[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraennala

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:37

nee, hier geen last van ( gelukkig ). Lijkt me heel eng om dat steeds te horen!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:55

Ben een jaartje geleden hier actief geweest ivm de pony van mijn dochter. Hij heeft 2x een tildren kuur gehad en knapte daar wel van op. Maar het blijft wisselen. Hij is de ene keer een tijdje zo goed als nieuw en de andere keer weer een tijd ech slecht... weet niet zo goed wat ik daar aan kan doen. Een beetje metacam tegen de pijn en toch licht blijven bewegen. Het lijkt er op dat in een slechte periode bewegen hem toch goed doet. Hij begint dan slecht maar wordt wel iets beter na een tijdje.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:16

tildren, is dat iets wat direct in de gewrichten wordt gespoten?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:42

Nee hoor topic is niet dood het gaat redelijk goed met de spatpaarden hier. Het is wisselend hoe een paard na de actieve spat loopt. Mijn Lan loopt weer goed, het is glad dichtgegroeid en ze zou ook nog wedstrijden kunnen lopen volgens de kliniek. Goedgekeurd voor de sport weer. Maar aangezien zij 17 is hoeft ze dat niet meer van mij. Ik ga haar binnenkort van de spatijzers afhalen. De Osteopaat moet wel wat vaker komen: vooral om te voorkomen dat ze scheef gaat worden omdat ze nét anders beweegt met haar spatbeen.

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:08

Het is goed te lezen dat er zoveel positieve verhalen zijn over spat.
Ik weet er niet veel van en dat was voor mij dan ook een schok om te horen van de dierenarts. Tildren, dat heeft mijn stalgenoot ook bij haar paard laten doen. Ze zijn er erg positief over. Wat het precies is weet ik niet.
Tildren, kan dat bij iedere soort spat? Mijn dierenarts heeft een aantal opties gegeven: spatijzers, inspuiten (ontstekingremmers) en metacam voor nu.
Werd daar niet echt blijer van.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:18

Wat werkt bij spat is echt afhankelijk van de soort spat en de verhouding botloplossing en botopbouw. Tildren kan werken maar je moet wel goed navragen wat voor soort spat je paard heeft. Dat geld voor veel mogelijke behnadelingen. Bij kan is gekozen voor stevige ontstekingsremmers en pijnstillers in combinatie met gerichte beweging.. hij is bij haar op natuurlijke wijze geankyliseerd. Wel zijn om de paar maanden foto's gemaakt om het proces te monitoren. Kortom het advies is om het goed na te vragen...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:55

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:21

Is dat effectiever dan de gewrichten zelf in spuiten?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:23

Nee het hangt af van het soort spat
Er moet een hoge mate van botoplossing zijn

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:49

Het begint met langzaam allemaal wat duidelijker te worden, dank je wel! :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:58

Ik heb helaas mijn lieve paardenvriendje in moeten laten slapen, ook hij had spat maar achteraf is gebleken dat dat niet HET probleem was.
Het verhaal staat in het IM topic, zie mijn onderschrift.
Voor alle anderen hier: heel veel succes met jullie paarden, ik heb een hoop positieve verhalen gelezen en hoop voor jullie dat dat zo doorzet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:42

haf_jessie schreef:
Iemand ervaringen met beginnende spat en inspuiten van tildren?

Heb je die vraag niet aan je veearts gesteld? Dat lijkt me degene met de meeste ervaring op dat gebied :D
Maar even zonder gekheid: het hangt heel erg af van welke vorm van spat hij heeft. Bij beginnende spat is sprake van botafname (kraakbeen) gevolgd door botaanmaak. In het gunstige geval groeien de onderste spronggewrichtjes aan elkaar en is je paard dan pijnvrij. In het meest ongunstige geval is de botwoekering zo ernstig dat het paard altijd pijn blijft houden.
Ik ken er waarbij dit proces prima is verlopen en ik ken er waarbij het helaas slecht is afgelopen. Het is bewezen dat Tildren behandeling dit proces goed ondersteunt. Maar hoe lang het duurt eer de botjes aan elkaar gegroeid zijn kan per paard verschillen. Na aanvankelijk rust (in de ontstekingsfase) wordt geadviseerd om het paard wel - licht - in training te houden om te voorkomen dat hij zich scheef gaat belasten.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:19

Iemand ervaring met een veulen van een spatter?
Mijn merrie heeft spat, haar zoon is nu 3 jaar.
Is het verstandig om bij hem al foto's te laten maken of zal dat alleen maar weggegooid geld zijn?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:52

Ligt eraan wat de veearts vermoed over de spat bij de merrie(erfelijkheid of trauma).
Bij erfelijkheid zeker foto's laten nemen.

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:09

Lauraennala schreef:
nee, hier geen last van ( gelukkig ). Lijkt me heel eng om dat steeds te horen!

Dat is het ook!
De dierenarts zegt wel dat ik nog licht zou kunnen rijden met haar. Maar als dat geluid ook zo blijt is het natuurlijk niet prettig om te rijden! Het gaat door merg en been... vreselijk!

