie dan?

Ik voer naast het ruwvoer maar een klein beetje vito, omdat ik die redelijk veilig vind. Ik doe daar force bij, vit e, magnesium en meng het iets met lijnzaadolie.
Omdat ze van de wei af gaan straks, doe ik er een beetje compact gras bij, maar ze krijgen meerdere keren op een dag ruwvoer, ook op de paddock.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:11

Hier krijgen de shetten een klein beetje force en een paar snippers safe and sound zodat ze wat rustiger eten. Amber krijgt een goede hard safe and sound en ook force en nog wat olie erbij. Ze valt wat in nu het kouder wordt. Als het echt gaat vriezen haal ik weidehooi bij, dat voer ik haar naast het graszaadhooi.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:18

Een beetje hetzelfde dus wel. Vito kan ik hier goed aan komen en komt dan dichtste in de buurt van wat ik oke vind. Force alleen eten ze het amper, is zo klein en zo weinig. Ik doe er wel magnesium bij en vit e. Olie en vito is eigenlijk om dat binnen te krijgen. Vito voor de shet ook een ietsje pietsje. De d-pony een handje en de merrie een halve schep. Ze krijgen 2x daags.
's ochtends eerst rwvoer, dan op de wei, daarna op de paddock zonder iets. Dan naar binnen met ruwvoer of buiten op de paddock ruwvoer. Voor de nacht een net.
Nu gaan ze na ochtend eten op de paddock. Daar is een voerhuisje met baal ruwvoer onder een rooster. Ik kijk het een beetje aan hoe en wat. Afhankelijk van de dag krijgen z meer of minder ruwvoer als ze binnenkomen. Omdat ze vaak krijgen, staan ze nooit lang zonder, dus mag wel iets minder soms.

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:35

Was het bij jullie ook zo dat ze aanzienlijk minder gaan mesten ? ik hoor zijn maag maar te keer gaan en rommelen maar de mest blijft weg. Ik denk iedere keer dat het koliek is...... terwijl hij voor de rest alert genoeg is.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:26

Heeft iemand van jullie hier ervaring met gipsen ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:29

Toch maar even in de gaten houden Bolsterbos. Die van mij was ook niet echt lusteloos ofzo, maar ze at alleen maar brokken. Haar hooi liet ze met rust. Toen had ze zandkoliek.

Hier geen ervaring met gipsen. Ik geloof dat bokster lucyknol toen weg gegipst heeft.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:39

Jammer genoeg kan ik mij hier ook melden...
Mijn kleine pony van net 5jaar is hoefbevangen.

13 september kwam de hoefsmid, niks aan de hand (tenminste er was niks aan haar te merken)
14 september loopt ze kreupel met haar voorbenen en dan vooral in draf, is chagerijnig en wilt niet dat ik aan haar hoeven zit. Dacht misschien te kort bekapt?
18 september nog geen verbetering dus DA erbij... Hoeven zijn gevoelig met de testjes maar nog even aankijken want misschien toch gevoelig van het bekappen.
26 september nog steeds geen verbetering dus voor 8 dagen aan de ascal en 13 dagen aan de metacam. Gaat hierdoor iets beter.
10 oktober het gaat soms beter, maar dat is dan vooral in haar paddock. Draven op het harde nog steeds niet goed. Dus DA er weer bij en nu aan de buut.

Vandaag is de DA weer geweest maar nu om bloed af te nemen om te checken op insulineresistentie...
Als het goed is eind van de week de uitslag. Dan ook overleggen hoe het gaat. Als het nog hetzelfde of slechter gaat dan gaan ze röntgenfoto's maken en op ijzers.

Hebben jullie nog tips? Andere meningen wat ik nog kan doen?
En hoe denken jullie over ijzers? En dan wat voor ijzers?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:48

Zelf ben ik geen voorstander (maar ook geen tegenstander) van ijzers. Als het niet nodig is gaat er niets boven blootsvoets. Maar toch kan een ijzertje soms wonderen verrichten. Mijn shet heeft eenmalig op het breakoverbeslag van hoofcare gestaan en daardoor kon ze weer pijnvrij lopen na 2 weken. In combinatie met een goed dieet begon ze eindelijk af te vallen (ik wandelde iedere dag met haar, begon met 5 minuten en op een gegeven moment liepen we zo 10 km).

