[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:54

Met Perdy gaat het op dit moment qua bevangenheid goed, het enige nadeel is dat ze nu alleen in de bak staat (afgezien van +/- 1,5 uur per dag dat er ook een ander paard in de bak staat). De bak grenst overigens wel aan het land, maar behalve het contact dat ze over het hek met de groep kan hebben is er weinig.. om die reden ga ik vanaf volgende week weer beginnen met haar dagelijks heel even op het land te gooien. dit keer met grasmasker om herhaling van de vorige keer (opvlamming) te voorkomen.. morgen komt de hoefsmid haar nog even netjes op haar voetjes zetten..

Toch schoten me nog een paar vragen te binnen, en ik kan niet anders bedenken dan ze hier te plaatsen..

Sinds Perdy voor het eerst bevangen is geraakt, is ze een enorme koukleum geworden.. met dit weer (zonnetje, maar harde wind) staat ze te trillen, en doe ik haar dus maar een dun dekentje op omdat ik niet wil dat ze gewicht gaat verliezen doordat ze het koud heeft.. zou er een verband kunnen zijn tussen het bevangen geweest zijn en het koud hebben, of is het puur toeval?

En als tweede.. in de wintermaanden staan de paarden op de stal waar ik sta voorzover mogelijk is (dus alleen niet als het echt te nat is/gevroren heeft) gewoon op het land.. in hoeverre zou het mogelijk zijn om Perdy daar lekker bij te zetten (indien mogelijk gewoon de volledige tijd, dus een dagdeel).. ? in hoeverre is gras in de winter een risico?

En als laatste.. ik lees hier vrij veel over probiotica.. nu is het zo dat Perdy een vrij lage weerstand heeft ( of nouja, dat vermoed ik, want ze heeft áltijd wat.. van regenschurft tot mok, tot rasp, tot verkouden.. ga zo maardoor Lachen ), en ik was benieuwd of probiotica haar misschien hierin een beetje kan ondersteunen?

@ Isapaardje ; wat een fijne foto van Isabella! Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:00

Ik zou wel uitkijken met dat gras in de winter, daar is de mijne bevangen door geraakt waarschijnlijk. Dus vriesweer met een zonnetje. De man van marstall zei tegen mij dat het redelijk veilig is om een paard met bewolkt weer buiten te zetten en met een zonnetje als het boven de 7 graden is.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:28

Isapaardje, ik heb jouw link naar de pagina over EMS even vluchtig door gelezen.
Ik ben nog lerende he, dus heb nog een aantal vraagjes.

Is mijn verhaal en mijn foto het meest neigende naar deze soort van hoefbevangenheid?
Wat is het verschil met een andere soort, zou je daar wat puntjes van kunnen opnoemen?

Een meusli als naturale best klinkt leuk, maar naast de suikers die hierin al niet goed zijn, zijn vele andere ingredienten ook niet goed?
Daarin tegen zijn vitamientjes mineraaltjes ( Muziek! ) wel heel belangrijk?

Onze pony krijgt szomers nooit biijgevoerd, dus qua krachtvoer kan ik nu helemaal niets veranderen omdat hij dat dus zoiezo al niet krijgt.
Is het voor hem dan wel belangrijk dat hij een supplement gaat krijgen voor de aanvulling van vitaminen en mineralen, of ook niet?
Nu staan er op de link die je gaf een hele hoop vitaminen en mineralen, maar dat zit toch nooit in 1 potje, dus waar begin je dan het beste mee?

Ik wil mijn kereltje heel graag helpen, maar weet gewoon niet waar te beginnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:10

Bij voer is het belangrijk dat het suiker en zetmeelpercentage onder de 10% zit.

Als ik jou was zou ik gewoon eens een zakje magnesium proberen. Ik deed hier 2,5 week mee en ik zag gelijk verschil.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:21

En waar haal ik dat, anders dan bij paardnatuurlijk?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:25

Boerenbond geloof ik en je kunt het bestellen bij runningkawa. Verder weet ik het niet, want ik bestel het wel altijd bij paardnatuurlijk. Goede service. Wel opletten dat je een vorm koopt die makkelijk te verwerken is voor het paard.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:53

Zowel voor Yellowfish als Holly.
Een bloedonderzoek uitgevoerd door een dierenarts kan je al veel duidelijkheid geven.

Oa de werking van lever, nieren en darmen kun je laten onderzoeken (waarden in het bloed geven aan of deze organen goed of verminderd tot niet functioneren). (bij verslechterde nieren, geen magnesium geven). Ik heb mede nav bloedonderzoek vorig jaar besloten probiotica te geven (ook omdat de mest heel dun/waterig was).

