[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:36

Bedankt voor je reactie! Wat krijgt jouw paard veel zeg! Merk je goed verschil nu je dit allemaal geeft?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:51

ChelseaII schreef:
Bedankt voor je reactie! Wat krijgt jouw paard veel zeg! Merk je goed verschil nu je dit allemaal geeft?

hij loopt veel beter zonder ijzers, heb wel hoefschoenen ter afwisseling omdat zijn hoeven nog moeten harden
als mijn poeder op is [ van Pharmahorse ] dan stop ik daarmee en krijgt ipv daarvan Equiflexion
equiflexion heeft als extra chrondite en halyonzuur
zijn artrose is fors in beide koten en dit ondersteund prima

deze zomer word er een loopstal gemaakt zodat ze straks in de paddock blijven dag en nacht , beweging is beter dan de nacht op stal staan
ik denk er wel over om van de zomer eens te minderen om te kijken of er verschil is

en echt veel is het niet hoor het is de onderhouds dosis, alleen heb ik 2 verschillende een poeder en een vloeibare

Story

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:38

Bij mijn haf is het ook begonnen met lichte kogel artrose.
Als hij rad loopt kan je prima met hem aan het werk.
Ik heb wel voor mezelf gezegd dat ik hem bijv. niet meer longeer en springen doen we echt nog maar 2x per jaar ofzo omdat dit gewoon een zware belasting is.
Mijn paardje begon kreupel te lopen in de bak, werd wel iets beter na opgewarmd te zijn maar ik voelde me er niet fijn bij.

Rechtuit waren er geen problemen dus vandaar dat ik de keuze heb gemaakt om alleen nog lekker buiten met hem te rijden.
en dan pak ik 'm ook wel eens op en mag hij ook wel aan het werk. Maar hij loopt rechtuit gewoon stukken beter. Het is heel erg kijken naar je paard inderdaad en dan kan je beslissen wat goed voor je paard is.

Ik begon bij lichte artrose met een glucosamine supplement aangevuld met MSM en chondroitine. Ik heb enkele jaren Equi Mobility van Excellent gegeven. Dit sloeg goed aan. Maar het is vooral proberen waar jou paardje het goed op doet.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:17

Thanks! Heeft jouw paardje al lang artrose? En is hij er ook voor ingespoten?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:28

Ja hij wordt overmorgen 20 jaar en het is geconstateerd toen hij 13 was, dus ruim 7 jaar.
Het was in dusdanige lichte vorm en ik rijd alleen recreatief dat ik er niet voor heb gekozen om hem in te laten spuiten. Mijn dierenarts gaf toen der tijd ook aan dat het geen garantie gaf.
Ik heb er dus voor gekozen om te kijken hoe hij het zou doen op de supplementen. En gelukkig is dat grotendeels van de tijd heel erg goed gegaan. Er zijn wel periodes geweest dat hij wat minder liep, maar dat lag dan meer aan mij dat ik teveel van hem gevraagd heb. Dus weer een stapje terug, dan ging het weer goed en konden we weer op zijn tempo verder. Je leert wel goed luisteren naar je paard :)

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:47

Weten jullie toevallig waar je duivelsklauw gewoon als plantje kan kopen? en niet als poeder

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:42

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:29

Wil toch mijn verhaal eens kwijt. Wordt wel lang verhaal.Het gaat om mijn 21 ruin met cushing.
In augustus liep paard ineens stokkreupel. Door een dikke knie werd gedacht aan een peesschede ontsteking. Hierop ingespoten wat niet zo veel hielp daarna voor de 2e x keer ingespoten en begonnen met 2x daags 4 week lang buut. Dit leek aan te slaan hij was niet meer gevoelig op de buigproef. Wel onregelmatig in draf advies lekker met hem wandelen.
Dit heb ik ongeveer 2 maand gedaan doordat hij veel minder deed begon hij ook vast te zitten in zijn lijf. Hierop naar de fysio die heeft zijn knie wel 10x gebogen er zit wel iets maar niet dat hem belemmerd lekker weer aan de slag.

Ik zat er een maand op toen ik hem kreupel van de wei af haalde. Zijn knie was weer dik en stond bol. Omdat ik zekerheid wou naar de kliniek geweest hier kwam atrose uit... Een fikse haak aan de buitenkant wat de huid irriteert en er een ontsteking blijft.
Hij loopt alleen kreupel in draf, rent en doet door de wei zonder daarna meer zichtbaar pijn te hebben. Hij loopt niet stijf.

Hij krijgt nu glucosamine complex speciaal bij en geniet verder van zijn pensioen.
Heb nog met de kliniek gebeld het enigste wat nog kan is inspuiten. Maar gaat dit wel helpen omdat die haak er zit? Hebben meer hier ervaring mee?

