[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YeeeHaw

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:43

Ik merkte niets bij mijn pony qua kreupelheid. De Fysio kwam langs omdat ik vond dat ze niet super liep plus het krakende geluid wat ik hoorde. Zij dacht dat het de knie zou zijn en daar had ik oefeningen voor gekregen. Ik vond mijn pony toen zwakker lopen en heb de dierenarts toen maar gebeld.

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:26

Het lijkt me echt zo eng om een krakend geluid te horen als je pony loopt, getver :S
Maar (sorry ik ben vast heel dom hoor :o ) als dat op spat wees, wat is dan dat klikkende geluid dat je bij veel meer paarden wel eens hoort in de achterbenen?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:12

Pooc werd opeens helemaal gek na een lesje op de antoine de bodd methode. Was mijn eerste les, wou het eens uit proberen.
Toen ik afstapte na de les werd ze opeens gek, ging op haar achter benen staan en daarna kon ze amper lopen. Ze zette haar benen recht voor elkaar neer, als of ze op een evenwichtbalk liep. In de uren daarna knapte ze op, maar na die les heeft ze nooit meer goed gelopen en is later ook spat geconstateerd in beide achterbenen.
Ze zijn er nooit achter gekomen wat die aanval geweest is. Voor mij in ieder geval geen AdeBodd methode meer!!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:10

Het wordt tijd dat ik me hier ook eens meld, heb wel het heeeeele topic gelezen en hou 't bij maar het kwam er maar niet van om ook mee te gaan schrijven: op 8 mei dit jaar is bij onze quarter ook spat geconstateerd. Het ziet er gunstig uit, het was al voor een deeltje dichtgegroeid. Even het verhaal in het kort (zit op mn werk) ons paard liet pas redelijk kort voordat de spat geconstateerd werd problemen zien, wij dachten in eerste instantie aan een probleem in z'n rug en/of heup dus eerst de kraker laten komen. Het werd echter niet echt beter, dus DA laten komen, en op de foto laten zetten, conclusie: spat. Die hij dus al langer gehad moet hebben, gezien het feit dat het al aan het dichtgroeien was.
Het krakende geluid komt me bekend voor, maar ons was verteld door een (andere) DA dat dat niets te betekenen had.
Anyway, we kregen voor 10 dagen metacam mee, en het advies van de DA was spatbeslag (niet met wigjes maar een ijzer wat aan de buitenkant een stuk breder is, en aan de binnenkant een soort van "facet geslepen") en 2 maanden rust. Die rust zat ons niet lekker, zeker niet na dit hele topic en de rest van internet uitgespit te hebben. Met zoveel mogelijk ervaringsdeskundigen gesproken/gemaild (o.a. met Anya van Lan) de term "rust roest" hebben we veel gehoord en gelezen. Vooral op amerikaanse sites lees je juist ook dat (aangepaste) beweging juist heel goed is bij (deze vorm van) spat.
Met het spatbeslag liep Bob al direct een stuk beter, en in de maand juni heeft Bob in training gestaan bij Nakita de Boer die rijdt en lesgeeft volgens (jawel) de methode van Antoine de Bodt. Met succes, want na twee weken liep hij van begin tot eind al helemaal zuiver en vanaf dat moment heeft hij ook geen stap kreupel meer gelopen. Inmiddels is hij weer bij ons terug, en hij loopt zoals hij nog nooit gelopen heeft! Dacht toch dat ik altijd wel goed bezig was met rechtrichten en gymnastiseren, maar als ik 'm nu voel of zie.....een wereld van verschil en het zal nog beter gaan worden.
We zijn dus erg blij dat we eigenwijs geweest zijn ;) en voor ons heeft dus de methode van AdB wel heel positief uitgepakt! Het enige jammere is dat we er niet veel eerder mee zijn begonnen, maar goed....
Het is overigens (ik ken de vooroordelen :+ ) niet zo dat Bob in buitenstelling over z'n tempo door de bak gejaagd wordt, integendeel, ik rijd maar op bepaalde momenten even met buitenstelling, en moet juist opletten dat ons tempo niet te hoog wordt.
Wij zijn tot nu toe blij met hoe het allemaal gaat, en we hebben goede hoop voor de toekomst :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:14

Dat is supertof om te lezen. Als ik de tekenen zo interpreteer gaat het goedkomen! Heb je alweer foto's gemaakt? Is het al dichtgegroeid?

