[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:42

Oh ik herken dat. Mijn fjord had nog niet zo lang ijzers, maar heb ze er toch maar af laten halen, want hij ging constant in de bambi stand op de wei. Normaal heb ik hem 's winters niet op ijzers staan, maar toevallig dat het nu even zo uit kwam...nooit meer dus!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:51

janouk schreef:
hehehe vanmorgen is het me eindelijk gelukt om mijn man en onze hoefsmid te overtuigen van sneeuwringen. Woensdag worden de dames beslagen met sneeuwringen tussen de ijzers. Hoefsmid heeft het liever niet in verband met het gevaar voor schimmelinfectie in de witte lijn. Maar zo word ik ook niet vrolijk. Ik klei me gek; vandaag trouwens met kneedgum; die blijft beter zitten. :D

voorlopig is het nog niet uitgesneeuwt bij jullie geloof ik :o
Ik had vorig jaar een aantal dagen sneeuw en toen heb ik geprobeert een stuk canvas zool te kitten op het ijzer.
Die lag er s'avonds al weer af.
Maar dat kneedgum idee van jou is helemaal niet zo gek....ze verkopen hier een soort rode klei -achtige gum,om wijnvaten te dichten.
Jee...als je dat gisteren gepost had,had ik het meegenomen voor pablo!Nooit aan gedacht!
Daar klei je de hoeven gewoon mee dicht!
Wat een idee!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:12

vito05 schreef:
Ik zoek in provincie limburg, de nieuwe stal ligt net in brabant.

Mmm. dat is wel een heel ruime omschrijving :+ . In de buurt van Holthees? Of verder naar beneden?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:18

@JP

Ik kan me voorstellen dat je in de PLOS schiet bij het zien van deze foto..
Nou zit de ring op zo'n 2 a 3 maanden hoefgroei en ik kan me herinneren dat Pauli eind september die verharde hals had en dat je schuifelsporen in de bak vond.
Waarschijnlijk heeft ze er destijds dus toch tegenaan gezeten met als gevolg deze afgroei in de hoefwand...
Hoe is haar andere hoef ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:29

Overigens kán pro-biotica ook de reden zijn van de slappe mest. Mijn ouwetje gaat geheid aan de dunne als ik haar iets met gist voor en dat zit meestal in probiotica.
Die ringen zijn idd van minimaal een maand oud.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 13:30

Het voordeel van de sneeuwringen is dat het 'rolletje' wat naast de takken van het ijzer komt te liggen, hol is. Als het paard er mee loopt, veert het telkens weer naar de holle vorm terug, als een soort pompje en daardoor kan de sneeuw zich niet vastzetten aan het ijzer. Ergo: geen klompjes.
Over infectie zou ik me niet zo druk maken: als de sneeuw weg is, gaan ze er weer onder uit en.. afhankelijk van de tijd tussen beslagbeurten, zitten ze er maar kort onder ( Pauli wordt om de 7 weken beslagen) - bovendien is met deze kou toch weinig kans op broei. (Ook op stal niet, bij mij tenminste, want ook daar zijn de mestballen stijf van de vorst).

Afbeelding

De brede platte stukken komen onder het ijzer, de rolletjes naast de takken op de zool.

@ LC

Verrek.. je hebt gelijk... dat is natuurlijk ook zo. Hmm.. daaruit kan ik dan wel meteen concluderen dat ze toch erg gevoelig is voor gras in de herfst ( en straks in het voorjaar!) Want rond die tijd heeft ze wel vrij lang weidegang gehad... ik zal me dus voor het komende jaar aan een strak schema moeten houden en haar weidegang beperken tot 1-2 uurtjes en de graasmaskers opzetten. 't Is niet anders..
Overigens gaf mijn smid wel aan dat de ribbels ook ontstaan kunnen door beschadigingen in de laminae ontstaan tijdens de eerdere bevangenheid en daardoor hoef-afgroei verschijnselen kunnen geven die op zich niet hoeven te beteken dat ze HB is. Eigenlijk net zoiets als kroonrandbeschadigingen die je ook altijd blijft zien zelfs als er niks meer aan de hand is.

