[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:05

Ja, PLOS hoort bij de aandoening, is gelukkig niet besmettelijk (mijn man heeft nergens last van), maar is wel doodvermoeiend.
Ik heb net de hoefsmid gehad. De witte lijn is iets verbreed, ik schat ca. 8 mm. Zelf had ik onder haar rechtervoetje 2 rolletjes verbandgaas in straalgroeven gedaan en dan tape er om heen. Dit leek niet verkeerd voor haar. Dus na het bekappen heeft de smid dat ook weer gedaan en mevrouw ging al snuffelend en zoekend de bak door, wat ze al enkele dagen niet meer had gedaan.
Hopen dat deze trend zich voortzet.

JP: hopen dat je hoefsmid snel reageert.

Geerke: hopen dat je snel duidelijkheid krijgt over de bloedarmoede.

Janouk: dat is flink schrikken.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:32

@Romeorowan, ik snap er niets van dat bij jou, en ook bij anderen soms, die witte lijn al zo snel zichtbaar verbreed is. Bij ons was dat pas na vijf maanden zichtbaar. Maar gelukkig dat ze weer rondhobbelt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:06

Het is even geleden (ik lees alles wel hier :D ), maar ik heb weer een update.

Hij is inmiddels al weer ruim 2 weken thuis en zonder pijnstilling. Wel stond hij RV nog steeds op gips (bij elkaar 6 weken achter elkaar). Vandaag hadden we een spannende afspraak voor controlefoto's, maar gezien hoe hij stapte de laatste 2 weken (alleen heen en terug naar de wasplaats), had ik goede hoop.
De controlefoto's waren prima, de foto's RV heel erg stabiel. Bij het bekappen bleek LV toch ook een rode rand in de zool te hebben. Hier zijn ook foto's van gemaakt, hier is dus ook wel een "tik" uitgedeeld door de HB.
Ze durfden het aan om hem weer op beslag te zetten, maar dan zou hij moeten blijven voor een aantal dagen op de kliniek. Het zag er echter allemaal zo goed uit, dat hij toch mee naar huis mocht *\o/* . Voor de zekerheid is er bute in het bloed gespoten en moet ik hem een week 1 zakje geven. Elke dag even naar de wasplaats heen en weer en als dat goed blijft, zou hij mogen stappen onder het zadel.
Nu ben ik al eerder blij geweest met een dode mus ;( , maar het begint er toch op te lijken. Hij staat al sinds 18-08 op boxrust, dus het is nu geweldig nieuws.
Haha, hopelijk gooit hij me er niet af!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:21

Update Plos en Image
Net etenstijd:
Image stond net te buigen in de box; mijn paarden buigen altijd bij het voeren. De baas bedanken voor alle inspanningen :D diep buigen. ~~}> Dat betekent dat ze geen pijnlijke voeten heeft.
Daarna stond ze weer te zwaaien met haar hoofd, te schrapen op de vloer, lelijk te kijken: kortom het was weer Image bij etenstijd. :Y) }> om mij aan te moedigen vooral snelheid te maken met de voerbakken.

Plos is dus weer langzaam aan het wegebben.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:57

Kan iemand me nog eens vertellen wat en waarom de safe and sound aangepast is ? (ik vind het niet meer terug ...)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:38

@Yoika
Het is meer geconcentreerd en daarom heb je er minder van nodig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 20:30

Het heeft te maken met de nieuwe voedingsrichtlijnen die in Engeland ingegaan zijn. De samenstelling is in principe gelijk gebleven maar de samenstelling van de brokjes zijn hoger gedoseerd. Je hebt er dus minder van nodig dan voorheen. NB: de nieuwe versie wordt pas eind Januari 2011 in Nederland verwacht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:32

Gaan ze bij mijn niet leuk vinden...krijgen ze nog minder als ze nu krijgen en dat vinden ze al veel te weinig :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 20:40

Maar wel leuk voor je portomonnee? :) Beetje extra hooi geven hé...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:43