Verder kun je dmv bloedonderzoek ook laten onderzoeken of je paard een mineralen / vitamine tekort heeft.

Je kunt wel van alles willen gaan geven, maar ingeval van een acute toestand is het vaak beter om juist even zo min mogelijk te geven.

Wil je wat extra's gaan geven, kun je het best even overleggen met de betreffende dierenarts.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:06

Eindelijk het telefoontje gehad van de smid. Hij kan maandag komen en kan gelukkig naar stal komen dus hoef er niet voor naar de kliniek

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:12

holly schreef:
Ik vind het juist heel fijn dat je dat zegt Isapaardje.
Had de foto ook niet geplaatst voor de leuk, maar inderdaad om te kijken of jullie ergens iets aan zien.
Het is namelijk de eerste keer dat ik te maken heb met een hoefbevangen paardje van mijzelf en weet dus eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet.

wauw,wat een mooi paard heb jij!het is net of z'n hoofdje er niet bij hoort!
heel knap beestje!
en inderdaad met bult...welkom in de bulten club...die van mij heeft er ook een,ook al is hij slank nu
(insuline resistent)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:17

holly schreef:
En waar haal ik dat, anders dan bij paardnatuurlijk?

ik geef vitamines en mineralen van ravene...Nutrilife,maar daar zit alles in,dan denk ik niet dat het verstandig is nog extra magnesium bij te voeren..
volgens mij is het te koop bij decathlon,die hebben jullie toch ook in n.l?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:19

Hoi, ben een tijdje weggeweest hier, op reis geweest voor het werk en de paardjes gaan goed, vandaar.

Allereerst even Ach gut voor degenen die op dit moment een mindere periode met hun paard hebben... succes met de zoektocht naar een oplossing!

Heb de afgelopen dagen een en ander over gras en weides gelezen, wat dat betreft denk ik dat als jullie mijn weitje zouden zien, dan zou ik wel commentaar krijgen, het lijkt niet echt veilig. Vol met "onkruid" paarde/boterbloemen,klaver,zuring. En het gras is best vol en hoog. Maar toch gaat het het hele jaar al prima met Aurora. Ze staat van een uurtje of 2 tot de schemering buiten (met grasmasker). De rest van de dag hooi. Ben nu ruim 10 dagen weggeweest en beide pony's waren afgevallen OK dan! Maar misschien heeft het ermee te maken dat ze nu goed op gewicht is, dus misschien minder risico loopt, ik weet het niet. Alleen de bulten op haar kont gaan maar niet weg (zie bovenstaande reactie van Geerke).

Wel heb ik nog een vraagje. Aurora heeft begin dit jaar een hoefzweer gehad, die is nu aan het uitgroeien en op ongeveer 1/3 van de onderkant. Waar de zweer heeft gezeten is de witte lijn erg breed, en nu het meer naar onder komt lijkt het alsof de wand daar echt los gaat laten (is nu heel dun).

Heeft iemand daar ervaring mee? De wand draagt niet, hou hem goed van de grond af. Maar vraag me af of het kwaad kan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:33

tja,losse wand misschien?
uitkijken dat er geen schimmel/bacterie tussen kruipt,die zijn dol op donkere vochtige hoekjes zonder zuurstof.
Pablo heeft nu aan drie hoeven white line disease,de hoefsmid was er vandaag,het gat achter(daar heb ik een keer foto's van geplaatst)gaat goed.
D.w.z is niet erger geworden ,maar gestopt.
Alleen het zijn de lamellen in de voorhoeven nu,hij heeft het uitgevlakt....geen gezicht dus..maar dat is het minst belangrijk.
Iedere avond voordat hij ,in een hele schone stal gaat,ontsmetten met waterstofperoxide en daarna insmeren met jodium en honing....en dat doe ik dan maar.
Ik ben als de dood dat die voeten opgevreten worden door die schimmel/bacterie....
Ik hoop voor je dat aurora dat niet heeft,het is ieder geval al goed dat het vrij ligt van dracht,misschien toch ook laten uitvlakken...
(was je reis leuk?ondanks dat het voor je werk was?...nou ja,werk kan ook leuk zijn..)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:41

Bij Isabella ging de zool zelfs wijken op de plek waar de hoefzweer uitgroeide. Maar ook de wand. En inderdaad leek daar een gat te zitten. Zat aan de buitenzijde ook en ik heb hier eens foto's geplaats van dat stukje wand wat toen afbrak (toen hadden we echt een gat zitten .. bij shetland voet is het al snel heel wat). Nu heeft ze nog altijd (jaar later) die toonscheur die ik er maar niet uitkrijg. Bekapper is met vakantie, dus moet nog even wachten. Maar hij zegt ook 'open houden', dan kan er lucht bij en dus geen schimmel gaan woekeren. Voor de zekerheid laat ik nu een zinksulfaat oplossing (hoef en zool van de paardendrogist) in die gleuf lopen en doe gelijk ook maar even aan de onderkant wat in de witte lijn soppen.

