Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
TigerBD schreef:Super leuk om te lezen dat het zo goed heeft uitgepakt. En het dus ook zeker positieve wendingen kan geven.
Die van mij is nu 11 (werd geconstateerd dat hij rond de 7 was) en het gaat goed. Wel laat ik hem 2 x per jaar nakijken door een osteopathe, dit is dan ook nodig, ene keer meer als andere keer. Hij heeft een hele tijd op ijzers gestaan, maar nu staat hij al bijna een jaar zonder, en eigenlijk is hij juist beter gaan lopen daardoor (maar dat verschilt ook weer per spat-paard natuurlijk)
Ik heb nooit meer een foto laten maken, op het begin is er 2 of 3 x een foto gemaakt, en zag je wel verschil. Ik hoop dat het zo goed als dichtgegroeid is, en zolang het lekker gaat, blijven we zo doorgaan
Wel moet ik met rijden zijn achterbenen wakker maken, met mijn zweepje bv een klein tikje geven/net drijven als zijn binnenachterbeen dus naar voren gaat, zodat hij hem ruimer neerzet, soms *vergeet* hij ze, of komen ze niet lekker mee, en hierdoor stimuleer je het, en maak je ze uiteindelijk sterker. Ben erg blij met mijn lessen, klassieke dressuur/academisch en centered riding, beetje van alles wat.
TigerBD schreef:@Nicky, wat balen dat je paard spat heeft, maar wel een heel goed teken dat het al bijna dichtgegroeid is, dat is heel erg fijn. Je heb kans zodra het dicht is dat de ergste pijn voorbij is. En dan was het het wachten meer dan waardMijn smidt gebruikte ook gewone ijzers, later ijzers waardoor hij ook wat beter kon afrollen, maar hij sleep er ook gewoon wat vanaf, maar hoefte hier niet veel meer voor te betalen.
_Nicky schreef:Bedankt voor de reacties nog, had al een groot deel van het topic gelezen maar het is toch fijn om de ervaringen van iemand anders te horen. Vorige week had de verzorgster van mijn paard er nog even opgezeten, om aan te voelen hoe ze loopt. Zij heeft nog nooit op mijn paard gezeten toen ze goed liep, dus er zitten wel een paar miscommunicaties in (met name aanspringen linkergalop, paard was rechtsgebogen en doordat het buitenbeen naar achter lag ging mijn paard braaf in travers verder). http://www.youtube.com/watch?v=eoBn47ob ... ture=g-upl
Zoals jullie misschien wel zien zijn de passen rechtsachter korter (spatbeen). Ook moet mijn paard nu aangedreven worden zodat ze niet uit draf/galop valt, terwijl er eerst veel meer 'go' opzat. We stappen dus nog rustig door, ik denk dat ze er nog steeds last van heeft.
suziedapp schreef:Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar mensen met ervaring met Spat. Bij mijn pony is afgelopen maandag Spat geconstateerd. Veel bot woekering en al de eerste brug is gevormd. Hij is 4 jr en net ingereden.Ik kreeg het advies om hem 3 maanden in de wei te laten lopen en dan opnieuw foto's te maken. Evt dan een infuus geven wat de bot aanmaak bevordert.
Ik krijg verschillende adviesen, geef het infuus niet omdat het erg duur is en niet altijd effect heeft, ga het via homeopathie oplossen. Maar er is niemand die mij kan zeggen of het goed gaat komen. Kan hij straks zonder pijn lopen en hoe lang het gaat duren voordat hij kreupel vrij loopt.
Verder lees ik veel in jullie toppic over dat men gewoon gaat rijden. Ik heb het idee als mijn pony kreupel is stap ik er niet op dat kan niet fijn voor hem zijn. dan ga ik liever lekker met hem aan de hand wandelen. Wat helpt rijden ipv hem gewoon lekker in de wei laten lopen.
En kennen jullie goede supplementen die echt werken voor de soepele gewrichten en het bevorderen van bot aanmaak. Er staan er zoveel op internet hoe weet ik welke echt werkt.
Hopelijk kan een van jullie mij helpen aan meer informatie en mijn keus op welke behandeling beter is te maken.
groetjes susan en sizzle
suziedapp schreef:Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar mensen met ervaring met Spat. Bij mijn pony is afgelopen maandag Spat geconstateerd. Veel bot woekering en al de eerste brug is gevormd. Hij is 4 jr en net ingereden.Ik kreeg het advies om hem 3 maanden in de wei te laten lopen en dan opnieuw foto's te maken. Evt dan een infuus geven wat de bot aanmaak bevordert.
Ik krijg verschillende adviesen, geef het infuus niet omdat het erg duur is en niet altijd effect heeft, ga het via homeopathie oplossen. Maar er is niemand die mij kan zeggen of het goed gaat komen. Kan hij straks zonder pijn lopen en hoe lang het gaat duren voordat hij kreupel vrij loopt.
Verder lees ik veel in jullie toppic over dat men gewoon gaat rijden. Ik heb het idee als mijn pony kreupel is stap ik er niet op dat kan niet fijn voor hem zijn. dan ga ik liever lekker met hem aan de hand wandelen. Wat helpt rijden ipv hem gewoon lekker in de wei laten lopen.
En kennen jullie goede supplementen die echt werken voor de soepele gewrichten en het bevorderen van bot aanmaak. Er staan er zoveel op internet hoe weet ik welke echt werkt.
Hopelijk kan een van jullie mij helpen aan meer informatie en mijn keus op welke behandeling beter is te maken.
groetjes susan en sizzle