Ik merk er bij Lan niets meer van, behalve dat ze als ze uit stal komt altijd even eerst haar spatbeen wil uitstrekken/rekken.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:47

Nee er zijn nog geen foto's gemaakt, het is eigenlijk de bedoeling om dat pas in november ofzo te doen. Dus of het al dichtgegroeid is geen idee, kan denk ik bijna niet op 2 maanden maar goed we willen het sowieso ruim de tijd geven.
Bob is nog wel iets stijf in het begin maar dat heeft meer met z'n spieren (veel spiermassa, moeilijk los te rijden) te maken dan met de spat.

Jouw Lan is ons voorbeeld :D

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:55

Super leuk om te lezen dat het zo goed heeft uitgepakt. En het dus ook zeker positieve wendingen kan geven.

Die van mij is nu 11 (werd geconstateerd dat hij rond de 7 was) en het gaat goed. Wel laat ik hem 2 x per jaar nakijken door een osteopathe, dit is dan ook nodig, ene keer meer als andere keer. Hij heeft een hele tijd op ijzers gestaan, maar nu staat hij al bijna een jaar zonder, en eigenlijk is hij juist beter gaan lopen daardoor (maar dat verschilt ook weer per spat-paard natuurlijk)

Ik heb nooit meer een foto laten maken, op het begin is er 2 of 3 x een foto gemaakt, en zag je wel verschil. Ik hoop dat het zo goed als dichtgegroeid is, en zolang het lekker gaat, blijven we zo doorgaan :)

Wel moet ik met rijden zijn achterbenen wakker maken, met mijn zweepje bv een klein tikje geven/net drijven als zijn binnenachterbeen dus naar voren gaat, zodat hij hem ruimer neerzet, soms *vergeet* hij ze, of komen ze niet lekker mee, en hierdoor stimuleer je het, en maak je ze uiteindelijk sterker. Ben erg blij met mijn lessen, klassieke dressuur/academisch en centered riding, beetje van alles wat.

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 14:33

Hallo iedereen,

Ik lees ook even mee. Ik ben een beetje bezorgd. Ik heb twee foto's van mijn paard die deze zorgen opwekken, nl deze foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Een andere rede voor mijn zorgen: paard loopt rechtsachter (dus het andere been dan het been waarmee ze de laatste foto op rust staat) korter wanneer ik haar wat hoger instel in stap (alleen in stap!)
Als ik haar lang en laag rij loopt ze zuiver en stapt ze ruim over de hoefafdruk van het voorbeen. Mijn instructrice zegt dat dit een kwestie van spanning, vasthouden in de rug (tis een druktemaker). Persoonlijk denk ik dat ook, maar ik vond het toch wel even het melden waard.

Maar goed, verder loopt ze dus gewoon heel goed, zuiver en voorwaarts. Ik merk ook geen stijfheid aan het begin van het rijden. We rijden ong. 4 a 5 keer peer week, ze staat 24/7 in de wei en we rijden 1 keer per maand een wedstrijd op L1 niveau, binnenkort L2.

Mijn vraag aan jullie als ervaringsdeskundigen is eigenlijk: moet ik mij zorgen maken?????
Als ik een onderzoek zou laten doen, doe ik dat eigenlijk alleen op basis van een houding in rust. Stel dat ze idd spat heeft, dan moet ik volgens mij niet veel veranderen, ze heeft al 24/7 weidegang, en de training is vooral gericht op rechtrichten en ontspanning op L1/L2 niveau.

Wat vinden jullie??

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 07:13

TigerBD schreef:
Super leuk om te lezen dat het zo goed heeft uitgepakt. En het dus ook zeker positieve wendingen kan geven.

