[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:30

JP, ik denk ook altijd door en over alles verder na. Het zou natuurlijk best kunnen. Heeft ze wel wat mest? Misschien kun je dat laten onderzoeken?
Mensen met bevangen paarden hebben altijd de neiging om minder te voeren, maar als je paard daardoor aan dingen gaat beginnen die slecht zijn voor hem, heb je ook weer een probleem. Overigens vind ik een berkenstam juist een fijne afwisseling. Geen idee of ze zwammen opeten die slecht zijn of hout wat niet oke is........
Er zijn paarden in houten stallen die van hun stal eten. Mensen smeren er cribox op en dan nog eten ze ervan, lijkt me ook niet geweldig.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:33

Mee eens SP, paarden eten vaak van alles wat eigenlijk niet zouden moeten, zeker als ze het niet kennen of geen ander lekker eetbaar alternatief hebben ....
Zo at mijn oude merrie volop boterbloemen, die zowel giftigl als heel vies zijn! :?

HB kan van zoveel dingen komen, ook bijv bepaalde medicatie of tekort bekappen, dus gras hoeft zeker niet de boosdoener te zijn.

Lastig dit soort dingen ....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 22:47

Ik ben niet zozeer ongerust over de evt 'stoffen' die ze binnen gekregen heeft, maar meer dat er in de darmen een stuk hout is blijven steken en dat daardoor iets ontstoken of geblokkeerd is. Gek genoeg reageert ze niet op de pijnstillers - de hoeven daarentegen lijken wel heel gevoelig maar zijn gewoon koel. Misschien zit ik er helemaal naast, morgen maar even overleg met de DA en evt de smid.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:52

Theoretisch kan zo'n hard stuk wel doorgeslikt zijn.
Op mijn vorige stal stond vlakblij de wei een walnotenboom en mijn merrie heeft ooit een halve walnoot met bast opgegeten waar ik bij stond (tot mijn schrik). Toen ik een paar dagen later stond te poetsen en ze moest mesten hoorde ik 'pok' op de grond, viel daar die onverteerde walnoot met bast er zo uit, met de mest mee! :oo

Nou is een splinter qua vorm wel veel vervelender dan een ronde halve walnoot ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 22:55

Oh hemel, walnoten... ja die hebben wij ook en de boom takken die over de bakrand heen hangen ( mét noten, rijp en onrijp) worden regelmatig gesnoeid door de dames.. :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 23:07

Toen die van mij nog in Bladel stond at hij ook regelmatig walnoten, maar daar waren ze wel zo handig om eerst te kraken en alleen het binnenste op te eten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 23:16

Marcella schreef:
Toen die van mij nog in Bladel stond at hij ook regelmatig walnoten, maar daar waren ze wel zo handig om eerst te kraken en alleen het binnenste op te eten.

Hij ging ook per ongeluk mee met een hap gras, de ene helft kon ik eruit peuteren maar de andere slikte ze gauw door! :+

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 23:17

JP dus misschien voor je eigen geruststelling de mest in de gaten houden, dan kun je zien of ze daadwerkelijk ook hout opeten. Zo niet, dan kun je dat waarschijnlijk uitsluiten ...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:29

Die van mij heeft trouwens ook wat aparts van de laatste tijd. Vroeger bleef hij dooreten tot er alleen zand over was, maar nu staat hij op een stukje wei. En doet hij soms gewoon helemaal niks eten, maar hooi gaat er met grote liefde in. :?

Een voordeel durf hem nu wel gewoon op de wei te laten lopen. Maar ja hij staat niet op de wei om geen gras te eten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:21

JP, hoelang zou die splinter er nu al in moeten zitten? Als het echt onverteerbaar is, zou het andere schade aan kunnen brengen, maar dat zou je ook redelijk kunnen merken. Ik zou goed kijken of er niks mee komt met de mest zoals slijm of bloed. Als het wel een stuk verteerd is of op gekauwd, kom je misschien kleinere stukjes tegen. Ik zou me ook zorgen maken, sterkte

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 13:02

Haha, manlief en ik hebben een nieuwe hobby: Pauli's mest bekijken.. inderdaad, sinds dat :)* momentje pakken we iedere mestbal op om te controleren!
De boomstam heb ik uiteraard meteen weggehaald en die ligt nu niet meer in bereik van de paarden. Maar tot nu toe geen onregelmatigheden in de mest aangetroffen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:46

Misschien heb je geluk en is het goed verteerd. Kan ergens zitten waar het geen last veroorzaakt of inkapselt. Maar denk dat als het hoger vast zou zitten of beschadigingen veroorzaakt je echt iets had gemerkt. Lager kan nog wel, maar merk je ook wel, zeker als je de mest in de gaten houdt. Tja, ik controleer mest ook wel of werp er een blik op. Het valt je toch op; de vorm, de kleur etc.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 14:48

En nu wil ze opeens niet meer eten...... :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:50

Sinds wanneer denk je dan dat er iets zit? Nu te laat, maar een tijd terug at mijn pony een stuk net op van een wortelnet. Als hij iets pakt, trek ik zijn tong er ver uit aan de zijkant en komt het er nog uit wat ie te pakken heeft. Maar dat is dan direct en zit niet vast.

