[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:18

Kermis schreef:
Je hebt zeker gelijk! Alleen heeft hij de ijzers niet persé voor de Artose.
Mijn paard heeft platvoeten en maait met zijn benen waardoor het knie gewricht extra word belast en (waarschijnlijk) is daardoor de artrose ontstaan. Vandaar de ijzers zodat hij beter kan afrollen en minder struikelt. Het struikelen is met 95% afgenomen door de ijzers en je ziet nu na een jaar hoe erg de hoeven zijn opgeknapt. Ik heb echt heel lang getwijfeld wel of niet ijzers en het maar gewoon geprobeert, ik ben namelijk niet zo'n voorstander. In het begin moest ik vooral wennen (meer als het paard :) ) maar ik ben nu echt overtuigd dat het werkt hij loopt beter als dat hij ooit gedaan heeft!

Ik ken het gevoel, mijn paard heeft iets soortgelijk voor. Bij hem gaan er nu ook ijzers onder om het te verbeteren (enkel spijtig dus ook eerst een gevolg voor we de oorzaak wisten). Ik hoop nu maar dat het voor hem met de ijzers ook beter gaat gaan

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:14

Kermis dat vroeg ik mij ook altijd af.

Lorenz werd vorig jaar in 1x kreupel.
Hij kreeg al een supplement omdat artrose in zijn rug zat.
Ik twijfelde altijd wel of niet doorrijden maar het rijden ging goed.
lekker de tijd geven met warming up en uitstappen.
Hij begon stijf maar je kon hem nog lekker loswerken.

Maar toen werd hij dus kreupel bleek het artrose in zijn hals te zijn.
Laten inspuiten en op rust.
Daarna stap rondje buiten gemaakt en dat ging goed.
Maar in de bak was het niks.
Zadel ligt nu op zolder.
Echt een last is van mijn schouders gevallen.

Dus nu geniet hij lekker van zijn pensioen.
En het gaat erg goed! En praatjes wat meneer heeft.
In de weide en met losggooien in de bak beweegt hij goed.

Dus voor lorenz is het genoeg geweest en hij moet niks meer.
We wandelen en ik longeer hem los in de bak.
Niks eraan geen touwtjes ook geen longeer touw en we gebruiken de hele bak dus niet alleen maar op de volte.
Verder wat grondwerk.
Hij heeft hier ook veel plezier van.

Als hij nu kreupel raakt weer door de artrose geen idee wat dan de beslissing wordt....Moeilijk.
Hij is in zijn hoofd nog zo jong met veel praatjes.
Dat zien we dan wel weer.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:16

linnie050 schreef:
Kermis dat vroeg ik mij ook altijd af.

Lorenz werd vorig jaar in 1x kreupel.
Hij kreeg al een supplement omdat artrose in zijn rug zat.
Ik twijfelde altijd wel of niet doorrijden maar het rijden ging goed.
lekker de tijd geven met warming up en uitstappen.
Hij begon stijf maar je kon hem nog lekker loswerken.

Maar toen werd hij dus kreupel bleek het artrose in zijn hals te zijn.
Laten inspuiten en op rust.
Daarna stap rondje buiten gemaakt en dat ging goed.
Maar in de bak was het niks.
Zadel ligt nu op zolder.
Echt een last is van mijn schouders gevallen.

Dus nu geniet hij lekker van zijn pensioen.
En het gaat erg goed! En praatjes wat meneer heeft.
In de weide en met losggooien in de bak beweegt hij goed.

Dus voor lorenz is het genoeg geweest en hij moet niks meer.
We wandelen en ik longeer hem los in de bak.
Niks eraan geen touwtjes ook geen longeer touw en we gebruiken de hele bak dus niet alleen maar op de volte.
Verder wat grondwerk.
Hij heeft hier ook veel plezier van.

Als hij nu kreupel raakt weer door de artrose geen idee wat dan de beslissing wordt....Moeilijk.
Hij is in zijn hoofd nog zo jong met veel praatjes.
Dat zien we dan wel weer.

Bedankt voor je reactie.
Ik zit er ook wel eens aan te denken om hem op pensioen te zetten. Enkel wandelen en grond werk. Maarja paard is 5 en staat nog vol in het leven en wilt zo graag werken. Ik waak er heel erg voor om hem dat niet te koste van hem te laten gaan. Daarom rijden we ook veel buiten en probeer ik regelmaat te geven. Tot nu toe werkt dat goed maar mocht hij slechter gaan lopen dan stop ik ook met rijden. Vind het belangrijker dat hij zich goed voelt dan dat ik kan rijden. (heb het geluk nog een bijrijdpaard te hebben voor 3x in de week naast mijn eigen paard)

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:47

Ik vlieg ook even binnen.. :D

Ik heb een 12 jarige pony op stal staan met artrose tussen zijn 7e en 8e halswervel, helemaal onderin.
Ik heb hem nu 2 maanden aan de glucohorse, dat is als het ware pure glucosemine in poedervorm.