Die van mij is nu 11 (werd geconstateerd dat hij rond de 7 was) en het gaat goed. Wel laat ik hem 2 x per jaar nakijken door een osteopathe, dit is dan ook nodig, ene keer meer als andere keer. Hij heeft een hele tijd op ijzers gestaan, maar nu staat hij al bijna een jaar zonder, en eigenlijk is hij juist beter gaan lopen daardoor (maar dat verschilt ook weer per spat-paard natuurlijk)

Ik heb nooit meer een foto laten maken, op het begin is er 2 of 3 x een foto gemaakt, en zag je wel verschil. Ik hoop dat het zo goed als dichtgegroeid is, en zolang het lekker gaat, blijven we zo doorgaan :)

Wel moet ik met rijden zijn achterbenen wakker maken, met mijn zweepje bv een klein tikje geven/net drijven als zijn binnenachterbeen dus naar voren gaat, zodat hij hem ruimer neerzet, soms *vergeet* hij ze, of komen ze niet lekker mee, en hierdoor stimuleer je het, en maak je ze uiteindelijk sterker. Ben erg blij met mijn lessen, klassieke dressuur/academisch en centered riding, beetje van alles wat.

We lieten die van ons al jaarlijks checken door een ostheopaat, en dat blijven we ook gewoon doen, daarnaast laten we hem elke maand masseren, evt problemen die een ostheo dan eerder zou moeten bekijken worden daarbij ook gevonden.
Wij twijfelen op dit moment wel over het wel of niet op de foto laten zetten over een paar maanden, hij loopt nu zo goed dat we niet weten of we wel willen weten hoe de foto's eruit zien maar goed het is nog geen november.

@Nachtmar: ons paard heeft z'n achterbenen ook altijd op deze manier op rust staan, doet hij zolang we 'm hebben en toen we hem kochten was er niks aan de hand en waren de fotos ook prima.
De enige manier om erachter te komen of je je echt zorgen maakt is de DA toch even laten kijken denk ik.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:12

@Nachtmar; ik maak me meer zorgen over de stand van het voorbeen. De spatstand is dat ze achtervoet van het spatbeen dichter op het goede been zetten. Zo zoeken ze meer steun. Ik vind dit geen typische spatstand. Maar als je paard vaak zo staat dan zie ik wel redenen genoeg om een da te raadplegen. Wat je ook nog kunt doen is haar op een kleine harde volte laten stappen en draven. Je legt dan eigenlijk haar beweging onder een vergrootglas. Hoe zuiver is ze dan?

@Sandra; dat zijn goede berichten en hopelijk blijft het zo goed gaan. Mijn ervaring zijn wel ups en vooral ook veel downs. Foto's maken heeft op korte termijn weinig zin. In Emmeloord hebben ze mij verteld dat je binnen een half jaar geen vervolgfoto's hoeft maken simpelweg omdat de verandering te minimaal is. Ik heb met mijn paard ook in het begin middels de AdB-methode getraind, maar na verloop van jaren had het niet meer het gewenste resultaat. Ze was 5 jaar toen het werd geconstateerd en inmiddels is ze 13 jaar. Nou ja mijn blije en droeverige verhalen uit dit topic zul je wel gelezen hebben. Ik duim voor jullie dat de spat vergroeid is en niet weer de kop op steekt.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:50

Hallo iedereen. :)
Bij mijn paard is begin juni definitief door foto's spat vast gesteld in het rechterspronggewricht. De diagnose was in maart al gesteld maar nog niet door middel van foto's. Mijn paard was in december acuut kreupel en zakte door de achterhand. Toen ben ik gaan stappen, elke keer leek het beter te gaan (dacht dat het gewoon dat het een spier was voordat het was vast gesteld en ik heb in januari nog gewoon gestart). In het najaar (ongeveer oktober/november) vond ik mijn paard linksom wat stijver, maar dat verdween weer naar mate ik had losgereden dus vandaar dat ik maar aan de spieren bleef denken. Ondertussen staat mijn paard al zo'n 9 maanden stil, erg lastig voor een paard wat dagelijks aan het werk moet. Op de foto's was vastgesteld dat het om de versie gaat waarbij de gewrichten dicht groeien. Op de foto was te zien dat tussen de gewrichten een ontsteking was, daarvoor heb ik Metacam meegekregen voor 1,5 week. Gelukkig was ook op de foto te zien dat de gewrichtspleet bijna dicht gegroeid was. Ik moet nu nog een week stappen, daarna zitten de 10 weken erop en heb ik mij keurig aan het stapschema gehouden. Ook zitten er nu ijzers onder (voorheen niet), maar ik heb het idee dat mijn smid er gewone ijzers onder heeft geslagen en er een paar millimeter aan de binnenkant vanaf heeft gehaald en hier voor de hoofdprijs rekent.
Bij degenen die ook spat beslag hebben (gehad), hoe ziet jullie spatbeslag eruit? Ik ga binnenkort wel voor een second opinion het nog bij een andere smid vragen. Overigens heb ik het idee dat mijn paard goed stapt, eerst zette mijn paard het rechterachterbeen naast de massa, stapte wel over maar de voetafdruk stond echt ernaast zeg maar.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:01