Mysa: ik moet het ook wat beter vertellen. Afgelopen zomer heb ik een holistisch da naar Indiana laten kijken en voer en bloed laten testen.
Ze heeft toen verschillende homeopatische medicijnen en bach bloesem gekregen. Tijdens die therapie begon ze gevoelig te lopen. De hoefsmid is toen gekomen en ik heb contact opgenomen met de holistisch da of het door de betreffende medicijnen zou kunnen komen. Dat was niet waarschijnlijk maar misschien wel mogelijk. De witte lijn was toen ietwat rommelig volgens de hoefsmid.
Ze is bekapt en vervolgens was er niets meer aan de hand. Ik geloof dat ze 1 dag quadrisol heeft gehad. Ook heb ik toen het hooi weer geweekt en alle andere hb-dingen gedaan.
Achteraf moet ze toen toch licht bevangen zijn geweest, want rechtsvoor heeft ze nu een beetje een snaveltje.

Janouk: Gelukkig maar.

Setteke: Harststikke fijn.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:45

Ik heb het even nagevraagd bij mijn leverancier (België) en hij heeft navraag gedaan en volgens hem verandert er niets :

Onderwerp: S&S
Hallo,
Langs twee kanten gecontroleerd en er was een dik jaar terug een wijziging in die zin dat de gehakzelde vezels iets langer werden gemaakt zodat het paard er langer over kauwt en zodoende meer speeksel produceert. De samenstelling is hierbij niet gewijzigd nog van de haksel noch van de korrel :
Safe & Sound
After extensive research it was decided to increase the length of the chopped fibre as it increases the amount of chewing and produces more saliva. Increased saliva production helps to support a healthy hind gut environment and increased chewing minimises dental problems. Visually the baled Safe & Sound looks different to what you used to purchase in bags; i.e. the chaff has been precision chopped and the nutrinut nuggets are smaller in size, but the ingredients used and the amounts included within the feed have remained exactly the same
Groeten.

Het zijn dus gewoon de voedingsrichtlijnen in Engeland die veranderd zijn ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:25

En er is knoflook aan toegevoegd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:20

@Romeorowan, snap het nu.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:40

Weer een hoop bijgelezen. De PLOS, zo herkenbaar :D Ik had er nog nooit van gehoord maar hou hem erin.
Net de ezels weer opgehaald uit Utrecht. Helaas was ik vanmiddag net te laat met bellen dus ik heb de arts nog niet kunnen spreken. Volgens mij is er geen bloedonderzoek gedaan (ten minste, ik heb daar gisteren niets over gehoord dat dat zou gaan gebeuren).
Christoffel krijgt nu 10 dagen Pro-dynam en Asperine. Het verbaast me dat het maar voor 10 dagen is. Moet een chronisch hoefbevangen paard/ezel niet de rest van leven bloedverdunners krijgen?
Nog een vraagje: Christoffel is nu dus al een hele tijd hoefbevangen. Moet dat niet te zien zijn in de witte lijn? De hoefsmid ziet er niets bijzonders aan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:02

Tien dagen kan genoeg zijn, maar er zijn er ook die het maanden krijgen. Waarschijnlijk moet je na die tien dagen weer contact opnemen, om te horen of het evt. verlengd moet worden?

En leven lang bloedverdunners, nee, daar heb ik nog nooit van gehoord, lijkt me ook niet wenselijk ivm gevaar van bloedingen in maag/darmkanaal.

Witte lijn is wel verbreed na hoefbeenkanteling, maar bij mijn pony pas na vijf maanden zichtbaar. Gek dat de h.s. niets zag, gezien het feit dat hij dus al veel langer bevangen zou moeten zijn geweest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:22

Jasper schreef:
Weer een hoop bijgelezen. De PLOS, zo herkenbaar :D Ik had er nog nooit van gehoord maar hou hem erin.
Net de ezels weer opgehaald uit Utrecht. Helaas was ik vanmiddag net te laat met bellen dus ik heb de arts nog niet kunnen spreken. Volgens mij is er geen bloedonderzoek gedaan (ten minste, ik heb daar gisteren niets over gehoord dat dat zou gaan gebeuren).
Christoffel krijgt nu 10 dagen Pro-dynam en Asperine. Het verbaast me dat het maar voor 10 dagen is. Moet een chronisch hoefbevangen paard/ezel niet de rest van leven bloedverdunners krijgen?
Nog een vraagje: Christoffel is nu dus al een hele tijd hoefbevangen. Moet dat niet te zien zijn in de witte lijn? De hoefsmid ziet er niets bijzonders aan.