Nu de laatste paar weken heb ik hem alleen maar stokkreupel uit de stal weggehaald, maar even een paar passen stappen en het word wat beter, maar voornamelijk heel kort.. Als ik 2 keer per dag wandel is hij bij de 2e wandeling op het einde wel goed en niet kreupel, alleen de momenten van uit de box halen is hij altijd enorm kreupel.. Meer mensen hier last van?

Omdat hij de laatste weken zo slecht is gaan we aankomende woensdag met hem naar de kliniek in Bears waar ook de foto's zijn gemaakt, en daar word de artrose ingespoten met een gewrichtsinjectie. Meer mensen ervaring mee?

Fijn dat er zo'n topic is op bokt waar je je ervaringen en tips kunt delen, zo kun je weer verder en hou je een beetje hoop.. :)

Edit: Foto toegevoegd van de artrose, DA zei dat er geen nummers worden gegeven voor hoe erg de artrose is in de hals, maar hij kon zien dat het wel aardig aanwezig is zegmaar..

Afbeelding

The_Cat

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:04

Hey,

Artrose en de box, dan heb je dat meer voor. Het beste voor die dingen is nog zoveel mogelijk bewegen of buiten staan. Maar als je dat niet kan, dan zal je hem vaker stijf uit de box halen. Meestal krijg je hem er dan wel door na enkele minuten van stappen.

Ik heb gehoord van mensen dat die Back on Track producten wel wat zijn, maar ze zijn wel duur natuurlijk.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:06

Ik heb ook een paard met artrose tussen C6 en C7 halswervels. Hij loopt echter niet kreupel, maar je merkt het aan de beperkte buiging die hij kan maken. Hij is destijds ingespoten tussen die wervels, dat heeft geholpen.

Weet je zeker dat je pony niet ook artrose in z'n benen heeft maar alleen in z'n hals?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:49

Marlenepony:
Wat echt vaak een enorm verschil maakt is je paard zoveel mogelijk vrij laten bewegen.
Dus het liefst niet op stal maar gewoon buiten houden. Dit houd ze zoveel malen soepeler.
GlucoHorse werkte voor mijn paardje maar even.
Mocht dit niet naar tevredenheid werken kan je altijd nog een product proberen met Chondroitine en MSM. Eventueel aangevuld met een product waar hyaluronzuur inzit en/of duivelsklauw geven. De hyaluronzuur wordt waarschijnlijk ook ingespoten in het gewricht aankomende woensdag.

Succes! Ik hoop dat de inspuiting goed werkt voor je paardje.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:40

Horseware schreef:
Ik heb ook een paard met artrose tussen C6 en C7 halswervels. Hij loopt echter niet kreupel, maar je merkt het aan de beperkte buiging die hij kan maken. Hij is destijds ingespoten tussen die wervels, dat heeft geholpen.

Weet je zeker dat je pony niet ook artrose in z'n benen heeft maar alleen in z'n hals?

Wij dachten ook dat het uit het been kwam.. Dus hele been is op de foto gezet en er was niks te zien..

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:41

En de anderen bedankt voor de reacties! Ik zal zo thuis even opzoeken wat het allemaal precies inhoud :)!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:00

Hoi allemaal, even een vraagje.
Ik het noodzakelijk om glucosamine +msm iedere dag te voeren of zou 4x in de week ook goed genoeg zijn?

Ik heb het dan over de onderhoudsdosis.

Deze vraag is omdat de paarden straks de wei op gaan en het onmogelijk is om iedere dag het paard uit de wei te halen en het supplement toe te dienen.

Kunnen jullie hier een antwoord op geven? Alvast bedankt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:04

Ik denk dat het beter als niets, maar optimaal is het zeker niet. Kan je dan niet gewoon op de wei het supplement geven ?

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:05

Heeft iemand ook een idee hoelang het duurt voor duivelsklauw een beetje zijn werkt doet? :x

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:14

Ik denk dat je met een paar dagen tot een week wel verbetering zou moeten kunnen zien. Maar, het is geen wondermiddel en haalt alleen de scherpe randjes er vanaf. Een paard wat stokkreukel is wordt niet ineens rad door duivelsklauw.