@Nicky, wat balen dat je paard spat heeft, maar wel een heel goed teken dat het al bijna dichtgegroeid is, dat is heel erg fijn. Je heb kans zodra het dicht is dat de ergste pijn voorbij is. En dan was het het wachten meer dan waard :) Mijn smidt gebruikte ook gewone ijzers, later ijzers waardoor hij ook wat beter kon afrollen, maar hij sleep er ook gewoon wat vanaf, maar hoefte hier niet veel meer voor te betalen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:49

TigerBD schreef:
@Nicky, wat balen dat je paard spat heeft, maar wel een heel goed teken dat het al bijna dichtgegroeid is, dat is heel erg fijn. Je heb kans zodra het dicht is dat de ergste pijn voorbij is. En dan was het het wachten meer dan waard :) Mijn smidt gebruikte ook gewone ijzers, later ijzers waardoor hij ook wat beter kon afrollen, maar hij sleep er ook gewoon wat vanaf, maar hoefte hier niet veel meer voor te betalen.

Dankje! Ik hoop gauw weer te kunnen rijden, ben het echt zat dat stappen. :o Ik had vorige zomer ook een aantal typische rijtechnische problemen zoals bijvoorbeeld op de volte linksom vanuit galop terug naar draf, dat was dan of galop bijna op de plaats of stap. Mijn paard wilde daar niet terug naar draf. Toen had ik een nieuw zadel aangeschaft en mijn paard ontspande daardoor veel meer, maar ik denk dat het toen ook al aan het rommelen was in het gewricht. Ook de volte 10 meter in galop ging toen moeizaam.
Ik voel me een beetje getild wat betreft de hoefsmid, €125,- voor 4 ijzers waarvan de voorijzers normale ijzers zijn en de achterste ook, met een klein stukje erop geslepen.
Blijft een paard met spat wat hersteld is ook altijd onregelmatig uit een buigproef komen? Of zie je er op den duur niets meer van?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:51

Nicky Ik heb een maand of 8 gestapt. Maar inmiddels is mijn paard weer vol aan het werk :j
En ze springt in de wei over het draad om in de andere wei te komen. Niet één keer maar meerdere keren. Ze houdt ook een metertje over bij het springen. Kortom: het komt goed!

En je hoeft ze niet rondom op ijzers te zetten. Alleen spatijzers achter werkt ook goed.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:27

Hee, weer leven hier?
Allereerst @_Nicky: bij ons paard is in mei spat RA vastgesteld (bedenk me net....het is vandaag precies 3 mnd terug alweer), op de foto. Verhaal een beetje vergelijkbaar met dat van jou, vrij plotseling kreupel, en ook wij dachten eerder aan iets met een spier oid. Ook bij die van ons was de gewrichtspleet al voor een deeltje dicht gegroeid en er zat een ontsteking, we kregen voor 10 dagen metacam mee, en het advies spatbeslag en 2 mnd rust. Dat laatste advies hebben wij nogal in de wind geslagen :o
We hebben ons paard drie weken na de diagnose een maand in training gehad bij iemand die traint en lesgeeft volgens de methode van Antoine de Bodt. De eerste twee weken liep hij in het begin nog iets moeilijk maar daarna gewoon helemaal zuiver, en dat is nog niet veranderd, hij loopt eigenlijk zoals ie nog nooit gelopen heeft *\o/* Dit houden we er dus mooi in.
Tot nu toe zijn we erg blij dat we zo eigenwijs zijn geweest in elk geval. Dit alles overigens wel nadat we heel het internet binnenstebuiten gekeerd hadden, ervaringsdeskundigen geraadpleegd etc.

