[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:12

Jannepauli: met ijzers weer vrolijk door het leven, dat is een probleem wat toch mooi is opgelost.
Romeorowan: Ik heb zojuist gelezen dat een HB-paard de sneeuw mijdt. Dus als ze daar lekker doorheen banjert, dan zou dat goed nieuws zijn, niet te veel pijn in de voetjes.

Christoffel knapt lekker op van de Bute. Ik mag weer gewoon zijn voetjes oppakken. Vanmiddag de veearts Utrecht gesproken: linksvoor is zijn hoefbeen 5 mm gezakt. Niet gekanteld. Dat verklaart waarom zijn witte lijn nog gewoon in tact is.
De verwachtingen zijn dat de HB onder controle is te krijgen. Maar natuurlijk de rest van zijn leven blijft Christoffel (en zijn maatje Lodewijk ook maar meteen) op een karigheids dieet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:36

Jannepauli schreef:
Trouwens.. er is weer een steen van m'n hart - hoefsmid is vanmorgen geweest en Pauli staat weer op ijzers. Ik heb ook sneeuwringen laten aanbrengen voor het geval dat we straks toch weer sneeuw krijgen ipv regen. Gelukkig liep ze meteen weer perfect - die keiharde grond was toch wat te veel voor haar gevoelige voetjes. En mijn hemel, wat groeien de hoeven op het ogenblik hard.. ook Jilske was er echt aan toe om bekapt te worden. Maar die heeft hoeven waarvan de smid iedere keer zegt "hadden alle paarden maar zulke voeten"! Dus.. exit blote voeten.. voorlopig althans.

Jammer, maar ik herken het helemaal helaas. Tweemaal geprobeerd zonder, en tweemaal niet goed..
Fijn dat Pauli nu weer goed uit de voeten kan.

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 01:00

@ Setteke .. wat fijn dat het zo goed gaat!! Da's toch wel het fijnste kerstcadeautje! Nu hopen dat het allemaal goed blijft gaan - zal wel heel bijzonder zijn als je straks weer in het zadel kunt zitten.

@ Janouk ... pff, opluchting hé!!

@ Jasper - mooi dat de bute werkt, dan gaan de scherpe kantjes er vanaf. En je moet maar denken: voor paarden is schraalhans keukenmeester toch het beste. Vandaag nog even met de smid over de zgn winter-laminitis gesproken. Naar zijn mening is het toch echt dat we té goed zijn voor de paarden: minder beweging, warm inpakken en toch dat extraatje biks erbij omdat-ie zich anders maar verveelt op stal. Hij komt het op dagelijkse basis tegen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:46

We? Oh, je bedoelt zé! :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 11:23

Jasper schreef:
Jannepauli: met ijzers weer vrolijk door het leven, dat is een probleem wat toch mooi is opgelost.

Nou.. daar dacht ik vanmorgen wel anders over... de rijbak| paddock was één complete ijsbaan geworden na de regen van gisteren. Pauli maakte een paar flinke schuivers.. doodeng. Heb in alle vroegte het stalstrooisel over de ijsplaten uitgestrooid om het minder glad te maken. Paarden staan nu op de winterwei in de sneeuw met een paar flinke happen hooi.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:33

Wat die hoefsmid zegt, denk ik stiekem ook wel eens. Heb het ook wel eens subtiel geopperd tegenover baasjes van bevangenen, maar men ontkent het meestal. Snap het ook heel goed, ben zelf ook geneigd om, als de temperatuur daalt, wat meer te voeren, maar gelukkig word ik tijdig teruggefloten door o.a. Tug.
Laatst bijgewerkt door mysa op 17-12-10 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:36

Ik heb wel een neiging tot meer hooi, maar meer brok absoluut niet.