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:01

Mag ik jullie nog een keer om advies vragen.
Met mijn paardje Brutus gaat het in principe prima. Ik heb het vermoeden dat hij het voorjaar toch licht hoefbevangen is geweest, maar hij loopt op het moment goed. Hij is daarnaast ook goed op gewicht maar blijft een opgezette manenkam hebben. Hier maak ik me toch zorgen om. Iemand goed advies of tips?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:08

Ik ben naar Emmeloord geweest en pony had laminitis. Heeft ijzers met zooltjes gehad. Daardoor liep hij een stuk beter en door het bewegen kon ik hem meer beweging geven, kon hij afvallen en kwam hij weer beter in zijn vel te zitten. Als het helpt is dat prima. Hij heeft ze nog een paar keer gehad en toen eraf omdat het glad was en ze anders niet naar buiten konden. Sindsdien loopt hij goed zonder. Ik stap wel op het harde naar het bos bijv en normaal stap ik ook op het harde uit als het even kan.Juist de afwisseling van zacht en hard lijkt mij ook goed voor de hoeven en de doorbloeding. Normaal stapte ik op het harde uit voor de pezen, maar is voor alles wel goed, mits niet overdreven.

Die van mij heeft ook wel snel iets opgezette manenkam, maar niet hard. Zijn ook behoorlijk wat spieren. Ik kijk ook naar de rest en het totaal plaatje. Ik hou bijv zijn vetplekken in de gaten, kijk hoe hij beweegt, draait, zijn koker en pols bij zijn hoeven.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:18

Ja, het is een grote twijfel ken iemand die werkt met hoefschoenen of gipsen ..en die zegt dus dat de hoef word opgehangen door een ijzer. terwijl gips na een eenmalige behandeling van 6weken de hoefgroei zou stimuleren. En dat een ijzer alleen maar de pijn maskeert maar hoe weet je nu wat het beste is pff

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:25

Idifix schreef:

Ik ken een pony die gegipst is. Maar het zou mijn keuze niet zijn omdat je het dier belemmerd in vrijheid. Met gips kun je niet meer 'even' op de paddock doen. Of je moet een binnenbak hebben?

Als het zonder ijzers kan zou ik geen ijzers onder doen. Maar mijn merrie kon niet meer zonder.
Het heeft ervoor gezorgd dat ze weer kon lopen.

Marije, hier is de harde hals nooit weggegaan. Toch nooit een terugval gehad in alle jaren.

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:39

DA is vanmiddag geweest en opnieuw foto's gemaakt van alle 4 de hoeven, en er is nog steeds niks gezakt of gekanteld godzijdank, de kans dat dat nu nog gebeurd is klein. De DA heeft ook terug naar zijn buik geluisterd ivm het slecht mesten maar er is genoeg activiteit en niks verkeerds te horen of te zien. Wel heeft hij nu al niet gemest van vanmorgend maar is blijkbaar doordat het allemaal wat langzamer verteerd en niet zoveel gegeten heeft de laatste dagen volgens de DA ..........

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 06:57

Image heeft 1 dag in het gips gestaan om haar te vervoeren naar de kliniek. Daar is het meteen weer verwijderd. Visdonk en van nassau zijn erg tegen ingipsen bij een hoefbevangen paard.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:21

Dyonne schreef:
Idifix schreef:

Ik ken een pony die gegipst is. Maar het zou mijn keuze niet zijn omdat je het dier belemmerd in vrijheid. Met gips kun je niet meer 'even' op de paddock doen. Of je moet een binnenbak hebben?

Als het zonder ijzers kan zou ik geen ijzers onder doen. Maar mijn merrie kon niet meer zonder.
Het heeft ervoor gezorgd dat ze weer kon lopen.

Marije, hier is de harde hals nooit weggegaan. Toch nooit een terugval gehad in alle jaren.

oei dan zal het zeker geen optie zijn. Dat is hier niet mogelijk alleen maar buitenpiste dus.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:15

Ik mag me ook weer melden.....
Whitney staat weer bevangen. Vorig jaar augustus was de laatste keer, toen de dag na het inenten.
Vanmorgen de dag nadat ik gister de ijzers er af gehaald heb. Juist niet bekapt, enkel rond geveild en losse fliebertjes er af.
Nu 4 warme voeten en voor ook pulsatie. Op het zachte loopt ze redelijk, harde gewoon beroerd. Dus behandeling is weer gestart, en morgen met de VA overleggen hoe zo iets steeds kan.

Ik voer suiker en zetmeel arm, ze lopen regelmatig, zijn niets te dik, worden regelmatig bekapt of beslagen.

Het 'leuke' is dat mijn enige cushing pony nog nooit bevangen geweest is. Terwijl 'zomaar' bevangen raken juist een cushing-ding is....