Onze DA adviseerde als spatbeslag niet het traditionele met wigjes, maar een ijzer wat aan de buitenkant flink breed is, en aan de binnenkant smal en ook "facet" geslepen (aan de binnenkant). Hij loopt er prima op, wat ik voor de ijzers an sich betaal weet ik niet, maar voor een hele beurt betalen we 85 euro, dat is 20 euro meer dan de slidingplates die hij eerst had. Ik zal zo even zoeken naar een plaatje. Onze smid bestelt het ijzer in Italie trouwens 8-)
Overigens heeft die van ons ook alleen achter ijzers, maar dat had hij voor de spat ook al.

Inmiddels link naar plaatje enzo gevonden: http://www.horseshoe.fr/gb/alu-jmd/jean-marie-denoix-horseshoe-asymetrix-hind,104.html

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:35

Die van mij heb ik niet op spatijzers laten zetten :o
Ik heb der wel op der 'gewone' ijzers wat naar binnen laten zetten.
En doet het er zo gewoon super op!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:03

Bedankt voor de reacties nog, had al een groot deel van het topic gelezen maar het is toch fijn om de ervaringen van iemand anders te horen. Vorige week had de verzorgster van mijn paard er nog even opgezeten, om aan te voelen hoe ze loopt. Zij heeft nog nooit op mijn paard gezeten toen ze goed liep, dus er zitten wel een paar miscommunicaties in (met name aanspringen linkergalop, paard was rechtsgebogen en doordat het buitenbeen naar achter lag ging mijn paard braaf in travers verder :D). http://www.youtube.com/watch?v=eoBn47ob ... ture=g-upl
Zoals jullie misschien wel zien zijn de passen rechtsachter korter (spatbeen). Ook moet mijn paard nu aangedreven worden zodat ze niet uit draf/galop valt, terwijl er eerst veel meer 'go' opzat. We stappen dus nog rustig door, ik denk dat ze er nog steeds last van heeft.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:53

Vind je paard zeker niet heel slecht lopen, maar inderdaad rechtsachter wat korter :j

Met die van mij met rijden gaat het ( gelukkig ) erg goed :D ( RIJ-ITP staat in onderschrift voor degene die nieuwsgierig zijn ) Had alleen gisteren tijdens mijn les dat ze met een van der achterbenen een raar pasje had. Alsof ze een krampbeen had :? Het was maar 1 pasje en heeft het heel de les niet meer gedaan. Vond het maar een beetje raar :o

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:12

Ik kom mij ook melden.
Merrie die ik rijd heeft vandaag de diagnose gekregen milde artrose in haar rechter SI-gewricht.
Ik ben dus opzoek naar mensen met ervaringen op het gebied van artrose in si-gewricht!

suziedapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:28

Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar mensen met ervaring met Spat. Bij mijn pony is afgelopen maandag Spat geconstateerd. Veel bot woekering en al de eerste brug is gevormd. Hij is 4 jr en net ingereden.Ik kreeg het advies om hem 3 maanden in de wei te laten lopen en dan opnieuw foto's te maken. Evt dan een infuus geven wat de bot aanmaak bevordert.
Ik krijg verschillende adviesen, geef het infuus niet omdat het erg duur is en niet altijd effect heeft, ga het via homeopathie oplossen. Maar er is niemand die mij kan zeggen of het goed gaat komen. Kan hij straks zonder pijn lopen en hoe lang het gaat duren voordat hij kreupel vrij loopt.
Verder lees ik veel in jullie toppic over dat men gewoon gaat rijden. Ik heb het idee als mijn pony kreupel is stap ik er niet op dat kan niet fijn voor hem zijn. dan ga ik liever lekker met hem aan de hand wandelen. Wat helpt rijden ipv hem gewoon lekker in de wei laten lopen.
En kennen jullie goede supplementen die echt werken voor de soepele gewrichten en het bevorderen van bot aanmaak. Er staan er zoveel op internet hoe weet ik welke echt werkt.
Hopelijk kan een van jullie mij helpen aan meer informatie en mijn keus op welke behandeling beter is te maken.
groetjes susan en sizzle