Hier valt de gladheid mee, omdat er gister al sneeuw viel. En nu nog een heleberg.. Dus ze staan straks gewoon in een centimeter of tien sneeuw denk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:46

Heb ik op het moment niet zo last van meer voeren. De buitendeuren zullen wel dicht zijn en dan nog een laag sneeuw op het dak. Beter gezegd het zal nu wel warm zijn op stal. En ben nu dus eerder gezegd zelf minder aan het voeren. Gevolg hij eet zijn box met stro leeg uit verveling. Enigste wat ik zo wel doe als ik hem buiten dump in de paddock is een dikkere deken op.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:50

Afbeelding
wij hadden net een Oostenrijks rendier in de sneeuw gevangen
{:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 12:05

Ah.. wat gaaf, een kerst-haf-rendier!
Zo'n braverd toch - leuke foto!
Mooi hoofdstel ook trouwens!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:08

Jodelahietie :D

Hier is het ook sneeuw op regen met vorst geweest, dus uitloop is nu beetje rampzalig loopterrein.
Ik zou wel willen dat ze meer kon bewegen, maar heb even geen idee hoe je dat op dit soort dagen moet doen zonder onderuit te schuiven. Op weg naar Isabella ben ik zelf al op mijn plaat gegaan omdat de wegen en trottoirs hier spiegelglad zijn (ijslaag onder sneeuwlaagje), dus wandelen op straat is ook geen optie.
En toen Isa aankwam hoorde ik ook alleen maar gekraak en zakte ze voetje voor voetje door de aangevroren sprutsneeuw/ijsplaat heen. Heb ik liever dat ze het rustig aan doet, maar helaas betekent dit wel minder beweging.
Maar ook juist minder voeren! Ze hoeft maar net dat te krijgen nu om warm te blijven, niets voor energie of dicht te groeien natuurlijk.

Ben het trouwens ook niet met die hoefsmid eens. De sneeuwkou op de hoeven (en minder bewegen door gladheid), zorgt wel degelijk voor problemen bij chronisch bevangen paarden omdat er al zoveel schade is (geweest) aan de hoeven en zeker de haarvaten. Juist voeten en benen nu warm inpakken geniet mijn voorkeur.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 12:19

Welke hoefsmid zegt dat dan?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:26

Jannepauli schreef:
Vandaag nog even met de smid over de zgn winter-laminitis gesproken. Naar zijn mening is het toch echt dat we té goed zijn voor de paarden: minder beweging, warm inpakken en toch dat extraatje biks erbij omdat-ie zich anders maar verveelt op stal. Hij komt het op dagelijkse basis tegen.

Deze 8-)
Tenzij je bedoeld welke het zegt over de beschadiging ... dat zijn diverse mensen die mij daar op hebben gewezen en ik neem dat zonder meer aan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:08

Jp, jouw hoefsmid toch, of word ik nou sneeuwblind.
Janouk: gave haf, die mag wel even komen logeren om de kerstsfeer hier wat te verhogen.
Isa: ik hoor dat Tug ook ernstig onder de indruk was van je ijsbaan.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:55

Ik plaats ook nog eens even een update.
Mijn dierenarts vind dat ik mijn pony weg moet halen waar die nu staat.
Zij vind dat die toch een stal moet hebben waar die even op zich zelf kan staan/ liggen.
Op zicht zit daar wat in, op dit moment verbeterd hij niet echt en ben dus hard bezig met een oplossing.
Ook rade de dierenarts ijzers af en zo zegt eigenlijk iedereen weer wat anders.
Ik ben nu gaan kijken op een stal die mijn pony een stal kan bieden en overdag met twee anderen shetten op zand.
Zie hieronder:
[VSW] Geschikte stalling voor mijn paarden?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 15:39

Isapaardje \ Mysa:

Beter lezen dames! Ik heb nergens geschreven dat mijn smid iets gezegd heeft over het effect van sneeuw|ijs op de hoeven.
Kennelijk verkeerd begrepen ( of naar eigen believen ingevuld) wat ik schreef: hij sprak niet over de hoeven maar over de wijze van houden in het algemeen. Minder beweging, voer niet bijstellen, dikke dekens op als ze buiten zijn als een mogelijke oorzaak van winterbevangenheid. 8-) -

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:41

Ik zeg niet dat jouw smid iets heeft gezegd over sneeuw en ijs, ik zei juist dat hij iets heeft gezegd over meer voeren, beter lezen jp!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:12

