Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:10

Vera moest ook op absolute boxrust en alleen gecontroleerd stappen aan de hand. Gelukkig is ze echt heel nuchter en had ze er niet veel van. Ze kon lekker naar buiten kijken, had een baal hooi en kwam er 4x per dag uit, 2x een half uur stappen en 2x een uur grazen aan de hand. Gelukkig had ik een topteam van stalgenoten en man die mij overal mee hebben geholpen. En gelukkig is Vera een paard wat ik makkelijk uit handen kan geven omdat ze heel braaf is.
Na een ruim half jaar heb ik haar toch voorzichtig weer in een goede paddock gezet en afgezien van 1 rondje hupsen en wat bokwerk deed ze niet heel veel gek.
De daaropvolgende controle was echt goed, dus toen ook maar tegen de veearts gezegd dat ze al dagelijks buiten kwam. Hij was akkoord maar alleen als ze echt niet gek deed. Zijn ervaring met peesblessures was dat deze mooier en beter genezen als de eigenaar zich aan het protocol houdt van gecontroleerde beweging. Voor mij heel tegenstrijdig want ik ben absoluut anti boxrust, maar achteraf ben ik blij dat ik dit wel gedaan heb. Wel ben ik van mening als je paard in een routine komt van elke dag naar buiten (goede paddock of wei) dat de gekkigheid er na een paar keer echt af is.
Die van mij staat nu in de kudde op de wei en doet het super. Heel af en toe draaft ze eens op haar gemakkie achter de rest aan, maar meestal staat ze met dr neus in het gras...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:27

Hier ook 1 die aantal dagen boxrust he3ft gehad en hij vind het heerlijk op stal.
Op de wei doet hij elke dag wel keer gek. Tja hii is helaas best bewegelijk

net smid geweest toch maar weer rondom op ijzers deze keer maar 2 keer zn been terug getrokken. Meteen na de smid ice vibes gedaan gelukkig nou kunnen afspreken met mensen die vlakbij stal wonen dat ik hun vriezer mag gebruiken scheeld elke keer zeulen met colpacks en opschieten enz vooral met de temp komende dagen is het niet handig om op de fiets naar stal te gaan met die dinge

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:43

Ik heb gisteren met de eigenaar van de pension overlegd dat mijn paard weer in de kudde gaat. Als hij zo gek doet in zijn weitje en zijn been blijft dun (naja, lees: wordt niet dikker). Dan kan hij ook wel weer in de kudde. We denken dat hij daar zelfs rustiger staat, want hij komt daar nooit alleen te staan.
Afgelopen winter is het ook goed gegaan met zijn tussenpeesblessure we gokken er op dat dat nu weer zo zijn.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:51

@ Yarrah: hopelijk heb je snel weer een gelukkig paard. De mijne zal waarschijnlijk nooit meer samen kunnen met andere paarden. Hij is een echte etter. Hij blijft de andere paarden lastig vallen.
@ ikke20: mijn ice vibes zijn gisteren toegekomen. Nu nog even uitdokteren hoe het precies werkt en dan kunnen we daar dan ook weer mee aan de slag
@ esther28: voor boxrust kwam jou paardje best nog veel uit zijn stal. Bij ons op stal is dat jammergenoeg niet mogelijk. Boxrust komt er dan op neer dat ze er 10 min mee stappen, even afspoelen en terug binnen. Dan zijn de dagen op stal wel lang. Ik kan er jammergenoeg niet zelf elke dag mee gaan stappen. Door mijn zwangerschap is het fysiek niet mogelijk om lang te stappen.

Mijn pony is 2 dagen behoorlijk stijf geweest van de inspuiting in zijn been. Zondag was hij terug in orde. Hij was al behoorlijk pittig om mee te stappen. Stapte mooi ruim. Been wel nog iets dikker als voor de behandeling. Tis moeilijk om te geloven dat hij een blessure heeft wanneer je hem zo ruim ziet stappen. Vanavond ga ik terug kijken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:28

@yarrah ga hard duimen. Hoop dat hij rustiger blijft

@avanriet ben heel benieuwd hoe die v jou erop gaat reageren

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:45

Ik ben net terug van de da. Zal vanavond ff uitgebreid reageren. Maar het is niet heel positief. Mag hetzelfde blijven doen maar hij is nog niet geheel goed. Weer ascal mee en compagel om te smeren.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:27

liedjuh2 schreef:
Ik ben net terug van de da. Zal vanavond ff uitgebreid reageren. Maar het is niet heel positief. Mag hetzelfde blijven doen maar hij is nog niet geheel goed. Weer ascal mee en compagel om te smeren.

:(:)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:36

liedjuh2 schreef:

jeetje......

