[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 19:02

Gelijk heb je Janouk - het gras is kennelijk weer super gevaarlijk :(

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:48

JP wat balen zeg! Dat rare weer helpt niet mee. Toch is het nu minder gevaarlijk dan vorige week. Toen was het 's nachts 5 graden. Nu is de nacht rond de 10 graden.
Purdey doet het super in het grote land. Eerste dag iets warmere voeten, maar nu mooi koel. Ze is wel iets dikker geworden maar ze loopt nog prima gelukkig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:51

Ik neem het risico ook niet hoor. Er stond al bijna geen gras meer op hier, dus toen heb ik ze er vanaf gehaald. Meer dan even aan de hand grazen zullen ze hier voor de winter niet meer krijgen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:53

Hier houd ik haar standaard op 1 a 1,5 uur, ook als het relatief veilige dagen zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:15

Hoe lang geleden zijn die van jullie bevangen geweest Dennis en simodi?
Purdey is is vorig jaar juni bevangen geworden en pas sinds de geboorte van het veulen is ze aan het opnappen (dat was eind mei). Nu is ze sinds ruim een maand weer echt veel beter.
Probleem is dat ze anders alleen moet staan. Ik heb alleen een paddok en om haar deaar nou de hele tijd op te sluiten vind ik ook niets. Zeker niet voor haar veulen. Hij is zo opgeknapt sinds hij in de groep loopt. Loopt de hele dag te spelen met de andere veulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:24

Rijden ging goed vandaag. Manenkam ook een stuk soepeler.

Geven jullie je paarden ook biks, en wat voor biks geven jullie dan?
Ik moet sinds paar dagen zelf biks gaan kopen, maar weet nog niet zo goed wat.
Hij kreeg eerst altijd gewone paardenbrok van een onbekend merk.
Paard is rond de 20, misschien senioren brok oid?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:29

Een voer met heel laag suiker en zetmeel. Zonder granen.
Als hij in goede conditie is, hoeft hij nog geen senioren voer.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:45

@Rivendell: Hoefbevangenheid al weer een aantal jaar geleden. Spierbevangen nog dit voorjaar.

@Amoj: Subli Zonder. Maar heel weinig! En kuil.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:52

Mijn d-pony vorig jaar zomer. Daarvoor had ik hem 9 jr ofzo en nooit problemen gehad op de wei of met ruwvoer etc.
Vorig jaar waren wij aan het verhuizen en verbouwen en daar is wat mis gegaan helaas..........

Nu staan ze nog op een weitje en hebben graasmaskers om. Fructaan stijgt, maar zoals vandaag heb ik hem 2 uur in het bos gereden en ook alle dagen gereden of iig iets gedaan. Ik hoop ook daarmee veel te kunnen voorkomen.

Amoj, ik geef vito en vind dat een fijne muesli. Ik geef daarbij een beetje force, magnesium, vit e en olie ( om het te mengen, dus niet veel ) Ik geef weinig vito, puut een redelijk veilige muesli om de rest een beetje doorheen te doen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:59

Kun je teveel aan fructaan, dus als je ze nu vanwege hoog fructaangehalte eigenlijk te lang op de wei zet, compenseren met beweging geven/ werken, ervoor of erna?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:11

Die van mij heeft nooit problemen gehad toen hij werkte en op de wei stond. Pas vorig jaar toen er meerdere dingen mis gingen oa gemaakte afspraken over wei en voer EN wij minder kwamen, ze op rust hadden gezet vanwege fikse verbouwing werd hij bevangen. Nog niet eens een hele zware en heftige bevangenheid, want op de foto's rondom waren de hoefbenen nog oke.

Fructaan zijn suikers. Ik voer laag in suikers en zetmeel, dus wat er in komt met gras kan worden verbruikt bij het werk.

Voorheen deed ik wel altijd opbouwen op de wei en dan ook goed in het werk houden. Dus bijv 1e dag 15min, meteen aan de slag en niet een dag vrijaf.
Bij ons is dat wisselend werk, kan dus ook zoals vandaag 2 uur bos zijn, vrijspringen of wel bakwerk.