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:58

Bij Spirit hoor ik ook geen geluid :n lijkt me wel heel akelig zeg!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:03

Ik hoor geen geluid :n Ook nooit gehoord trouwens.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:41

svdijk schreef:
Ligt eraan wat de veearts vermoed over de spat bij de merrie(erfelijkheid of trauma).
Bij erfelijkheid zeker foto's laten nemen.

Spat ansich is niet erfelijk, maar de stand van het achterbeen wat kan zorgen voor een verhoogde kans op spat wel. Ingeval van een stijl achterbeen kunnen de kansen op spat toenemen. Van Chin Chin bijv. is bekend dat in verhouding tot andere hengsten relatief veel nakomelingen met spat heeft. Ingeval de merrie een stijl achterbeen en spat heeft, dan zou het mijn voorkeur niet hebben om er mee te fokken of het moet genetisch gezien zo'n verschrikkelijk goeie merrie zijn......
Ook ingeval van de hengstenkeuze is het verstandig te kiezen voor een hengst die niet vergrotend fokt.

Uit mijn spatmerrie heb ik 3 nakomelingen gefokt. Geen van alle hebben ze spat, wel had Diva OCD in beide sprongen wat vaak ook een erfelijke factor heeft. Ik heb haar laten opereren en ze is 100% voor de sport goedgekeurd. Wel is het zo dat ik me wel 10x achter mn oren krab of ik wel met deze (beide) merrie(s) weer zal fokken. Goed materiaal is toch wel het uitgangspunt in de fokkerij.

@Monster; ik vind ro-foto's maken bijna nooit geen weggegooid geld. Als het jou rust geeft en het je is je circa 350-400 euries waard dan moet je het doen.

@Haf Jessie; tildren wordt idd nooit in het gewricht gespoten. Over het algemeen worden goede resultaten met Tildren gehaald. Zeker in geval van de botwoekeringsvariant. De oplossingsvariant komt veel minder voor en hierbij slaat het niet altijd aan. Bij mijn merrie heeft het helaas nauwelijks geholpen, maar veel meer mogelijkheden als Tildren zijn er eigenlijk niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:46

Lan is van haar spatijzers af. Ze is nu helemaal van de ijzers af. Kon prima volgens de hoefsmid. En ze loopt goed!

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:51

Wat fijn om te horen! :D

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:51

Anya schreef:
Lan is van haar spatijzers af. Ze is nu helemaal van de ijzers af. Kon prima volgens de hoefsmid. En ze loopt goed!

Super *\o/*
Bij spirit merk ik ook geen verschil hoor met of zonder ijzers :)

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:51

Ik ben nieuw in dit gedeelte van het forum. Maar hoe hebben jullie ontdekt dat jullie paard spat had/kreeg?
Zagen jullie iets aan de benen? Tijdens beweging van het paard?

Mijn paard (23jaar) heeft een bult op zijn rechter spronggewricht maar loopt niet kreupel, is niet warm o.i.d.
Ene week is de bult erger dan de andere week. DA heeft er ook vaker na gekeken en kan niets vinden. Hebben eind december vorig jaar een kreupeltest gedaan en loopt binnen 3passen meteen weer goed.
Of zal dit echt vocht zijn wat in zijn gewricht zit?

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:30

uJildXH0rse schreef:
Ik ben nieuw in dit gedeelte van het forum. Maar hoe hebben jullie ontdekt dat jullie paard spat had/kreeg?
Zagen jullie iets aan de benen? Tijdens beweging van het paard?

Mijn pony liep van de een op de andere dag kreupel, hebben eerst een paar dagen aangekeken en toen hoefmid erbij gehad. Toen het niet verbeterde uiteindelijk naar de DA gegaan en die heeft met foto's spat vast kunnen stellen.

Ik heb voor het laatst iets over Mieneke gepost in januari, best lang geleden haha.
Ze staat nu dus al bijna een half jaar op het land, ze heeft de lol van haar leven! Lijkt geen pijn te hebben, want ze rent, springt, en speelt als een veulen. Niet dat dat veel zegt, want dat doet ze al haar hele spat-jaar en dan was ze onder het zadel weer kreupel, maar ben wel heel blij om dat te zien!
Ik denk dat we van de herfst nieuwe foto's laten maken, en dan hopen we dat het gewricht in ieder geval dichter is dan dit voorjaar. Dus afwachten!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:03

Lan kwam heel kreupel en met een dikke hak de wei uit. Is ook echt van buiten gekomen die spat. Ze heeft een trap gehad.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:08

Nala was acuut kreupel, op drie benen en ook echt het been niet neerzetten. Half jaar later was het het andere achterbeen, precies hetzelfde. De diagnose is toen voor 95% zeker gesteld, maar heb er voor gekozen om nog geen foto's te laten maken omdat ze nu vrijwel pijnvrij lijkt en omdat het bij haar iedere keer acuut is, maar na een week met pijnstilling weer weg. Heb wel besloten om de eerste keer dat ze nu kreupel wordt, foto's te laten maken en het dan gelijk te laten behandelen. Heb er een hekel aan om een paard op pijnstilling iedere keer er maar weer doorheen te loodsen.