[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:59

paars schreef:
Vash z'n voeten houden het prima met dit weer, zolang buitenstaan maar wordt afgewisseld met een droge box. Hij staat normaalgesproken buiten van 9.00 - 16.30, en dan gaat het gelukkig prima.

Hier ook. Ik denk ook dat het, als je de mogelijkheid hebt, verstandig is om ze niet de hele dag in de koude sneeuw te laten staan, zodat de hoeven niet de hele dag in 'vrieskist-modus' zijn.
Wel lekker als ze een aantal uren per dag door de sneeuw kunnen scharrelen. Hooi is het kacheltje, daar krijgen ze hier zowiezo al aardig wat van gelukkig.
Leuke foto's, van de paarden in de sneeuw!

@Jasper: ezeltjes zijn bikkels! Christoffel komt er vast weer bovenop ;)

deedee19

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:17

Dus jullie denken dat ik Ulvy morgen wel een uurtje op het land (helemaal kaal) kan laten scharrelen? Ze staat nu twee weken op stal met overdag een klein uitloopje en ze begint zich nu zichtbaar beter te voelen want ze begint weer streken uit te halen. De DA zei dat ze beter weer een beetje kan gaan bewegen, dus ik dacht als ik er morgen toch ben om uit te mesten en de wei op te ruimen dan kan ze misschien wel eventjes wat rondscharrelen, maar zo met de sneeuw twijfel ik weer een beetje.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:22

Ik durf zelf een (ex)HB paard niet in de vrieswei te zetten. Maar áls je het wel doet (ze vindt het vast heel leuk), dan zou ik wel voor zorgen dat ze met een volle buik van het hooi die wei in gaat, en misschien de eerste keer een kwartier hooguit halfuurtje van maken? Uur is meteen wel veel van het goede na twee weken op een postzegel ;-) ? Sneeuw vinden ze vaak erg leuk speelgoed. Lekker rollen en sneeuwhappen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:29

Oh vergeten te zeggen, ze krijgt een masker op. Ooit eerder geprobeerd en daar weigert ze dus echt mee te eten. Er staat ook niks meer op de wei dat scheelt. Maar je hebt gelijk. Ik kan er beter een kwartiertje tot half uur van maken. Kan ze ook weer lekker met haar grote vriend spelen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:30

deedee, heb je geen paddock? Sneeuw an sich vind ik niet zo erg, maar gras wel. O, een masker scheelt wel.
Hier loopt mijn pony zelfs dag en nacht in de sneeuw paddock/uitloop. In de stal heeft ze wel droge voeten natuurlijk, en daar staat ze wel geregeld in.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:31

Nee geen paddock. Deze gaan we in het voorjaar wel realiseren. Helaas is dat nu niet mogelijk. Was dus al heel erg blij dat ik het stuk voor de stal betegeld heb zo kon ik iig nog een uitloopje voor haar maken zonder dat ze gras kreeg.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:47

deedee19 schreef:
Dus jullie denken dat ik Ulvy morgen wel een uurtje op het land (helemaal kaal) kan laten scharrelen?

Ik heb het niet over de wei hè, maar over 'buiten in de sneeuw'.
Dat zou ik nooit zomaar iemand aanraden met een ex-HB paard. Als je een andere optie hebt dan de wei, zou ik het risico niet lopen ;)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:50

vito05 schreef:
Ik ben nu gaan kijken op een stal die mijn pony een stal kan bieden en overdag met twee anderen shetten op zand.
Zie hieronder:
[VSW] Geschikte stalling voor mijn paarden?

