[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:27

Vandaag is de osteopaat bij lan geweest voor haar check up. En voor het eerst heeft ze ook de buiging van de sprong meegenomen. En wat blijkt, ze buigt haar sprong van het spatbeen precies even ver als van haar goede been. Niet helemaal raar dat ik dus nooit stijfheid voel als ze uit de stal komt o.i.d. Het gewricht is niet meer stijf.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:18

Nou,dat is mooi toch. :j Dan doe je het goed!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 08:20

Anya schreef:
Vandaag is de osteopaat bij lan geweest voor haar check up. En voor het eerst heeft ze ook de buiging van de sprong meegenomen. En wat blijkt, ze buigt haar sprong van het spatbeen precies even ver als van haar goede been. Niet helemaal raar dat ik dus nooit stijfheid voel als ze uit de stal komt o.i.d. Het gewricht is niet meer stijf.

Hee Anya dat is super zeg!! En hoelang heeft het bij jou (of nouja bij Lan natuurlijk) geduurd voor je die stijfheid niet meer voelde en/of zag?
We merken bij Bob nl. ook eigenlijk niets meer van stijfheid in het begin. Ja, in z'n lijf, maar dat is bodybuilderbob, en dat is zo weg met goed losrijden.
Vandaag is het trouwens alweer 4 maanden geleden dat de spat geconstateerd is, en hij loopt al vanaf de 2e week juni zuiver *\o/*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 08:32

Eigenlijk voelde ik heel snel nadat ze zuiver liep geen stijfheid. Maar ik ben met rijden steeds heel voorzichtig geweest. Veel rechte lijnen, lang instappen. Want dat zou horen bij spatpaarden. En vooral basisdingen doen met rijden. Lan zelf dacht er anders over. Die werd steeds vervelender. Die wilde weer aan het werk. Dus ik heb een lichte bijrijdster gezocht en ben zelf weer met laterale gangen en wissels e.d. begonnen. Alleen stoppen doe ik niet en met spin en pivot ben ik heel voorzichtig.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:22

Ok duidelijk, hier eigenlijk idem dito dus. Vanaf dat hij weer zuiver liep geen stijfheid in het been ook meer. Zie ook nooit meer iets aan dat been, ook niet als ik met 'm van stal naar de bak loop bijvoorbeeld. Terwijl ik (Rob heeft 'm een tijd helemaal niet gereden, is nu weer begonnen, een keer in de week) iets minder voorzichtig ben geweest, uiteraard onder begeleiding van Nakita: wel lang in stappen en rechte lijnen -maar daarop wel veel sturen, slingeren a.h.w., maar ook eigenlijk al vrij snel weer cirkels erbij. En inmiddels ook weer wijken, schouderbinnen, contragalop en wissels. Ik heb 'm zelfs aan de longe, wel aan de dubbele zodat ik 'm ook dan goed kan rechtrichten. Verder rijd ik ook veel in het bos (da's echt geen straf :D ), we hebben heerlijke lange brede paden, merk dat dat 'm ook erg goed doet.
Stops, spins en rollbacks zijn ook hier nog (lang) niet aan de orde, maar zoals het er nu uitziet is dat in de toekomst wel weer mogelijk, met heul veul beleid en zeker niet te vaak. Maar goed, dat kan ie, dus dat hoeft niet elke week.
Bob en ik hebben vandaag ons functioneringsgesprek gehad :j oftewel Nakita heeft m weer een keer gereden, en hij gaat goed vooruit, we zitten zeg maar op schema. Dus ik ben blij :)
Wat doet je bijrijdster dan met Lan, anders dan wat jij doet? (en bedenk me ook net: jij bent ook de zwaarste niet?)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:47

Bente geef ik zelf les. Met eigenlijk altijd in mijn achterhoofd dat ze Lan zou mogen gaan rijden. Ik heb haar zelf leren rijden dus ze doet geen gekke dingen anders dan de dingen die ik zelf ook niet correct doe ;) Ze werd te groot voor Seven en ze is qua rijden toe aan wat meer. Dus ik heb haar wat eerder dan bedoeld op Lan gezet. Zij rijdt basis en is bezig met de wat meer ingewikkeldere dingen te leren. Maar ze doet veel: iedere letter een overgang rijden, recht vragen e.d. Dat kan ze goed. Bente is 11 nu

Hier moest ze verruimen (en bewust wat kortere teugel omdat Lan eruit liep voor de lol steeds).
Aan het eind ging dat heel goed. Dit is den 5e keer dat ze echt op Lan rijdt.

