Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:11

Moderatoropmerking:
Hier nogmaals het verzoek niet de discussie van ijzers vs ijzerloos te voeren. Hier mogen jullie een nieuw topic aanmaken. Dit topic is echt puur voor foto's van beslagen en onbeslagen hoeven.

En om dan maar het voorbeeld te geven. Hierbij een foto van een achterhoefje.
Foto's maken van hoeven is nog best lastig is mij wel duidelijk geworden.
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:15

Welke hoefsmid had jij ook alweer dyonne?

Ik heb vandaag even meegekeken met een andere hoefsmid, die natuurlijk bekapt. Mijn merrie is en blijft gevoelig op de voorvoeten en ik zit nu weer te denken aan ijzers. Maar die wil ik eigenlijk niet.... dus misschien wil ik eerst haar eens proberen. Ik vind alleen het overstappen van hoefsmid een beetje eng stiekem :o En of het gaat werken bij ons is natuurlijk de vraag, niets is een garantie en misschien zal ze altijd wel gevoelig blijven, wat ik eigenlijk ook wel denk aangezien ze al sinds ik haar ken gevoelig is en dus vanaf haar 1ste jaar (ze is nu 8).

Maar overstappen, brrr, straks wordt ze er alleen maar slechter van.... Maar ijzers is ook neit alles voor het hoef mechanisme, en stiekem zie ik daar 1001 nadelen in; aftrappen (wat ze veel deed), verwondingen (wat ze in de periode met ijzers veel had, in combi met het aftrappen), uitglijden sneller in het land, kosten etc.

Haar hoefjes zijn nu zo (heb ze al eens geplaatst)

Afbeelding

Linksvoor
Afbeelding

Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

Afbeelding

Linksachter
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:22

heb je ook een foto van de stand van het paard, dus bv aan de zijkant genomen?
alleen de onderkant kan je weinig aan zien

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:56

Die heb ik wel, maar wel van een andere keer. De fotos hierboven waren van juni, de standfotos hieronder zijn van april.

Afbeelding
Afbeelding

Ze stond toen wat langer al, langer na een bekapbeurd, zag het er van onder zo uit;
Afbeelding

Ze moet weer bekapt worden, iig is het weer 7 weken geleden, dan kan ik sowieso ook weer fotos maken.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:32

Snijdt je smid veel in de zool en straal? Ik denk dat als hij daar vanaf blijft (op de losse flapjes na voor de hygiëne) je paard al een stuk minder gevoelig zal lopen. Achter ziet er zo vanaf de foto beter uit dan voor.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:13

Tancreda4 schreef:
Die heb ik wel, maar wel van een andere keer. De fotos hierboven waren van juni, de standfotos hieronder zijn van april.

Afbeelding

ik vind de stand hier niet helemaal goed.
er mag iets meer "gekweekt"worden in de hiel, zodat ze wat steiler komt te staan en wat korter in de teen.
de hoeken kloppen nu niet, waardoor ze ook iets overvulde peesjes heeft bij haar kogels
op het moment dat de stand goed is, is die overvullling ook over.

Je ziet ook, dat de draagwand aan de voorzijde van de voorhoef breder is als de zijrand, dit wil meestal zeggen, dat de drukverdeling op de hoef tov de been en beenstand niet helemaal goed is.
ze loopt dus nu een beetje teveel op haar hiel zeg maar

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:27

Het dier heeft slecht aangesloten witte lijnen,en slechte stralen= een punt van aandacht.
Links voor flairt aan de binnenkant en knikt in de wand aan de buitenkant.
Op de eerste set foto's is er sowiso erg slordig bekapt,dwz niet vlak,niet netjes afgewerkt.
Ronduit droevig eigenlijk.
Ik vind het zijaanzicht nog niet eens zo heel beroerd,wat betreft voetas,de toon zou echter verder teruggebracht mogen worden als in een goede rollover gevijlt mogen worden.
Ik denk dat deskundiger kapwerk en aandacht voor de aansluiting van de wittelijn en die slechte stralen al een slok op de borrel schelen. Ik zou ook niet schromen om die stralen een goed onderhanden te nemen met de renettes om ze eens goed te reshapen zodat ze weer goed aan groeien.
Dit duurt misschien een 2 maanden maar dan heb je ook wat.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:18