Hoi, hopelijk vind je iets geschikts. Wat ontzettend jammer dat je stahouder niet coulant is zeg. Bah. Ze staat in haar recht, maar toch. Je verhuisd met een wel heel goede reden met je zieke shet. Welke omgeving zoek je iets? Dat je zover moet reizen elke keer is toch ook wat?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:47

deedee19, heb je anders geen rijbak waar je haar even in kan laten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 23:00

Is het niet zo dat het 'koude-voeten-verhaal' alleen op gaat voor paarden of ponies die langdurig stil staan en rondhangen in een kleine paddock? Mijn paarden zijn de hele dag buiten vanaf ong 08:30 uur tot 17:00 uur, ze staan nauwelijks stil, lopen de hele dag over de winterwei ( halve hectare) en in de rijbak heen en weer van hooipluk naar hooipluk en soms grasjes zoekend onder de nu dikke sneeuwlaag. De hoeven zijn absoluut niet koud als ik ze naar stal haal.

Aanvulling: in The Horse ( ook in de nieuwsbrief maar in het tijdschrift wat uitgebreider beschreven): One treatment that has been shown to work well to prevent laminitis in at-risk horses is cryotherapy (cold therapy). Lowering the temperature of the foot might decrease laminar inflammation by inhibiting destructive enzyme activity and oxidative reactions. It also decreases laminar metabolism, thus decreasing oxygen and nutrient requirements. Lastly, it might also decrease the delivery of blood-borne toxins that can trigger enzymatic destruction of the laminae.

Dus.. kou niet in alle gevallen verkeerd?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:23

Hallo allen,

griep weer overleefd en inmiddels bijgelezen ;) ,

ik las dat we nu ook een ezeltje in het topic hebben, welkom Jasper en Christoffel ;), hier vlakbij lopen ook ezeltjes, leuke dieren om naar te kijken maar ikzelf heb er totaal geen ervaring mee, wijkt hun gedrag veel af van een paard ?

Verder las ik oa dat Janouk een Plos aanval had over Image maar dat dat gelukkig weer goed afgelopen is, fijn om te horen ;), dat Setteke haar zadel kan gaan poetsen en dat Pablo bloedarmoede heeft :(:)

Ik las ook dat Pauli weer op ijzers stond vanwege zere voeten en dat haar hoefsmid min of meer hetzelfde aanhaalde als ik een paar pagina's terug, maar dat hij geen slof naar zijn hoofd gegooid kreeg :D
(sorry dat ik er weer over begin en excuses aanvaard, maar bepaald leuk en terecht vond ik het niet hoe je je uitte..)

lolclub schreef:
... als ik lees dat mensen het hele jaar zorgzaam en voorzichtig zijn en nu hun HB paard doodleuk op de weide zetten of zelfs krachtvoer gaan geven omdat hij zo zielig kijkt, zich chagrijnig gedraagt, verveeld of de paddock onbegaanbaar is.
....knip...
en verder...negeer dat negatieve gedrag en ga wat doen met je paard, kleed je warm aan en ga wandelen, naar een binnenmanege of weet ik veel wat.. maar zet het dier niet stil, juist stilzetten en meer gaan voeren tegen verveling en ongewenst gedrag is een grote valkuil nu.

Jannepauli schreef:
Vandaag nog even met de smid over de zgn winter-laminitis gesproken. Naar zijn mening is het toch echt dat we té goed zijn voor de paarden: minder beweging, warm inpakken en toch dat extraatje biks erbij omdat-ie zich anders maar verveelt op stal. Hij komt het op dagelijkse basis tegen.

Hier verder een kleine PLOS, Hittie heeft een lichte zoolkneuzing in haar goede linker voorvoet (ijsklompje oid), deze voet was afgelopen woensdag warm en de rest was koud.
Donderdag is de HS geweest en er zat geen zoolzweer maar de gehele zool was wel gevoelig, op zijn advies en voor de zekerheid ivm de HB toch maar even naar de kliniek gereden.
Foto's gemaakt... allebei goed, zo goed zelfs dat het hoefbeen tot de punt alweer geheel parallel zit.
De DA zei zelfs dat hij haar röntgenlogisch goed zou keuren met deze foto's ;) .
Vanmorgen vroeg is de HS weer geweest om nieuwe ijzers eronder te zetten en ze moet een paar dagen alleen op vlakke grond lopen tot de warmte uit de voet is.
Beetje moeilijk wel met al die sneeuw en ijshobbels maar het is even niet anders, ik stap haar nu een aantal keer per dag aan de hand over straat.
rontgen en hoevenfoto's volgen volgende week want de CD van de kliniek start niet op dus ik moet even een nieuwe ophalen..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:29