Afbeelding

Afbeelding

Lans linkerhak is nog steeds wat dikker. Gaat ook niet meer weg denk ik...

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 19:37

Hallo allemaal,
ik kom even jullie topic binnen. Natuurlijk heb ik een hoop gelezen, maar niet het hele topic.
Vandaag is bij mijn 9 jarige pony spat geconstateerd. Het is botwoekering, dus geen afbraak. Volgens de dierenarts was het een hele lichte vorm, echt het begin nog. Hij raadde mij aan om mijn pony 'binnendoor' te laten bekappen. Als dit niet werk, kan ik eventueel spatbeslag laten zetten. Dit geniet mijn voorkeur natuurlijk niet, aangezien hij dan niet meer met de kudde het land in mag. Als mijn pony ong. twee weken na het bekappen goed loopt, mag ik gaan opbouwen. Vanaf hier wil ik meelezen en meepraten, om natuurlijk nog meer informatie en kennis te vergaren.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:44

Wat fijn om te lezen dat het over het algemeen goed gaat met de spatpaarden hier uit het topic. :)
Ik ben nu ook weer aan het opbouwen, paardlief heeft geen conditie meer. Voor de rest pak ik weinig figuren mee nog maar mijn paard loopt weer zuiver. :D Hopelijk blijft dat zo, ik ben nog voorzichtig met rijden.

@ ManonGrr: Hopelijk werkt het bekappen zijn vruchten af en hoeft je paard geen ijzers. :) Ik wil nog een keer ijzers eronder laten slaan en hopelijk blijft mijn paard dan goed lopen zonder ijzers. Ze glibbert er alle kanten mee op, sommige stukken beton op het terrein van mijn stal zijn echt glad. Vind het dus eigenlijk niks met de kans op blessures.

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:53

Zijn er hier trouwens mensen die wel eens springen of balkjes lopen met hun paard die spat heeft ???

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:22

Hier ook alles goed met mijn spatmerrie :) ook bij haar merk ik sinds aantal maanden geen beginstijfheid meer! Vorig weekend hebben we onze eerste endurance uitgereden, helaas wel net iets te langzaam, maar paard en ik hebben genoten :D Ik neem met mijn merrie regelmatig balkjes mee in de training en dit jaar ook paar keer kleine sprongetjes gemaakt. Gaat bij haar erg goed en merk de dag erna ook niks, maar blijf toch voorzichtig met springen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:49

Lan springt zelf.. Over het draad naar de andere wei als het haar zo uitkomt. Balkjes lopen doe ik wel.. springen niet vaak. Niet omdat zij het niet kan maar omdat de knop van mijn westernzadel in de weg zit.

Fijn dat het ook goed gaat met jouw merrie Ilonca :j

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:19

Balkjes lopen doe ik regelmatig maar springen durf ik niet aan :) hij loopt nu gewoon rad *\o/* dus ben nu erg voorzichtig :)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:52

Ja ik spring ook met Vario. Ook niet vaak, maar hij vindt het geweldig! Ook wel losspringen, gewoon niet te hoog, en gewoon rustig aan opbouwen :j

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:00

Qjeetje, was dit topic kwijt.
Ik heb ff gekeken, in 2007 op pagina 2 hier gepost over mijn paardje...
Helaas heb ik m.afgelopen 7sept moeten laten gaan. Spat ging na 10jaar stilstaan in alle hevigheid weer te keer...