Bij twijfel toch maar de veearts bellen hoor. Je voelt je hier niet prettig bij en paardje laat zien dat er iets niet oke is. Sterkte!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:07

Als ze niet meer eet zou ik toch de da bellen. Als er echt iets vast zit komt dat er niet meer vanzelf uit.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:39

Marcella schreef:
Die van mij heeft trouwens ook wat aparts van de laatste tijd. Vroeger bleef hij dooreten tot er alleen zand over was, maar nu staat hij op een stukje wei. En doet hij soms gewoon helemaal niks eten, maar hooi gaat er met grote liefde in. :?

Een voordeel durf hem nu wel gewoon op de wei te laten lopen. Maar ja hij staat niet op de wei om geen gras te eten.

Dat is wel heel apart ... mijn merrie heeft dat ook twee keer gehad, de ene keer bleek ze zwaar bevangen en de andere keer had ze een pssm aanval (ook soort spierbevangenheid). Dus misschien toch even in de gaten houden ....

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:44

Ik meld me hier ook maar eens. Het gaat om Tosca, onze 21-jarige A-welsh. Ze is toen ze een jaar of 8 was hoefbevangen geweest van gras e toen ze ongeveer 10 was nogmaals en ernstiger, maar dan van doodgewoon hooi kennelijk, want iets anders kreeg ze niet.

Sinds die tijd geen problemen meer gehad. Ze is in januari na drie jaar weer bij ons teruggekomen (wat er in die tussentijd is gebeurd weet ik niet. Er werd altijd gezegd dat alles goed was, maar aangezien er over van alles gelogen werd, twijfel ik daar nu aan - ook al omdat ze ineens bang is voor injecties en een misvormde ader aan de linkerkant van haar hals heeft (was vroeger normaal)).

En nu... de tweede dag na het vorige bezoek van de hoefsmid (23 augustus) was ze ineens hoefbevangen. Zelf heb ik niet het gevoel dat het er iets mee te maken heeft, want hij heeft haar heel keurig bekapt en ook niet te kort zo te zien. De Da erbij gehad, medicijnen, metacam. Hoeven spoelen, geen gras meer (ze liep op een al jaren niet bemest en tamelijk kaalgegeten weitje) en alleen nat hooi (kreeg ze toch al vanwege het hoesten). Na een paar dagen knapte ze wat op. Na een week of twee een kwartiertje op de kale weide, ging goed. Na een poosje dat verlengd tot een half uurtje, ging mis. Niet meer op de wei, ging niet echt beter. Weer strenger op dieet (minder hooi), helpt niet. Weer DA erbij, weer metacam. Niet veel beter vind ik.
Ze loopt wel, maar je ziet aan het wisselen van benen op rust, het moeizaam draaien bij de stal (stenen platje) en het feit dat ze weinig loopt in de bak, dat ze pijn heeft. Ze begint zomaar ineens te zweten op hals, borst en buik; ik denk van pijn. Duidelijk geen koliek, ze is heel 'aanspreekbaar'.

Ze staat in principe de hele dag in de bak, buiten, met een andere pony en een stel geiten. 's nachts staat ze in haar stal. Ik denk dat nat zand niet zo'n goed idee is, want ze ligt graag in haar stal en overdag staat ze al de hele dag op natte klei/zand.
Ze heeft al veel wintervacht (normaal voor haar), maar begint erg mager te worden doordat ze zo weinig eten krijgt. (weegt ca. 300 kg, krijgt 2 plakjes hooi per dag en 1 klein handje seniores priores, voorschrift DA).

Als we haar voorhoeven schoonmaken en spoelen, kun je duidelijk zien dat de witte lijn verbreed is en zelfs iets naar buiten lijkt te staan. Maak me erge zorgen, bang voor zoolbreuk. Heb de hoefsmid al gebeld, maar die belt nog niet terug, weet ook al niet hoe ervaren hij is met hoefbevangenheid.

Wordt er ook moedeloos van dat nu, na ruim anderhalve maand, haar voorvoeten niet beter lijken te worden en ze doordat ze nauwelijks mag eten, zo mager wordt.
Morgen maar weer de DA bellen.