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:37

Balen zeg liedjuh..

morge is het mijn beurt 1uur afspraak. . zwelling is wel zo gaat als wwg. Blijf allewn een harde bult zitten. Dus wat dat dan precies is. We zullenhet horen morge

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:57

@Anne: Lekker dat je paard naar buiten kan. Super dat die stal fijn aandeed.

@Esther: Zo dat is goed geregeld op stal. Dat ze er zo vaak uit kwam.

@Ikke: Fijn dat je de vriezer van mensen in de buurt kan gebruiken. Is toch een stukje minder gedoe.

@Yarrah: Fijn dat hij terug gaat de groep in. Als dat hem rustiger houd.

Nou hier komt mijn verhaal.
Hij is al ongeveer 2,5 week zo gefrustreerd met rijden. Dus hij is echt dingen aan het zoeken om van weg te springen en 180 graden om te draaien en steeds een beetje omhoog komen en dreigen daarmee. Dus zo een anderhalve week geleden was zijn been iets dikker 's avonds(had toen net een galopje meegepakt). Dus had ik hem 3 dagen vrij gegeven. Kwam ook beter uit met een evenement dat weekend op stal. Na de 1e dag stappen was het alweer dun. Was wel zijn schieffelplek, die zit net een stukje hoger op hetzelfde been. Maar goed, vandaag bij de dierenarts liep hij helemaal goed. Zijn been wordt altijd vanaf zijn voorknie tot aan zijn kogel helemaal gescant. Dus ook langs zijn schieffel. Nu zit vlak naast die schieffel toch een plekje wat er niet mooi uitziet. Dus de beweging(draf) die hij krijgt blijft nu de komende 6 weken hetzelfde. Verder dus 's avonds de ascal geven en als zijn been gekoeld is en goed droog, dan de compagel op die plek.
Heb hem ook even op de weegschaal gehad. Hij was in September 643 kilo. Ik was benieuwd hoeveel hij aangekomen zou zijn. Dus mijn DA zei nog, ach dat valt wel mee. Nou, hij is 75 kilo aangekomen. Hij weegt nu namelijk 718 kilo. Dikkiedik gaat echt op dieet! Terwel hij kwa bouw ed niet eens echt heel erg dik is. Toch vind ik dat er op zijn minst 50 kilo af mag.
Ik ga nu toch kijken of ik iets van msm bij kan geven. Kijken of dat wat uithaalt. Want zo een terugslag met een oneffenheid op een andere plek had ik niet verwacht. Als hij over die 6 weken nog niet goed is, gaat hij voor mijn gehele studieperiode met een soort pre pensioen. Dan zie ik over een jaar of 4 wel weer.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:25

Jeetje dat is wel heel erg valen gelukkig er wel optijd bij. Maar geen leuk nieuws.
Moest vd week nog aan je denken. Zag ergens peesbeschermers die moest je met een fohn verwarmen en dan om het been doen en dan vormde die zich helemaal naar het been. Ideaal voor benen met schiefels.

Gister paard vrij gegeven ivm de smid net gestapt en zn been is weer mooi dun.
Ben heel hard aant twijfel of k de paarden niet weer bij elkaar ga zetten.( jonkie wil fries nog wel eens wegjagen)maar tis zo lekker voor ze als ze weer kunnen ravotte i.p.v over het draadje heen beetje kriebelen

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:24

Jeetje Liedjuh wat een tegenvaller.. -O-

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:27

Wij hebben maandag ons eerst soort van lesje weer gereden in dik een jaar...Zit en houding clinic...Erg confronterend hihi...T was er super leuk en zelfs Vera werd er fanatiek van. Hoop huiswerk meegekregen dus wat te oefenen de komende tijd.
Ik ben ook weer begonnen met het kleien van het been na het werk. Iemand ervaring met de verschillende soorten klei (groene leem, gewoon ice clay enz).

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:58

Leuk Esther! haha ik moet ook echt weer werken aan mijn houding. Laatst had een vriendin foto's gemaakt, jeetje wat is mijn houding slecht geworden.

Ik ga morgen even overleggen met mijn dierenarts of ik niet beter toch iets als die msm kan bijvoeren. Van welk merk en waar bestellen jullie ze?
En wat denken jullie van droog hooi voeren ipv kuilgras. Aangezien hij in toch vrij korte periode 75 kilo is aangekomen....