wat een geweldige naam!...christoffel <3
Een chronisch hoefbevangen paard of ezel hoeft volgens mij niet de rest van zijn leven aan de bloedverdunners hoor.
Wel levenslang een uitgebalanceerd dieet,beperkt of geen weidegang en een goede hoefsmid.....dit klinkt makkelijker dan dat het is ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 11:00

Yoika schreef:
Ik heb het even nagevraagd bij mijn leverancier (België) en hij heeft navraag gedaan en volgens hem verandert er niets :

Onderwerp: S&S
Hallo,
Langs twee kanten gecontroleerd en er was een dik jaar terug een wijziging in die zin dat de gehakzelde vezels iets langer werden gemaakt zodat het paard er langer over kauwt en zodoende meer speeksel produceert. De samenstelling is hierbij niet gewijzigd nog van de haksel noch van de korrel :
Safe & Sound
After extensive research it was decided to increase the length of the chopped fibre as it increases the amount of chewing and produces more saliva. Increased saliva production helps to support a healthy hind gut environment and increased chewing minimises dental problems. Visually the baled Safe & Sound looks different to what you used to purchase in bags; i.e. the chaff has been precision chopped and the nutrinut nuggets are smaller in size, but the ingredients used and the amounts included within the feed have remained exactly the same
Groeten.

Het zijn dus gewoon de voedingsrichtlijnen in Engeland die veranderd zijn ?

Vreemd... dit is in tegenstelling tot wat Rachel ( van D&H) mij vertelde - ik kan me niet voorstellen dat de informatie van jouw leverancier juist is. Met name omdat ik toch de gerichtte vraag gesteld heb of er geen tekorten gaan ontstaan als je minder zou moeten voeren, en dat is toch de aanwijzing op de nieuwe verpakkingen. Zij zei me toen dat de gehaltes in de 'nuts' ( de brokjes) hoger geconcentreerd zijn dus daar hoefden we niet bang voor te zijn. Maar goed, met jouw informatie in de hand ga ik het opnieuw vragen want we willen toch echt wel het naadje van de kous weten!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 11:30

Toch nog even over nagedacht: er staat dat het formaat van de brokjes kleiner is, maar dat de ingredienten ervan hetzelfde zijn gebleven ( in vergelijking met het formaat van de 'oude' brokjes). De mededeling dat de Vit/Min verhouding hoger geconcentreerd is, is dus juist.

the nutrinut nuggets are smaller in size, but the ingredients used and the amounts included within the feed have remained exactly the same

Desondanks toch maar even een mailtje aan D&H gezonden voor meer uitleg.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:23

De ingrediënten staan er toch op per eenheid (kg, %)? Dan maakt het model/grootte van het brokje toch niet uit!? Je voert immers op gewicht en niet op aantal brokjes?

Zag op de website van D&H dat je van Safe&Sound, voor een paard van 500 kg, 1 1/2 kg per dag van moet geven om het als volledig supplement te laten dienen. Er zit bovendien 5% suiker in. Dan geef je bij een dagdosis van 1,5 kg toch maar liefst 75 gram suiker. Dat zijn maar liefst 15 suikerklontjes !

Ik blijf bij F4F.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 14:31

ik heb inmiddels antwoord van hen en daaruit blijkt dat de informatie van Yoika's leverancier inmiddels achterhaald is ( het betrof bovendien niet de S&S in zakken maar in balen): hier de correspondentie..

Sent: 16 December 2010 09:26
To: Enquiries
Subject: Safe & Sound

Dear Friends,
About a month ago I spoke to one of the ladies of the helpline about the “new” feeding guidelines for Safe & Sound. One of the participants in our ‘Laminitis Group’ had discovered that in comparison to the guidelines on the former packaging, the advice was to give less S&S than before. The immediate and obvious question was .. if we have to feed less, how about the right amount of Vits/Mins..? Do our horses still get enough and will their daily needs still be covered appropriately, even if we give less feed to our horses? Assuming that I understood correctly, I was told that the amount of ingredients in the nuts is more concentrated ( i.e. higher) than in the former bags ( the ones with the black|white picture), that there were no other changes in the composition of the feed itself and that we needn’t worry.
Well, so far so good – until one of our members asked her supplier in Belgium and came back with the following:
Well.. this seems to be in contradiction with what I have been told..?? Or is the keyword “the size of the nuggets are smaller, but the contents is the same in comparison to the former, bigger ones” ? Does smaller nuggets mean less, or more nuggets? Could you please explain why we have to feed less ?
And more more question: has garlic been added to the new version?

