[INFO] artrose

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:29

Zinzi_jewel schreef:
Gaan nu eerst manier van bekappen / beslaan wat veranderen .
Eens kijken of dat wat verbetering bied .
En dan sowieso in t nieuwe jaar even langs de kliniek voor foto en scan ...
Wil toch wat zekerheid hebben waar dit vandaan komt .
Ze staat voor op ijzers , maar als ze bij ons over t erf moet , glijdt ze best wel met de ijzers .
Dus widia puntjes ( dmv roadnail ) en evt aluminium ijzer eronder , is mijn idee voor nu .
Lang zonder ijzers gelopen en dat biedt echt mijn voorkeur maar ze was altijd tikje gevoelig op de zolen , best vlakke zolen door insuline resistentie en overgewicht .
En overgewicht is mooi onder controle nu .
Maar zou zomaar kunnen zijn dat ze nu wat zwelling heeft bij de kogels door t glijden op t erf , bedenk ik me dan ineens
Donderdag komt de smid ...

Waarom ga je niet over op hoefschoenen?
ik ben sinds okt vorig jaar van de ijzers af gegaan en laat hem nu natuurlijk bekappen
om de tijd te overbruggen heeft hij hoefschoenen met rijden en verder lekker zonder
na 6jr ijzers waren zijn voeten erg veranderd nu moeten de hoeven eerst helemaal vernieuwen en harden
maar zie het verschil in vorm, hij is bijna weer op zijn vorm van 7jr geleden toen ik hem kocht en hij nooit ijzers gehad had.
hij loopt nu veel beter!!!!
Afbeelding
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:32

Leuk om te zien Mirgino ! Maar zo'n verschil heb ik bij mijn paard nooit gezien hoor tussen gewoon bekappen/ijzers en natuurlijk bekappen. Terwijl mijn paard jaren natuurlijk is bekapt. Dus dat kan kennelijk toch niet bij ieder paard (zo'n groot verschil ).

Merlen

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:19

@The_Cat Arti Gold is van Global Medics.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:55

VickyS schreef:
@The_Cat Arti Gold is van Global Medics.

Ah, wel de naam is bijna hetzelfde dan ;) Ik ga nu dus beginnen met Arhro Gold van HorseMolen. 80 euro voor een pot van 5kg. Ik zal jullie het effect laten weten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:27

Maris schreef:
Leuk om te zien Mirgino ! Maar zo'n verschil heb ik bij mijn paard nooit gezien hoor tussen gewoon bekappen/ijzers en natuurlijk bekappen. Terwijl mijn paard jaren natuurlijk is bekapt. Dus dat kan kennelijk toch niet bij ieder paard (zo'n groot verschil ).

als ik foto`s terug kijk van 2009 toen ik hem kocht en foto`s van vorig jaar zijn zijn voeten enorm veranderd en helemaal sinds hij op speciaal beslag gegaan is
hij kreeg ondergeschoven hielen en ging steeds rotter lopen

ik vind het een enorm verschil.....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:14

Ja, zeker een groot verschil ! Fijn hoor !

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:05

Die was ook wel heel slecht beslagen zo'n verschil is niet normaal :n

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:48

ik kan de schuld niet helemaal bij de smid leggen, deze heeft op advies van de kliniek dit beslag eronder gedaan en de stand aangepast
zo waren de hoeven met ijzers die er net 3 weken onder zaten, en ik was hier helemaal niet blij mee......
de ijzers zouden nog 5 weken eronder horen hij kwam om de 8 weken...
Afbeelding
Afbeelding

ik hoop alleen dat het niet telaat voor hem, dat de artrose hem niet straks de nek omdraait.....

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:29

Even een vraagje tussendoor. Heeft iemand misschien kennis van welke kruiden tegen artrose samengaan met bute? Zijn er kruiden die je beter niet kunt combineren?

Ik zag net ook een interessant stukje over het tegengaan bij artrose pijn bij mensen met kaneel. De symptomen schenen na een week te verdwijnen. Nu ben ik nog even aan het uitzoeken of paarden kaneel mogen hebben, maar het leek me wel interessant. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:33

Werkt de bute niet goed genoeg ?
In engeland geven ze wel eens Boswellia ipv bute, dus niet samen met bute. Hier in Nederland noemen ze duivelsklauw no-bute, maar of het net zo goed werkt ?

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:37

Ik heb het idee dat het wel werkt maar ik weet niet of ze nu totaal pijnvrij is, en vind het fijn om zo veel mogelijk tegen de pijn te doen.
Verder vind ik het soms ook lastig om de pijn in te schatten omdat ze niet gereden wordt en ze pijn niet snel toont. ;)

(O, en ik zou ook het liefst voorkomen dat ze later op een hogere bute dosis moet, omdat ik best lelijke bijwerkingen gelezen heb bij bute. Ik hoop dat kruiden dan voor een deel kunnen ondersteunen.)

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:42

Wilgentakken schijnen ook goed te helpen. Ik doe een paar in de wei en mijn ruin knaagt eraan. Het schijnt als een natuurlijke paracetamol te werken en dat paarden eraan knagen wanneer ze er behoefte aan hebben.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:30

Ik kom weer even binnen vallen.. Mijn pony heeft in behoorlijke mate artrose, maar lijkt er onbelast geen last van te hebben. Hij krijgt al dagelijks arti-gold, en ik wil er graag duivelsklauw bij gaan geven. Dierenarts vind dit een goed idee en zij heeft het supplement harpogiel(?) Op de markt, hier zit duivelsklauw in. Hebben jullie hier ervaring mee? Is het een aanrader? Of hebben jullie een "beter" product?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:45

Ik kan je niet echt helpen ( geen ervaring met duivelsklauw). maar ik heb wel eens gehoord dat duivelsklauwwortel beter helpt dan al die vloeibare duivelsklauw producten.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:40

Ik heb duivelsklauw brokjes van Lexa, te krijgen bij Kifrahorse. Bevallen beter dan poeder, zijn relatief voordelig en worden goed gegeten. Het verlicht ook, haalt de scherpe kantjes van de artrose af.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:28

Dank jullie wel!toch lastig, ik kan dus beter iets "puurs" gaan geven ipv een supplement met duivelsklauw erin?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:21

felineepino schreef:
Dank jullie wel!toch lastig, ik kan dus beter iets "puurs" gaan geven ipv een supplement met duivelsklauw erin?

