[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:21

Tsjee silkemickey, wat naar! Ik hoop dat er gauw wat verbetering in komt.

Zelf zit ik ook nog steeds met een hoefbevangen pony. morgen komt de DA weer, omdat ik nauwelijks vooruitgang zie. Maak me zorgen, misschien heeft ze wel cushing...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:00

JP, zit je niet mee met Pauli.

Hier heeft mijn pony en paar dagen binnen gestaan in een box omdat ze niet kon lopen en ik haar daardoor ook niet in de paddock kon krijgen. Toen dat weer ging, direct de paddock in.

Silke, wat balen. Ik neem aan dat er foto's gemaakt zijn. Hoe ver is die gekanteld?
Mijn merrie heeft een gekanteld hoefbeen, waarschijnlijk beiden, maar de ene is weer aardig in juiste positie. Ik heb pas ruim zes jaar na HB foto's laten maken. Toen was aan huis foto's maken nog niet zo gewoon en vervoerbaar was ze al helemaal niet. Omdat ze met goed bekappen/beslaan geen problemen gaf vond ik later foto's maken niet nodig.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:50

Even een fructaan vraagje.
Nu het 's nachts kouder wordt, is het dan net als in het voorjaar dat er meer fructaan in het gras zit?
Uit voorzorg hebben we de groep dikkies (incl mijn merrie) verplaatst naar een kleiner stuk. Dat gras is korter dan het grote stuk.
Wat is nu beter met dit koudere weer? Kort of lang gras?
De shet en de andere Welsh die bij mijn merrie lopen zijn allebei erg dik (nooit hb geweest). Zij groeien echt dicht in het grote land.

edit: volgens paardnatuurlijk.nl is het fructaan risico nu heel laag. Klopt dat?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 21:59

Ik had het al gemeld in het Cushingtopic maar Pauli blijkt dus dik Cushing te hebben. ACTH waarde is 223 ( en dat hoort in deze periode maximaal 70 te zijn). We gaan dus aan de pillen.. in ieder geval is nu wel verklaard waard de bevangenheid vandaan komt.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 08-10-13 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:23

JP wat een rot nieuws. Sterkte

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:36

Rivendell schreef:
Even een fructaan vraagje.
Nu het 's nachts kouder wordt, is het dan net als in het voorjaar dat er meer fructaan in het gras zit?
Uit voorzorg hebben we de groep dikkies (incl mijn merrie) verplaatst naar een kleiner stuk. Dat gras is korter dan het grote stuk.
Wat is nu beter met dit koudere weer? Kort of lang gras?
De shet en de andere Welsh die bij mijn merrie lopen zijn allebei erg dik (nooit hb geweest). Zij groeien echt dicht in het grote land.

edit: volgens paardnatuurlijk.nl is het fructaan risico nu heel laag. Klopt dat?

Weertype - Stofwisseling plant - Risico
Koud vriesweer, geen zon/Geen groei, geen fotosynthese, gemiddelde fructaanaccumulatie/Gemiddeld

Koud vriesweer, stralende zon/Geen groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie/Extreem hoog

Nachtvorst, overdag <15°C, stralende zon/Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie 's Ochtends extreem hoog, overdag afnemend naar hoog

's Nachts en overdag >5°C <15°C, stralende zon/Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie 's Ochtens laag, overdag toenemend naar hoog

's Nachts en overdag >15°C, stralende zon/Hoge groei, veel fotosynthese, weinig fructaanaccumulatie 's Ochtends laag, 's middags ietwat toenemend

's Nachts en overdag >15°C, bewolkt/Veel groei, weinig fotosynthese, geen fructaanaccumulatie/Laag

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:37

Silkemickey sterkte! :(:)

JP balen zeg, hopelijk slaat de medcatie goed aan!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:57

simodi schreef:
's Nachts en overdag >5°C <15°C, stralende zon/Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie 's Ochtens laag, overdag toenemend naar hoog

Nu is het dit soort weer bij ons.
Maar op kort of lang gras dan? Kort gras heeft nu meer fructaan per kg toch?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:22

JP, naar zeg, maar je hebt wel duidelijkheid en daar kun je weer wat mee hopelijk.

Fructaan nu kan op de dag ook wisselen. Daarnaast spelen andere factoren ook mee, dus naar het schema kijken is een houvast, maar geen garantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:29

Valt mij op nu mijn paard 's nachts binnen staat het een stuk beter gaat. Ze loopt niet meer voorzichtig, manenkam is weer soepel en hoeven zijn niet meer warm.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:03

Rivendell schreef:
simodi schreef:

Nu is het dit soort weer bij ons.
Maar op kort of lang gras dan? Kort gras heeft nu meer fructaan per kg toch?

Meestal zit in kort gras meer fructaan.

silkemickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:52

Ja ze is op de foto geweest, maar op een been.... Ik denk dat hetzelfde geld voor haar andere voorbenen, maar daar kreupelde ze niet mee :? .... Wij hebben een smid die erg veel verstand heeft van dit soort dingen.... Dankjewel voor je reactie, nu weet ik een beetje waar ik aan toe ben

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:19

Kan je in plaats van speciale been "warmers" ook transport be4schermers gebruiken om de benen warm te houden?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:10

Mijn d-pony staat overdag een aantal uurtjes op de wei en daarna op de paddock in de avond. Wij kwamen rond half 8 en toen had hij voor warme hoeven en achter koud. Heb niet een bijzondere hartslag gevoeld, hij liep goed, manenkam was oke etc....Mijn man heeft hem gereden en voor de zekerheid heb ik daarna gevoeld. Voor stuk koeler en achter warmer, dus ongeveer alle 4 gelijk na bewegen.