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:02

senta schreef:
Dat gaat niet, de plant groeit alleen in het wild in Namibië en omringende landen. Het is een woestijnplant.
http://www.kew.org/science-conservation ... evils-claw

Haha nee dat bedoelde ik niet. In sommige winkels heb je poeder en andere winkels zie je gewoon de wortel. Ik zou het gauw zo puur mogelijk willen zonder allerlei toevoeging :)

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:41

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 07:40

Wouterpaard ik vind het eigenlijk nogal wat dat je paard met bute in draf nog onregelmatig is!

Je kan altijd 1x inspuiten proberen.
Werkt het niet dan weet je dat snel genoeg.

Hier in de hals vorig jaar wel laten inspuiten en nu staat hij lekker met pensioen.
We wandelen alleen nog en gooi hem los.
Het is goed geweest.

Maar je moet jezelf wel afvragen als je paard onregelmatig is dus pijn heeft hoelang wil je hiermee doorgaan?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:24

Sjafrane: Je kan op deze site gesneden duivelsklauw kopen:
https://www.stalapotheek.nl/phb-duivelsklauw.html

Let er wel op dat de stukjes wortel behoorlijk hard zijn en niet elk paard dit eet. Mijn paard at ze wel maar ik vind toch de gemalen variant fijner.
je krijgt ze ook bijna niet zachter door ze te weken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:05

Paardendrogist verkoopt ook poeder duivelsklauw. Je kunt de wortel ook bestellen bij een reformzaak en dan thee ervan zetten, maar dat werkt echt maar heel minimaal is mijn ervaring.

Vandaag toch ontdekt dat de andere pony in bochtenwerk niet meer fijn te rijden is (voor de wagen).
Is de pony met de elleboogfractuur en artrose aan dat gewricht. Mag al blij zijn dat hij überhaupt zo goed genezen is, maar hij deed het eigenlijk zo goed de laatste tijd (voor de wagen in het bos) dat ik dacht dat hij ook wel weer wat op de wei getraind kon worden. Maar nee, bochtenwerk doet hem geen plezier. Hij is dan duidelijk niet rad.
Mogelijk toch maar weer eens wat equiflexion bij gaan geven. Deed hij het destijds goed op en na een tijd ben ik er zelfs mee gestopt toen.
Hij rent en bokt dat het een lieve lust is als hij uit zichzelf aan het spelen is, maar dan is hij onbelast hoe gek zijn fratsen ook zijn. :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:22

wouterpaard schreef:
Wil toch mijn verhaal eens kwijt. Wordt wel lang verhaal.Het gaat om mijn 21 ruin met cushing.
In augustus liep paard ineens stokkreupel. Door een dikke knie werd gedacht aan een peesschede ontsteking. Hierop ingespoten wat niet zo veel hielp daarna voor de 2e x keer ingespoten en begonnen met 2x daags 4 week lang buut. Dit leek aan te slaan hij was niet meer gevoelig op de buigproef. Wel onregelmatig in draf advies lekker met hem wandelen.
Dit heb ik ongeveer 2 maand gedaan doordat hij veel minder deed begon hij ook vast te zitten in zijn lijf. Hierop naar de fysio die heeft zijn knie wel 10x gebogen er zit wel iets maar niet dat hem belemmerd lekker weer aan de slag.

Ik zat er een maand op toen ik hem kreupel van de wei af haalde. Zijn knie was weer dik en stond bol. Omdat ik zekerheid wou naar de kliniek geweest hier kwam atrose uit... Een fikse haak aan de buitenkant wat de huid irriteert en er een ontsteking blijft.
Hij loopt alleen kreupel in draf, rent en doet door de wei zonder daarna meer zichtbaar pijn te hebben. Hij loopt niet stijf.

Hij krijgt nu glucosamine complex speciaal bij en geniet verder van zijn pensioen.
Heb nog met de kliniek gebeld het enigste wat nog kan is inspuiten. Maar gaat dit wel helpen omdat die haak er zit? Hebben meer hier ervaring mee?

Mijn paard heeft ook artrose in de knie. Aan de buitenkant zit een vergroeing. Mijn paard heeft er geen last van. Als je meer wilt weten mag je me altijd even PBen voor het hele verhaal.