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:26

Esther28 ik heb een tijd groene leem smeerd vond ik fijn spul.

ik heb msm vam horseflex. Fijn spul en niet te duur.

vandaag controle scan gehad ging van ergste uit.maar juist integendeel nieuws gekregen. Onsteking is weg, rechtsvoor genenzen verklaard alleen links nog iets maar goed genoeg om het werk op te gaan bouwen.. nooit verwacht dit. Dw harde bobbel zal blijven van bindweefsel. Hebben jullie dat ook?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:37

IVAANAA__ schreef:

vandaag controle scan gehad ging van ergste uit.maar juist integendeel nieuws gekregen. Onsteking is weg, rechtsvoor genenzen verklaard alleen links nog iets maar goed genoeg om het werk op te gaan bouwen.. nooit verwacht dit. Dw harde bobbel zal blijven van bindweefsel. Hebben jullie dat ook?

Wat een goed nieuws! Mijn bijrijpony heeft ook een peesblessure gehad en heeft ook een blijvende bobbel, dat gaat inderdaad niet meer weg

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:50

Super nieuws ivana!!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 00:04

IVAANAA__ schreef:

*\o/*

Als klei heb ik Staysound en Msm een koop ik voordelig bij http://www.makana.eu. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:45

IVAANAA__ schreef:

Wat een fijn nieuws. Proficiat!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:47

liedjuh2 schreef:
Leuk Esther! haha ik moet ook echt weer werken aan mijn houding. Laatst had een vriendin foto's gemaakt, jeetje wat is mijn houding slecht geworden.

Ik ga morgen even overleggen met mijn dierenarts of ik niet beter toch iets als die msm kan bijvoeren. Van welk merk en waar bestellen jullie ze?
En wat denken jullie van droog hooi voeren ipv kuilgras. Aangezien hij in toch vrij korte periode 75 kilo is aangekomen....

Als ik je een tip mag geven...
Gebruik pure msm!! De enige die dat doet is Pharmahorse. Tis niet eens duur en gratis verzenden.
Ze kunnen je er ook goed advies geven.

Verder wens ik iedereen veel succes.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:08

Ivanaaa goed nieuws, fijn als dingen meevallen.
Ik heb ook van Pharmahorse gevoerd, maar ik weet niet of dit nu geholpen heeft bij de genezing...Vera heeft ook shockwave gehad en diverse versgeplukte kruiden (paardenbloemwortel, brandnetel en kleefkruid)...geen idee wat nou echt daadwerkelijk geholpen heeft...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:09

Ik heb de klei van NAF ice cool besteld...met Arnica en toverhazelaar....
Meteen 3 vliegen in 1 klap.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:10

Liedjuh...droog hooi is altijd beter dan kuil...veel maagvulling en geen calorieën.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:25

Wij gebruiken MSM van de Paardendrogist en IceTight klei.
Goed nieuws Ivanaaa! En die harde bobbel, ja daar heb ik een pagina of wat terug ook iets over gemeld, als mijn paard op een bepaalde manier staat is het een keihard bultje, staat hij weer anders is het zacht en indrukbaar. Grrr!

Vanmiddag komt de veearts beide paarden scannen. De merrie is ondanks haar 24 jaar zo goed gegaan met herstellen dat de va er echt versteld van stond. _/-\o_
Vanmiddag eens kijken of we het stappen met haar mogen uitbouwen, we zijn al blij dat ze op de wei mag! De Fries krijgt voor het eerst een second opinion. Normaal gesproken ga ik naar Emmeloord met hem maar ik ben benieuwd (en nerveus) wat deze va ervan vindt. Zijn kogel ziet er mooi uit na een jaar revalideren en hij loopt nog steeds super, alleen dat kleine bultje vocht boven de binnenkant kogel blijft maar zitten. Maar misschien is dat ook wel gewoon iets wat ook nooit meer weggaat.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:49

Ben benieuwd Gulpje.
Hoezo had je eigenlijk een aparte va voor beide paarden? Spannend hoor, ik zal voor je duimen!

Owww in dubio..... Net de va gebeld. Had een andere arts van de praktijk aan de lijn. Die zegt dat het pure geldverspilling is om supplementen te gaan voeren. Dat dat echt geen zin heeft. Hoewel ik nu in staat ben om gewoon maar van alles te proberen...... Blijven jullie het voeren de rest van de tijd? Of zodra jullie paard "genezen" verklaard is, stoppen jullie ermee?
Verder zei hij dat hooi wel beter was om te geven. Dus nu maar discussie gaan voeren met mijn stalbaas en anders zelf hooi gaan halen. Hopelijk komt hij dan niet extra aan. Afvallen zal wel een hopeloze zaak zijn, met dat kwartiertje draven op een dag. Hij is er namelijk bekend om zijn hele stal leeg te vreten. Met koliek ed als gevolg. Dus dan kan hij op zijn "normale" portie blijven staan en toch minder binnen krijgen.

Verder vind ik het erg lastig om toch te blijven rijden, ondanks dat hij dus eigenlijk "stuk" is.