Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:22

Ja dat zei mijn veearts ook...al die zogenaamde supplementen doen alleen zeer in je portomonee en halen niks uit. Het enige wat ik nog voer is omega 3,6,9 omdat mij ooit eens door een dierenarts is verteld dat dat het enige wetenschappelijk bewezen supplement is wat daadwerkelijk helpt. Ik moet zeggen dat nu ik het langere tijd voer, Vera er nog niet eerder zo goed uit gezien heeft en enorm goed in haar vel zit.
Ze glimt als een trein, diepzwart zelfs zonder te poetsen en dr humeur is ook een stuk aangenamer.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:26

mijn dierenarts is ook niet echt te vinden voor supplementen. Ik heb MSN staan, hij zei dat ik dat dan maar moest uitgeven, maar dat ik er niets van moet verwachten. Ik geef ook Puur Pees. Ik ga het blijven geven onder het motto 'baat het niet dan schaadt het niet'.
Normaal wordt mijn pony volgende week verhuisd. Even afwachten of het zal lukken als het alleen komt te staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 22:26

liedjuh2 schreef:
Owww in dubio..... Net de va gebeld. Had een andere arts van de praktijk aan de lijn. Die zegt dat het pure geldverspilling is om supplementen te gaan voeren. Dat dat echt geen zin heeft. Hoewel ik nu in staat ben om gewoon maar van alles te proberen...... Blijven jullie het voeren de rest van de tijd? Of zodra jullie paard "genezen" verklaard is, stoppen jullie ermee?

Mijn dierenarts zei precies hetzelfde. Maar de msm kost 15 euro per kilo dus per dag bijna niets. Vond het daarom wel het proberen waard.

Wat was de uitslag Gulpje?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:58

Ik heb toch een pot msm besteld. Als het goed is morgen binnen. Die van pharmahorse. Dan maar onder het mom baad het niet, schaad het niet. Ben in staat om van alles te proberen.
Morgen maar eens proberen om hem op hooi te krijgen, anders ga ik zelf balen halen en hoeven ze hem niet meer te geven. Ga ik het zelf wel doen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:22

Onze oude merrie herstelt zo goed dat de veearts er echt verbluft van is. We zijn nu 3 maanden verder en de kogelringband is weer op normale dikte en is op enkele ieniemienie plekjes na supermooi. Ongelooflijk!
de Fries moet weer op rust. Er zit toch teveel vocht en sommige plekjes op de scan waren niet mooi van structuur. Dus nu 3 weken wel op de wei met een goed steunverband en verder niks doen qua stappen oid. Was er even flink verdrietig van gisteren.

Oh ja Liedjuh, deze veearts hebben we al jaren voor de merrie en hij heeft het wat haar betreft toch altijd bij het juiste eind gehad. Met de Fries had ik een paar mindere ervaringen dus ben 3,5 jaar terug toen de ellende begon naar Emmeloord gegaan. Maar nadat de merrie het met dezelfde blessure het zó goed deed bij onze oude VA heb ik besloten om hem een second opinion te laten doen, hij scant ook op stal en voor Emmeloord moet ik een hele dag opnemen want het is best een eindje rijden. Ik ben toch 'blij' dat ik het heb laten doen want als ik door was gereden had het veel erger kunnen zijn. Nu is het een kwestie van vocht weg en dan weer rustig opbouwen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:19

@gulpje: wat naar van je fries! Duimen dat het snel weer rustig is in dat gebied.
Leuk dat je merrie zo goed hersteld!

Hier stond net het pakketje met de msm voor de deur dus vanavond direct maar geven. Nu maar kijken hoe het er over 6 weken van binnen uit ziet.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:52

Balen Gulpje! Maar alsnog een betere prognose dan die die je had?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:00

Mijn paard staat nu in de wei naast zijn oude kudde het gaat gelukkig er rustig aan toe. Vanavond en morgenavond doe ik hem nog wel in zijn weitje. Maandagavond blijft hij 24/7 in de wei naast de kudde en dan donderdagmorgen gaan ze in de kudde. En dan maar hopen dat het goed gaat. Een voordeel mijn paard hij is de leider en zal nooit vechten. Dan doen de anderen maar :-).