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:00

Na een jaar lang tobben zoeken zijn we er dinsdag achter gekomen dat mijn 6 jarige(veel te jong) Atrose in de hals heeft, tussen de wervels 2 en 3 zitten een vernauwing, en tussen de wervels 5/6/7 zitten vernauwingen en atrose.
Verder ben ik er nog een beetje beduusd van en nog een beetje aan het zoeken wat nog kan, draf en galop vind hij lastig maar stap gaat nog prima op het moment.
Gelukkig gaat mijn Chiro nog met de DA praten wat de mogelijkheden zijn, inspuiten heeft voor hem geen zin omdat het te diep zit en na grote waarschijnlijkheid ook niet gaat werken.
Wat nog wel mogelijk is is dus nog een beetje onduidelijk, we gaan doen wat we nog kunnen doen en kijken wat we hem kunnen geven ter ondersteuning.

Zijn er verder mensen hier die ervaring hebben met deze diagnose van atrose in de hals, het einde is het in ieder geval niet voor hem.
Hij staat nog te goed in het leven, en heel veel verwachtingen heb ik niet van hem.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:14

Ik heb mijn paard een eindje duivelsklauw gegeven maar voelde dat hij toch wat beter was op gewone gluco. Ook oppassen want teveel duivelsklauw kan ze gevoeliger maken aan de maag :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:22

Duivelsklauw komt ook niet zozeer in plaats van glucosamine , maar wordt er meer naast gebruikt.

Gaya1, ik kan je niet helpen, maar zoek anders eens binnen dit topic op hals , halsartrose. Er zijn meerdere mensen waarvan hun paarden dit hebben. Alleen reageert ieder paard weer anders natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:25

Zou ik hier even mogen binnenvallen met een vraag voor een stalgenoot?
Zij zou haar "ouder" paard (nu 16 of 17 geloof ik) willen ondersteunen met iets. Hij heeft peesproblemen (gehad), heeft achteraan een zenuwsnede gehad en zou nu vooraan een ontsteking in de kogel hebben. De DA sprak ook van artrose daar, maar aangezien er geen foto gemaakt is weet ik niet in hoeverre dat werkelijk zo is. Nu had de DA haar aangeraden om te gaan ondersteunen met duivelsklauw, maar zij weet niet waar te beginnen zoeken. Zelf heb ik ook al wat rondgekeken maar het is niet zo simpel :+

Wel heb ik gezien dat (puur) duivelsklauw niet zo aan te raden is? Of toch zeker niet voor langere tijd? Ik denk dat zij iets zoekt wat ze voor de rest van zijn leven als ondersteuning kan geven. Wat geven jullie? Equiflexion leek mij bv. wel wat ... Of Primeval Gelatinaat (heb ik zelf een tijdje gegeven, merkte geen verschil maar mijn pony's problemen komen ook niet vanuit de gewrichten ;) ). Gewoon glucosamine + msm is misschien ook al voldoende? Waar zouden jullie mee beginnen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:50

[***] schreef:
Zou ik hier even mogen binnenvallen met een vraag voor een stalgenoot?
Zij zou haar "ouder" paard (nu 16 of 17 geloof ik) willen ondersteunen met iets. Hij heeft peesproblemen (gehad), heeft achteraan een zenuwsnede gehad en zou nu vooraan een ontsteking in de kogel hebben. De DA sprak ook van artrose daar, maar aangezien er geen foto gemaakt is weet ik niet in hoeverre dat werkelijk zo is. Nu had de DA haar aangeraden om te gaan ondersteunen met duivelsklauw, maar zij weet niet waar te beginnen zoeken. Zelf heb ik ook al wat rondgekeken maar het is niet zo simpel :+

Wel heb ik gezien dat (puur) duivelsklauw niet zo aan te raden is? Of toch zeker niet voor langere tijd? Ik denk dat zij iets zoekt wat ze voor de rest van zijn leven als ondersteuning kan geven. Wat geven jullie? Equiflexion leek mij bv. wel wat ... Of Primeval Gelatinaat (heb ik zelf een tijdje gegeven, merkte geen verschil maar mijn pony's problemen komen ook niet vanuit de gewrichten ;) ). Gewoon glucosamine + msm is misschien ook al voldoende? Waar zouden jullie mee beginnen?

mijn paard krijgt al 6jr SMS en Glucosamine en sinds april ben ik daar duivelsklauw bij gaan geven 2x 10 ml door zijn voer
volgens de DA [ had ik daar 3jr geleden al mee mogen beginnen ] kan dit geen kwaad
ik ben ook aan het overstappen van Pharmahorse MSM/Glucosamine naar Equiflexion
hij krijgt nu in de ochtend nog PharmaHorse en in de avond Equiflexion 15ml

als de poeder op is ga ik over het vloeibare Equiflexion, hier zit net wat meer in en er zijn pos meldingen over

mijn paard heeft in 2011 een operatie chip in kogel gehad en in 2014 en 2015 checkligament blessure in beide voorbenen en ik weet sinds jan 2015 dat hij in beide koten artrose heeft [ is waarschijnliujk gekomen doordat hij een hele rare hoefstand kreeg ,ondergeschoven hielen, en om de 8 weken enorm anders gezet werd en dat bijna 2jr lang in 2011 had hij wel artrose rechtsvoor waar de chip zat maar links was schoon en 4jr later in beide artrose

hij doet het nu goed is in okt van de [ aangepaste beslagen ] ijzers af gegaan
op de weg stap gaat super maar draven loopt hij kort in de berm verruimt hij enorm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:28

Dank je wel :)

Equiflexion las ik inderdaad goede dingen over ... Had ergens gezien dat daar ook duivelsklauw in zat, maar dat kan ik niet zo meteen terugvinden..