Iemand nog suggesties?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:02

Jannepauli schreef:
En nu wil ze opeens niet meer eten...... :(

Arme Pauli hoe is het nu inmiddels? zal denk ik de da al geweest zijn of niet? :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 18:25

Oh, gek wordt je ervan! Heb ik nog net koud geschreven " ze eet niet" , staat ze 20 minuten later toch d'r bak ( met medicijnen) leeg te schransen. Kennelijk vond ze de overdosis medicijn niet aantrekkelijk.. nou ja, weer even rust. Ze is erg mat maar liet zich vanmiddag met plezier zachtjes borstelen en knuffelen. Heeft wel pijn aan d'r voorvoetjes.
Morgen de uitslag van de ACTH test - ben benieuwd..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:38

@hevonen Misschien laten testen op cushing ? Als die hoefbevangenheid zo onverklaarbaar blijft opspelen + die wintervacht... De labo testen zijn trouwens nog gratis in de maand oktober :D
Ik zou ze wat meer hooi geven als ze te mager wordt en in elk geval een goeie liksteen en eventueel een volledig mineralensupplement zonder al te veel troep en suikers in.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:48

Hoi!
Ik heb een vraagje: Ik ken een paard dat op aanraden van de DA 3 maanden op boxrust gezet is nadat er hoefbevangenheid geconstateerd was. De motivatie van de DA: door het been (of de benen) zo min mogelijk te belasten is de kans kleiner dat het hoefbeen kantelt.
Nu hoor ik van meerdere mensen dat het vreemd is om een paard met hoefbevangenheid op boxrust te zetten. Mijn vraag is: waarom? Wat heeft jullie DA je aangeraden?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 18:57

Ik had je topic over de fries ook gelezen. Ik zei daar al: laat die mensen een andere DA zoeken en dan één met verstand van paarden.
Boxrust is alleen maar kortdurend noodzakelijk in extreme gevallen van hoefbevangenheid ( bijvoorbeeld bij zoolbreuk). Uit jouw berichten begreep ik dat dit niet het geval is geweest en dus laat je een paard NIET drie maanden op stal staan - dat is volkomen achterhaald en stom. Als het paard zo bevangen is dat er vergroot risico op hoefbeenkanteling is, dan voorkom je die kanteling echt niet door stilstand - en trouwens, in een box beweegt een paard ook. Het paard moet geen gedwongen beweging krijgen, maar gewoon in de paddock laten wandelen wanneer hij dat zelf wil.Als ze pijn hebben blijven ze ook meestal wel stilstaan en bewegen alleen wat ze zelf aankunnen. Maar in vrijheid is dat beter voor een paard dan in een stal. Boxrust = stilstand= en dat is rampzalig voor de bloedcirculatie en nog heel veel andere zaken. Lekker buiten laten maar nooit dwingen om te lopen! Ze weten zelf het best wat ze aankunnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:22

simodi schreef:
Dat is wel heel apart ... mijn merrie heeft dat ook twee keer gehad, de ene keer bleek ze zwaar bevangen en de andere keer had ze een pssm aanval (ook soort spierbevangenheid). Dus misschien toch even in de gaten houden ....

Wat betreft spierbevangenheid genoeg ervaring helaas. Dat was voor mij de belangrijkste reden om hem van kleigrond op zandgrond te zetten. Sindsdien eigenlijk niet meer echt spierbevangen geweest en combi met deken op gaat het gewoon super. Alleen de laatste tijd rij ik wel weer meer dan anders.

Hij is slank en krijg pavo care4life halve schep als ik er ben.

Ben trouwens meelezer in het pssm topic. ;)

silkemickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:51

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen....

ik heb een aantal weken geleden een ongeluk gehad met mijn paard, hierna is ze steeds kreupel gebleven.

vorige week de dierenarts erbij en die zei " in iedergeval nog 2 weken rust dan komt het wel weer goed".
dus .... 2 weken rust...(deze zijn nog niet over)

iedere avond stukjes met haar wandelen en poetsen... ze werdt zichbaar een soortvan.. depressief |( ..ze liep steeds minder lekker...
dierenarts gebeld en die is vanmorgen geweest... ik was er niet bij (moest naar school) , maar ik had er al een slecht gevoel over , het zat me totaal niet lekker ;( ....

vanmiddeag hield ik het echt niet meer en heb ik me de laatste 3 uren ziek gemeld en ben richting mn paard gegaan.
ik was daar ong. een uurtje toen mijn tante belde (is mijn stalgenoot, encyclopedie en gewoon een top-vrouw) ,dat ze de uitslag had.

gekanteld hoefbeen |( ;( , had niets met het ongeluk te maken.... |(
meteen vroeg ik me af hoe ze daar aan is gekomen aangezien ze bij mij nooit hoevbevangen is geweest...

als jullie dit niet interressant vinden ,sorry daarvoor , ik moest het gewoon ff aan iemand kwijt...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:56

Is je paard op de foto geweest? Welk been dan, want meestal gaan beide voorbenen tegelijk zover ik meegemaakt heb bij ons en om me heen.
Een gekanteld hoefbeen kun je met veel tijd en geduld vaak nog wel correct krijgen. Zoek een hele goede smid, die kan al heel veel voor je betekenen. In ieder geval dat je paard pijnvrij kan lopen.