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:32

_Nicky schreef:
Bedankt voor de reacties nog, had al een groot deel van het topic gelezen maar het is toch fijn om de ervaringen van iemand anders te horen. Vorige week had de verzorgster van mijn paard er nog even opgezeten, om aan te voelen hoe ze loopt. Zij heeft nog nooit op mijn paard gezeten toen ze goed liep, dus er zitten wel een paar miscommunicaties in (met name aanspringen linkergalop, paard was rechtsgebogen en doordat het buitenbeen naar achter lag ging mijn paard braaf in travers verder :D). http://www.youtube.com/watch?v=eoBn47ob ... ture=g-upl
Zoals jullie misschien wel zien zijn de passen rechtsachter korter (spatbeen). Ook moet mijn paard nu aangedreven worden zodat ze niet uit draf/galop valt, terwijl er eerst veel meer 'go' opzat. We stappen dus nog rustig door, ik denk dat ze er nog steeds last van heeft.

Die heeft hetzelfde loopje als mijne :j

En jawel... Met Vario gaat het heel erg goed!! :D Ik heb hem vorig weekend voor het eerst dan eindelijk mee genomen op concours.. 3 jaar na de eigenlijke debuutdatum.. Oftewel, hij heeft nu ongeveer 3 jaar spat. Althans, toen toonde het zich. Lekker rustig een B proefje gestart, omdat ik A: niet wist hoe hij op concours zou reageren, en 1.78m aan paard vond ik toch wel spannend :o en B: ik mag wel L1 starten met hem, maar ik vind hem er nog niet constant genoeg voor, hij mag nog net wat makkelijker wijken. En wat denk je? Zoooooooo braaf!! Niks geen gekkigheid, niks rare sprongen, totaal niet kijkerig, ok, wel een keer naar andere paarden in de trant van; He jij ook hier? Maar verder niets! En dan het mooiste, ik verwachtte totaaaaal niets van hem, super braaf zijn proefjes gelopen, hier en daar zijn koppie een keer in de lucht en aanspringen in galop met hals strekken :') Maar verder, niks te klagen.. Punten: 183 en 184 én een 2e plaats!! *D Dus écht niet verwacht he! Zo trots op mijn grote vriend :D <3

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:40

suziedapp schreef:
Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar mensen met ervaring met Spat. Bij mijn pony is afgelopen maandag Spat geconstateerd. Veel bot woekering en al de eerste brug is gevormd. Hij is 4 jr en net ingereden.Ik kreeg het advies om hem 3 maanden in de wei te laten lopen en dan opnieuw foto's te maken. Evt dan een infuus geven wat de bot aanmaak bevordert.
Ik krijg verschillende adviesen, geef het infuus niet omdat het erg duur is en niet altijd effect heeft, ga het via homeopathie oplossen. Maar er is niemand die mij kan zeggen of het goed gaat komen. Kan hij straks zonder pijn lopen en hoe lang het gaat duren voordat hij kreupel vrij loopt.
Verder lees ik veel in jullie toppic over dat men gewoon gaat rijden. Ik heb het idee als mijn pony kreupel is stap ik er niet op dat kan niet fijn voor hem zijn. dan ga ik liever lekker met hem aan de hand wandelen. Wat helpt rijden ipv hem gewoon lekker in de wei laten lopen.
En kennen jullie goede supplementen die echt werken voor de soepele gewrichten en het bevorderen van bot aanmaak. Er staan er zoveel op internet hoe weet ik welke echt werkt.
Hopelijk kan een van jullie mij helpen aan meer informatie en mijn keus op welke behandeling beter is te maken.
groetjes susan en sizzle