Gekke vind ik wel dat haar DA had gezegd dat op het zachte "werken" (gewoon recreatief) beter was dan op het harde. Dus beter binnen in de piste rijden dan buiten ... Zelf dacht ik altijd dat dit andersom was? Of hangt dit af van waar artrose of misschien door de andere dingen die spelen ofzo?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:07

[***] schreef:
Dank je wel :)

Equiflexion las ik inderdaad goede dingen over ... Had ergens gezien dat daar ook duivelsklauw in zat, maar dat kan ik niet zo meteen terugvinden..

Gekke vind ik wel dat haar DA had gezegd dat op het zachte "werken" (gewoon recreatief) beter was dan op het harde. Dus beter binnen in de piste rijden dan buiten ... Zelf dacht ik altijd dat dit andersom was? Of hangt dit af van waar artrose of misschien door de andere dingen die spelen ofzo?

voor de pezen is stappen op het harde beter om de pees te triggeren, maar met de artrose die mijn paard heeft is de bak een No Go...ik rij hem alleen buiten en als de berm goed is kan ik daar draven of galopje

in de bak loop je rondjes dat is voor artrose niet prettig en eigenlijk voor de pezen ook niet omdat je het gewricht steeds scheef belast en de pezen klappen krijgen
ik rij nooit in de bak ,in de winter als hij fris is gooi ik hem wel los in de rijbak en hooguit 20 min aan de longe maar ik kijk heel goed of hij niet gevoelig is een misstap is dan zo gemaakt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:26

[***],krijgt het paard wel iets tegen de ontsteking nu ? Want dat lijkt me nu op de korte termijn het belangrijkste.

Duivelsklauw is een kruid wat het beste werkt voor aandoeningen zoals artrose en dan werkt het als pijnstiller. Het doet verder niets om de artrose te ondersteunen/ verlichten.
Supplementen zoals glucosamine ( vaak samen met chondroitine en msm ) of gelatinaat ondersteunen de gewrichten waar de artrose zit zelf. Gelatinaat kan heel goed werken, maar als je gaat googlen vindt je waarschijnlijk meer positieve verhalen over glucosamine.
Welk glucosamine product je stalgenoot dan moet gaan geven is helaas niet te vertellen. Elk paard reageert anders. Zo is het zeker met glucosamine. Het ene glucosamine product kan dan totaal geen verandering/ verbetering geven, terwijl een ander, bijna van dezelfde samenstelling, glucosamine product echt super werkt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:17

Mijn oude merrie staat inderdaad ook op glucosamine én duivelsklauw. Ging de hele winter best heel prima, maar nu gaat het duidelijk weer minder. Net als vorig voorjaar. Hebben we de ******* winter gehad, waarin het prima ging, en dan wordt ze ineens slecht in het voorjaar. Herkennen jullie dit?

Overigens staat ze sinds gisteren weer op de zomerwei, eerst beperkt gras en dat wordt later opgevoerd naar onbeperkt. Ze heeft dan ook weer voldoende ruimte om lekker te scharrelen. Ze blijft elke dag haar supplementjes krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:19

@ mirgino : ik weet inderdaad ook niet beter dat bij artrose (en ook peesblessures) het beter is om gewoon rustig buiten te rijden, rechtuit, veel stappen, etc. Maar de DA had blijkbaar anders gezegd (al stond ik daar niet bij dus weet gewoon wat mijn stalgenoot zegt).

@ Maris : hij heeft een ontstekingsremmer in (tussen?) het gewricht ingespoten gekregen, verder weet ik het niet of er nog wat gegeven wordt (of nodig is?).

Zal haar dat zo dan meegeven qua uitleg, ze kan altijd wat proberen en zien of het verschil maakt :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:05

Ha, goed dat die ontstekingsremmer is gespoten ! Dat gaat vast ook al wel verschil uitmaken mbt de pijn.
Als je (stalgenootje) het goede supplement hebt gevonden kan dat ook super veel verschil maken in de manier van lopen bij het paard.