Nee, niet in alle gevallen verkeerd, maar ook niet in alle gevallen goed dus. Net als met alle andere factoren die meespelen in bevangenheid is dit dus per individueel paard verschillend en kan je gewoon niet zeggen dat iets 'zo is'.

Zoals iemand al eerder zei (ik geloof Isa), bij mijn chronisch bevangen pony zijn de haarvaatjes zo beschadigd door de voorgaande bevangenheden, dat kou op zijn hoeven zorgt voor zoolkneuzingen (en nee, geen ongelijke ondergrond), in feite blauwe plekken van het stollen van het bloed in die vaatjes. En dat heeft niets te maken met de hoeveelheid beweging die hij kan krijgen door rond te lopen, want ruimte heeft hij genoeg. Voorkomen dat zijn voeten te lang te koud zijn en doorbloeding ondersteunen is wat hij nodig heeft, anders gaat het geheid meteen mis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:35

hee! ;) Hoe gaat Nado?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 02:43

Welkom terug LC.
Kan me voorstellen dat je in de PLOS-stand ging door Hittie's zere voet - waarom geen sneeuwringen eronder gezet? Vind 't een reuze uitvinding - Pauli loopt op wolkjes, geen klompjes te zien.

Wat mij betreft mag je best het laatste woord in onze kleine discussie hebben maar ik wil toch aantekenen dat jij spreekt over "mensen die hun HB-paard..enz" en mijn smid sprak over mensen die hun gezonde paard door verkeerd management in de winter het risico laten lopen HB te worden. Da's nogal een verschil lijkt me ( ja zo makkelijk krijg je 't laatste woord natuurlijk ook weer niet :+ ) Schluss verder!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:00

Gelukkig worden straatkatten en pittbulls niet HB.
Mensen schrijven in dit topic omdat hun paarden HB zijn, voor dat ze HB waren waren ze gezond.
HB kan wel 80 oorzaken hebben, maar pfffff wat een gedoe als het HB is dan is het HB en zoek de oorzaak, al deze paarden hebben hulp nodig en al de eigenaren informatie.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:20

paars schreef:
vito05 schreef:
Ik ben nu gaan kijken op een stal die mijn pony een stal kan bieden en overdag met twee anderen shetten op zand.
Zie hieronder:
[VSW] Geschikte stalling voor mijn paarden?

Hoi, hopelijk vind je iets geschikts. Wat ontzettend jammer dat je stahouder niet coulant is zeg. Bah. Ze staat in haar recht, maar toch. Je verhuisd met een wel heel goede reden met je zieke shet. Welke omgeving zoek je iets? Dat je zover moet reizen elke keer is toch ook wat?

Ik zoek in provincie limburg, de nieuwe stal ligt net in brabant.
46 km is een hele ruk maar voor 2 keer per week goed te doen.
Ik zie het zo: ik zie mijn shet liever 2 x per week dan dadelijk helemaal niet meer.
Hier bij mij in de buurt staat alles opgehokt of ze willen geen shetten.
Ideaal is anders maar ik heb liever dat de pony met comfort staat.

Estherhegt, HB kan inderdaad zoveel oorzaken hebben, maar vind maar eens uit wat.
En ook al geef je informatie, vaak is het bij de ene anders dan bij de andere.
En mensen van buitenaf, dat zijn de mooiste die weten het allemaal beter.
En volg je hun gegeven raad niet op, dan doe je het allemaal niet goed en ben je slecht bezig.