CherokeeChum schreef:
Het dier heeft slecht aangesloten witte lijnen,en slechte stralen= een punt van aandacht.
Links voor flairt aan de binnenkant en knikt in de wand aan de buitenkant.
Op de eerste set foto's is er sowiso erg slordig bekapt,dwz niet vlak,niet netjes afgewerkt.
Ronduit droevig eigenlijk.
Ik vind het zijaanzicht nog niet eens zo heel beroerd,wat betreft voetas,de toon zou echter verder teruggebracht mogen worden als in een goede rollover gevijlt mogen worden.
Ik denk dat deskundiger kapwerk en aandacht voor de aansluiting van de wittelijn en die slechte stralen al een slok op de borrel schelen. Ik zou ook niet schromen om die stralen een goed onderhanden te nemen met de renettes om ze eens goed te reshapen zodat ze weer goed aan groeien.
Dit duurt misschien een 2 maanden maar dan heb je ook wat.

Ik vind het ook net als CherokeeChum slordig bekapt.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:30

Wat vinden jullie hiervan;

een 10 jarige Merens die 6/7 jaar met ijzers heeft gestaan, sinds 8 maanden zonder achterijzers en sinds 4/5 maanden zonder voorijzers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:01

Rebeccatjuh schreef:

een 10 jarige Merens die 6/7 jaar met ijzers heeft gestaan, sinds 8 maanden zonder achterijzers en sinds 4/5 maanden zonder voorijzers:

Slordig: lijkt wel of betreffende smid enkel zijn renette heeft gebruikt voor de stralen en hopla binnen 3 minuutjes was dit dier klaar?
Ikzelf zou het dier lager op de hielen zetten en de steunsel bijwerken.
Daarnaast lijkt het op de foto of de voorhoeven niet recht naar beneden groeien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:40

scoxxx schreef:
Rebeccatjuh schreef:

Slordig: lijkt wel of betreffende smid enkel zijn renette heeft gebruikt voor de stralen en hopla binnen 3 minuutjes was dit dier klaar?
Daarnaast lijkt het op de foto of de voorhoeven niet recht naar beneden groeien.

en daarmee de voetas nog meer te laten breken?
je ziet nu al dat hij overvulde pezen heeft en de stand niet juist is
als je dan de hielen eraf haalt, krijg je geheid problemen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:03

nombrado schreef:
scoxxx schreef:

als je bij deze de hielen eraf hakt dan staat ie toch nog raarder erop?
de achterhoeven vind ik vanuit het zijopzicht nog niet zo gekke raar erop staan.

de voorhoeven hierintegen wel.
ze heeft vrij lange tenen (hoe snel is ze op haar teentjes getrapt?)
maar gezien het feit dat ze vrij lang op ijzers heeft gestaan is het een kwestie van optijd bekappen en maar zien hoe ze er over een half jaartje ongeveer eruit ziet.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:22

nombrado schreef:
scoxxx schreef:

Hielen eraf halen lijkt mij inderdaad geen goed idee..

Mijn paard is sinds een paar maanden herstelt van een dubbele peesblessure ( beide voorbenen, diepe buiger) , we zijn hiermee ruim een jaar bezig geweest , ook speciaal beslag.
Omdat hij ook flinke artrose heeft heb ik besloten zijn ijzers eraf te laten halen.

Hij loopt na 4 maanden op ongelijke steentjes nog erg gevoelig*, vandaar mijn wens zo min mogelijk van de onderkant van de voorvoeten af te halen.

Oorspronkelijk had hij nog een veel plattere hoef, bij de achtervoeten is dit redelijk opgelost, voor komt beetje bij beetje. Zou ik iets aan de manier van bekappen kunnen veranderen om dit te versnellen? ( het iets steiler staan)
Hij groeit inderdaad naar voren ( teen) ipv omhoog, maar hij is niet snel op zijn teentjes getrapt hoor! ;)

* op ongelijke steentjes loopt mijn paard dan ook op hoefschoenen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:41

Rebeccatjuh schreef:
Hielen eraf halen lijkt mij inderdaad geen goed idee..

