Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rivendell schreef:Even een fructaan vraagje.
Nu het 's nachts kouder wordt, is het dan net als in het voorjaar dat er meer fructaan in het gras zit?
Uit voorzorg hebben we de groep dikkies (incl mijn merrie) verplaatst naar een kleiner stuk. Dat gras is korter dan het grote stuk.
Wat is nu beter met dit koudere weer? Kort of lang gras?
De shet en de andere Welsh die bij mijn merrie lopen zijn allebei erg dik (nooit hb geweest). Zij groeien echt dicht in het grote land.
edit: volgens paardnatuurlijk.nl is het fructaan risico nu heel laag. Klopt dat?
Rivendell schreef:simodi schreef:'s Nachts en overdag >5°C <15°C, stralende zon/Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie 's Ochtens laag, overdag toenemend naar hoog
Nu is het dit soort weer bij ons.
Maar op kort of lang gras dan? Kort gras heeft nu meer fructaan per kg toch?
flavlip schreef:@superpony klinkt of je goed bezig bent en weet wat je wilt. Buik zegt inderdaad weinig. Flavio is altijd een beetje opgeblazen na veel eten (wei of veel hooi), dit is meer een grasbuik en trekt ook weer weg, heeft niks met zn hb te maken. Zn vetpockets daarentegen, die zijn wel belangrijk, trekt ook weer weg, maar dit geeft aan dat de stofwisseling niet goed gaat.
@bolsterbos over koelen zijn ook tegenstrijdige berichten. Ik heb dit niet gedaan, flavio was in de winter hb, koud genoeg dacht ik zo, wel masseerde ik zijn benen. Wat koelen, zand en stappen betreft ben ik 't met janouk eens. Koelen is fijner met lauw water, zand is voor de tegendruk en voorlopig nog niet stappen. Ik ben heel erg voor bewegen, zodra het kan. Een paard wat uitgestrekt gaat liggen heeft nog veel te veel pijn. Wat voor advies/medicijnen heb je verder meegekregen van de kliniek?
@rivendell dankje, hoop ik ook en het blijft lastig. Flavio staat dan nu wel alleen, maar met gras en aangrenzende vriendjes. Moeilijk. Ik wil doen wat goed voor hem is, maar ook dat hij blij is.