En om dan maar het voorbeeld te geven. Hierbij een foto van een achterhoefje.
Foto's maken van hoeven is nog best lastig is mij wel duidelijk geworden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tancreda4 schreef:Die heb ik wel, maar wel van een andere keer. De fotos hierboven waren van juni, de standfotos hieronder zijn van april.
CherokeeChum schreef:Het dier heeft slecht aangesloten witte lijnen,en slechte stralen= een punt van aandacht.
Links voor flairt aan de binnenkant en knikt in de wand aan de buitenkant.
Op de eerste set foto's is er sowiso erg slordig bekapt,dwz niet vlak,niet netjes afgewerkt.
Ronduit droevig eigenlijk.
Ik vind het zijaanzicht nog niet eens zo heel beroerd,wat betreft voetas,de toon zou echter verder teruggebracht mogen worden als in een goede rollover gevijlt mogen worden.
Ik denk dat deskundiger kapwerk en aandacht voor de aansluiting van de wittelijn en die slechte stralen al een slok op de borrel schelen. Ik zou ook niet schromen om die stralen een goed onderhanden te nemen met de renettes om ze eens goed te reshapen zodat ze weer goed aan groeien.
Dit duurt misschien een 2 maanden maar dan heb je ook wat.
Rebeccatjuh schreef:Wat vinden jullie hiervan;
een 10 jarige Merens die 6/7 jaar met ijzers heeft gestaan, sinds 8 maanden zonder achterijzers en sinds 4/5 maanden zonder voorijzers:
scoxxx schreef:Rebeccatjuh schreef:Wat vinden jullie hiervan;
een 10 jarige Merens die 6/7 jaar met ijzers heeft gestaan, sinds 8 maanden zonder achterijzers en sinds 4/5 maanden zonder voorijzers:
Slordig: lijkt wel of betreffende smid enkel zijn renette heeft gebruikt voor de stralen en hopla binnen 3 minuutjes was dit dier klaar?
Ikzelf zou het dier lager op de hielen zetten en de steunsel bijwerken.
Daarnaast lijkt het op de foto of de voorhoeven niet recht naar beneden groeien.
nombrado schreef:scoxxx schreef:
Slordig: lijkt wel of betreffende smid enkel zijn renette heeft gebruikt voor de stralen en hopla binnen 3 minuutjes was dit dier klaar?
Daarnaast lijkt het op de foto of de voorhoeven niet recht naar beneden groeien.
en daarmee de voetas nog meer te laten breken?
je ziet nu al dat hij overvulde pezen heeft en de stand niet juist is
als je dan de hielen eraf haalt, krijg je geheid problemen.
nombrado schreef:scoxxx schreef:
en daarmee de voetas nog meer te laten breken?
je ziet nu al dat hij overvulde pezen heeft en de stand niet juist is
als je dan de hielen eraf haalt, krijg je geheid problemen.
Rebeccatjuh schreef:Hielen eraf halen lijkt mij inderdaad geen goed idee..
Mijn paard is sinds een paar maanden herstelt van een dubbele peesblessure ( beide voorbenen, diepe buiger) , we zijn hiermee ruim een jaar bezig geweest , ook speciaal beslag.
Omdat hij ook flinke artrose heeft heb ik besloten zijn ijzers eraf te laten halen.
Hij loopt na 4 maanden op ongelijke steentjes nog erg gevoelig*, vandaar mijn wens zo min mogelijk van de onderkant van de voorvoeten af te halen.
Oorspronkelijk had hij nog een veel plattere hoef, bij de achtervoeten is dit redelijk opgelost, voor komt beetje bij beetje. Zou ik iets aan de manier van bekappen kunnen veranderen om dit te versnellen? ( het iets steiler staan)
Hij groeit inderdaad naar voren ( teen) ipv omhoog, maar hij is niet snel op zijn teentjes getrapt hoor!
* op ongelijke steentjes loopt mijn paard dan ook op hoefschoenen.
mirgino schreef:ik zou graag een mening horen over de hoeven van mijn paard
dit was net gedaan eind April dit jaar
hij moest op ijzers met opzet van de DA vanwege zijn operatie, nu staat hij nl alweer een tijd zonder maar loopt op de weg kort en in de berm ruim
hij is dus gevoelig
ik twijfel ontzettend, aan de ene kant graag zonder ijzers want ik rij voorlopig nog niet en hij kan ze in de wei niet aftrappen maar loopt dan wel moeilijk buiten,ik ga weer stappen aan de hand en grote delen moet over de weg
andere kant ijzers omdat hij dan niet gevoelig loopt zijn hoeven niet schuin afslijten [ is licht toontreder ]
wat is wijsheid?
hij heeft smalle voetjes.
en ik neem dan eerst alleen voorijzers.
mirgino schreef:hier een foto toen hij even geen ijzers had ,je ziet hier al iets van een scheven hoef
en dat gevoelig lopen? er zijn gewoon flinke stukken dat er geen berm aanwezig is.
en dit paard heeft zijn hele leven voor geen ijzers gehad [ achter sliding plates ] en op een western bodem gelopen en op het zand in het bos
ook het pad vanuit de manege naar bos was zacht zand
kan hij dan wel zonder ijzers zonder dat zijn hoeven straks stompjes zijn?
Needje schreef:Mirgino,was dat tijdens de keuring? (gezien de foto's op een kliniek zijn) Wat zei de DA dan over de voeten?
Maritje1991 schreef:ik heb laatst geleerd dat het scheef als zijnde aan de buitenkant niet uitmaakt, zolang het maar wel recht is aan de onderkant.
Sommige paarden hebben nou eenmaal een iets scheve stand.
of zeg ik nu iets ontzettends stoms?