Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janouk schreef:hehehe vanmorgen is het me eindelijk gelukt om mijn man en onze hoefsmid te overtuigen van sneeuwringen. Woensdag worden de dames beslagen met sneeuwringen tussen de ijzers. Hoefsmid heeft het liever niet in verband met het gevaar voor schimmelinfectie in de witte lijn. Maar zo word ik ook niet vrolijk. Ik klei me gek; vandaag trouwens met kneedgum; die blijft beter zitten.
Jannepauli schreef:Wat mij uit jouw topic niet duidelijk is Vito: in die nieuwe stal - hoe gaat het daar dan in het voorjaar, zomer enz. met jouw shet? Blijven alle shetten daar constant op een zandpaddock, of staat jouw paardje daar straks alleen?
Is jouw shet sinds kort bevangen of speelt dit al langer?
DubbelDun schreef:@geerke: ik lees dat het weinig voorkomt bij paarden, maar hier is een uitgebreid artikel er over:
http://www.horseandhound.co.uk/care/402/71361.html
En laten onderzoeken kan nooit kwaad natuurlijk.
geerke schreef:LC bedankt voor het meedenken!![]()
Ik denk en weet nu eigelijk wel zeker dat pablo's bloedarmoede door zijn te trage schildklier komt.
Na wat gegoogle gisteren begon er al iets te dagen bij me....maar ik had nog de hoop op een kruiwagen wormen.
Wat dus niet het geval was.
Na een beetje onderzoek op amerikaanse sites kom ik er nu achter dat paarden met een trage schildklier altijd bloedarmoede hebben.
Misschien heeft Pablo het nu wat meer omdat ik dus een week of 10 geleden de dosering iets verlaagt heb.
Daar komt nog bij dat door het hogere cortisolgehalte in deze tijd van het jaar schildklierhormoon vernietigt wordt.
Dubbelop dus.
Ik kijk het nog een weekje aan,wat de supplementen doen,en dan gaat er weer een pil bij.
En bedenk mij steeds vaker dat pablo onmogelijk de enige kan zijn.
Dus pony's en paarden met regelmatig onverklaarbare terugvallen,een te lage lichaams temp,stijfheid van spieren en gewrichten....en nieuw in het lijstje....bloedarmoede.
Misschien toch eens de moeite waard om de schildklierwerking te laten checken.
geerke schreef:JP...die andere hoef ziet er iets beter uit.Heeft ze zulke slechte kwaliteit hoeven?
Of komt het door de harde bevroren grond dat het zo brokkelt?
Rechts voor zitten hele andere soort ringen als links.
Vito05....een jaar bevangen al?Hij heeft dus steeds terugvallen?
Je moet eigelijk eens opschrijven hoeveel en welke dagen/periode van het jaar hij slecht of goed is.
Kijken of er een lijn inzit.(is dat goed nederlands?)
Jannepauli schreef:Verrek.. je hebt gelijk... dat is natuurlijk ook zo. Hmm.. daaruit kan ik dan wel meteen concluderen dat ze toch erg gevoelig is voor gras in de herfst ( en straks in het voorjaar!) Want rond die tijd heeft ze wel vrij lang weidegang gehad... ik zal me dus voor het komende jaar aan een strak schema moeten houden en haar weidegang beperken tot 1-2 uurtjes en de graasmaskers opzetten. 't Is niet anders..
Overigens gaf mijn smid wel aan dat de ribbels ook ontstaan kunnen door beschadigingen in de laminae ontstaan tijdens de eerdere bevangenheid en daardoor hoef-afgroei verschijnselen kunnen geven die op zich niet hoeven te beteken dat ze HB is. Eigenlijk net zoiets als kroonrandbeschadigingen die je ook altijd blijft zien zelfs als er niks meer aan de hand is.
lolclub schreef:@Geerke
Ik zou even wachten met het verhogen van je tabletten tot deze kuur klaar is, er zit 40mg Iodine/kg in en dat is vrij veel.
Iodine stimuleert de schildklier ook al en dan ga je misschien dubbel op.
In Formula4Feet zit trouwens ook B12 en maar 6mg/kg Iodine, misschien een optie voor later ?
geerke schreef:lolclub schreef:@Geerke
Ik zou even wachten met het verhogen van je tabletten tot deze kuur klaar is, er zit 40mg Iodine/kg in en dat is vrij veel.
Iodine stimuleert de schildklier ook al en dan ga je misschien dubbel op.
In Formula4Feet zit trouwens ook B12 en maar 6mg/kg Iodine, misschien een optie voor later ?
tja,dat is inderdaad veel...ik moet het twee weken geven,zal wel wachten met verhogen.
Nogmaals bedankt!
Zal eens kijken of formula4feet ergens hier te krijgen is of te bestellen...anders moet vriendlief even de boer op,hij is toch in nederland
geerke schreef:tja,dat is inderdaad veel...ik moet het twee weken geven,zal wel wachten met verhogen.
Nogmaals bedankt!
Zal eens kijken of formula4feet ergens hier te krijgen is of te bestellen...anders moet vriendlief even de boer op,hij is toch in nederland