De andere hoef
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 14:00

En een sfeerplaatje

Afbeelding

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:25

Jannepauli schreef:
Wat mij uit jouw topic niet duidelijk is Vito: in die nieuwe stal - hoe gaat het daar dan in het voorjaar, zomer enz. met jouw shet? Blijven alle shetten daar constant op een zandpaddock, of staat jouw paardje daar straks alleen?
Is jouw shet sinds kort bevangen of speelt dit al langer?

Mijn shet is bijna een jaar bevangen en hij heeft heel goede tijden maar ook hele slechte.
De shet blijft dan bij de anderen shetten en die blijven op het zand, hooguit dat ze eens een paar uurtjes op een al afgegraagsde wei mogen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:50

JP...die andere hoef ziet er iets beter uit.Heeft ze zulke slechte kwaliteit hoeven?
Of komt het door de harde bevroren grond dat het zo brokkelt?
Rechts voor zitten hele andere soort ringen als links.

Vito05....een jaar bevangen al?Hij heeft dus steeds terugvallen?
Je moet eigelijk eens opschrijven hoeveel en welke dagen/periode van het jaar hij slecht of goed is.
Kijken of er een lijn inzit.(is dat goed nederlands?)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:04

Zo Ulvy is net eventjes naar buiten geweest. Ze vond het geweldig behalve haar masker. (serieuze "hoe krijg ik dat kreng af" momenten vanaf 1 minuut 55. Ik was alleen net te laat met filmen daarvoor was er echt serieuze actie. Even na dit filmpje kroop ze lekker tegen haar grote vriend Red Bull aan. De mini's van de buren vonden het ook gezellig dat ze er weer eventjes was. (filmpje voeg ik zo toe, want is aan het uploaden)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:12

LC bedankt voor het meedenken! <3
Ik denk en weet nu eigelijk wel zeker dat pablo's bloedarmoede door zijn te trage schildklier komt.
Na wat gegoogle gisteren begon er al iets te dagen bij me....maar ik had nog de hoop op een kruiwagen wormen.
Wat dus niet het geval was.
Na een beetje onderzoek op amerikaanse sites kom ik er nu achter dat paarden met een trage schildklier altijd bloedarmoede hebben.
Misschien heeft Pablo het nu wat meer omdat ik dus een week of 10 geleden de dosering iets verlaagt heb.
Daar komt nog bij dat door het hogere cortisolgehalte in deze tijd van het jaar schildklierhormoon vernietigt wordt.
Dubbelop dus.

Ik kijk het nog een weekje aan,wat de supplementen doen,en dan gaat er weer een pil bij.

En bedenk mij steeds vaker dat pablo onmogelijk de enige kan zijn.
Dus pony's en paarden met regelmatig onverklaarbare terugvallen,een te lage lichaams temp,stijfheid van spieren en gewrichten....en nieuw in het lijstje....bloedarmoede.
Misschien toch eens de moeite waard om de schildklierwerking te laten checken.

Leuk deedee19..filmpje!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:22

Het wil alleen nog niet zo lukken geloof ik :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:25

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:41

DubbelDun schreef:
@geerke: ik lees dat het weinig voorkomt bij paarden, maar hier is een uitgebreid artikel er over:
http://www.horseandhound.co.uk/care/402/71361.html
En laten onderzoeken kan nooit kwaad natuurlijk.

ik weet het...ze hebben het daar over echt volledige uitval van de schildklier...dat komt zelden voor.
Maar wel een iets mindere functie zoals bij pablo.Wat bij een bloedproef naar voren kwam vijf jaar geleden.
dit vond ik er ook nog over.(bij mensen met een vertraagde schildklierwerking komt ook regelmatig bloedarmoede voor)

http://www.ehow.com/facts_5043310_equin ... ptoms.html

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:47

Welke waardes in het bloed is het aan te zien als de schildklier niet naar behoren werkt ??