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:00

Zo spannend yarrah ben benieuwd hoe die het in de kudde doet.

ik heb nu 2 keer op die van mij gezeten. . Maar wat is ze scheef trekkerig zeg heb ook idee dat me zadel niet lekker lig door al het aankomen. Binnenkort ook maar keer fysio erbij. Been blijft overigs ook mooi dun. Ze staat nu ook sinds 2 weken zonder bescherming buiten.. was beetje mutsig maar met dat warme weer is dat ook niks zo hele dag.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:44

Bah gulpje balen van friesjes. Die friezen ook altijd he.

@yarrah heerlijk dat hij zo lekker de wei opkan in de kudde. Zal hem ook wel rust geven.

Hier gaat het redelijk goed. Been blijft weer veel dunner en doen nou netjes 20 min stappen. Wel moet ik echt denkwerk voor hem gaan verzinnen waar hij echt zn hersentjes voor nodig gaat hebben. Dus als iemand nog goede tip heeft heeeel graag.

Vandaag komt ook cranio sacral voor em. Ben heel benieuwd wat het bij hem gaat doen. Bij mn andere zie je veel vooruitgang

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:05

Mijn pony is vanmorgen naar de andere stal verhuisd en staat lekker op de wei! Ze ging meteen met d'r koppie het gras in, blijft toch een haflinger he :-) als ze zo relaxt blijft, en dat denk ik wel, als ze nu stond, zal het haar pees goed doen denk ik! :-)

ikke20: zoek je denkwerk voor onder de 20 minuten stappen of daar buiten? En zit je erop of loop je ernaast?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:14

Wat fijn Anne!!

Hier doe ik bijvoorbeeld de slof als teugels aan het bit en ga dan lange teugelen. Er buigwerk, rechtstellen, vierkant halthouden en wat verruim en verkort werk in stap. Doe het ook weleens met longeerhulp en gewone teugels. Beetje afwisseling :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:24

Ik heb ooit als hersengymnastiek mijn paard leren dingen met haar mond te pakken op commando. Ook flemen op commando trouwens.

Verder variatie met lange lijnen, ohz, wandelen en naast de fiets.

Anne, pony verhuisd en dol blij met gras eten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 00:01

Oww heerlijk pony die verhuisd is.

Zoek denkwerk voor tijdens stappen maar mag ook ernaast. Lange lijnen en buigen ging even niet meer hij zat zoo vast maar heeft vandaag heerlijke behandeling gehad en vielen veel puzzelstukjes op zn plaats.
Ik doe wel vd met em maar hij kent al zoveel kunstjes

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:21

Hopelijk voelt je pony zich snel thuis op de nieuwe lokatie. Ga je er nog mee stappen ook? of is de wei genoeg stapwerk? Mijn pony verhuist normaal woensdag naar de wei en ik weet niet goed of er nog extra mee ga stappen.
Doen jullie het stapwerk aan de lijnen in de bak of op een harde bodem?

De behandeling is nu bijna 2 weken geleden. De omvang van zijn been is gehalveerd. Hij stapt nog steeds zuiver. Ik heb hem gisteren na het stappen even buiten laten rollen. Hij was heel voorbeeldig en heeft geen rara sprongen gemaakt. Ik merkte zijn frustatie wel, want hij was behoorlijk dominant naar mij toe.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:27

nvanriet: mijn pony lijkt zich al helemaal thuis te voelen, ze stond net al helemaal tussen de kudde en dat gaat helemaal goed! Ik twijfel ook of ik nog het stappen moet blijven doen. Op zich loopt ze hier ook heen en weer de hele dag... maar dat is natuurlijk wel anders als 20 minuten over het harde stappen. Ik mocht zeker niet in de bak! liefst op de harde weg, maar als dat niet lukt (zoals bij mij) dan bijvoorbeeld over het pad. Wij hebben een drafbaan met niet diep zand dus daar konden wij mooi lopen.