Overigens las ik in Levende Have dat ze gaan onderzoeken in hoeverre dit soort hoefbehandelingen (met zinkoplossing) kwaad kunnen voor het milieu. Evenals willen ze gaan onderzoeken hoe het zit met het gehalte aan koper en zink dat via het paardenvoer in de mest terecht komt ... Het moet toch niet gekker gaan worden hier in Nederland Boos!

Oh ja Geerke .. ik kon geen mailadres van Subli vinden; heb toen ooit via de site (formulier) om raad gevraagd en toen werd ik zelf gebeld door hen.
Heb nog bij de Boerenbond gekeken, maar niet helemaal onthouden (neem volgende keer papier mee). Er zit in ieder geval (Seniores Priores) het meest bietenpulp in, dan ponybrok, grasbrok en luzernemeel. Verder speltschillen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:52

Tot nu toe lijkt het alleen een "gat", en het lijkt ook mooi uit te groeien. Ze heeft nog zo'n groeiring ter hoogte van waar de zweer zat, die komt mooi mee naar beneden en daarboven lijkt alles ok.
Zal de volgende keer nog eens goed laten kijken door de hoefsmid.
Ik denk dat ik hem dan nog maar laat komen voor ik zelf op vakantie ga, voor de zekerheid.

@Geerke, ja reis was zeker interessant. Ben bij de grootste radiotelescoop ter wereld (Arecibo/Puerto Rico) geweest voor een meeting. Hoewel zo'n reis zeer vermoeiend is, is het natuurlijk toch niet verkeerd om daarheen te "moeten" Lachen .

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 01:53

Het is een roan kleurtje Geerke Knipoog

Helaas ging het vandaag weer wat minder met onze pony.
Hij "hangt" niet, maar het lopen zelf gaat niet helemaal soepel. Als hij zich wil omdraaien moet hij ook even nadenken waar hij zijn benen zal gaan plaatsen.

Dus om die reden heb ik hem op een heel klein stukje gezet.
Hij heeft nu een stal van 5 bij 3 tot zijn beschikking, met uitloopje van 3 bij 6 waarvan de helft alleen zand is en de andere helft kaal gras.
Hij was ontzettend boos op me, want zijn vriendin kon nog wel de hele weide op en hij niet.
De hele avond heeft hij staan schreeuwen naar mij en zijn vriendin.
Ik vind het toch wel erg zielig voor hem hoor.

Wat ik graag zou willen weten is of ik het zo goed aan heb gepakt.
En als dit goed is, hoelang moet ik hem dan hierin laten staan?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:04

Holly, dat omdraaien is bij Nado altijd een teken dat het niet goed is, ik denk dat je het heel verstandig aanpakt, maar ik zou hem ook nog van het kale gras afhalen en zijn uitloop verkleinen tot het stuk waar alleen zand ligt. Zoek het oudste/armste (maar natuurlijk nog wel goed te eten) hooi wat je kan vinden, zodat je hem in ieder geval best een hoop ervan kan geven om aan te knabbelen. Je zou zijn vriendin ook op een afgezet stuk kunnen zetten dichter bij hem in de buurt, zodat hij minder eenzaam is, maar wel verstandig dat je ze uit elkaar hebt gehaald.

Gems, welcome back. Weet helaas (gelukkig) niets over hoefzweren.

Ik heb bij Nado ook bloedonderzoek laten doen. Daar kwam niets bijzonders uit, lever en nieren prima, maar ik was heel blij dat ik het gedaan heb, omdat ik daardoor wist waar ik aan toe was.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:33

Nado schreef:
Ik heb bij Nado ook bloedonderzoek laten doen. Daar kwam niets bijzonders uit, lever en nieren prima, maar ik was heel blij dat ik het gedaan heb, omdat ik daardoor wist waar ik aan toe was.

Maar ook dat je weet dat je gerust een supplement als magnesium kunt uitproberen en dat bijv. een leverreinigingskuur od niet nodig is.

Bij Isa kwam uit dat darmen/lever/nieren niet in orde waren; dan is magnesium juist weer niet geschikt, maar is ze meer gebaat bij leverreiniging en probiotica.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:06

Bloedonderzoek dus Ja zal vandeweek eens bellen.