Mijn woeste bejaarde gaat nog steeds hartstikke lekker :D Ze staat nog steeds 24/7 op de wei, onder een dekentje zodat ze niet te nat wordt en ze stampt blij door de wei. Goed op gewicht, lekker wakker en goed op de benen. Zo fijn :)

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:22

Bij de mijne met 1 dag. Ik heb dan wel die van NAF. Zelf was ik ook een beetje verbaast :D ik geef het ook alleen als ze een paar slechtere dagen heeft.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:28

Berdien schreef:
Ik denk dat je met een paar dagen tot een week wel verbetering zou moeten kunnen zien. Maar, het is geen wondermiddel en haalt alleen de scherpe randjes er vanaf. Een paard wat stokkreukel is wordt niet ineens rad door duivelsklauw.

Mijn woeste bejaarde gaat nog steeds hartstikke lekker :D Ze staat nog steeds 24/7 op de wei, onder een dekentje zodat ze niet te nat wordt en ze stampt blij door de wei. Goed op gewicht, lekker wakker en goed op de benen. Zo fijn :)

Ja snap ik, echt heel fijn! :) Die van mij is echt de afgelopen 2 weken zo kreupel, ik word er zo ontzettend moedeloos van.. zo van het 1 op het andere moment.. Heb hem gister voor het eerst duivelsklauw gegeven dus ben benieuwd of ik ook ooit es verbetering zie haha.. Geef het wel in combinatie met glucosemine :).

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:37

Ik zou misschien ook eens proberen ipv enkel glucosamine zoiets te geven als de equiflexion van paardendrogist? Mijn paard doet het er goed op :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:11

The_Cat schreef:
Ik zou misschien ook eens proberen ipv enkel glucosamine zoiets te geven als de equiflexion van paardendrogist? Mijn paard doet het er goed op :)

ik ben ook 2 weken geleden begonnen met het extra geven van Equiflexion :j

hij krijgt nu in de ochtend van Pharmahorse glucosamine/msm en s`avonds Equiflexion

ik ben benieuwd of het verschilt bij mijn paard....

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:18

Ik hoop het voor je! Bij mijn paard heb ik het verschil echt gemerkt, toen ik er mee stopte met equiflexion, ging het beduidend slechter weer. Dus ik blijf het er gewoon bij geven.

Edit: ik denk dat ik ook wel eens ga proberen over te stappen van paardendrogist naar pharmahorse glucosamine. Momenteel krijgt hij ook glucosamine van paardendrogist, maar daar zit precies minder in tegenover de pharmahorse..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:50

The_Cat schreef:
Ik hoop het voor je! Bij mijn paard heb ik het verschil echt gemerkt, toen ik er mee stopte met equiflexion, ging het beduidend slechter weer. Dus ik blijf het er gewoon bij geven.

Edit: ik denk dat ik ook wel eens ga proberen over te stappen van paardendrogist naar pharmahorse glucosamine. Momenteel krijgt hij ook glucosamine van paardendrogist, maar daar zit precies minder in tegenover de pharmahorse..

ik had eerst ook een ander merk na 4jaar geven ben ik over gestapt naar Pharmahorse en nu dan na ruim 1 jaar dat gehalveerd en Equiflexion erbij

we gaan het zien :D

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:38

Vandaag ontstekingsremmers ingespoten en nu hopen op verbetering! *\o/* Met een mooi kaal stukje hals staat meneer weer thuis op stal en liep nu eigenlijk alweer 100% rad! ( kan dat zo snel of is dit toeval? )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:40

Hoe lang gaat zo'n injectie werken, weten ze dat ?

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:42

Maris schreef:
Hoe lang gaat zo'n injectie werken, weten ze dat ?

Vaak vallen ze terug binnen 4 tot 6 maanden, maar sommigen kunnen er ook een jaar mee. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:44

Dan gaan we gewoon ervan uit dat hij minstens een jaar gaat werken toch ?! Fijn dat je nu al verschil ziet !
Is er geen hyaluronzuur gespoten ?

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:46

Maris schreef:
Dan gaan we gewoon ervan uit dat hij minstens een jaar gaat werken toch ?! Fijn dat je nu al verschil ziet !
Is er geen hyaluronzuur gespoten ?

Jaa en anders maar een half jaar.. 300 op jaarbasis valt ook nog te doen :) en nee vroeg ik ook nog naar, doen ze alleen bij artrose in de benen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:19

Vraagje ,
Gaf mijn paard Artico plus daar zit duivels klauw in . Maar moest daar nogal veel van geven dagelijks .
Dus dacht ga over op de joint Comp van Phytonics .
Vindt dat ze daar minder op doet . Wellicht opdat er geen duivelsklauw in zit .
Zocht alternatief wat betaalbaar is en geen grote hoeveelheden .
Dacht aan NAF devils reliëf .
Iemand ervaring mee ?