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:50

Oké kreeg het bij youtube niet voor elkaar dus maar in photobucket (helaas wordt daardoor de kwaliteit die toch al niet je van het was, niet beter van)

Afbeelding

Er is trouwens een nieuw graaskorfje onderweg. Deze is toch wat aan de krappe kant.
Klik op de foto om het filmpje af te spelen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:25

geerke schreef:
LC bedankt voor het meedenken! <3
Ik denk en weet nu eigelijk wel zeker dat pablo's bloedarmoede door zijn te trage schildklier komt.
Na wat gegoogle gisteren begon er al iets te dagen bij me....maar ik had nog de hoop op een kruiwagen wormen.
Wat dus niet het geval was.
Na een beetje onderzoek op amerikaanse sites kom ik er nu achter dat paarden met een trage schildklier altijd bloedarmoede hebben.
Misschien heeft Pablo het nu wat meer omdat ik dus een week of 10 geleden de dosering iets verlaagt heb.
Daar komt nog bij dat door het hogere cortisolgehalte in deze tijd van het jaar schildklierhormoon vernietigt wordt.
Dubbelop dus.

Ik kijk het nog een weekje aan,wat de supplementen doen,en dan gaat er weer een pil bij.

En bedenk mij steeds vaker dat pablo onmogelijk de enige kan zijn.
Dus pony's en paarden met regelmatig onverklaarbare terugvallen,een te lage lichaams temp,stijfheid van spieren en gewrichten....en nieuw in het lijstje....bloedarmoede.
Misschien toch eens de moeite waard om de schildklierwerking te laten checken.

Niets te danken hoor ;) ,
Is het ook mogelijk om eerst met een halve tablet te verhogen ?
Omdat Pablo eerder wat hyper was heb je weer de mogelijkheid dat dat ook terugkomt als je hem weer terugzet op de oude dosering.
Heb je trouwens een vitaminepreparaat gekregen welke al Iodine (jodium of jood) bevat ?

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:32

geerke schreef:
JP...die andere hoef ziet er iets beter uit.Heeft ze zulke slechte kwaliteit hoeven?
Of komt het door de harde bevroren grond dat het zo brokkelt?
Rechts voor zitten hele andere soort ringen als links.

Vito05....een jaar bevangen al?Hij heeft dus steeds terugvallen?
Je moet eigelijk eens opschrijven hoeveel en welke dagen/periode van het jaar hij slecht of goed is.
Kijken of er een lijn inzit.(is dat goed nederlands?)

Zijn goede momenten zijn ook echt goed en dan vliegt hij door de paddock/wei, maar van vandaag op morgen is het ineens weer mis en we kunnen niet achterhalen waardoor.
Maar van slecht naar goed gaat ook zomaar ineens.
Eerst dachten we het gras, maar ze staan al de hele tijd op de paddock en alsnog krijgt hij terugvallen.
Er zijn al verschillende dierenartsen geweest en die weten het ook niet en dragen me dan maar weer een fles pijnstiller aan.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:35

Jannepauli schreef:
Verrek.. je hebt gelijk... dat is natuurlijk ook zo. Hmm.. daaruit kan ik dan wel meteen concluderen dat ze toch erg gevoelig is voor gras in de herfst ( en straks in het voorjaar!) Want rond die tijd heeft ze wel vrij lang weidegang gehad... ik zal me dus voor het komende jaar aan een strak schema moeten houden en haar weidegang beperken tot 1-2 uurtjes en de graasmaskers opzetten. 't Is niet anders..
Overigens gaf mijn smid wel aan dat de ribbels ook ontstaan kunnen door beschadigingen in de laminae ontstaan tijdens de eerdere bevangenheid en daardoor hoef-afgroei verschijnselen kunnen geven die op zich niet hoeven te beteken dat ze HB is. Eigenlijk net zoiets als kroonrandbeschadigingen die je ook altijd blijft zien zelfs als er niks meer aan de hand is.

de linkervoet lijkt idd minder aangetast te zijn, de ringen zijn iig minder diep als rechtsvoor.
Om je heel eerlijk te zeggen denk ik dat je er verstandig aan hebt gedaan om Pauli weer terug te zetten op ijzers, als ik het zo bekijk was de hoefwand al behoorlijk weggesleten en liep ze al op haar zolen.