Dit is dus niet iets wat bewezen is, maar zoals ik redeneer naar mijn ervaringen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:37

simodi schreef:
Kun je teveel aan fructaan, dus als je ze nu vanwege hoog fructaangehalte eigenlijk te lang op de wei zet, compenseren met beweging geven/ werken, ervoor of erna?

Volgens mij hangt dat ook af van de stofwisseling van de pony. Een pony met Cushing of IR kan dat fructaan niet meer goed aan door verstoring van de insuline afgifte.
Fructaan zie je niet, dat is het lastige. Ook een pony die niet dik is, kan toch bevangen worden. Purdey was ook niet dik toen ze bevangen werd en mijn mini shet ook niet.
Je moet eerst zorgen dat ze niet teveel suikers uit gras binnen krijgen. Dat is makkelijker dan het er weer aftrainen. Uiteraard is beweging wel heel belangrijk.
Als Purdey deze winter goed blijft lopen, ga ik haar voor de kar beleren. Rijden gaat het nog niet worden denk ik. Mijn verzorgster vind ik net te zwaar voor die voetjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:05

Is zo hoor. Maar ik heb altijd zoiets van, beter goed bewegen. Ten eerste houdt het de bloedsomloop goed in orde wat ook weer zorgt voor goede afvalstoffenverwerking en ze verbruiken altijd meer dan als ze stilstaan en opslaan.
Ik heb dat voorheen met opbouwen van de weidegang altijd zo gedaan en voel me dara goed bij. Zeker nu het altijd goed ging zo en de keer dat ze stilstonden het bij de d-pony fout ging.
Geeft geen garanties en is paard afhankelijk. Onze shet staat hetzelfde en die had geen problemen. Hij krijgt wel beweging, maar heeft weleens een dagje vrij en die is niet gevoelig. Hebben we al 13jr, vanaf dat hij 2,5 was. Wel is het zo dat hij veel vaker staat te suffen op de wei en veel meer rust neemt tussen het eten door. Op stal ook wel trouwens.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:09

Jeetje JP, dat verwacht je niet. Hoewel je het gras nu wel ziet groeien.. Sterkte!

Hier overigens geen brok. En de bevangenheid is ruim 7 jaar geleden.
Alleen maar structuurvoer, in ons geval Spillers Happyhoof om vitaminen/mineralen doorheen te mengen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:15

@jp wat naar! Sterkte :(:)

Flavio krijgt vitaminebrok met daarbij een klein handje biks, meer voor 't idee, anders eet hij z'n vitaminebrok niet.

Flavio heeft geen cushing en is niet ir, maar toch is zijn stofwisseling snel van slag (vetpockets). In combinatie met voldoende beweging kan hij gras aan, maar zodra bewegen niet kan moet hij echt meteen van 't gras af.

Op het moment dat je paard veel beweging krijgt en dus goed in z'n spieren zit zal hij (ook in stilstand) meer verbruiken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:23

De laatste vorig jaar augustus. 1 andere 1,5 jaar geleden in de winter, en 2 andere 2 jaar geleden (maar 2 jaar geleden waren die eerste 2 ook bevangen).
Al denk ik dat mijn oudje die nu op cushing getest word net op of over het randje gezeten heeft afgelopen tijd, ze is niet eerder bevangen geweest. Er is wat mee waar ik m'n vinger niet op kan leggen(niet kreupel of echt ziek, maar wat invallen op haar rug, wat minder loop lustig). Na een week metacam werd ze duidelijk iets beter en daarna niet weer slechter.

Kwa krachtvoer krijgen ze subli dieetmix en wat marstall force. En waar nodig soms subli omega 369 als ze wat voller mogen (sommige hier zijn altijd keurig op gewicht, maar heb er ook die op het schrale dieet hier altijd aan de volle kant zijn).