Ik denk dat ik haar een week of twee laat staan op de wei en dan het aan de hand stappen dagelijks weer oppak. Het blijft lastig allemaal!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:41

Mijn paard staat nu naast zijn oude kudde. Alleen met een draadje ertussen. Het gaat heel goed! Donderdagmorgen gaan we ze bijelkaar doen. Maar daar verwacht ik geen problemen mee. Als hij in het land staat, ga ik niet wandelen hij krijgt voorlopig meer dan genoeg beweging. Dan lijkt me het wandelen overbodig. ohja,..zijn been wordt niet dikker (houden zo).
En voor de rest moet hij het zelf doen. Ik geef hem wel dagelijks zijn MSM.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:46

De dierenarts raadde mij wel aan om ondanks weidegang te gaan stappen op een harde egale bodem. In de wei zullen ze niet zo snel 10 (of meer) minuten achter elkaar stappen maar steeds veel kleine stukjes lopen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:28

fransje23: dat denk ik inderdaad ook.. ze zetten af en toe een stapje, maar mij is verteld dat na de eerste echte rustperiode, de periode komt dat je de pees weer langzaam moet gaan belasten zodat hij weer goed elastisch wordt, en dat gebeurd niet vanzelf maar door die 10 (of meer) minuten stappen.. maar ik zal volgende week mijn DA eens bellen wat die daarover te zeggen heeft :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:16

idd in de wei zijn het vaak kleine stukjes. ik stap hem wel elke dag.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:19

Even een egopost, sorry!!!

Ik ben nu een kleine week aan het rijden met de ascal erin en de compagel smeren. De ascal lijkt niet echt aan te slaan. Been is nog steeds dik en warm. Met weer redelijk wat vocht in zijn been. Verder begon hij gister en vandaag echt niet goed. Dus morgen de kliniek maar bellen en vragen wat ik nou moet doen. Stom paard!!! Heb het ook laten filmen vanavond dus kan het morgen naar mijn DA sturen.
Het stomme is, het is anderhalf rondje en daarna is hij goed. Stap ik tussendoor 5 minuten, is het daarna ook gewoon goed. Puur de eerste anderhalve rondje van die dag. Hij begint dat wel echt slecht. Ondanks dat ik eerst 10 minuten over het asfalt stap, vervolgens nog 5 minuten in de bak voor ik de eerste 5 minuten draf meepak.
Ben op het moment echt radeloos wat ik nou moet doen.....

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:14

Wat balen zeg! Ben benieuwd wat de dierenarts ervan zegt.. Wat een rotblessures zijn dit toch ook -O-

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:46

Het zijn waardeloze blessures!
Liedjuh,.... wat zegt je gevoel?
Zou je het aandurven om hem gewoon een halfjaar op het land te zetten? Ik zou dat ook aan de dierenartsen voorleggen?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:11

Ah Liedjuh wat waardeloos zeg.... :(
Idd wat Yarrah zegt zou denk ik ook mijn keuze zijn. Zo ben ik er nu ook ingegaan...niet nog een jaar geen weidegang. En als ik zie hoe gelukkig ze is in de kudde tussen haar vriendinnetjes ben ik blij dat ik die keuze heb gemaakt. Af en toe zie ik haar eens een galopje doen en het been houdt het prima. Inmiddels maak ik me dus ook niet meer heel druk als ik haar zie galopperen. Mij en mijn paard heeft een hoop rust gegeven in ieder geval.
Heb je al een geinformeerd naar shockwave therapie?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:00

Ik heb uitgebreid overlegt met mijn dierenarts. Voorlopig komende 5 weken ga ik 2x 20 minuten stappen met hem. Verder de medicijnen en dergelijke blijf ik hem geven. Dan dus over 5 weken kijken. Ziet het er beter uit, ga ik opnieuw een opbouwfase in. Anders is het wel een beetje einde verhaal vrees ik. Mijn dierenarts zei dat ik dan moet aankijken met een paar maanden wei. Maar doe ik daar goed aan. Ik vrees van niet. Voordat hij deze peesblessure kreeg heeft hij 4 maanden op de wei gestaan. Nadat ik 5 maanden gereden heb was het weer bingo. Dus hij krijgt als hij over 5 weken wel goed is, nog 1 kans om "goed te blijven". Anders kan ik wel bezig blijven. Ben nu nogal depressief. Maar sta wel achter de beslissing die ik nu genomen heb. Het is een paard wat graag werkt en gefrustreerd wordt van het niks doen. Dat ga ik hem niet nog een keer aandoen.