Hoi, allereerst welkom.. ook al word je er niet vrolijk van hier te verschijnen.. :(:)
Hij is jong.. dus op zich zou ik zeggen, gooi in de wei! Vario heeft ruim een jaar op de wei gestaan, en heeft wel een infuus gekregen. Eenmalig, en het heeft resultaat gehad. Bij ons was het een gok, omdat we niet zeker wisten of het actieve spat was. Over het algemeen is de slagingskans met het infuus bij actieve spat hoger dan bij niet actieve spat. Sowieso is en blijft het infuus een risico of het wel of niet aanslaat. Duur.. Ja dat is het, maar ook dat ligt voor iedereen natuurlijk wel persoonlijk. Natuurlijk heeft iedereen het beste voor zijn paardje over, maar het moet wel betaalbaar zijn en inderdaad moet je overwegen of het wel of geen zin heeft voor jouw paard. Als je het ook op een natuurlijke manier kunt oplossen kan dat ook zeker een oplossing zijn hoor :j Ik heb er toen voor gekozen omdat het ging en ik Vario waarschijnlijk er mee kon ondersteunen, maar zonder het infuus was hij er ook wel gekomen, had het alleen langer geduurd. Vario loopt nu pijn vrij. Ik heb hem in het begin dus ook niet aan de hand gestapt, niet gereden alleen maar in de wei. Uiteraard ga ik ook niet op mijn paard zitten als hij kreupel is en wel moet stappen, als je geen andere mogelijkheid hebt of dat stappen het beste werkt voor jouw paard. Wel kan het zo zijn dat het veiliger is als je erop gaat zitten terwijl je alleen moet stappen. Sommige paarden ontploffen op den duur gewoon aan de hand terwijl ze onder zadel dan een stuk rustiger zijn. Maar dat is dus per paard heel verschillend. Supplementen geef ik niet, dus daar kan ik je niet over informeren :) Ik weet alleen dat er maar weinig tot geen supplementen zijn die echt wat uithalen voor spat.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:41

suziedapp schreef:
Hallo allemaal,
groetjes susan en sizzle

Ik denk niet dat iemand van ons rijdt als zijn paard kreupel loopt! Alleen op het moment dat ze goed lopen :) Op deze site is al heel wat informatie te vinden http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... /spat.html
Van supplementen kan ik je niet zo veel vertellen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:58

Ik heb even tijd om te reageren. Ik heb met een in draf kreupel paard een flink aantal maanden gestapt op de harde weg. Om twee redenen. Ze was aan de hand op het laatst niet meer te hanteren. Schoof en sprong voor van alles weg. Onder het zadel maakte ze minder rare sprongen. En de DA gaf aan dat paarden met spat juist een zekere mate van beweging nodig hebben om ervoor te zorgen dat de spat gecontroleerd dichtgroeide. Let wel in stap, niet in draf. Ik ben pas kleine stukjes gaan draven toen zij het zelf aangaf en daarbij niet meer kreupel voelde. Bij Lan heeft dat prima gewerkt. Zij loopt weer als vanouds. Het enige dat ze eraan over gehouden heeft is een wat dikkere hak links.

Dit is Lan met haar (bewust lichte) bijrijdster vandaag... Dus ja het kan goed komen
Afbeelding

Afbeelding

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 07:17

Bij mijn paard is in juni lichte spat geconstateerd.Hij heeft (nog)geen vergroeiingen maar de gewrichtsspleet is al heel smal.
Ik had het idee dat hij moeite kreeg met het buigen van het spronggewricht en heb ze dus op de foto laten zetten.Daar kwam ook nog uit dat hij ook in beide sprongewrichten OC heeft.

Hij ging eigenlijk naar de kliniek om zijn voorvoeten op de foto te zetten want hij heeft ook HKO.Het was meer een check up om te zien in hoeverre dat verslechterd was en of ik nog wel verantwoord door kon rijden.

Ik heb dus eigenlijk een krakkemik maar ondanks al zijn problemen kan ik nog gewoon doorrijden en heb nog veel plezier van hem. :D Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen,van alles wat.

Het voordeel is dat wij ook een drafbaan hebben waar je lange stukken rechtdoor kan draven.

Wat betreft de spat is het afwachten hoe dat gaat verlopen,blijft het zo,komen er nog vergroeiingen,gaat hij er kreupel op lopen.De toekomst blijft spannend.