Mijn paard is sinds een paar maanden herstelt van een dubbele peesblessure ( beide voorbenen, diepe buiger) , we zijn hiermee ruim een jaar bezig geweest , ook speciaal beslag.
Omdat hij ook flinke artrose heeft heb ik besloten zijn ijzers eraf te laten halen.

Hij loopt na 4 maanden op ongelijke steentjes nog erg gevoelig*, vandaar mijn wens zo min mogelijk van de onderkant van de voorvoeten af te halen.

Oorspronkelijk had hij nog een veel plattere hoef, bij de achtervoeten is dit redelijk opgelost, voor komt beetje bij beetje. Zou ik iets aan de manier van bekappen kunnen veranderen om dit te versnellen? ( het iets steiler staan)
Hij groeit inderdaad naar voren ( teen) ipv omhoog, maar hij is niet snel op zijn teentjes getrapt hoor! ;)

* op ongelijke steentjes loopt mijn paard dan ook op hoefschoenen.

ik herken je probleem
ben nu (althans ism mijn TB) een andere methode aan het aanhangen
hij heeft echt extreem veel van de teen afgehaald afgelopen keer...hierdoor is zijn stand echt enorm vooruit gegaan. Zijn voeten worden weer breder, zoals ze waren ooit...., wel werkt hij dan ook de stralen iets bij, (zodat die de breedte ook in kunnen) en de steunsels gelijk makend.
De pezen waren meteen mooi strak , hij liep nog wel gevoelig in het begin (echt korte tenen) maar je ziet nu duidelijk zijn oorspronkelijke voet en stand weer terugkomen.
Mij valt op, dat TB vaak ook nog teveel van de hiel afhalen.

Eigenlijk als je erover nadenkt is het wel logisch...de druk komt dan weer midden op de voet te staan, waardoor er een gelijkmatigere groei kan ontstaan.
Ik vermoed dat mijn smid te nauwe ijzers heeft gebruikt (en hij ging echt keurig om de 8 weken) waardoor dit probleem ontstaan was.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:07

ik zou graag een mening horen over de hoeven van mijn paard
dit was net gedaan eind April dit jaar
hij moest op ijzers met opzet van de DA vanwege zijn operatie, nu staat hij nl alweer een tijd zonder maar loopt op de weg kort en in de berm ruim
hij is dus gevoelig
ik twijfel ontzettend, aan de ene kant graag zonder ijzers want ik rij voorlopig nog niet en hij kan ze in de wei niet aftrappen maar loopt dan wel moeilijk buiten,ik ga weer stappen aan de hand en grote delen moet over de weg
andere kant ijzers omdat hij dan niet gevoelig loopt zijn hoeven niet schuin afslijten [ is licht toontreder ]

wat is wijsheid?
hij heeft smalle voetjes.

en ik neem dan eerst alleen voorijzers.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:13

mirgino schreef:
ik zou graag een mening horen over de hoeven van mijn paard
dit was net gedaan eind April dit jaar
hij moest op ijzers met opzet van de DA vanwege zijn operatie, nu staat hij nl alweer een tijd zonder maar loopt op de weg kort en in de berm ruim
hij is dus gevoelig
ik twijfel ontzettend, aan de ene kant graag zonder ijzers want ik rij voorlopig nog niet en hij kan ze in de wei niet aftrappen maar loopt dan wel moeilijk buiten,ik ga weer stappen aan de hand en grote delen moet over de weg
andere kant ijzers omdat hij dan niet gevoelig loopt zijn hoeven niet schuin afslijten [ is licht toontreder ]

wat is wijsheid?
hij heeft smalle voetjes.