{x) net gemeten; hier ligt 17 cm sneeuw %) midden in de bak. Dus geen sneeuwduin of zo, want die zijn vele malen hoger.
Image verdween tot haar knieen soms in de sneeuw

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 17:22

Lekker Janouk - ik ben wel blij met de sneeuw - nu is het tenminste niet zo glad meer, Pauli kan weer veilig lopen - de sneeuwringen werken perfect. Er komt nog veel meer sneeuw aan hoorde ik zojuist op het nieuws.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:24

ik denk dat de temperaturen wel degelijk invloed kunnen hebben op de toch al vernielde doorbloeding in de hoef.
Maar ja..ik begrijp dat jullie in Nederland weer sneeuw hebben?Dan dient een volgend probleem zich aan.
Buiten laten?Of juist op stal,voor degene met ijzers.
Als je ze buiten laat is het goed voor de doorbloeding maar de hoeven worden steenkoud,is dat dan goed?

Hier schijnt de zon en is het een graad of 6...alle kranen doen het weer,wat een luxe!
Pablo's poep was schoon.Ben ik ook niet blij mee....waar komt die bloedarmoede dan vandaan?
Affijn,een bus Bionutron activ' mee van 3 kilo.Daar zit vitamine b12 in,wat nodig is om ijzer op te nemen.
Een biefstuk geven was ook een optie maar dat vond Pablo geen goed idee.

Toch de hele familie maar ontwormd met equest pramox,twee weken eerder dan normaal...ik vertrouw het toch niet.
En met equest ontwormen...daar maak je geen vrienden mee :o
In juli heb ik het door het voer gedaan,maar ik heb letterlijk en figuurlijk heel wat uit de (keuken)kast moeten halen om het naar binnen te krijgen ;)
Dus nu maar oraal...iedereen boos...Pablo vertrouwde zijn hooi zelfs niet meer en heeft er eerst vijf minuten argwanend naar staan te kijken,zo van....dat zal ze ook wel vergiftigt hebben.
Smurf ging heel hard rondjes rennen in het land en Geerke heeft een tijdje geknartst. :D

Janouk :brr:
Ohhh...wat een laag sneeuw!!!
Beetje jaloers,het is dan zo mooi buiten en zo stil <3

mmmm...mijn vriend zit in Nederland,als ik het goed begrijp blijf ik nog even vrijgezel(lig) :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 17:44

Mijn paardje vond de Pramox ook niet lekker..

Bereid je maar voor op een lang, eenzaam weekend geerke - er is hier een weer- en verkeersalarm afgegeven. Treinreizen wordt afgeraden, bussen rijden niet, vluchten vanaf Schiphol worden gecancelled.
Er wordt nog veel meer sneeuw verwacht morgen en zondag..

De natuur biedt mij een mooi symbolisch plaatje om afscheid te nemen!
Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:47

Idioot land toch dit, beetje sneeuw en alles is ontregeld. Kunnen ze niet eens hun licht gaan opsteken in Scandinavië of Rusland ofzo? Dit slaat nergens op. Zout is ook al bijna op, nou ja, hier wordt toch al niet gestrooid, zunige gemeente, nix strooien buiten de bebouwde kom.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:11

oewah ... Isabella is het ook helemaal beu die sneeuw :

Afbeelding

Trouwens mooi te zien hoe lang haar vacht is op deze foto; haren steken af tegen de sneeuw.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:55

Ooooo wat is het mooi buiten (en knap lastig voor sommigen). Windstil, dikke laag sneeuw op de bomen. De paarden bij ons op stal gingen wel iets eerder, om 15.00, naar binnen. Jammer, want het was best mooi weer, al sneeuwde het, maar daar kunnen ze wel tegen. Vash z'n voeten houden het prima met dit weer, zolang buitenstaan maar wordt afgewisseld met een droge box. Hij staat normaalgesproken buiten van 9.00 - 16.30, en dan gaat het gelukkig prima.

@Geerke, vond een pdf over bloedarmoede, misschien heb je er iets aan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:27

paars...graag!
Mooie foto's JP en Isapaardje!