Ligt er waarschijnlijk aan hoeveel % van dat supplement daadwerkelijk uit duivelsklauw bestaat.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:07

Ik voer ook pure duivelsklauw wortel.
Mij is geadviseerd om dit te geven omdat dit toch het beste resultaat heeft.
Ik heb nu een supplement dat bevat pure duivelsklauw met gember, en werkt erg goed voor mijn paardje.
Als je pure duivelsklauw zoekt kan je die van Makana nemen. Is te bestellen in Duitsland maar heeft een goede werking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 02:55

Story schreef:
Ik heb nu een supplement dat bevat pure duivelsklauw met gember, en werkt erg goed voor mijn paardje.
Als je pure duivelsklauw zoekt kan je die van Makana nemen. Is te bestellen in Duitsland maar heeft een goede werking.

Hoeveel voer je daarvan per dag?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:45

Maar aanleiding van een ander topic hoe ver ga je?

Poeh goede vraag hoe ver ga je. Deze vraag stel ik de laatste paar weken ook regelmatig aan mezelf. Volgende week worden mijn paard zijn sprongewrichten op de foto gezet ivm met vocht. Hij heeft al artrose in beide voorbenen en is pas 6 jaar. Mocht blijken dat hij ook artrose achter heeft wat doe je dan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:49

Hoeveel last heeft hij ervan ? Heb je al glucosamine of andere producten geprobeerd ? Wat zegt de da van inspuiten van het spronggewricht ? Wil je eventueel (natuurlijke ) pijnstillers geven ?
Allemaal vragen die je je eerst moet afvragen.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:15

Maris schreef:
Hoeveel last heeft hij ervan ? Heb je al glucosamine of andere producten geprobeerd ? Wat zegt de da van inspuiten van het spronggewricht ? Wil je eventueel (natuurlijke ) pijnstillers geven ?
Allemaal vragen die je je eerst moet afvragen.

Hoi! Mijn paard krijgt pure glucosamine van Pharmahorse en op slechte dagen krijgt hij duivelsklauw erbij.
Hij staat op equilibrium? (Als ik het goed schrijf) beslag zonder lippen.
Inspuiten hebben we het over gehad, maar ik vind de nadelen niet opwegen tegen over de voordelen. Hij heeft het over de normale inspuitingen gehad (hyaluronzuur met cortostoiden?) en IRAP. Bij de eerste kan kraakbeen beschadiging gebeuren en moet herhaald worden en de andere is nog niet eens goed bewezen dat het echt helpt dus die dingen wil ik zo lang mogelijk uitstellen.

Hij loopt wel super, beter als ooit! Rij nog recreatief En hij is vrolijk en verder helemaal gezond. Alleen die rot Artrose in zijn voorknieen links een 1-2 en rechts een 3-4 :(
Mocht blijken dat hij ook spat heeft veranderd er niet veel maar ik blijf mezelf af vragen wanneer is het genoeg?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:18

Je doet er dus al super veel aan en je paard loopt goed. Dan zou ik zeggen geniet ervan !
Enige wat ik me afvraag is of (equilibrum) ijzers veel toevoegen bij artrose. Een paard kan er beter door afrollen, maar kan je dat ook niet bereiken door hem veel opzet ( mustangroll) te geven bij het bekappen ?
Zonder ijzers = meer doorbloeding in de hoeven = beter bij artrose lijkt me ?????

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:22

Anoniem schreef:
Story schreef:

Hoeveel voer je daarvan per dag?

Ik weet niet precies hoeveel gram per dag.
Maar op de verpakking staat 1 theelepeltje per 100g gewicht.
Ik geef er 4 per dag (mijn haflinger weegt 450 kg) en daar doet hij het heel goed op.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:24

Maris schreef:
Je doet er dus al super veel aan en je paard loopt goed. Dan zou ik zeggen geniet ervan !
Enige wat ik me afvraag is of (equilibrum) ijzers veel toevoegen bij artrose. Een paard kan er beter door afrollen, maar kan je dat ook niet bereiken door hem veel opzet ( mustangroll) te geven bij het bekappen ?
Zonder ijzers = meer doorbloeding in de hoeven = beter bij artrose lijkt me ?????

Je hebt zeker gelijk! Alleen heeft hij de ijzers niet persé voor de Artose.
Mijn paard heeft platvoeten en maait met zijn benen waardoor het knie gewricht extra word belast en (waarschijnlijk) is daardoor de artrose ontstaan. Vandaar de ijzers zodat hij beter kan afrollen en minder struikelt. Het struikelen is met 95% afgenomen door de ijzers en je ziet nu na een jaar hoe erg de hoeven zijn opgeknapt. Ik heb echt heel lang getwijfeld wel of niet ijzers en het maar gewoon geprobeert, ik ben namelijk niet zo'n voorstander. In het begin moest ik vooral wennen (meer als het paard :) ) maar ik ben nu echt overtuigd dat het werkt hij loopt beter als dat hij ooit gedaan heeft!