[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:43

Ik voer nu sinds 5 a 6 maanden ook marstal vito is bij mij om de hoek verkrijgbaar danzij edward gall die het ook aan zijn paarden voert niet de vito overigend hoor Knipoog er staat dat ze 2,5 schep mag op een dag, maar ik geef er maar een halve op een dag, ik voer met het oog en wat ze doet, maar 2,5 schep vind ik gewoon teveel voor een exbevangen paard.
Ik ben overigens zeer tevreden over vito

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:09

Ik ben benieuwt, heb de zak hier nu staan, maar ik voer eerst mijn safe and sound op. De vito is iig makkelijker te krijgen, dat bedrijf levert het op bepaalde dagen gratis af.

Ik ga morgen even magnesium bestellen. Mijn andere pony heeft nu een vrij dikke manenkam terwijl ze niet veel te eten krijgt. Even kijken of de magnesium wil helpen.

Wel sneu voor Utah. Ziek paardje is nooit leuk, maar bij zo'n jonkie vind ik het extra sneu.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:38

He jakkes, droes. Gelukkig is het bij 'gewone' paarden meestal niet erger dan een griepje, als je een IJslander had, dan zou ik heel bang zijn voor je veulen. Dan is de overlevingskans ong. 50% en bij gezonde volwassen paarden red 1 op de 10 het niet... Sterkte met de verzorging!

Ik heb mijn weidemix nog niet.... want deze is afgeleverd bij 1 van mijn buren en die man is altijd stoned/dronken en ik ben moed aan het verzamelen om bij hem aan te bellen...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:43

capopjekop schreef:
@ Holly: Die van mij was bevangen en heeft nooit de hangstand aangenomen. Dit heeft ze maanden gehad. Als de hoef aan het opknappen is, is dat idd goed nieuws.

Ik begreep inderdaad dat dat niet altijd zo hoeft te zijn, maar onze pony hing wel en liep ook liever niet dan wel.
Zo'n beetje van de ene op de andere dag, liep hij van normaal, naar belabberd.
Ik probeer te bedenken waar het aan kan hebben gelegen, dus zodoende dat ik me afvraag of zoiets ineens aanwezig kan zijn, of langzaamaan gaat.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:31

De klassieke bevangenheid gaat acuut, kan binnen een paar uur na overeten van bijv. een voerton met granen, brood e.d., maar ook mals groen of fructaanrijk gras. Het kan ook ontstaan door stress of overbelasting van/na een rit over harde weg.

Een meer sluimerend verloop heeft de ziekte als hij voorkomt uit een andere ziekte, nl. EMS genoemd. Hier zijn de paarden eigenlijk al lange tijd ziek, zonder dat je het echt merkt. Ze zijn vaak te dik of sponzig op bepaalde plekken, soms erg sloom, dan weer wat licht kreupel, dan weer normaal gezond. Deze paarden kunnen wel ineens in een acute fase raken, maar er zijn dus al diverse voortekenen geweest. Ik heb zelf het idee dat de laatste categorie, dus de EMS/insulineresistente paarden minder snel in de bevangenheidsstand staan, dan de eerste; de plotselinge klassieke bevangenheid.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:42

Daar kon je best eens gelijk in hebben Isapaardje. Indiana heeft ook nooit in de hoefbevangen stand gestaan of heel veel gelegen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:52

Wie heeft er verstand van soorten beslag?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:43

Ik heb er geen verstand van, gelukkig Lachen Maar op de site van nassau staat best wel wat informatie over beslag.

Die van mij was alleen wat stijfjes en slomer dan anders. Ze stond meer in haar stal dan normaal. Ze ging niet hangen of liggen. Wel zette ze haar hoeven eerst met de achterkant op de grond en knikte ze dan om als het ware. Dit zag ik gister bij een hoef weer een beetje, wel in minder ernstige vorm dan eerst. Maar dit ga ik toch maar even in de gaten houden.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:44

Ik niet, Perdy staat zonder ijzers.

Trouwens, met Perdy gaat het op dit moment weer de goede kant op! Op het harde loopt ze weer vrolijk mee, op de losse steentjes blijft ze gevoelig.. verwacht dat dat ook nog lang zo blijft.. ze staat nogsteeds 24/7 in de bak, die op dit moment erg nat is.. (goed voor haar hoefjes denk ik maar Clown ) en krijgt 3 x per dag hooi.. verder een keer per dag een handje muesli met oa die natuurmix waar ze gek op is! Ja vandeweek komt de hoefsmid hopelijk even langs, dat is ook wel weer nodig..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:49

gelukkig dat perdy stabiel is!!!
houden zo! als ze het op dit voer goed doet,niets veranderen...meestal gaat het dan weer fout..