Dat met die koude hoeven kan ook van toepassing zijn bij mijn pony, maar ja helaas heb ik waar ik sta geen stal.
Ik vind het erg veel geld om anderhalve maand stalgeld zo achter te laten, maar als ik ga wil ik rond 10/ 15 jan gaan en dan steken de rest maar waar geen daglicht komt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:48

Vito

Ik heb je topic gelezen en vind het heel vervelend voor je hoe het nu gaat, jammer dat je stalhouder niet wat coulanter is vanwege de zieke pony.
Als ik voor dezelfde keus zou staan had ik geloof ik de shet vandaag nog naar zijn nieuwe huis gebracht en de andere merrie tot het eind van de periode bij de oude stal laten lopen.
Je zou dan voor de shet wel de hele periode opzeggeld moeten betalen maar hij staat dan wel alvast ergens binnen en kan al aan zijn nieuwe vriendjes wennen.
Door ze te scheiden en ver uit elkaar te plaatsen kunnen ze elkaar ook niet horen en dat geeft ook minder stress bij beiden.
Daarnaast hoef je niet voor allebei dubbel stalgeld te betalen omdat je merrie nog even blijft tot het eind van de periode.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:50

Het probleem is alleen dat ik dan 30 km naar mijn merrie moet reizen en 46 de andere kant op voor de shet, van thuis uit.
Het is wel maar voor even natuurlijk, maar ik ga dit zeker overwegen.
Effe een maandje hobbelen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 11:03

Wat mij uit jouw topic niet duidelijk is Vito: in die nieuwe stal - hoe gaat het daar dan in het voorjaar, zomer enz. met jouw shet? Blijven alle shetten daar constant op een zandpaddock, of staat jouw paardje daar straks alleen?
Is jouw shet sinds kort bevangen of speelt dit al langer?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:10

paars schreef:
deedee19, heb je anders geen rijbak waar je haar even in kan laten?

Nee helaas. Ik heb alleen een weiland, met een schuilstalletje (wel afsluitbaar) met daarvoor tegeltjes. Mijn beestjes staan namelijk 24/7 buiten en ik ben een boscrosser en hecht dus geen waarde aan een bak. Daarom is het nu even behelpen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:20

Jannepauli schreef:
Welkom terug LC.
Kan me voorstellen dat je in de PLOS-stand ging door Hittie's zere voet - waarom geen sneeuwringen eronder gezet? Vind 't een reuze uitvinding - Pauli loopt op wolkjes, geen klompjes te zien.

Sneeuwringen hebben voor mij nu (nog) niet veel toegevoegde waarde nu, Hittie komt niet in de weide namenlijk.
Het is ook niet gekomen door opgepropte sneeuw want de molen en de rijbaan waren sneeuwvrij, maar ze heeft waarschijnlijk op een klomp ijs gestaan of haar voet gestoten.
Maar evengoed bedankt voor je meedenken ;)

Over hetgeen je hoefsmid zei geef ik hem absoluut gelijk maar ik denk dat de spraakverwarring een pagina terug ontstaat door het verschil tussen "laminitis ontstaan in de winter" en "winterlaminitis".
Zoals bij oa Nado zie je toch dat een HB pony erg veel last kan hebben van de kou op de voeten, hierdoor ontstaat vasoconstrictie in de beschadigde bloed en haarvaten en dit geeft hetzelfde effect als wintertenen en is zeer pijnlijk, een werkelijke HB aanval is dit trouwens niet al lijkt het er wel op vanwege het moeilijke lopen.
De eigenaar zelf kan hier weinig meer aan doen als de pony van de koude grond houden en proberen zoveel mogelijk beweging te geven op zachte grond.
Laminitis die ontstaat in de winter door te veel voeren en te weinig beweging is idd een management fout van de eigenaar of stalhouder, dit is dus iets wat voorkomen had kunnen worden.
Vandaar ook mijn (misschien wel wat hard overkomende ;) ) opmerking om het dier vooral nu niet meer te gaan voeren als hij juist minder beweegt, ik heb tenslotte zelf ook vorig jaar deze fout gemaakt door Hittie op rust te zetten in de winter en haar te dik te laten worden....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 11:53