Kwam trouwens op internet nog het volgende tegen net:
Citaat:
Bij de acute vorm gebruik ik Ledum (Moerasrozemarijn), Arnica (valkruid), Hypericum (hertshooi) als pijnbestrijders en om de zwelling snel te laten afnemen. Ledum werkt helend en pijnstillend op voet- en teenweefsel. Arnica gaat zwellen tegen en is een probaat middel bij alle kneuzingen. Aangezien door een zwelling in de hoef bepaalde weefsels verdrongen worden, kun je hier tevens spreken van een soort inwendige kneuzing en past Arnica dus prima! Hypericum werkt pijnstillend op de zenuwuiteinden: het is een zenuwmiddel bij uitstek! Aangezien er bij hoefbevangenheid sprake is van veel zenuwweefsel en pijn, is Hypericum een goed pijnstillend middel. Tevens schrijf ik vaak Selenium metallicum voor, om de eiwitstofwisseling te stimuleren, waardoor de giftige stoffen sneller verdwijnen. Van Selenium metallicum is bekend dat dit de spierstofwisseling en de afvoer van eiwitten ten goede komt.

Bron : http://www.homeo-natura.nl/hoefbevangenheid.htm

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:15

Homeopatisch gezien zijn er meerdere middeltjes mogelijk bij hoefbevangenheid. Maar ik vind ook homeopathie niet iets wat je zelf als leek zomaar moet gaan uitproberen.
Wil je toch graag wat doen, kun je beter voor bijv. podocomplex van Groene Os kiezen:
http://puurnatuur.nl/html/product_detail.php?p_id=298

Ik kreeg net de nieuwsbrief van Hippolyt binnen. Ook interessant nieuws. Een paard dat een zink/mangaan/koper tekort heeft zal in de zomer erg verkleuren (bijv. zwart paard wordt voskleurig), of zelfs pigmentverlies krijgen rondom ogen en neus.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:18

Ik ben het helemaal met je eens dat het zeker niet iets is om zomaar te proberen Ja kwam het echter tegen op internet en bedacht dat hoe meer informatie er hier in dit topic te vinden is, hoe makkelijker het is.. :l ik ben overigens zowiezo van mening dat het geen kwaad kan alles eerst even (telefonisch) met de dierenarts te bespreken, wat betreft het bijvoeren van kruiden, supplementen ed.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:20

Yellowfish schreef:
Ik ben het helemaal met je eens dat het zeker niet iets is om zomaar te proberen Ja kwam het echter tegen op internet en bedacht dat hoe meer informatie er hier in dit topic te vinden is, hoe makkelijker het is..

Mee eens.
Echter ... ik ervaar steeds vaker dat er veel mensen zijn die iets lezen en dan denken; oh dat moet ik dus doen, en het klakkeloos toepassen zonder verder na te denken.

Vandaar even mijn 'waarschuwing' Clown

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:23

Ja Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik zelf ook wel eens geneigd ben om te denken 'Oh, dus dat kan ik nog doen, en dat, en dat!'.. je wilt tenslotte het liefst je paardje zo snel mogelijk weer van de pijn afhebben.. helaas gaat dat allemaal nog niet zo gemakkelijk

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:33

Isapaardje schreef:
Nado schreef:

Maar ook dat je weet dat je gerust een supplement als magnesium kunt uitproberen en dat bijv. een leverreinigingskuur od niet nodig is.

Bij Isa kwam uit dat darmen/lever/nieren niet in orde waren; dan is magnesium juist weer niet geschikt, maar is ze meer gebaat bij leverreiniging en probiotica.

Ja, precies Ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:05

Yellowfish schreef:
Ja Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik zelf ook wel eens geneigd ben om te denken 'Oh, dus dat kan ik nog doen, en dat, en dat!'.. je wilt tenslotte het liefst je paardje zo snel mogelijk weer van de pijn afhebben.. helaas gaat dat allemaal nog niet zo gemakkelijk

Dat hebben wij allemaal gehad en wellicht dat ik daarom wat voorzichtiger ben geworden. Heb vorig jaar die "fout" (tussen haakjes) zelf ook gemaakt. Je wilt zo graag van alles uit proberen dat ik dat ook deed en erg in de put raakte als het niet leek te werken.
Punt was alleen dat ik bepaalde dingen op die manier niet de kans gaf, maar ook het al zieke lichaam van ons pony vaak te veel belastte met al mijn uitprobeersels.

Wellicht is dat dus een reden dat ik nu wat meer waarschuw ingeval van "zomaar wat gaan uitproberen om dat het bij een ander zo goed aanslaat" Bloos

Vaak is het het beste om in de acute fase juist zo min mogelijk te doen dan alleen wat lichte beweging, pijnstilling en matig hooi voeren.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:37

Ah, dan is een waarschuwing zeker op zijn plaats.. Ja

Isapaardje, nog een vraagje.. maakte jij nou gebruik van hoefschoenen of was dat iemand anders?