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:54

Ja, tot de zak Nature's Best op is hou ik het zeker zo, maar daarna overweeg ik toch die eeh Priores Senior of nouja, hoe het ook heet, te proberen, omdat ze daar wat meer van mag hebben en dat heeft ze ongetwijfeld nodig aan het einde van de zomer, gezien ze dan altijd een terugval in gewicht krijgt..

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:34

De mijne heeft terug ijzers. MAar om nu te zeggen dat ik er iets van ken.. Vraag maar...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:02

Ik ga er vanuit dat de hoefsmid die onze paarden bekapt weet wat hij doet.
Hij heeft er 1) voor gestudeerd, 2) ben bij hem terecht gekomen vanwege de hoeven van onze merrie 3) hij is de hoefsmid uit het topic "mieke het bevangen trekpaard".

Isapaardje, ik hoor er graag meer over.
Onze pony is 6 jaartjes jong. Een welshje A. Zoals men dat noemt een gezelschapsponytje.
Is van kleins af aan bij ons, heeft toen hij jong was eens zandkoliek gehad, vorig jaar een slokdarmverstopping, verder nooit iets gemankeert.
Hij is niet dik, naar mijn mening goed op gewicht, maar heeft inderdaad wel een iets wat stevige nek en billen.
Begin mei stond hij er van de ene op de andere dag bij als een hoefbevangen paardje. Omdat ik dacht dat het ergens anders door kwam, had ik het dus over het hoofd gezien.
Heeft enkele dagen zo belabberd erbij gestaan, na een weekje ongeveer maakte hij als het moest wat stijve drafpasjes. Na 2 weken liep hij weer goed.
Sindsdien is hij weer zoals hij altijd geweest was.
Flinke bokkensprongen als er een daas onder zijn buik zit, baasje klieren etc.
Nu afgelopen week de hoefsmid hem bekapte, bleek hij dus hoefbevangen te zijn geweest.

Tot juli/augustus 2007 heeft hij pavo condition gehad(brokken), daarna is dat pavo naturale best geworden.
Ook zijn we maart 2008 van hooi leverancier veranderd en dit nieuwe hooi was stugger, iets minder mooi/lekker.
Het zal zo rond april/mei zijn denk ik, dat ik geen brok en hooi meer bij voer.

Vorig jaar hadden we een slechte zomer waarin het gras niet echt wilde groeien en ook dit jaar wil het bij ons niet echt vlotten.
Als ze van kampje naar kampje gaan en het gras is daar 5/10 cm lang is dat al veel.
Wel heeft hij in een kampje gestaan dat sinds de winster dicht was gebleven, waar het gras 5/10 tot 25 cm lang was, maar mijn vriend en ik denken dat hij pas daarna erin heeft gestaan en niet ervoor.
Dit jaar waren we wat laat met onkruid spuiten, dus onkruid stond/staat er wel.

Ik probeer te bedenken waar hij het door heeft gekregen, maar dat is toch nog vrij moeilijk hoor.
Dus als iemand het denkt te weten, gooi het gerust in de groep.

Het volgende wat ik me af vraag is, wat nu te doen?
Ben zoiezo al over gestapt van overzetten van kampje, naar het bijgeven van kleine strookjes.
Kan ik het beste nu wat magnesium geven (aangezien hij naast gras verder niets krijgt)
Tell me Bloos

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:21

Haf was tog kreupel en gistere is de veearts geweest.
Hij is te kort bekapt en heeft dus erg dunne zolen wat dus pijn doet met lopen.
Nu moet hij een speciaal beslag. De veearts vertelde mij de naam maar ik kan me de naam niet meer herinneren.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:09

Mijn paard is vorig jaar voor het eerst hoefbevangen geworden, na een jaar kwam het weer terug..
Mijn dierenarts zegt dat ik haar de hele dag op lang gras kan zetten, dan gebeurd er niets, maar als ik haar op een kaal land ga zetten, waar het gras heel kort is, dat kan ik er van uit gaan dat ze het zo weer heeft.
Ook heeft mijn hoefsmid me geadviseerd om haar juist niet op ijzers zetten, toch zegt iedereen tegen mij "Waarom zet je haar niet op ijzers", ze loopt nu, na 2 maanden nog steeds gevoelig wanneer ze van zachte naar harde ondergrond gaat... Ben daarom magnesium gaan geven, maar zie daarvan nog niet veel resultaat, iemand nog tips?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:14

Hoef moet genezen (dat heeft tijd nodig) en zolang de smid ijzers niet nodig vindt, zou ik daar niet aan beginnen. Je zou hoefschoenen kunnen proberen. Isapaardje uit dit topic gebruikt ze onder andere ook.