en ik neem dan eerst alleen voorijzers.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

als je de 2 e foto ziet, aan de voorzijde van de voorvoeten, zie je zijn linkervoet niet recht staan
althans zijn kogel en voet niet recht.
dit kan komen doordat hij iets troontrede staat.
tip...laat hem zonder ijzers dan ook troontrede staan
hij heeft gewoon zon stand, dat moet je niet gaan aanpassen, anders krijg je juist gewrichtsproblemen.
het moet dus 1 lijn zijn, die vanaf het been aan de voorzijde doorloopt in de voet
heel wat smeden doen dit trouwens verkeerd...maar goed
willen de stand aanpassen van een volwassen paard...en da ga nie

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:40

Bedankt allemaal voor de reacties :)

@ Rianne; achter zijn idd mooier dan voor, achter heeft ze ook nagenoeg geen last van gevoeligheden (al stond ez laatst wel even op 3 benen omdat ze in een steen was gestapt met een achtervoet, wilde ze niet meer verder lopen :(:))

@ Nombrado, bedankt voor je uitleg over de fotos en wat je ziet.

@ Cherokeechum; die witte lijnen zijn idd een struikelpunt, die zijn niet mooi, en voor is hij o sommige plekken ook te breed, teveel ruimte tussen zool & wand zeg maar waar ze flares heeft (binnen groeien van de hoeven).

Wat betreft dat sloridge bekappen is idd wat ik hier veel over hoorde. Maandag komt mijn HS weer, en zal ikhet er over hebben, zeker ook over haar gevoeligheid van de vorige keer, toen kon ze helemala niet meer op het harde lopen zo zielig.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:42

hier een foto toen hij even geen ijzers had ,je ziet hier al iets van een scheven hoef

en dat gevoelig lopen? er zijn gewoon flinke stukken dat er geen berm aanwezig is.

en dit paard heeft zijn hele leven voor geen ijzers gehad [ achter sliding plates ] en op een western bodem gelopen en op het zand in het bos
ook het pad vanuit de manege naar bos was zacht zand
kan hij dan wel zonder ijzers zonder dat zijn hoeven straks stompjes zijn?

Afbeelding

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:45

mirgino schreef:
hier een foto toen hij even geen ijzers had ,je ziet hier al iets van een scheven hoef

en dat gevoelig lopen? er zijn gewoon flinke stukken dat er geen berm aanwezig is.

en dit paard heeft zijn hele leven voor geen ijzers gehad [ achter sliding plates ] en op een western bodem gelopen en op het zand in het bos
ook het pad vanuit de manege naar bos was zacht zand
kan hij dan wel zonder ijzers zonder dat zijn hoeven straks stompjes zijn?

Afbeelding

hoefschoenen geen optie?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:51

nee, dat slijt ook scheef en helaas met mijn beperkingen kan ik die dingen niet omkrijgen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:53

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:59

ik heb laatst geleerd dat het scheef als zijnde aan de buitenkant niet uitmaakt, zolang het maar wel recht is aan de onderkant.

Sommige paarden hebben nou eenmaal een iets scheve stand.

of zeg ik nu iets ontzettends stoms?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:14

Mirgino,was dat tijdens de keuring? (gezien de foto's op een kliniek zijn) Wat zei de DA dan over de voeten?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:25

Needje schreef:
Mirgino,was dat tijdens de keuring? (gezien de foto's op een kliniek zijn) Wat zei de DA dan over de voeten?

nee dit was op controle 6 weken na zijn operatie
er is een chip uit het kogel gewricht gehaald van 8mm rechtsvoor
hij moest toen recht op ijzers gezet worden zodat het gewricht goed kon genezen.
en hier ging hij voor het eerst weer draven, helaas geen filmpje.

tijdens de aankoop keuring 2 jaar geleden zei de DA dat hij beste voeten had 1 iets smaller maar goede voeten.
dat heb ik wel op film

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:26

Maritje1991 schreef:
ik heb laatst geleerd dat het scheef als zijnde aan de buitenkant niet uitmaakt, zolang het maar wel recht is aan de onderkant.

Sommige paarden hebben nou eenmaal een iets scheve stand.

of zeg ik nu iets ontzettends stoms?

nee je zegt niet iets stoms.
de ene heeft een perfecte stand en de ander weer net niet.
daarom heb je franse stand etc etc...