Onze shet heeft gewoon 4 koele hoefjes.

De oude quarter merrie heeft 4 warme hoeven, maar geen abnormale pols, geen andere verschijnselen, dus gewoon haar temperatuur denk ik.

Ook wel goed om te weten hoe je paard in ''normale'' toestand voelt, dus blijf het voelen en controleren, net als de rest van het lijf.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 00:30

Mijn hb merrie heeft nooit een harde manenkam gehad. Mijn hengst wel maar die is nog nooit hb geweest gelukkig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 00:47

Daarom kijk ik ook naar het gehele beeld. Mijn pony heeft ook niet heel veel laten ''zien'' zeg maar. En ik was nog net op tijd voor hij misschien er veel erger aan toe was geweest.

Ik geef nu nog niks de schuld van de warme voorhoeven. Het viel me op dat die warm waren en achter koud. Na het rijden was dit gelijkmatig, dus beide lauw zeg maar even voor het gemak.
Hij beweegt gewoon heel weinig op de paddock en hangt misschien wat meer op de voorhand als hij gaat staan dromen?
Het is bij ons bij elke pony anders. Ik zelf vind het wel fijn om alles te checken, zo zie ik snel als iets anders is.
Bij de d-pony let ik ook erg op zijn koker, die wil ook weleens wat opzetten als het ietsje verkeerd gaat. Bij de shet zie je dara nooit een verandering bijv.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:27

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:46

Sterkte Dyonne.

Mijn op cushing geteste merrie heeft het ook, nog niet bevangen geweest, maar wel aan de medicijnen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:03

Ach Dyonne, wat rot. Heel veel sterkte

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:01

flavlip schreef:
@superpony klinkt of je goed bezig bent en weet wat je wilt. Buik zegt inderdaad weinig. Flavio is altijd een beetje opgeblazen na veel eten (wei of veel hooi), dit is meer een grasbuik en trekt ook weer weg, heeft niks met zn hb te maken. Zn vetpockets daarentegen, die zijn wel belangrijk, trekt ook weer weg, maar dit geeft aan dat de stofwisseling niet goed gaat.

@bolsterbos over koelen zijn ook tegenstrijdige berichten. Ik heb dit niet gedaan, flavio was in de winter hb, koud genoeg dacht ik zo, wel masseerde ik zijn benen. Wat koelen, zand en stappen betreft ben ik 't met janouk eens. Koelen is fijner met lauw water, zand is voor de tegendruk en voorlopig nog niet stappen. Ik ben heel erg voor bewegen, zodra het kan. Een paard wat uitgestrekt gaat liggen heeft nog veel te veel pijn. Wat voor advies/medicijnen heb je verder meegekregen van de kliniek?

@rivendell dankje, hoop ik ook en het blijft lastig. Flavio staat dan nu wel alleen, maar met gras en aangrenzende vriendjes. Moeilijk. Ik wil doen wat goed voor hem is, maar ook dat hij blij is.

Hij krijgt bloedverdunners en nog pijnstilling toe gediend.En nu ook iets tegen maagzweren want dat had hij ondrtussen ook :(

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:17

Ondertussen staat mijn hengst terug recht na bijna 5 dagen gestrekt te hebben gelegen van de pijn. Hij gaat nu 2x per dag een half uurtje naar buiten op aanraden van de kliniek. Het koelen doe ik om de 3 uur ook s nachts aangezien hij niet vaak meer ligt. Maar hij heeft er maagzweren bij gekregen en heeft er uiteraard erg veel last van, krijgt nu wel medicatie daarvoor. Hij staat nog erg opgetrokken hierdoor. Hij heeft een paar dagen beter gestapt zelfs niet kreupel maar meer in vertraging nu de laatste 2 dagen is het weer wat minder met lopen en hangt hij beetje naar achter wat hij eerst niet deed. Ik vraag me af of ik hem met al dat koelen niet te vaak uit de stal haalt ? toch iedere keer een rondje dat hij moet lopen om weer in zijn stal te komen aangezien hij niet kort kan draaien. Hij is verder best opgewekt en eet zijn hooi goed op en drinkt en mest goed.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:36

Ik koelde in de box toendertijd. Wel fanatiek gekoeld, was toen ook mei toen ze bevangen raakte. Had zand in de box en door koelen was dat gelijk weer nat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:44

Dyonne, blijft heel rot, sterkte

Ideaal zou zijn als je een extra grote stal zou hebben en bijv de helft met zand kan doen en de helft met stro.Maar dan moet ie wel 2 of 3x demaat van een gewone box hebben

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:47

Waarom moet de stal dan zo groot zijn? Ik had dat hier ook, deel stro, deel zand. En gewoon 3x3 box. Nu heb ik wel maar een pony natuurlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:58

Moet niet, maar lijkt mij ideaal, omdat ze wel iets kunnen bewegen en een keus kunnen maken, zonder kort te draaien en ze hoeven geen hele stukken te lopen.