Als ik het goed heb zorgt magnesium niet voor betere hoeven, maar werkt het mee aan het insuline verhaal. Je zou een supplement kunnen proberen voor gezonde hoeven. Ikzelf gebruik sinds een paar dagen marstall fortissimo.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:15

Hij moet juist de ijzers om zijn hoef te ontlasten.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:25

Ja, maar als ik de hoef ontlast, dan heb je het ook niet door wanneer het weer de verkeerde kant op gaat. Hoefschoenen heb ik al aan zitten denken, ga ik aanschaffen als ik echt geen verbering meer zie.
En het heeft idd tijd nodig, maar vorig jaar ging dat veel sneller, toen was het na een paar weken al weer goed. Daarna heeft ze alleen in de wintermaanden op het land gestaan, toen het voorjaar werdt gelijk weer de paddock in. Toen hebben ze haar gemaaid gras gegeven en toen was het natuurlijk weer klaar. Heb dus ook gelijk weer goed duidelijk gemaakt dat ze alleen hooi mag hebben. Vandaag heeft de dierenarts me geadviseerd om probiotica te gaan geven.
Verder krijgt ze hooi als ruwvoer, ze staat in de paddock, en krijgt van mij zemelen, knoflook, magnesium en een koek van pavo summer fit.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:26

Het is ook tijdelijk tot datde zool dik is en weer op blote voeten kan lopen

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:38

Ja dat is ook zo, mijn hoefsmid zegt dat het beter is om haar juist niet op ijzers te zetten, en dat het zelfs het beste is om haar op beton te laten lopen ipv zand. Omdat van het lopen op harde ondergrond de hoeven heel sterk worden. Haar hoefbeen is gelukkig ook niet gekanteld. Maar omdat iedereen wat anders zegt weet je op een gegeven moment ook niet meer wat je moet geloven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:51

Na iedere bevangenheid duurt het herstel vaak langer dan de vorige keer.

@OHafo: hoe is vastgesteld dat je paard dunne zolen heeft? Bij Isabella kon het destijds alleen op foto aangetoond worden. Onderzoek van de hoefsmid met visiteertang leverde nl. niets op. Hij heeft mij toen specifiek uitgelegd waar hij naar keek en was dan ook heel verbaasd dat uit de foto toch iets anders bleek.

@Holly; ik weet wie jou hoefsmid is. Aardig jongen met verstand van zaken denk ik zo. Oorzaak is vaak heel moeilijk te achterhalen; als hij al te achterhalen is. Makkelijker zou zijn als je het wel zou weten, want dan kun je een herhaling voorkomen. Als je het niet zeker weet, dan kun je hooguit doen wat je nu al doet ; risico's zoveel mogelijk beperken (dus geen brok/muesli met hoog zetmeel/suiker gehalte, geen fructaanrijk gras, geen zemelen/brood, weinig appels/wortelen (suiker) en genoeg beweging om te dik worden te voorkomen. Hoeven regelmatig laten bekappen om de juiste stand te behouden mochten ze door de bevangenheid gaan vervormen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:35

In navolging op het lijstje van mineralen, hier een vitaminelijstje (met wat waar goed voor is en wat waar in zit ... ook op mensen gericht):
http://www.kruidenvrouwtje.nl/vitaminen/vit-MF.htm

Overigens valt me op dat vele goede stoffen voorkomen in granen, volkorenprodukten, maar ook groene bladgroenten (mag ook aannemen dat gras hier ook onder valt). Net de dingen dus die onze paardjes niet mogen hebben ... dus een tekort ligt dan toch op de loer als we dat niet op een andere manier aanvullen.

Isabella heeft een heel erg tranend oog; zou een vitamine B2 tekort kunnen zijn ... ook weer voorkomend in vis en graan. Misschien toch maar een harinkje voeren ... eten ze op de shetlandeilanden ook in nood Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:22

Over vitamines en mineralen; ik zat op deze site mijn eigen voedingspatroon eens in te vullen:
http://www.fitforme.nl/voedingstest.php

Nou eh ... is niet echt geweldig. Overal wel een tekort, tot soms zelfs drastisch Bloos ...
Behalve magnesium; da's in orde.

Zoiets zou je nu ook eens voor paarden moeten hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:22

Op paard natuurlijk kun je wel iets invullen, maar dat gaat meer over de verschillende vitamines en mineralen geloof ik. Beetje lastig in de vullen mss.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:19

Bij haf is het vastgesteld door de veearts. (2 veeartsen)
Dit kon alleen al aangegeven worden omdat je met je blote hand de zool in te drukke was.