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:44

CarinaR, wat een vreselijk naar bericht! Wat bedoel je met stilstaan? Dat de spat stilstond of je paard 10 jaar heeft stilgestaan? Hoe dan ook, vreselijk. Heel veel sterkte met je verlies.

ik zit een beetje in dubio... Mijn paard draaft goed, maar hoe ga ik nu verder? Ik heb 1,5 week geleden de hoefsmid laten komen die heeft hem binnendoor bekapt. En hij loopt nu dus goed, maar hoe ga ik nu verder?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:02

Bedoel de spat, 10jaar geen last en nu weer kreupel en het werd weer dik.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:05

Vreselijk.. nogmaals, heel erg veel sterkte. Denk je dat je er van af bent, en dan nog zo iets!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:01

Mag ik hier even binnenvallen?

Dierenarts heeft vanmorgen spat geconstateerd bij mijn 21 jarige Fjordenmerrie
hij zei dat ze nooit meer te rijden is maar hier lees ik toch hele andere verhalen?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:07

Bij mijn paard is in juni spat geconstateerd maar die loopt er niet minder om.
Ondanks dat hij ook HKO en OC heeft.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:35

Ik heb 6jaar vollop nog kunnen rijden hoor.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:01

mijn dierenarts heeft me kunnen verzekeren dat ik nooit meer met haar kan rijden, al is dat voor mij niet belangrijkste hij kon zelfs geen pijnvrij leven garanderen voor haar zoveel last heeft ze

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:31

Hè,wat naar voor je SecretLIN,krijgt ze pijnstillers nu?

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:11

Hoi allemaal,

Ik kom ook even binnen vallen en wil graag jullie mening over het volgende:
Ik ken een paardje die sinds een tijd spat heeft, dit is helemaal onderzocht door de DA en momenteel is het bijna aan elkaar gegroeid.
De eigenaar is fanatiek in het rijden en woont in de randstad. Omdat ze met dit paardje niet fanatiek meer kan rijden ( Ze willen graag springen, crossen en dressuur rijden,) is ze rustig op zoek naar een goed plekje voor haar paardje. ( plus het feit dat pensionstalling in de randstad erg duur is, zeker voor een pony waar je je werklust niet mee kan delen)

Ik zit er over na te denken om deze pony een plekje te geven. Het is een geweldige pony, heerlijk makkelijk in de omgang en een fijn karakter.
Mijn doel met deze pony is hem in te zetten om soms een beginners lesje op te geven.
Lekker mee te fietsen, mee als handpony naar het bos of gewoon onder het zadel naar het bos.
( ik ben helemaal geen wedstrijdruiter, ik rij misschien 2 keer per week op mijn eigen pony en 3 a 4 keer per week doe ik andere dingen zoals fietsen, bosritje, handwerk, wandelen, dubbele lange lijnen, enz.)

Hij komt 24/7 buiten in een paddock of wei te staan ( nu staat hij redelijk veel binnen).

Ik zit er over te denken om het als volgt af te spreken met de eigenaar:
De pony blijft van hun, maar hij komt bij mij aan huis te staan ( ze mogen altijd langskomen).
De standaard dierenartskosten betaal ik samen met het voer en hoefsmid.
Bijzondere behandelingen van bijvoorbeeld dierenarts of fysio betalen hun.

Wat vinden jullie hiervan?
Dankjewel!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:14

Ik vind het een mooie overeenkomst en zou het dan ook zeker doen! Ook omdat je aangeeft niet zoveel te willen doen met de pony. Maar hij loopt nu dus gewoon goed? 24/7 is sowieso beter en gaat hem vast veel helpen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:48

Allereerst Carina wat triest dat na zoveel jaar de spat nog weer terug is gekomen. Gek wel want je zou toch denken dat als het aaneen gegroeid is dat er niets meer is om te woekeren. Hoe dan ook: sterkte!

Mijn lijkt het een prima overeenkomst. Veel spatpaarden zijn nog goed te rijden. En mijn spatpaard is zelfs weer goedgekeurd voor de sport. Ik mag ook gewoon met haar springen. Ik vind het zelf niet lekker, dus ik doe het niet.. maar de DA geeft aan dat er geen bezwaren zijn. Het is glad en gelijkmatig aan elkaar gegroeid. Ze heeft er ook duidelijk geen pijn meer aan en ze spring zelf over het draad naar de andere wei ;)