Dear Marianne,
Many thanks for your email to the Dodson & Horrell Nutritional Helpline with regards to our Dodson & Horrell Safe & Sound. It was myself that you spoke to approximately one month ago about the feeding guidelines for Safe & Sound and I am pleased to confirm that the discussion that we had provided you with the correct information.
The information that your fellow member has obtained is regarding the changes that were made when Safe & Sound changed from a bagged format to a baled format, so at the time, that information was correct. Due to the new changes, that information is now out of date in terms of the nutritional information. Visually, the product will still look the same.
The number of nuggets in the feed will remain the same but they have become more concentrated so that the vitamin and mineral balance is not altered. The feeding guidelines have been adjusted according to market research that we have done here to provide people with more realistic feeding guidelines.
With regards to your query about the garlic inclusion, we have always had a percentage of garlic granules in the feed due to the blend of herbs that we put into the Safe & Sound.

I hope that this has answered all of your questions and clears things up for you, but if you do have any further queries about your horse or any of the above products, please do not hesitate to call ... etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:21

paars schreef:
De ingrediënten staan er toch op per eenheid (kg, %)? Dan maakt het model/grootte van het brokje toch niet uit!? Je voert immers op gewicht en niet op aantal brokjes?

Zag op de website van D&H dat je van Safe&Sound, voor een paard van 500 kg, 1 1/2 kg per dag van moet geven om het als volledig supplement te laten dienen. Er zit bovendien 5% suiker in. Dan geef je bij een dagdosis van 1,5 kg toch maar liefst 75 gram suiker. Dat zijn maar liefst 15 suikerklontjes !

Ik blijf bij F4F.

:o jee....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 15:41

Trouwens.. er is weer een steen van m'n hart - hoefsmid is vanmorgen geweest en Pauli staat weer op ijzers. Ik heb ook sneeuwringen laten aanbrengen voor het geval dat we straks toch weer sneeuw krijgen ipv regen. Gelukkig liep ze meteen weer perfect - die keiharde grond was toch wat te veel voor haar gevoelige voetjes. En mijn hemel, wat groeien de hoeven op het ogenblik hard.. ook Jilske was er echt aan toe om bekapt te worden. Maar die heeft hoeven waarvan de smid iedere keer zegt "hadden alle paarden maar zulke voeten"! Dus.. exit blote voeten.. voorlopig althans.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:16

fijn dat ze weer goed loopt!
Misschien kun je beter in het voorjaar ijzerloos proberen,als de grond niet meer zo knoerthard is?
Alles is hier ook stijf bevroren,ligt een kein beetje sneeuw,van dat stuifspul.
Pablo is ook niet echt blij....harde grond is hij wel gewend,maar dat ongelijke is niet prettig.

Mijn fries heeft ook superhoeven,zo hard dat mijn hoefsmid weleens niet zo blij is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 16:34

Ja.. het was ook geen bewust probeersel dat ijzerloos- meer omdat ik dacht 'laten we eens zien hoe het gaat' omdat ze toch weer een ijzer kwijt geraakt was. Niet wetende natuurllijk dat de bak zo knoeperhard zou bevriezen en ik zondag, toen de bovenlaag wat zachter was, door bezoek dat te lang bleef hangen geen kans meer had om de bobbels eruit te slepen voordat alles weer bevroor.
Vanaf maandagavond begon ze gevoelig te lopen, terwijl het over straat prima ging. Ik heb haar dan ook twee nachten op stal laten staan om de pootjes te ontlasten in een dikke laag krullen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:54

Jannepauli: fijn dat het zo gemakkelijk opgelost kon worden.

Indiana loopt heel acceptabel, nog niet goed, maar ze scharrelt weer door de sneeuw. Indiana heeft hele goede hoeven/hoorn. Ook haar stralen zijn heel erg hard. Ik denk dat dat in combinatie met de HB wel erg goed is. Normaal gesproken heeft ze ook niet overdreven last van oneffen harde ondergrond.