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:37

Jannepauli schreef:
En bij ons heeft het noodlot weer toegeslagen: na twee jaar zonder grote problemen, sinds vandaag op 4 benen bevangen ( gelukkig nog op tijd erbij) en koliekerig en kei-, keiharde nek... zomaar opeens -:(-
Dus dat betekent per onmiddellijk einde weidetijd, strikt dieet en weer volop medicatie. Heb meteen bloed laten afnemen voor Cushing test - benieuwd hoe de cijfers nu zijn.

:(:) ik weet helaas hoe t voelt.
Zelfde hiero. En dat zonder een sprietje gras.
Veel sterkte.

Rivendell schreef:
@tyrcanol gaat het erg slecht met.je pony?

Jep terug aan de buut. En aspirine ?
Een of ander potje. 2x per dag ..

Ze staat zichzelf echt zo in de weg.
Ik ben echt bang dat het einde verhaal is..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:01

:(:) tyrcanol duim duim duim

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:27

Tyrcanol en Jannepauli :(:)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 16:28

Is ze zo bevangen? Ze staat toch amper op hras?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 16:35

Ze krijgt geen enkel sprietje gras zelfs ...
gaat gewoon echt niet goed. Ze heeft duidelijk veel pijn ..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 16:50

Enig idee hoe het dan toch weer zo is? Hier haat het gelukkig nog steeds goed, ondanks dat ze 24/7 op het land loopt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:04

Het is ons een raadsel..
We zoeken t hooi echt speciaal voor haar uit ..

Sochtens zijn haar hoeven nog warm.
Smiddags niet altijd.

Echter eet ze sinds een dag of 2 haar hooi niet meer op..
Slobber gaat er wel in. Maar ook niet van harte ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 14:20

De twijfel heeft bij mij toegeslagen...... ik ben er nu toch niet 100% zeker van of Pauli wel bevangen is, maar dat er mogelijk iets anders aan de hand is..
Vannacht om 5 uur schrok ik opeens wakker met een soort van lampje boven m'n hoofd :)*
Wat is het geval.. wij hebben onlangs een behoorlijke opruiming van het terrein gedaan en zo ook een oude, dikke berkenstam die al een paar jaar dood langs de bakrand stond, omgezaagd. Omdat paarden gek zijn op berkenhout, heb ik een deel van de stam de bak ingerold - tot plezier van de paarden want die stonden er dagelijks aan te knabbelen. Nu was het hout in de loop der jaren al erg vermolmd en zacht en er groeiden ook zwammen uit de stam. Die had ik wel verwijderd maar er kan dan toch genoeg in het hout zelf zitten.

Wat ik zo vreemd vond is dat in alle jaren dat Pauli HB- aanvallen had, ze nooit koortsig was, nooit in het zweet stond en nooit tegelijkertijd koliekerig was. Maar nu dus wel. En mijn man die dagelijks de mest ruimt ( heerlijk zo'n stalhulp als je het druk hebt!) zei me dat hij vond dat Pauli véél minder mestte dan normaal.

Dat 'lampje' van vannacht was dus ook dat ik me opeens bedacht: stel je voor dat er ergens een stuk hout dwars zit in de darmen, of dat de schimmels deze aanval veroorzaakt zouden hebben?
Toen ik haar darmen controleerde voordat ik de DA belde, voelde ik ook dat met name de blinde darm keihard en opgezet was, en er was veel geluid ( gas).

Nu krijgt ze inmiddels al twee dagen medicatie maar ze loopt nog steeds op eieren en heel langzaam. Haar hoeven daarentegen zijn weer gewoon koel en er is geen pols meer.

Wat denken jullie?

Ik plaats deze post ook even in het Cushing topic, daar zitten ook veel ervaringsdeskundigen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:42

Zou zo maar eens kunnen.
Het is natuurlijk een valkuil om alles toe te schrijven aan HB. Misschien is het wat anders.
Heeft ze medicatie gekregen voor haar darmen? Reageert ze daar op?

Zoals altijd weer een puzzel, die paarden van ons kunnen nooit eens iets simpels hebben, waar je zo de diagnose kan stellen. Nee hoor, ze moeten weer speciaal doen. :(:)