Heeft Pauli nog een verbrede witte lijn ?, ik kon het niet helemaal goed zien door het zand op deze foto maar het lijkt alsof de zool nog wat terug ligt tov de hoefwand

Afbeelding

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:47

hoe overleven jullie de sneeuw?
ik ben zo bang dat hij weer last krijgt als hij minder beweegt.... gelukkig neemt me zus hem regelmatig mee om te longeren en rij ik af en toe in de bak, over de weg gaat ook wel als die goed gestrooid is.

Had hem vandaag even 1,5 uur buiten gezet op het pad (natuurlijk eerst ijs vrij gemaakt) en toen ik hem binnen zette ging hij heel zielig in een hoekje staan, zou het komen door de kou?? later was hij weer vrolijk hoor.
hij heeft buiten wel springschoenen om...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:35

deedee19...leuk filmpje!
Je ziet haar echt worstelen en boos worden :D
Maar ik begrijp iets niet....ik zie een fjord,ik zie een shet en ik zie iets wat de hoogte heeft van een schaap maar er toch uitziet als een pony?Zijn die zo klein?

Vito05...wat rot dat je niet achter de oorzaak komt! :(:)
Dat is toch wel vaak zo met hoefbevangenheid,zoveel mogelijke oorzaken.

LC...ja,ik z'on tablet in vieren delen,dus een halve extra is heel goed mogelijk.
Even gekeken,er zit ook jodium in.(op internet,de pot staat in de stal...ik was even lui, ben net binnen ;) )
Dit krijgt hij nu,dat had de da speciaal voor hem bestelt omdat het een van de weinige supplementen is waar b12 inzit.
http://www.audevard.com/uk/images/uploa ... ctivgb.pdf

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:11

@Geerke

Ik zou even wachten met het verhogen van je tabletten tot deze kuur klaar is, er zit 40mg Iodine/kg in en dat is vrij veel.
Iodine stimuleert de schildklier ook al en dan ga je misschien dubbel op.

In Formula4Feet zit trouwens ook B12 en maar 6mg/kg Iodine, misschien een optie voor later ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:17

lolclub schreef:
@Geerke

Ik zou even wachten met het verhogen van je tabletten tot deze kuur klaar is, er zit 40mg Iodine/kg in en dat is vrij veel.

In Formula4Feet zit trouwens ook B12 en maar 6mg/kg Iodine, misschien een optie voor later ?

tja,dat is inderdaad veel...ik moet het twee weken geven,zal wel wachten met verhogen.
Nogmaals bedankt!
Zal eens kijken of formula4feet ergens hier te krijgen is of te bestellen...anders moet vriendlief even de boer op,hij is toch in nederland :D

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:25

geerke schreef:
lolclub schreef:
@Geerke

tja,dat is inderdaad veel...ik moet het twee weken geven,zal wel wachten met verhogen.
Nogmaals bedankt!
Zal eens kijken of formula4feet ergens hier te krijgen is of te bestellen...anders moet vriendlief even de boer op,hij is toch in nederland :D

f4f bestel ik altijd via hoefnatuurlijk, hebben erg goede en snellen levering.
Alleen nu kreeg ik de f4f 7 kilo niet meer in een mooie emmer, maar in zo'n papieren zak.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:36

geerke schreef:
Nogmaals bedankt!

Misschien is het voor jou wel voordeliger om het via Ebay rechtstreeks uit Engeland te bestellen
deze bijvoorbeeld, ze leveren naar Frankrijk ;) : http://cgi.ebay.co.uk/FORMULA-4-FEET-Eq ... 2c58569586