Ik denk dat we het, via een omweggetje weliswaar, volkomen met elkaar eens zijn! Was inderdaad verwarring over het begrip winterlaminitis of laminitis in de winter. Opgelost. Ik vind overigens die eerder aangehaalde uitspraak van de nieuwsbrief van The Horse wel interessant - de zgn. coldtherapy - wat een effect dat zou kunnen hebben op het proces. Opmerkelijk ook dat in diezelfde brief opgemerkt wordt hoeveel invalshoeken er zijn om HB te begeleiden, voorkomen, genezen.. zoals iemand hier al eerder schreef: je kunt wel ongeveer de weg kwijtraken van de hoeveelheid mogelijkheden en oplossingen. Ga er maar 's aan staan als eenvoudige paardenhouder om precies het juiste te vinden, vooral omdat zoveel zich afspeelt op macro-niveau.

Ben benieuwd jaar de foto's van Hittie!

En over foto's gesproken: ik heb op de camera een macro-instelling - daar heb ik vorige week 's een plaatje mee geschoten waarvan ik me achteraf een ongeluk schrok. Zie hier:

Afbeelding

Deze is gemaakt voordat ze vrijdag weer bekapt werd en de ijzers er weer onder geslagen zijn.. wat een ribbels hé! Het gekke is dat je ze 'op het blote oog' nauwelijks ziet - pas op de foto kwamen ze duidelijk naar voren. Dat is dan voor mij uiteraard het PLOS-moment van de dag.. nu hoeft dit natuurlijk niet meteen HB aan te geven want die ringen kunnen ook door andere oorzaken, zelfs zoiets simpels als voerwisselingen ontstaan. Maar onrust in dat lijf is er wel. Ik vind nog steeds te vaak slappe mest, ondanks de pro-biotica. De DA heeft me wel iets gerust gesteld maar zodra de wegen weer wat beter bereidbaar zijn en ik Pauli van haar nieuwe trailertrauma afgeholpen heb, ga ik weer kliniekwaarts omdat ik wil zien hoe het er van binnen uitziet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:23

die slappe mest is inderdaad een alarmbel ;)
Dat had pablo ook weleens....nooit echt de oorzaak kunnen vinden.
Drollen opgelost in water,geen zand,geen wormen...ik kon alleen een link leggen als ik weer te scheutig was met hooi.
(Hij heeft dan last van een 'overload' van verkeerde overstromende bacterien )
Hij moet echt ruim de tijd hebben tussen de ruwvoer maaltijden om dat te voorkomen....z'on drie uur.

Maar hij is zwaar IR,pauli niet....dat maakt natuurlijk wel een verschil.
Hier trouwens een beetje stuifsneeuw.....en geen wormen |( bij niemand niet.
Zelfs niet de nog dampende drol van smurfje tussen het laagje sneeuw.
Ik weet het niet meer hoor....
Ik laat van het voorjaar weer uitgebreid bloedonderzoek doen,eens kijken of er iets is verandert.
Geerke zijn eosinofielen waren ook te hoog.
Of zouden ze gewoon tegen een verkoudheid aan hebben gezeten?Maar ja,geen hoest of snot niets.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:38

Mijn smid komt over een kleine anderhalf uur ook voor Ulvy. Eens kijken wat hij zegt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:41

hehehe vanmorgen is het me eindelijk gelukt om mijn man en onze hoefsmid te overtuigen van sneeuwringen. Woensdag worden de dames beslagen met sneeuwringen tussen de ijzers. Hoefsmid heeft het liever niet in verband met het gevaar voor schimmelinfectie in de witte lijn. Maar zo word ik ook niet vrolijk. Ik klei me gek; vandaag trouwens met kneedgum; die blijft beter zitten. :D